تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816509915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدفين شهداي گمنام در دانشگاه؛ ترويج فرهنگ حسيني (ع) و نهضت خميني (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: تدفين شهداي گمنام در دانشگاه؛ ترويج فرهنگ حسيني (ع) و نهضت خميني (ره)
تاثير فرهنگ شهادت در گستره جهان بيني اسلام ناب محمدي (ص) از جلوه‌هاي ممتاز و ويژه‌اي برخوردار است و بي‌شك تاثير آن در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، نظامي و اقتصادي مشاهده مي‌شود.


تاثير فرهنگ شهادت در گستره جهان بيني اسلام ناب محمدي (ص) از جلوه‌هاي ممتاز و ويژه‌اي برخوردار است و بي‌شك تاثير آن در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، نظامي و اقتصادي مشاهده مي‌شود.

اين بار نوك تيز تهاجم دشمنان داخلي و خودفروختگان غربي مي خواست با ايجاد شبهاتي، از تشييع شهداي گمنام در دانشگاه جلوگيري كند و با الفاظي نظير «دانشگاه مكان رشد و تحصيل يا گورستان!» جلوي اين فرهنگ را بگيرد.

و به راستي مگر بسياري از شهدا و فرماندهان همين دانشجويان نبودند؟!

يادمان رفته است آن روزي كه فرزندان همين مرز و بوم از تمامي زندگي خود گذشته و در خاك تفتيده خوزستان با حسين (ع) عهدي دوباره بستند.

آري اي جوان امروز و آينده ساز فردا! اينها قصد دارند تا تو را با واژه شهادت بيگانه كرده تا نظاره گر دفن مقام انساني تو در پستوي افكار ارسطو و سقراط باشند و تو نيز همانند آنان گوي سبقت را در كشتار انسان ها و به اسارت كشيدن هويت با علم سكولار بودن معنويت بربايي!

پس بيايد تا به نداي رهبر و مقتدامان گوش داده و با جنبش نرم افزاري و فرهنگ شهادت و درحقيقت با جهاد علمي راه شهدا را ادامه داده و تمدن عظيم اسلامي را بنا كنيم.

در اين راستا خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» در شيراز، به مناسبت فرا رسيدن نهم اسفندماه، اولين سالگرد به خاك سپرده شدن پنج تن از شهداي گمنام هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه شيراز و بنا به رسالت خويش به سراغ چند تن از دانشجويان، استادان و صاحبنظران رفته تا گستره اين فرهنگ در يك سال گذشته را در يك محيط آكادمي ببينيم و بدانيم رسالت هايي را كه بر دوش نسل سوم سنگيني مي كند.

حفظ رسالت هاي انقلاب

منصور كنعاني، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز ورود شهداي گمنام به دانشگاه را از چند منظر بررسي كرده و بيان داشت: رسالت هاي اصلي انقلاب اسلامي شامل تمام ابعاد اجتماعي است كه اگر دانشگاه را جدا در نظر بگيريم به يك فرآيند و روندي براي حفظ خطوط دانشگاه نياز داريم.

وي اضافه كرد: براي حفظ رسالت دانشگاه بايد از اهرم ها و پارامترهايي در جهت اسلامي شدن دانشگاه استفاده كرد و در واقع با سيستمي تمامي ظرفيت شهدا را در اين راه به كار برد.

اين فعال دانشجويي تصريح كرد: گمنام بودن شهدا به معناي اوج شهادت و گذشتن از همه ماديات است.

تبديل دانشگاه به محيط معنوي و آرام بخش

دكتر منصور آقاهادي، مدير فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اشاره به بحث معنوي و وضعيت فيزيكي جريان خاك سپاري شهداي گمنام در دانشگاه گفت: هر كس در مسير شهدا حركت كند، خود آنان به او كمك مي كنند.

وي اذعان داشت: در سال گذشته شاهد بوديم كه دانشجويان با گرد آمدن بر سر مزار شهداي مدفون در دانشگاه شيراز از آنجا، مكاني امن براي فعاليت هاي تحقيقي و فرهنگي خود ساخته اند.

عضو هيئت محبين اهل بيت (ع) دانشگاه هاي شيراز و علوم پزشكي يادآور شد: ما شاهد هستيم كه حتي دانشجويان معمولي و طيف خاكستري نيز از شهدا در هر زمينه اي كمك مي خواهند و اساساً وجود شهدا ضد اضطراب و آرام بخش است.

احمد سعيدي، دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز اظهار داشت: در واقع قبه الشهدا مكاني معنوي- فرهنگي براي همه دانشجويان، و در اصل مامني براي تخليه روحي دانشجويان است.

فرهنگ شهادت، گامي در جهت تحول دانشگاه

اين فعال دانشجويي اضافه كرد: از بعد بيروني حضور پيكر مطهر شهدا باعث يادآوري دائم مي شود و همانطور كه امام راحل (ره) فرمودند «دانشگاه مبدا تحولات است» و نبايد قشر دانشجو و آينده ساز كشور از اين فرهنگ غافل شوند و با يادآوري و بازخواني آرمان هاي انقلاب و شهدا در مسير صحيح قرار گيرند؛ چرا كه به فرموده مقام عظماي ولايت «با اين ستارگان راه پيدا مي شود.»

خروج از روزمرگي

محمد حسين رئيسي، مدير مسئول نشريه 1357 در دانشگاه شيراز عنوان كرد: تدفين شهدا گامي كوچك و پلي ارتباطي براي حفظ آرمان هاست و امروز دانشجو بايد بداند شهدا براي چه خون دادند تا علاوه بر تغيير شيوه تحصيل، با نگرش دوباره به زندگي، تقوا را سرلوحه كار خود قرار دهند.

ياد شهدا؛ پايداري در مسير

سيد معين انجوي نژاد، مشاور فرماندار شيراز در امور ايثارگران ابراز داشت: بايد كنار همين شهداي گمنام عهد كنيم تا آخر در راهي كه در قدم گذاشتيم، پايدار بمانيم.

وي با اشاره به گذشت سه دهه از انقلاب گفت: با روند تثبيت انقلاب، اينك وظيفه نسل سوم است تا آرمان هاي انقلاب را حفظ و گسترش دهد و اين جز با پايداري در مسير، ميسر نخواهد بود.

تدفين شهدا در دانشگاه معرفي ملموس فرهنگ شهادت

انجوي نژاد اضافه كرد: برخي شهدا عنوان مي كردند چون مسير دانشگاه تا گلزار شهدا طولاني بود، ما قادر به ارتباط و توسل نبوديم، اما اكنون در هر ساعت از شبانه روز با بازكردن پنجره اتاق هاي خوابگاه مي توانيم دلتنگي هايمان را برطرف كنيم.

غلامي، مسئول يادواره شهدا دانشگاه شيراز نيز اشاره داشت: در اين يك سال گذشته حضور شهدا ملموس تر است و ما شاهد هستيم كه دانشجويان طوري برنامه خود را تنظيم مي كنند كه نمازهاي واجب خود را آنجا به جا آورند و حتي شام خود را نيز آنجا صرف مي كنند.

وي اضافه كرد: دانشجويان در همه مورد به شهدا متوسل مي شوند و اين از بركت همين شهداي گمنام است.

شهدا نماد افتخارات ملي

دكتر شكرالله خاكرند، مشاور رئيس دانشگاه شيراز نيز ابراز كرد: هر ملتي نياز به يك ريشه و گذشته اي دارد تا به آن تكيه كند؛ چرا كه ملت هاي بي ريشه و تاريخ در طوفان حوادث و مسائل و مشكلات به راحتي نابود مي شوند.

مدير حوزه رياست دانشگاه شيراز اضافه كرد: بي شك ريشه قابل افتخار هر جامعه اي گذشتگان هستند كه در لحظات استثنايي بين ماندن كوتاه مدت خودشان و ماندگاري ابدي اعتقادات و ملت هاشان، دومي را انتخاب مي كنند.

وي بيان داشت: اينها از همه چيز خود مي گذرند تا آيين و وطن و اعتقادشان بماند و با ماندن دين و آيين و وطن، آنها نيز ماندگار مي شوند؛ چرا كه نامشان با دين و ميهن گره مي خورد.

خاكرند ادامه داد: به همين دليل تمام اقوام ملل يادمان بزرگانشان را هميشه در مهمترين جايگاه ها قرار مي دهند و به عنوان نمادي از گذشته افتخارآميز خود به آن اداي احترام مي كنند.

پرداختن به فرهنگ شهادت، جبران خلا موجود در نظام آموزشي

اين عضو هيئت علمي و تاريخدان دانشگاه شيراز اذعان داشت: بي شك شهداي دفاع مقدس از ناب ترين و استثنايي ترين شهداي تاريخ هستند و حضور آنها در محيط دانشگاه كه محيط زندگي علمي نخبگان و زبدگان جامعه است، مي تواند خلا موجود در نظام آموزشي كه در آن كمتر به عنصر الگودهي و پرداختن به ارزش هاي معنوي توجه شده است را جبران كند.

خاكرند اضافه كرد: تاثير مقبره شهدا در ذهن و روح دانشگاهيان همانند تاثير هر حركت فرهنگي است.

وي تصريح كرد: اين تاثير مانند نسيم بهاري است كه آرام آرام به شكل نامانوس موجب شكوفايي درختاني مي شود كه به خواب فرو رفته اند.

مشاور رئيس دانشگاه شيراز خاطرنشان كرد: اين تاثير اگر با يادآوري مداوم و عالمانه همراه شود، هميشگي خواهد بود؛ چرا كه در غير اين صورت به حضور عادي و روزمره تبديل خواهد شد.

شهدا در تعارض با مخالفان آرمان هاي انقلاب

كنعاني، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز همچنين با اشاره به تعارض شهدا با مخالفان آرمان هاي انقلاب گفت: الگو مشخص است و بايد با انسجام و ميثاق همه دانشجويان و مسئولان، اين مكان نقطه شروع و محور فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه باشد.

هوشياري جنبش دانشجويي مسلمان دانشگاه شيراز در حفظ حرمت شهدا

محمدجواد كهندل پور، فعال دانشجويي- سياسي اين دانشگاه نيز با اشاره به فضاي تخريب عليه شهدا در يك سال گذشته توسط نئوماركسيست هاي دانشگاه شيراز اذعان داشت: هوشياري و خودداري طيف مذهبي (جنبش دانشجويي مسلمان) باعث شد تا بسياري از فتنه ها در نطفه كور شود.

وي خطاب به مسئولان يادآور شد: نسل اول انقلاب نبايد سال هاي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را فراموش كند و بايد امروز همگام با جوانان، دستاوردهاي انقلاب، آرمان هاي حضرت امام (ره) و شهدا را حفظ كنند.

خوب نظرات سه نسل مختلف انقلاب را شنيديم و ديديم كه به زعم آنان كه فكر مي كنند تدفين شهداي گمنام در دانشگاه، اين محيط آكادمي را تبديل به گورستان مي كند روح شهيد و تدفين او در اين مكان عزت و هوشياري را براي افراد آن به بار مي آورد.

حال وظيفه چيست؟ چرا كه آنان كه رفتند كاري حسيني كردند و آنان كه مانده اند بايد كاري زينبي كنند و گرنه يزيدي اند.

آري! اينك بايد با پايبندي به ارزش هاي والاي اسلامي و انقلابي ضمن پاسداري از حرمت خون شهيدان، زمينه احيا و گسترش فرهنگ شهادت را فراهم آوريم و ناخواسته و ناآگاهانه قدم در راه تحقق اهداف دشمنان قسم خورده نگذاريم.

فاطمه خسروپور - خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» در شيراز

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن