تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816484956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجمل‌گرايي و زياده‌خواهي در خريد جهيزيه ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تجمل‌گرايي و زياده‌خواهي در خريد جهيزيه ممنوع
رفتارها- كامليا مافي:
آيا صاحب دختر دم بخت هستيد؟ آيا به خواستگاري دختري رفته‌ايد؟ قصد داريد زندگي مشترك‌تان را شروع كنيد؟ موانع بسياري پيش روي شماست؟ براي شروع زندگي قبل از هر چيزي، به يك خانه و مقداري وسايل زندگي احتياج داريد؟ پس مطلب زير را بخوانيد.

زماني كه صحبت از موانع پيش روي ازدواج مي‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها متوجه مشكلات تورم‌زاي اقتصادي و بحران‌هاي ناشي از آن چون گراني، مسكن، اجاره‌بها، عدم ثبات شغلي، نامعقول بودن هزينه‌هاي ازدواج، مهريه و جهيزيه‌هاي سنگين مي‌شود؛ موضوع مورد بحث ما نيز در اين گزارش درخصوص «جهيزيه» است.

رسمي كه روز به روز دايره تورمي آن در سيري نامعقول و غيرمنطقي روبه رشد است.خانواده‌هاي ايراني به امر ازدواج فرزندانشان توجه ويژه‌اي دارند دختر و پسري كه به عنوان عروس و داماد وارد خانواده مي‌شوند

عضو جديد خانواده به حساب مي‌آيند و هميشه خانواده‌هاي دو طرف سعي مي‌كنند تا جوانان در شروع زندگي مشترك با مشكلات كمتري روبرو شوند معمولا هنگام تشكيل زندگي مشترك وضعيت اقتصادي زوجين طوري است كه خانواده‌هاي عروس و داماد كمك و مساعدت به آنان را وظيفه خود مي‌دانند.

در قديم رسم بر اين بود كه وسايل اوليه زندگي توسط والدين دختران تهيه مي‌شد. به‌صورتي كه جهيزيه عروس به تدريج خريداري و در جايي نگه داري مي‌شد تا هنگام ازدواجش مشكلي پيش نيايد و اين كار در واقع تدبير بانوي خانه را نشان مي‌داد كه چه طور (معمولا) با درآمد اندك همسرش زندگي فرزندان را سامان‌دهي مي‌كرد و از طرفي دختر فنون خانه‌داري را از مادر ياد مي‌گرفت و از هنر و سليقه خود براي تهيه جهيزيه استفاده مي‌كرد

تا هنرش را به نمايش بگذارد و زمينه تحسين خود از سوي ديگران و به خصوص خانواده شوهرش را فراهم كند. اما شرايط و امكانات زندگي خانواده‌ها در حال حاضر معمولا ديگر مجالي براي انباشتن لوازم و امكانات را باقي نمي گذارد و خانواده‌ها بايد در يك يا چند نوبت وسايل زندگي را خريداري كنند و متأسفانه بعضي مواقع مي‌بينيم كه صرفه‌جويي، قناعت و خلاقيت جايش را به تجمل‌گرايي، زياده‌خواهي و مصرف‌گرايي داده است و در جهيزيه بسياري از عروس خانم‌ها همه چيز ديده مي‌شود به جز هنرهاي دستي.

مردم معتقد و پايبند اصول و اعتقادات ديني استان همدان به‌خصوص شهر همدان نيز متاسفانه اين روز‌ها به نوعي گرفتار اين معضل شده‌اند به گونه‌اي كه تهيه جهيزيه دختران كه هزينه آن در ميان برخي از خانواده به ده‌ها ميليون تومان مي‌رسد براي بسياري از خانواده‌ها به معضلي بزرگ و لاينحل تبديل شده است.

چشم و هم‌چشمي، رقابت‌هاي كاذب، فخرفروشي، خودنمايي و رسم و رسومات پرهزينه، باعث شده در اين شهر اقلام جهيزيه از لوازم ضروري و غيرضروري و تجملي فراتر رود و در بين برخي خانواده‌ها بحث و جدل بر سر مارك كالاهاي تهيه شده براي جهيزيه بالا گيرد.

محمد الماسي فروشنده لوازم خانگي در اين رابطه مي‌گويد: هميشه شاهد جر و بحث بين خانواده دختر و پسر يا عروس و داماد هستم كه بر سر شكل و مارك اجناس رخ مي‌دهد و در مواردي هم با فشار خانواده داماد، خانواده عروس ناچار به تعويض جهيزيه‌اي مي‌شوند كه قبلا تهيه كرده‌اند چرا كه به نظر آنها مارك‌هاي گران‌تر و جديدتر، اعتبار عروس را افزايش مي‌دهد و جالب اينكه برخي از خانواده‌هاي داماد به ضرورت لوازم خانگي توجه ندارند و آنچه كه براي آنها اهميت دارد گران بودن و مجلل‌ بودن جهيزيه عروس‌شان است.

كارشناس امور بانوان استانداري همدان نيز در اين راستا مي‌گويد: معضل جهيزيه غيرمتعارف در همدان به اندازه‌اي مشكل‌آفرين شده كه بسياري از خانواده‌ها حتي دختري را كه جهيزيه‌اي در حد معقول و ضروري دارد، مورد سرزنش قرار مي‌دهند و همواره انتظار بيشتري را مطرح مي‌‌كنند.

اكثر زنان و دختراني كه به مسئولان مراجعه مي‌كنند در شرايطي هستند كه واقعا مستاصل مي‌مانند و اذعان دارند كه خواستگاران آنها به جاي توجه به نجابت، تحصيلات و آبروداري دختر، چشمشان دنبال مال و منال پدر او است. اين در حالي است كه در شريعت ما اين وظيفه به عهده مرد گذاشته شده و زن و خانواده او وظيفه‌اي در اين مورد ندارند.

مريم يونسيان با اشاره به اينكه خانواده‌هايي هستند كه هنوز قسط جهيزيه دخترانشان تمام نشده اما در شرف طلاق اند، مي‌گويد: يكي از دستورات ديني ما ازدواج است كه اگر ما طبق اعتقادات مذهبي پيش برويم و از برخي مسائل و خواسته‌هاي زياده‌خواهانه صرف‌نظر كنيم زندگي آسان مي‌شود و اگر به جاي هزينه‌هاي گزافي كه جهت انداختن سفره‌هاي عقد مجلل و شام و ناهار و مجالس، زندگي با يك سفر زيارتي و مختصر آغاز شود، بسياري از مشكلات مرتفع و با موفقيت همراه مي‌شود.

دادستان عمومي و انقلاب همدان نيز در اين مورد مي‌گويد: معضل تهيه جهيزيه نه تنها در همدان بلكه در كشور به عنوان يك بلاي دامنگير از موانع ازدواج جوانان محسوب مي‌شود كه به‌‌رغم تلاش دستگاه‌هاي دولتي، باز روز به روز قدرت مي‌گيرد.

اكبر بيگلري از عمده دلايل اين معضل را فاصله گرفتن از مباني ديني و بينش‌هاي تجمل‌گرايي و تجمل‌پرستي عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: مهار اين مشكل، نيازمند فرهنگ‌سازي قوي از سوي رسانه‌هاي جمعي است كه متاسفانه در اين رابطه نه تنها فرهنگ‌سازي براي ساده‌زيستي كمرنگ شده است بلكه ترويج تجمل‌گرايي در رسانه‌ به مراتب بيشتر به تصوير كشيده مي‌شود.

متاسفانه شبكه‌هاي تلويزيوني ما با نشان دادن سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي كه سوژه‌هاي آن در مجلل‌ترين خانه‌ها و اعيان‌نشين‌ترين منطقه‌هاي تهران و يا ويلاهاي شيك و مجهز با وسايل لوكس و پرزرق و برق نمايش داده مي‌شود شيوه زندگي‌هايي را به تصوير مي‌كشد كه مساعد احوال همه اقشار جامعه نيست.

وظيفه همه ما در اين بحث مهم سرمايه‌گذاري روي دين و ديانت است كه با عنايت و با نزديك شدن به اين مقوله مي‌شود قدم‌هاي موثر و مفيدي را در جهت مرتفع ساختن موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان برداشت. اما اين تنها پايان ماجرا نيست بلكه به گفته رئيس مجتمع قضايي خانواده استان درصد بالايي از خانواده‌هايي كه به دادگاه خانواده مراجعه مي‌كنند علت اختلافشان بر سر جهيزيه است.

شيرمحمد احمدوند با اشاره به اينكه خوشبختي و آرامش در داشتن چند سرويس مبل خوش آب و رنگ و گران قيمت و فرش‌هاي نفيس و... نيست، مي‌افزايد: در گذشته، جهيزيه مختصر و مفيد بود و زوج‌ها از زندگي راحت‌تري برخوردار بودند ولي امروز با وجود اينكه گاه سقف قيمت جهيزيه دختران از 20 ميليون تومان نيز بالا مي‌زند

شاهد فروپاشي زندگي بعد از مدت كوتاهي هستيم و اين نشان دهنده اين است كه جهيزيه گران ضامن خوشبختي نيست بلكه آنچه تضمين كننده است تفاهم زوج بر مبناي ايمان، اعتقاد و ساده گرفتن مسائلي است كه مانع آنها براي تشكيل يك زندگي خوب و ايده‌آل محسوب مي‌شود.

همشهري استان‌ها

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3779]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن