تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820436759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگرانى پاكستان از قدرت گيرى طالبان


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: نگرانى پاكستان از قدرت گيرى طالبان
آصف على زردارى، رئيس جمهور پاكستان، در مصاحبه اى از طالبان به عنوان جدى ترين تهديد براى كشورش ياد كرده و هدف آنها را تصاحب قدرت دانسته است. به گفته او، در گذشته خطر اين نوع گروه هاى خشونت گرا دست كم گرفته شده است. به گزارش ايسنا، زردارى كه با تلويزيون «سى بى اس» سخن مى گفت، ضمن اشاره به ستيزه جويى طالبان در افغانستان و پاكستان، گفت كه آنها در بخش هاى بزرگى از پاكستان آماده و حاضرند و اينك ديگر نه تنها در مناطق قبايلى، بلكه در شهرهاى بزرگ نيز مشغول فعاليت هستند. به گفته زردارى، اين واقعيتى است كه قبلا از اذعان به آن اجتناب مى شده است. رئيس جمهور پاكستان در ادامه مصاحبه ، ضعف هاى نيروهاى مسلح در مبارزه با دسته جات افراطى را محملى براى سوءاستفاده اين دسته جات دانست. او با اشاره به اين كه شمار نيروهاى ارتش در مناطق مرزى اينك به ۱۲۰ هزار نفر افزايش يافته، افزود كه اين نيروها براى بقاى پاكستان به كار گرفته شده اند و نه براى منافع و خوش آمد كس ديگرى. زردارى ضمن رد اين شايعه كه ارتش و سازمان امنيت پاكستان به طور كامل از دولت حمايت نمى كنند، گفت: بدون فعاليت و پشتيبانى نيروهاى مسلح و سازمان هاى امنيتى، حال مدت ها بود كه پاكستان به چنگ نيروهاى افراطى افتاده بود.
حضورى محسوس و آشكار
در حال حاضر يك منطقه كامل در پاكستان، يعنى دره سوات در منطقه شمال غربى اين كشور، تحت سلطه طالبان است. آنها در اين ناحيه صدها مدرسه و تأسيسات آموزشى را نابود كرده اند و دختران را از رفتن به مدرسه بازداشته اند. در كل منطقه ايالت مرزى شمال غرب پاكستان نفوذ و حضور طالبان به خوبى محسوس و آشكار است. آنها احتمالا در همين ناحيه سر زمين شناس لهستانى، پيوتر استانژا را در سپتامبر گذشته از تنش جد كردند.
اين گمان وجود دارد كه ربودن جان سولكى، رئيس دفتر پناهندگان سازمان ملل در بلوچستان پاكستان نيز كار همين گروه باشد. خاستگاه بسيارى از اعضاى طالبان مناطق پشتون نشين مرزى ميان پاكستان و افغانستان است.
اكثر پايگاه هاى آنها در همين منطقه است و اعضاى القاعده نيز عمدتا در همين جا مخفى شده اند. باراك اوباما، رئيس جمهور جديد آمريكا در گفتگوى تلفنى هفته پيش خود با زردارى گفت، يقين دارد كه تروريست ها از «ناحيه امن» و صعب العبور واقع در مناطق قبايلى پاكستان دست به عمليات مى زنند. آمريكا احتمال زياد مى دهد كه اسامه بن لادن، رهبر القاعده نيز در همين منطقه مخفى باشد.
«توافق پنهان»
«ناحيه امن» واقع در مناطق قبايلى پاكستان در ماه هاى اخير چندين بار آماج حملات موشكى آمريكا بوده است. اعتراض آشكار دولت اسلام آباد هم كه اين حملات را «غيرسازنده» و تشديدكننده جو ضدآمريكايى در پاكستان مى داند كمتردر واشنگتن مورد اعتنا قرار گرفته است. ضمن اين كه، در خود پاكستان اين شايعه قوى وجود دارد كه آمريكا از موافقت پنهانى دولت اسلام آباد با حملات يادشده مطمئن است، هر چند كه در عمل، از شهروندان عادى نيز معمولا عده اى قربانى آنها مى شوند. در تازه ترين مورد از اين حملات، روز شنبه گذشته، يك هواپيماى بدون سرنشين دو موشك به سوى يكى از مراكز احتمالى آموزش «تحريك الطالبان» پاكستان پرتاب كرد كه در نتيجه آن ۲۷ نفر كشته شدند. اين حمله سومين مورد از زمان به قدرت رسيدن باراك اوباما در آمريكا بوده است. ديانا فاين استاين، عضو سناى آمريكا گفته است كه هواپيماى بى سرنشين از پايگاهى در خود پاكستان به پرواز درآمده است. اين گونه اظهارات شايعه يادشده را بيش از پيش قوت مى بخشند.
دستور اوباما به افزايش نيرو در افغانستان
از سوى ديگر به دليل وخامت اوضاع در افغانستان، باراك اوباما با اعزام ۱۷ هزار نيروى اضافى به افغانستان براى تقويت مبارزه عليه طالبان موافقت كرد. باراك اوباما رئيس جمهورى آمريكا، تلاش مى كند كه با تقويت حضور نيروهاى خارجى در عراق مبارزه عليه طالبان را شديد و جدى تر كند. به گزارش ديپلماسى ايران بر اساس گزارش مجله آلمانى اشپيگل، باراك اوباما با درخواست رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا براى اعزام نيروهاى نظامى بيشتر به افغانستان موافقت كرد. اين نيروهاى نظامى در برگيرنده حدود ۱۷ هزار سرباز هستند. اوباما در اين ارتباط خطاب به رسانه ها گفت: «براى بهبود شرايط و ايجاد ثبات در افغانستان افزايش نيروها بسيار ضرورى است.» رابرت گيبس سخنگوى كاخ سفيد، در دنور اظهار داشت، اين تصميم به اطلاع پنتاگون رسيد و دستور آن نيز به امضا خواهد رسيد. قرار است دو تيپ تازه - يك تيپ ارتش و يك تيپ از تفنگداران دريايى - به افغانستان اعزام شوند. اين اولين مورد استقرار عمده نيروها تحت نظر اوباما است و همزمان با مرور سياست هاى دولت وى در قبال افغانستان انجام مى شود. مقام هاى امنيتى گفتند كه اين نيروها قرار است پيش از تشديد احتمالى درگيرى ها همزمان با گرم شدن هوا، مستقر شوند. اين نيروها شامل ۸۰۰۰ تفنگدار دريايى، ۴۰۰۰ سرباز ارتش و ۵۰۰۰ خدمه پشتيبان خواهد بود. هم اكنون ۱۴ هزار نيروى آمريكايى تحت نظارت ناتو در افغانستان حضور دارند. همچنين ۱۹ هزار سرباز آمريكايى تحت فرماندهى ارتش آمريكا مسئول مقابله با نيروهاى شورشى طالبان و القاعده هستند. ژنرال ديويد مك كرنان فرمانده نيرهاى آمريكايى در افغانستان نيز خواهان تعداد بيشترى نيرو در افغانستان شده بود. وى پيش از اين گفته بود، ما به حدود ۳۰ هزار سرباز اضافى نياز داريم تا بتوانيم طالبان را قلع و قمع كنيم و از غير نظاميان حمايت كنيم. به گزارش اشپيگل، البته در اوايل ماه فوريه نيز وزارت دفاع آلمان خبر داده بود كه آمريكا با اتخاذ استراتژى جديد در افغانستان درصدد افزايش نيروها در اين منطقه است. جيمز آپارتوراى سخنگوى ناتو نيز اظهار داشت، طالبان و حاميان آنها مسئول مرگ ۸۰ درصد از غير نظاميان هستند. ما بايد خيلى شفاف عاملان مرگ غير نظاميان را معرفى كنيم. ناتو بسيار تلاش مى كند كه از كشته شدن غير نظاميان جلوگيرى كند. به طور كلى انتظار مى رود كه دولت جديد آمريكا تعداد سربازان حاضر در افغانستان را تا ۶۰ هزار تن هم افزايش دهد.

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن