تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853315231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زهد مثبت، زهد منفي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: زهد مثبت، زهد منفي
زهد مثبت، زهد منفي
جواد پوريا
در لغت زهد ورزيدن نسبت به يك چيز، به مفهوم اعراض از آن شيء و به مقدار اندكي از آن رضايت دادن است. در اصطلاح عالمان اخلاق، "زهد" عبارت است از اعراض قلبي و عملي از دنيا، مگر به مقداري كه آدمي بدان نياز ضروري دارد. به عبارت ديگر زهد يعني روي گردانيدن از دنيا براي آخرت و از غير خداوند دل بريدن. از اين تعريف برمي‌آيد كه اولاً، زهد نسبت به كسي صادق است كه امكان تحصيل دنيا و برخورداري از آن را داشته باشد. ثانياً، روي برتافتن او از دنيا به دليل پستي و حقارت دنيا نسبت به آخرت باشد. نگاهي گذرا به تعابيري كه نسبت به زهدورزي در آيات و روايات وارد شده و آثاري كه براي اين صفت نفساني بيان گرديده، همگي بيانگر جايگاهي رفيع براي وارستگي و زهدورزي نسبت به دنيا در نظام اخلاقي اسلام است.‏
گاهي، زهد از سر تظاهر و رياست و محتوايي ندارد. برخي افراد، عملي را مانند زاهدان انجام مي‌دهند، ولي باطن و درون خود را از دنيا دور نكرده‌اند. اينان رياكارانند و آخرت را بدون عمل مي‌خواهند. بر زبان آنان، گفتار زاهدان جاري است، ولي عمل و كردار آنها، چون عاشقان دنياست. اگر بهره‌اي از دنيا برند، سير نمي‌شوند و به آنچه دارند، قانع نيستند. رفتار پيامبر اكرم و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در بهره‌گيري اندك از دنيا و نيز وجود آيات و روايات گوناگون در ستايش ترك دنيا و همچنين نفوذ اخلاق رهبانيت در صدر اسلام، سبب شد تا افرادي، زهد را با ترك دنيا به شيوه رهبانيت، يكسان بپندارند. از زندگي خانوادگي و اجتماع و مردم بريدند و فقط به عبادت روي آوردند. كار دنيا و آخرت را جدا پنداشتند و كسب و كار و زندگي در جامعه را با آخرت گرايي سازگار ندانستند. اين انديشه، در زمان پيامبر اسلام (ص)، در ميان عده‌اي از صحابه نفوذ پيدا كرد. عده‌اي از ياران و اصحاب پيامبر، استراحت در شب و غذا خوردن در روز و ارتباط با همسرانشان را بر خود تحريم كردند. ام سلمه، همسر پيامبر اين موضوع را با او در ميان گذاشت. پيامبر با شنيدن اين خبر به سوي آنها رفت و فرمود: آيا از زن و همسر خود دوري مي‌گزينيد؟ در حالي كه من با زنان خود مباشرت مي‌كنم و روز غذا مي‌خورم و شب مي‌خوابم. پس هر كس كه از سيره و روش من بيزاري جويد، از من نيست. آن چنان كه خداي متعال فرموده: "آنچه را براي شما حلال كرده‌ايم، بر خود حرام نكنيد و از حدود الهي تجاوز نكنيد".
زهدگرايي منفي آن است كه شخص به دنيا پشت كرده و از نعمت‌ها و امكانات آن براي رشد و تكامل خود و جامعه بهره نبرد. اين گونه رفتار نسبت به نعمتهاي خداوند در حقيقت مصداق مفهوم تحريم حلال خداوند است. زهدگرايي آن نيست كه نسبت به نعمتهاي الهي پشت كرده و از آن براي دستيابي به كمال خود و ديگران بهره نبرد؛ بلكه زهدگرايي به اين است كه حب مال دنيا در دل وي جا نگيرد و در دام عشق به دنيا و زينت‌هاي آن گرفتار نيايد. علامه حسن زاده آملي در اين باره تمثيلي زيبا دارد كه بيان آن خالي از لطف نيست. ايشان مي‌فرمايند كه دنيا براي آدمي همانند آب براي كشتي است. كشتي بي‌آب جز پاره‌اي تخته و چوب نيست، از اين رو هنگامي كه حضرت نوح(ع) كشتي را در بيابان و بسيار دور از آب مي‌ساخت، كافران وي را مسخره مي‌كردند. آب است كه به اين تخته پاره‌ها مفهوم كشتي را مي‌بخشد. همين آب كه اين اندازه در مفهوم و معنابخشي كشتي نقش دارد، هرگاه در درون كشتي راه يابد، موجب ازميان رفتن آن مي‌شود و آن را غرق و نابود مي‌كند. نعمت‌هاي الهي خداوند كه در دنيا به انسان ارزاني شده، در حكم آب براي كشتي است كه موجبات حركت و رساندن كشتي به مقصد را فراهم مي‌آورد ولي همان گونه كه اگر آب به درون كشتي نفوذ كند آن را تباه مي‌سازد، اگر اين نعمت‌ها به شكل حب و دوستي به دنيا و مال به درون جان آدمي نفوذ كند و او را دنيا دوست كند، موجب هلاكت وي مي‌شود. بنابراين زهدگرايي مثبت آن است كه انسان از هر نعمتي به درستي بهره گيرد ولي اجازه ندهد كه حب و دوستي آن در جانش راه يابد و او را به خود مشغول داشته و از مقصد و مقصود باز دارد. از اين رو بهترين مفهوم و معناي زهد را آيه23 سوره حديد دانسته‌اند كه مي‌فرمايد: "لكيلا تأسوا علي ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم؛ تا بر آنچه از دستتان مي‌رود اندوهگين نباشيد و بدانچه به دستتان مي‌آيد شادماني نكنيد و مغرور نشويد"(حديد:23). حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: "زهد در ميان دو كلمه از قرآن قرار دارد و آن اين است كه هرگز به خاطر آنچه كه از دست مي‌دهيد اندوهگين نشويد و به خاطر نعمتي كه به شما مي‌رسد شادمان نشويد و هر كس بر آنچه كه از دست مي‌دهد غمگين نشود و بر آنچه در آينده به او داده خواهد شد خوشحال نگردد، هر دو طرف زهد را دريافته است"(نهج البلاغه، حكمت 431).‏

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن