تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815139783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور پررنگ فيلم اولي ها در جشنواره سي ام فجر


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حضور پررنگ فيلم اولي ها در جشنواره سي ام فجر
حضور پررنگ فيلم سازان اول و تنوع در نگاه و آثار آنان، دوره اي پررونق را براي سي امين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر رقم خواهد زد و ورود فيلم سازان جوان و تازه كار نشان از پشتوانه سينماي ايران است.

به گزارش فارس، كمتر از 25 روز تا ماراتن جشنواره سي ام فيلم فجر باقي مانده است. در فاصله جشنواره بيست و نهم تا سي ام، سينماي ايران در تلاش بوده است تا بهترين هاي خود را در ويترين هر ساله يعني حضور در جشنواره فيلم فجر آماده و به نمايش گذارد. سال گذشته سال پرستاره جشنواره بود و در كمتر دوره اي شاهد حضور سه نسل از فيلم سازان و حضور پرتعداد صاحبان نام در اين عرصه بوده ايم اما امسال برخلاف سال گذشته كمتر شاهد ستاره ها در جشنواره سي ام هستيم.

حضور پررنگ فيلم سازان اول و تنوع در نگاه و آثار آنان، دوره اي پررونق را براي سي امين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر رقم خواهد زد، سال گذشته تعداد زيادي از استعدادهاي جوان در جشنواره حضور داشتند و تعدادي از آن ها پس از سال ها دستياري يا ساخت آثار موفق كوتاه و بلند وارد عرصه حرفه اي فيلم سازي شدند. سال گذشته 20 فيلم در جشنواره فيلم فجر حضور داشتند و از ميان آن ها ده فيلم توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي حمايت و توليد شد.

در دوره هاي پيشين جشنواره فيلم فجر، بخش فيلم هاي اول و دوم جزيي از بخش هاي جشنواره بود و اين بخش به نوبه خود داراي هيئت داوري و انتخاب بود.

در سال هاي اخير بخش فيلم هاي اول و دوم حذف شد و تمام فيلم هاي اول كه موفق به دريافت مجوز پروانه ساخت سينمايي مي شوند، مي توانند در جشنواره حضور داشته باشند و در بخش رقابتي قرار گيرند و توسط هيئت داوران قضاوت شوند.

همان قدر كه حضور فيلم سازان با سابقه و معتبر در جشنواره مورد توجه است، ورود فيلم سازان جوان و تازه كار هم نويدبخش است. اگرچه سابقه سال هاي گذشته نشان داده است بسياري از فيلم هايي كه اولين ساخته كارگردان محسوب مي شود رنگ پرده را نديده يا به صورت محدود اكران مي شود.

بخش فيلم سازان اول با نيت كشف استعدادها از اهميت خاصي دارد. به خصوص امسال كه سي امين دوره از جشنواره را پيش رو داريم و نسلي از فيلم سازان انقلاب وارد اين عرصه مي شوند و امكان رقابت با ديگر فيلم سازان از نسل هاي ديگر برايشان فراهم شده است. امسال مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه تنها نهاد حمايت كننده از فيلم سازان اول به شمار مي آيد، تنها با پنج فيلم در گونه هاي مختلف سينما در اين بخش حضور دارد.

فيلم هاي سلام بر فرشتگان (فرزاد اژدري)، گيرنده (مهرداد غفارزاده)، فيلادلفي (اسماعيل رحيمزاده و مجتبي حسنيپور)، رهاتر از دريا (حميد طالقاني) و پنجشنبه آخر ماه (ماشاءا... شاهمراديزاده) فيلم هايي است كه اين مركز از ساخت آن ها حمايت كرده است.

امسال در ميان آثار شركت كننده در اين بخش فيلم سازاني حضور دارند كه آن قدر درايت و توانايي داشته اند كه براي فيلم اول شان تهيه كننده و سرمايه گذار پيدا كنند و بتوانند خودشان را به سينماي حرفه اي بقبولانند. از آن جمله مي توان به آثاري چون ميگرن (مانلي شجاعي فرد)، برف روي كاج ها (پيمان معادي)، بغض (رضا درميشيان) و آزمايشگاه (حميد امجد) اشاره كرد.

برخي از فيلم هاي اول تنها براي حضور در سينماي بدنه و اكران دورخيز كرده اند و جشنواره براي آنها صرفا به عنوان ويترين محسوب مي شود، از آن جمله مي توان به اولين ساخته رضا عطاران در مقام كارگردان رضا هرگز نمي خوابد، پيشوني سفيد (سيد جواد هاشمي) ، دزدان خيابان جردن (وحيد اسلامي) و من همسرش هستم (مصطفي شايسته) اشاره كرد.

همان قدر كه حضور فيلم سازان با تجربه و با سابقه و معتبر در جشنواره فجر اهميت دارد، ورود فيلم سازان جوان و تازه كار نشان از پشتوانه سينماي ايران است.

شنيده مي شود امسال 25 فيلم اول فرم حضور در جشنواره را پر كرده اند. اما اين موضوع كه چه تعداد از اين فيلم ها پروانه ساخت سينمايي دارند و چه تعداد امكان حضور در جشنواره سي ام براي شان فراهم مي شود، هنوز از سوي دفتر جشنواره مشخص نشده است. اما نكته حايز اهميت اين است كه امسال هم بتوانيم در اين بخش شاهد تنوع در مضمون ها و ساختارها، با گرايش هاي متفاوت سازندگان شان باشيم كه به رشد و شكوفايي سينماي ايران و رونق جشنواره فيلم فجر منجر شود.

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن