تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820912932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش از ديدگاه اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ورزش از ديدگاه اسلام
ورزش از ديدگاه اسلام
صفحه N04 سلامت (شمالي) ، شماره سريال 17211 ، تاريخ انتشار 871207

در بينش اسلامي بدن هديه اي است الهي كه بر اساس حسن و كرامت آفريده شده است و ظرفيت شگفت انگيزي در آن به كار برده شده است و مطالعه و تاملي در آن موجب افزايش معرفت انسان نسبت به خداوند متعال مي شود. اخبار، احاديث و روايات بسياري در كتب معتبر اسلامي آمده است كه توجه و عنايت خاص اسلام را به سلامت جسم مسلمانان نشان مي دهد.

مطالعه تاريخ حيات رسول گرامي اسلام وائمه هدي عليهم السلام و نيز صحابه و تابعين گران قدر آنان نشان مي دهد آن بزرگواران به ورزش مي پرداختند و در فعاليت هايي از قبيل مسابقه هاي دو، اسب سواري، تيراندازي و شنا شركت مي كردند.

پيامبر اكرم(ص) كه تندرستي را با ارزش ترين نعمت ها اعلام فرموده است، براي تشويق مسلمان به پرورش تن مي فرمايد: «مومن نيرومند بهتر و محبوب تر از مومن ناتوان است» و براي جلب توجه مسلمانان بدن را شخصيتي مستقل و صاحب حق قرار داده و فرموده است: «بدن تو بر تو حقي دارد كه بايد آن را ادا كني»

علي(ع) سرآمد نيرومندان، دلاوران و جوانمردان تاريخ را بياناتي است كه توجه آن حضرت را به ضرورت حفظ تندرستي، پرورش و تربيت تن و كسب نيروي جسمي نشان مي دهد. مولاي متقيان هنگام راز و نياز با پروردگار از خداي خويش مي خواهد تا اعضاي وي را براي خدمتگزاري نيرومند كند و براي نشان دادن اهميت نيرومندي بدن در جاي ديگر مي فرمايد: «غفلت حاسدان از سلامت جسم ها مايه شگفتي است» .امام سجاد(ع) در رساله حقوق مي فرمايد: «بدن تو بر تو حقي دارد و اين حق آن است كه آن را سالم، نيرومند و مقاوم در برابر شدايد و سختي ها و در كمال نشاط نگاه داري.»

در بينش اسلامي تربيت و تقويت بدن و آمادگي همه جانبه آن مورد توجه است و در صورتي كه همراه با ذكر و ياد خدا باشد عين عبادت است، برخلاف آن چه بعضي از ناآگاهان مي پندارند، ورزش كاري اشتباه نيست زيرا كار لغو و اشتباه از نظر اسلام گفتار و يا رفتاري است كه در آن فايده اي مشروع و يا عقل پسند وجود نداشته باشد و ورزش اين چنين نيست.

درخواست سلامت و قوت بدن از خداوند، جزو دعاي مسلمانان است و در اسلام به مومنان قوي زيستن، بانشاط بودن و برخوردار شدن از سلامتي تن توصيه مي شود. از اين رو تربيت بدني بايد جزئي از برنامه زندگي و بخشي از مراحل آموزشي و پرورشي هر مسلمان قرار گيرد.

استاد شهيد مرتضي مطهري درباره ضرورت پرورش جسم چنين مي فرمايد: «تضعيف جسم در روش هاي غيراسلامي يعني همان روش معروف هندي كه مي گويد: جسم و قواي جسماني را بايد ضعيف نگه داشت اشتباه است و اين چنين طرز تفكري در اسلام نيست.» از نظر اسلام انسان وقتي جسم سالم و قوي نداشته باشد آن وقت روح سالم هم نخواهد داشت اما داشتن جسم سالم هم تنها شرط و زمينه است، نه هدف و غايت.

پس نتيجه مي گيريم كه هدف نهايي تربيت بدني و ورزش از ديدگاه اسلام، تامين سلامت و بهداشت بدن، تقويت و رشد آن و در نتيجه حركت به سوي كمال است.

زهره حريري باخدا

چهارشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن