تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815178632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري:
خبرگزاري فارس: مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: يوزپلنگ آسيايي دراين استان وجود ندارد و زيستگاه عمده آن در ايران دشت كوير است.


سعيد يوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهركرد با انتقاد از برخي موارد و مطالب منتشر شده در خصوص يوزپلنگ آسيايي اظهار داشت: مطالب عنوان شده در اين خصوص با داشتن كمترين اطلاعات در حوزه محيط زيست بوده و پشتوانه علمي يا كارشناسي ندارد.
وي با غيركارشناسي دانستن برخي موارد عنوان شده، تصريح كرد: برخلاف آنچه عنوان شده يوزپلنگ آسيايي در استان چهارمحال و بختياري وجود ندارد و زيستگاه عمده يوزپلنگ در ايران دشت كوير است كه بخش هايي از استان هاي كرمان، خراسان، يزد، تهران و مركزي را در برمي‎گيرد.
يوسف‌پور خاطرنشان كرد: تنگ صياد بعنوان منطقه شكار ممنوع معرفي شده است كه بر اساس طبقه بندي سازمان حفاظت محيط زيست ايران اين منطقه شامل دو بخش منطقه حفاظت شده و پارك ملي است و در چهارمحال و بختياري هم اكنون فقط تالاب‎هاي چغاخور و گندمان ممنوعيت شكار دارند.
وي ادامه داد: در اطراف منطقه حفاظت شده تنگ صياد با رعايت كامل قوانين و مقررات زيست محيطي و تاييديه دفتر ارزيابي زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست صنايع با توجه به حريم قانوني احداث شده اند و صنايع مذكور ملزم به اجراي تمامي قوانين و مقررات زيست محيطي هستند كه در همين راستا نيز كارخانه سيمان شهركرد با نصب فيلتر
اقدام به رفع آلايندگي كرده است و درحال حاضر صنايع آلاينده استان در نزديكي اين منطقه قرار ندارند.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري به تفاوت‌هاي ميان مناطق شكارممنوع، حفاظت شده، پارك ملي و اثر طبيعي ملي در حوزه محيط زيست اشاره كرد و افزود: تنگ صياد به عنوان نگين زاگرس ياد شده است كه اين لقب پيش‌تر براي استان چهارمحال و بختياري مطرح بوده است.
وي بيان داشت: پارك ملي و منطقه شكار ممنوع تنگ صياد بزرگترين منطقه حفاظت شده در استان چهار محال و بختياري نيست و منطقه حفاظت شده سبزكوه از لحاظ وسعت بزرگترين منطقه حفاظت شده اين استان به شمار مي‌رود.
يوسف‌پور ادامه داد: 22 هزار و 896 هكتار از تنگ صياد منطقه حفاظت شده و 4 هزار و 372 هكتار آن پارك ملي است و گونه‎هاي جانوري مانند كبك چيل يا افعي شاخدار يا اصلاً در آن منطقه وجود ندارند يا اينكه به ندرت مشاهده مي شود.
وي افزود: منطقه تنگ صياد داراي بيش از 52 چشمه و قنات است.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري مرجع تبديل اين منطقه به منطقه حفاظت شده را شوراي عالي حفاظت محيط زيست عنوان كرد و گفت: اين منطقه براي ثبت در فهرست جهاني معرفي شده اما تاكنون به عنوان ذخيره گاه زيست كره بصورت رسمي ثبت نشده است.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون شاخصي به منظور تعيين تراز مناطق حفاظت شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست كشور و مجامع علمي تدوين و معرفي نشده است.
يوسف‌پور با تكذيب ورود شكارچيان غيرقانوني به اين منطقه و شكار گونه‎هاي مختلف جانوري آن اظهار داشت: در اين منطقه صرفا شكار قوچ و ميش و كل و بز وحشي آنهم به ندرت گزارش شده و شكار هيچ‎گونه جانوري ديگري در ساليان اخير گزارش نشده است.
وي با بيان اينكه در مناطق مركزي اين منطقه كه شامل پارك ملي است تاكنون هيچ‎گونه ساخت و سازي صورت نگرفته است، گفت: هنوز توسط هيچ مرجع رسمي ميزان آسيب خشكسالي به پوشش گياهي اين منطقه مورد مطالعه قرارنگرفته و آماري در اين خصوص وجود ندارد.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري ادامه داد: زيستگاه بزكوهي صخره‎هاي سنگي و مرتفع است و بسيار كم اتفاق مي‌افتد كه براي تامين غذا به باغات روي بياورند، ولي قوچ و ميش وحشي معمولاً به اين كار مبادرت مي‎كنند
و به نظر مي‎رسيد در گزارش مورد بحث توجهي به وجه افتراق كل و بز وحشي با قوچ و ميش وحشي صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: تامين علوفه مورد نياز حيات وحش صرفاً با مطالعه و پس از تاييد كارشناسان اداره كل و سازمان حفاظت محيط زيست كشور صورت خواهد گرفت و تاكنون انجام اين امر باتوجه به غناي پوشش گياهي مناطق تحت مديريت استان در اين استان صورت نگرفته است.
يوسف‌پور اضافه كرد: در اين منطقه فقط گونه گياهي اُرس آن هم به تعداد اندك در ارتفاعات وجود دارد و اشاره به انواع گياهان برگ سوزني غيركارشناسي در اين گزارش غيركارشناسي است.
وي افزود: بر اساس گزارش‌ها و بررسي‌هاي كارشناسي تاكنون وجود صنايع در اطراف اين منطقه ضربه‌اي به حيات وحش‌ جانوري و پوشش گياهي وارد نكرده است و هيچ‌گونه گزارشي مبني بر بارش باران اسيدي در استان يا مسموم شدن گياهان وجود نداشته است.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري با بيان اينكه گستره تغييرات آب و هوايي موضوعي جهاني است و صرفاً در يك منطقه محدود مانند تنگ صياد بطور خاص اتفاق نمي‌افتد، اظهار داشت: مرجع صدور مجوز زيست محيطي براي فعاليت يك كارخانه يا صنعت سازمان حفاظت محيط زيست است و درحال حاضر نيز اين امر بطور كامل اجرا مي شود.
وي به عدم گزارش وجود هرگونه طرحي مبني بر عبور جاده آسفالته يا ريل آهن از دل اين منطقه توسط دستگاه‌هاي ذيربط اشاره كرد و گفت: برخورد پرنده شكاري با دكل بسيار به ندرت اتفاق مي‎افتد و هيچ‎گونه تهديد جدي جهت پرندگان شكاري در اين منطقه محسوب نمي‎شود.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري با اشاره به حساسيت اخبار و موضوعات زيست محيطي خواستار رعايت دقت و كسب اطلاعات از مراجع ذيربط و متولي در اين باره شد و گفت: توصيه مي‎شود خبرنگاراني كه با مقوله محيط زيست آشنايي لازم را ندارند قبل از درج خبر با كارشناسان يا اساتيد يا دست اندركاران اين حوزه مشورتي كوتاه داشته باشند و مسائل و دغدغه هاي واقعي زيست محيطي اين استان جهت تنوير افكار عمومي مردم فهيم ازطريق رسانه‎هاي صادق مطرح شوند.
انتهاي پيام/خ۱۰

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن