تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819179746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنجينه اسناد هويتي نام‌آوران اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: گنجينه اسناد هويتي نام‌آوران اصفهان


اصفهان ـ خبرنگار اطلاعات: تاريخ يكصد ساله اصفهان به نام چهره‌هاي نام‌آور ثبت شده است كه هر كدام روايتگر دنيايي از فرهنگ و تمدن نصف جهان است. بي شك اگر نبودند اين نام‌آوران، اصفهان بدون آنها ناشناس و گمنام باقي مي‌ماند. هنرمندان، صنعتگران، عالمان، جهادگران و همه و همه در طول تاريخ اين خطه زرخيز دست به دست هم دادند، تا آنچه امروز از آن به نام پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي ياد مي‌شود، شكل گيرد.

بي شك امروز همة ما ميراث‌دار بزرگاني هستيم كه همگان نه تنها در ايران بلكه فراتر از مرزهاي كشورمان انگشت حيرت به دهان مي‌گيرند و آنها را مي‌ستايند.

گنجينه سجلي اسناد اين نام‌آوران، امروز تجلي و آينه تمام نمايي از موفقيت‌ها، سختي و رنج اين زنان و مردان بزرگ در مسير اعتلاي تاريخ نصف جهان است.

اسناد هويتي هر جامعه نشان از فرهنگ، آداب و رسوم آنها است كه مي‌تواند در ايجاد تفاهم ميان اقوام، ثبت سهم هر خطه در فرهنگ و تمدن هر كشور و بلكه جهان و ميراثي گرانبها براي آيندگان نقش مهمي ايفا كند. با نگاه به اسناد موجود در اين گنجينه مي‌توان از تغييرات در روند تكميل اسناد هويتي مردم كشورمان آگاه شد و فهميد آنچه امروزه در ثبت اطلاعات در اسناد هويتي شكل گرفته نتيجه سال‌ها تلاش، تفكر و كسب تجربه در اين مسير بوده است.

از آن زمان كه نخستين شناسنامه در ايران صادر شد نزديك به 100 سال مي‌گذرد و فاطمه نخستين نوزادي بود كه با نام فاميلي ايراني موفق به دريافت شناسنامه شد و از نكات جالب اينكه سيد محمد جواد كسايي تاجر معروف اصفهاني نخستين فردي بود كه در اصفهان موفق به دريافت شناسنامه شد.

از چهره‌هاي آشناي دفاع مقدس كه اسناد هويتي آنها به نمايش گذاشته شده است مي‌توان سردار شهيد حسين خرازي، شهيد محمد ابراهيم همت، شهيد مصطفي رداني پور و شهيد احمد كاظمي اشاره كرد. اما شهيد سيد محمد حسيني بهشتي، آيت‌الله سيد حسين خادمي، آيت‌الله سيد ابوالحسن آل رسول معروف به شمس‌آبادي، آيت‌الله طباطبايي نژاد امام جمعه اصفهان، و آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان از چهره‌هاي معروف عالم و روحاني هستند كه اسناد هويتشان در اين گنجينه وجود دارد. اما در حوزه فرهنگ و هنر و ادب فارسي بي شك هر بيننده چهره‌هايي را مي‌بيند كه خاطراتي را زنده مي‌كند.

جليل شهناز استاد تار و سه تار، سپيده كاشاني شاعره معاصر، محمود فرشچيان هنرمند چيره‌دست ايراني، امين الله رشيدي خواننده محبوب چند نسل، محمد حسين صغير اصفهاني شاعر بي بديل و پرآوازه، محمود دهنوي استاد قلمزني، محمد حقوقي نويسنده گروه ادبي جُنگ اصفهان، كيومرث پور احمد كارگردان بنام اصفهاني، محمد مهريار مترجم و محقق بنام از چهره‌هايي هستند كه دل هر علاقه‌مند به تاريخ را جلا مي‌دهد. اما يك سند خاطره‌انگيز نيز كه اختصاص به بانو عظمي ناصري فرزند ناصرالدين شاه قاجار دارد تاريخ اين گنجينه را با ادوار تاريخي بيشتر گره مي‌زند. سندي كه براي اين خانم در اصفهان صادر شده و در كنار آن، عكس اين فرزند ناصرالدين شاه الصاق شده است.‏

گردآوري چنين گنجينه ارزشمندي فعاليتي ماندگار است اما به نظر مي‌رسد بايد در زمينه شكل‌گيري اين گنجينه اطلاع‌رساني بيشتري شود تا افراد بيشتري بتوانند با حضور در اين نمايشگاه از ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن اطلاع يابند. اما بايد بدانيم آنچه در اين گنجينه وجود دارد تنها بخش كوچكي از تاريخ و گستره تمدن اصفهان است و بي شك طراحان اين گنجينه بايد براي رفع نقايص اين مجموعه همچون ارائه توضيحاتي بيشتر به مخاطبان دربارة اسناد موجود، نمايش اسناد هويتي همة شخصيت‌هاي بزرگ و نام‌آور اصفهان در اين گنجينه به دور از آرا، تفكر و نظرات آن شخصيت‌ها، تلاش كنند تا مخاطبان با چهرة كامل تاريخ و تمدن نصف جهان آشنا شوند كه بي شك اگر اين امر محقق شود، آن وقت مي‌توان گفت اين گنجينه مي‌تواند براي آيندگان و ميراث‌داران تاريخ اصفهان ارزشمند باشد.

نفيسه يزداني ـ اصفهان





شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن