تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816783632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ميداني خراسان از يك طرحسفيد و سياه مسكن مهر خراسان رضوي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارش ميداني خراسان از يك طرحسفيد و سياه مسكن مهر خراسان رضوي
مسكن مهر؛ طرحي كه دولت نهم در سال۸۶ به منظور جلوگيري از بورس بازي زمين و مسكن در كشور اجرا كرد. اعلام اين طرح از يك سو بارقه اميد در دل افراد فاقد مسكن ايجاد كرد و از سوي ديگر موجب كاهش قيمت زمين و بورس بازي شد.هر چند اجراي اين طرح موجب ارزان سازي و در عين حال رعايت استانداردهاي لازم ساخت مسكن مي شود اما در حال حاضر بين آن چه كه گفته شده و امروز در عمل مي بينيم بسيار فاصله است. در ابتدا سهم آورده هر فرد حداكثر ۶ميليون تومان اعلام شد و اكنون اين رقم حداقل به ۲برابر افزايش يافته است. مبلغي كه بسياري از افراد فاقد مسكن و نيازمند قادر به پرداخت آن نيستند.از سوي ديگر در برخي شهرها اراضي مناسب به تعاوني ها واگذار شد و شهروندان هم براي ثبت نام و عضويت در تعاوني لحظه اي درنگ نمي كردند اما در برخي از شهرها اراضي حاشيه اي و دور افتاده و نامناسب براي ساخت به تعاوني ها واگذار شد كه نه تنها مورد استقبال واقع نشد حتي افرادي كه از گذشته ثبت نام كرده بودند پول خود را از تعاوني پس گرفتند و عطاي صاحب خانه شدن را به لقايش بخشيدند.در حال حاضر هرازچند گاهي شاهد افتتاح تعدادي از واحدهاي مسكن مهر هستيم كه ساكنان آن از نبود امكانات رفاهي و شهري گلايه مندند.آن چه در پي مي خوانيد گزارش ميداني خراسان از وضعيت مسكن مهر در استان خراسان رضوي است. در اين گزارش واحدهاي مسكن مهر به صورت رندومي انتخاب و با مدير عامل شركت درباره وضعيت و پيشرفت فيزيكي واحدها گفت وگو و سپس به راست آزمايي آن در محل اجراي پروژه پرداخته ايم.

چه كسي به شما اجازه عكاسي در حريم شخصي را داده است... براي عكس گرفتن بايد مجوز داشته باشيد.»عكاس روزنامه نمي داند عكس بگيرد يا دوربين را بر زمين بگذارد. گمان مي كنم به دنبال راهي براي حفاظت از دوربينش است.هر چند وي به هر زحمتي كار خودش را انجام مي دهد و از زميني كه بدون هيچ گونه حصار و نرده اي حريم شخصي خوانده مي شود، عكس مي گيرد اما تلاش مي كنيم قبل از رخ دادن هرگونه اتفاقي از محل دور شويم. در مسير بازگشت در اين انديشه ام كه چرا از بازتاب حقايق جلوگيري مي شود آيا اگر اين زمين ساختمان چند طبقه اي بود باز هم اجازه عكاسي به ما داده نمي شد؟

قصه چيست؟

بر اساس اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، رهنمودهاي مقام معظم رهبري، قانون برنامه چهارم توسعه، رويكردهاي كلان دولت نهم و نيز تكليف ايجاد شده در بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، وزارت تعاون بر آن شد تا از طريق ثبت نام الكترونيكي، متقاضيان فاقد مسكن را در قالب شركت هاي تعاوني مسكن مهر سازمان دهي و خانه دار كند.بر اساس اين طرح مقرر شد با ۶ ميليون تومان آورده اعضا و ۱۴ ميليون تومان وام مسكن واجدان شرايط پس از ۲سال صاحب خانه شوند.اگرچه وعده ۲ ساله اتمام اين طرح محقق نشد و قيمت تمام شده مسكن مهر از ۲۰ ميليون تومان در حال حاضر به ۳۵ تا ۴۰ ميليون تومان افزايش يافته و بالطبع متقاضيان را براي پرداخت سهم آورده دچار مشكل كرده است، اما به گفته يك كارشناس «مسكن مهر، مسكني براي اوضاع نابه سامان زمين و مسكن در سال ۸۶ بود؛ به طوري كه با آغاز اين طرح حباب قيمتي مسكن كشور تركيد.»حال صرف نظر از شنيده ها براي اين كه به صورت مستند از اين موضوع آگاهي يابم و در جريان حقايق قرار بگيرم، به همراه عكاس روزنامه به بزرگ ترين پروژه مسكن مهر مشهد كه در شهر جديد گلبهار احداث مي شود سري مي زنيم.

بهره گيري از بيابان

اين جا جنوب غربي شهر جديد گلبهار است؛ جايي كه قسمتي از طرح مسكن مهر در آن اجرا مي شود. به تعاوني مسكن مهر شماره ۶۳ كه گزارش هاي مردمي ما را براي بازديد به سوي آن كشانده است، مراجعه مي كنيم. تابلوي اطلاعات پروژه در گوشه اي از زمين نصب شده است. تنها نشاني از مسكن كه در اين محل وجود دارد، مقداري آهن و ميلگرد است كه در گوشه اي از زمين رها شده است.عكاس روزنامه در حال عكس گرفتن است كه شخصي كه چند متري با ما فاصله دارد، ما را از عكس گرفتن منع و اعلام مي كند كه بايد مجوز داشته باشيم.در همين حال از خود مي پرسم كه چگونه مهندس محبتي رئيس اتحاديه اين تعاوني از پيشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدي پروژه خبر مي دهد و مي گويد: «فاز اول پروژه پايان امسال به بهره برداري مي رسد.» چگونه مي توان از بيابان بهره برداري كرد؟به سمت پروژه مسكن مهر شماره ۹۶ كه نشان آن را از گزارش هاي مردمي به دست آورده ايم، حركت مي كنيم.اسكلت و سقف پروژه تمام شده اما هنوز به مرحله نازك كاري نرسيده است. در صورتي كه يكي از اعضاي اين تعاوني مي گويد: «مسئولان تعاوني وعده داده اند كه تا پايان امسال واحدها افتتاح شود.» اگر از پيشرفت فيزيكي واحدها بگذريم نكته اي كه هر بازديدكننده اي را به تأمل وا مي دارد، شرايط موجود براي اسكان در اين واحدهاست.اين جا خبري از آب ، برق، گاز، فضاي سبز، حمل و نقل، نانوايي و... نيست.از نگهبان يكي از پروژه ها درباره خدمات حمل و نقل مي پرسم كه مي گويد: «اگر به سرويس پروژه نرسم، براي رسيدن به ايستگاه اتوبوس در شهر گلبهار حدود ۳۰ دقيقه بايد پياده روي كنم.»اين جمله به ظاهر ساده پرسش جدي را در ذهن ايجاد مي كند، اين كه ساكنان مسكن مهر شهر جديد گلبهار چگونه بايد با مركز شهر گلبهار ارتباط برقرار كنند.

خلف وعده

«بياباني» از اعضاي يكي از تعاوني هاي مسكن مهر در گلبهار است.وي با انتقاد از خلف وعده مسئولان اتحاديه مي گويد: قرار بود كه تا پايان سال جاري واحدها را به متقاضيان تحويل دهند اما دوباره در جلسه هاي اخير اعلام كرده اند كه واگذاري به پايان سال ۹۱ موكول شده است.وي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه مسئولان اتحاديه اعلام كرده اند پروژه در مرحله اتمام سقف قرار دارد، عنوان مي كند: حدود ۲ ماه پيش به محل اجراي پروژه رفتم و متوجه شدم هنوز در مرحله فنداسيون قرار دارد.وي ميزان آورده خود را ۶ ميليون تومان اعلام مي كند و مي گويد: از اتحاديه تماس مي گيرند و اعلام مي كنند تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ديگر بايد به حساب اتحاديه واريز كنيم.

از كجا بياوريم

عضو يكي ديگر از تعاوني هاي مسكن مهر گلبهار با بيان اين كه تاكنون ۷ ميليون تومان پول پرداخت كرده ايم، مي گويد: از اتحاديه اعلام كرده اند كه بايد ۳ تا ۵ ميليون تومان ديگر به حساب اتحاديه واريز كنيم در حالي كه ما همان مقداري را هم كه پرداخته ايم، با خون جگر فراهم كرديم و ديگر توان پرداخت بقيه آن را نداريم.وي كه حاضر به ذكر نامش در روزنامه نيست، اضافه مي كند: مسئولان تعاوني نيمه شعبان امسال اعلام كردند كه تا ماه ديگر يك ۹۶ واحدي و پيش از عيد نوروز بقيه واحدها افتتاح مي شود اما چند روز پيش كه براي بازديد دوباره پروژه به گلبهار رفتم هيچ نشانه اي از پيشرفت فيزيكي واحدها نبود.

پول واريز نكردن اعضا از مشكلات تعاوني هاست

اتحاديه كارمندان مسكن مهر مشهد با ۲۷ تعاوني يكي از اتحاديه هاي مسكن مهر در شهر جديد گلبهار است.رئيس اتحاديه كارمندان مشهد با بيان اين كه ساخت ۳ هزار و ۶۵۲ واحد مسكن مهر در گلبهار در تعهد اين اتحاديه است، مي گويد: تعاوني هاي مسكن مهر كه اعضا آورده خود را كامل پرداخت كرده اند، پيشرفت خوبي دارد به طوري كه نازك كاري واحدها انجام شده است و در ماه آينده كاشي كاري آغاز مي شود.«مهندس مسعود رضا اعظم نوري» در گفت و گو با خبرنگار ما ادامه مي دهد: برخي از تعاوني ها كه به دليل پول واريز نكردن اعضا دچار مشكل شده اند در حال نصب اسكلت ساختمان هستند.وي در پاسخ به سوالي درباره ميزان سهم آورده اعضاي تعاوني مي گويد:سهم اعضا در سال ۸۶ حدود ۶ ميليون تومان اعلام شد و در حال حاضر به دليل تورم و برخي تغييرات اين رقم افزايش يافته است.وي با بيان اين نكته كه تعاوني ها به نسبت پيشرفت فيزيكي واحدها، از اعضا وجه دريافت مي كنند، اظهار مي دارد: بيشتر زمين ها سال ۸۸ به تعاوني ها تحويل شد. با دريافت زمين يك ميليون تومان براي آماده سازي از اعضا گرفته شد و از سال ۸۹ با آغاز عمليات اجرايي در چند نوبت پول دريافت شد.نوري با تأكيد بر اين كه آورده اعضا بايد به اندازه اي باشد كه ساختمان ها آماده بهره برداري شود، مي گويد: در حال حاضر آورده اعضا بين ۳ تا ۶ ميليون تومان است.وي ابراز اميدواري كرد: ۹۰ درصد واحدهاي اين اتحاديه در سال ۹۱ به بهره برداري برسد.

تقسيم بندي پروژه بر اساس آورده اعضا

تعاوني شماره يك تا ۷ خانه صنعت و معدن، از ديگر تعاوني هاي مسكن مهر گلبهار است.رئيس اتحاديه تعاوني خانه صنعت و معدن در گفت وگو با خبرنگار ما درباره آخرين وضعيت پروژه هاي اين اتحاديه در گلبهار مي گويد: پروژه هاي اين اتحاديه بر اساس ميزان سرمايه گذاري اعضا در ۳ مرحله تقسيم بندي شده است.مهندس غلامحسين نوعي مي افزايد: مرحله اول پروژه ها كه اعضا سهم شان را پرداخت كرده اند، از پيشرفت خوبي برخوردار است. مرحله دوم كه اعضا سهم كمتري پرداخت كرده اند طرح در مرحله سفت كاري قرار دارد و مرحله سوم هم كه اعضا تنها يك ميليون تومان آماده سازي را پرداخت كرده اند طرح در مرحله فنداسيون است.وي با بيان اين كه ميزان آورده اعضا ۶ ميليون تومان اعلام شده بود، اظهار مي دارد: به طور قطع با اين ميزان سهم اعضا ساختمان ساخته نمي شود و ما اين موضوع را به دفعات و به طور كارشناسي شده به مراجع ذي ربط در استان و كشور اعلام كرده ايم. هزينه واحدها از ميزان آورده اعضا و تسهيلات مسكن بيشتر خواهد شد.وي با بيان اين كه ساخت هزارو۵۰۰ واحد مسكن مهر در گلبهار و ۵۰۰ واحد در شهر جديد بينالود در تعهد اين اتحاديه قرار دارد، اضافه مي كند: تا پايان امسال يك چهارم واحدهاي اين اتحاديه به بهره برداري مي رسد.

دليل تاخير ساخت واحدها در گلبهار

نوعي با تاكيد بر اين كه ۲ سال از آغاز اجراي پروژه مسكن مهر به آماده سازي اراضي اختصاص يافت كه هيچ ربطي به ساخت وساز نداشت، مي گويد: زمان آماده سازي اراضي هم به حساب تعاوني ها گذاشته شد و به متقاضيان نيز هيچ گونه اطلاع رساني نشد.وي عنوان مي كند: بديهي است كه پروژه اتحاديه ها نسبت به پروژه اي كه توسط انبوه سازان انجام مي شود، پيشرفتي نداشته باشد، چون اتحاديه ها به آورده اعضا متكي اند و همه اعضا نيز به موقع نسبت به واريزي سهم خود اقدام نمي كنند.وي مي افزايد: انبوه سازان و خود مالكان علاوه بر استفاده از تسهيلات بانكي، هزينه ها را از منابع شخصي تامين مي كنند.رئيس اتحاديه تعاوني هاي خانه صنعت و معدن با تاكيد بر اين كه پيشرفت پروژه هاي مسكن مهر مديون تسهيلات بانكي است، عنوان مي كند: اگر برخي از قوانين دست وپاگير برطرف شود، بيشتر پروژه هاي مسكن مهر شهريور سال آينده تحويل اعضا مي شود.خدمات زيربنايي و روبنايي موضوع ديگري است كه نوعي به آن اشاره مي كند و مي گويد: متاسفانه شركت هاي خدماتي كند عمل مي كنند در صورتي كه احياي گلبهار و اسكان متقاضيان در واحدها منوط به تامين خدمات زيربنايي و روبنايي است.وي با تاكيد بر اهميت حمل ونقل در ايجاد انگيزه براي اسكان متقاضيان در گلبهار عنوان مي كند: جاده مشهد- گلبهار در حال تعريض است اما هنوز در رابطه با قطار شهري اقدامي نشده است.

۴ ميليون تومان، متوسط آورده اعضا

مهندس محبتي، رئيس اتحاديه تعاوني هاي آزاد شهرستان مشهد نيز با بيان اين كه اولين مرحله پروژه هاي اين اتحاديه تا پايان سال به بهره برداري مي رسد، مي گويد: فاز بعدي واحدها سال آينده افتتاح خواهد شد.وي عنوان كرد: اعضاي اين اتحاديه تاكنون به طور متوسط ۴ ميليون تومان آورده پرداخت كرده اند.

اميدها و بيم هاي مسكن مهر در گناباد

با گذشت چندين سال از تشكيل تعاوني هاي مسكن مهر گناباد به جرات مي توان گفت كه ساخت مسكن مهر در شهرستان گناباد از پيشرفت خوبي برخوردار نبوده است.وقفه هاي طولاني مدت در ساخت وساز اين واحدهاي مسكوني موجب بي اعتمادي اعضا شده است به گونه اي كه برخي از آنان پول خود را پس گرفتند و از تعاوني انصراف دادند و عطاي خانه دار شدن را به لقايش بخشيدند. يك متقاضي مسكن مهر در گناباد با ابراز گلايه مي گويد: با توجه به طرح دولت خدمت گزار نسبت به واگذاري مسكن ارزان قيمت به افراد كم درآمد و فاقد مسكن، با فروش زيورآلات همسرم و اندك پس اندازي كه داشتم به اميد خانه دار شدن در تعاوني مسكن مهر عضو شدم كه با گذشت حدود ۴ سال متاسفانه همچنان در خانه اجاره اي سكونت دارم. غفاري مقدم مي افزايد: تاكنون در چندين مرحله تعاوني از ما درخواست پول كرده است و با گرفتن وام از صندوق هاي اعتباري و بانك ها وجه مورد نظر آن ها را پرداخت كرده ام اما هنوز صاحب مسكن نشده ام. متقاضي ديگري در گفت وگو با خبرنگار ما مي گويد: در حالي كه در شهر گناباد حدود ۱۰۰ تعاوني از سازمان هاي مختلف اقدام به خريد زمين براي كاركنان خود كرده اند، متاسفانه افراد بومي و بدون مسكن به علت نداشتن سرمايه بايد اجاره نشين باشند و خانه دار شدن براي آن ها به رويا تبديل شده است. شهسواري مي گويد: افراد كم درآمد حتي توان پرداخت مطالبات تعاوني هاي مسكن مهر را ندارند در حالي كه تعاوني ها دائم از اعضا درخواست پول مي كنند و اين امر موجب انصراف برخي افراد مي شود.متقاضي ديگري نيز با اشاره به افزايش قيمتي كه در مصالح ساختماني هر سال به وجود مي آيد، مي گويد: اگر مسئولان همت مي كردند و ساخت واحدهاي مسكوني را به تاخير نمي انداختند، اكنون قيمت تمام شده اين واحدها به مراتب كمتر بود. حيدري مي افزايد: هرچه در ساخت اين منازل تاخير شود، به طور قطع مصالح گران تر خواهد شد. وي اضافه مي كند: با توجه به اين كه بيشتر متقاضيان مسكن مهر از قشر كم درآمد هستند، مسئولان بايد اقدام موثري انجام دهند تا آ ن ها از سرگرداني نجات يابند و تعاوني ها با تسهيلاتي كه مي گيرند بتوانند واحدها را تكميل كنند و براي تامين بودجه دست به سوي اعضا دراز نكنند. يك متقاضي ديگر مي گويد: متاسفانه در حالي كه در شهرستان هاي مجاور گناباد واحدهاي مسكن مهر آماده تحويل است، اين طرح در شهرستان گناباد با موفقيت همراه نبوده و تاكنون از واگذاري حتي يك واحد به متقاضيان خبري نشده است. وي مي گويد: در اولين مرحله اجراي اين طرح در گناباد در سال ۸۶ مشكل واگذاري زمين مطرح بود به گونه اي كه در مدت چند سال تنها در شهرك شهرجو زمينه اجراي اين طرح فراهم شد. آن منطقه نيز به دليل مشكلاتي كه داشت چندان با استقبال متقاضيان روبه رو نشد، به گونه اي كه موجب ريزش متقاضيان شد. اين شهروند مي افزايد: مراحل بعد از واگذاري زمين نيز هر يك مشكلات خاص خود را داشت كه باعث كندي روند اجراي طرح شد به طوري كه در حال حاضر طرح مسكن مهر نه تنها در قالب تعاوني ها بلكه از سوي مسكن و شهرسازي به شكل انبوه سازي در حال پي گيري است تا برخي از متقاضيان كه هنوز تكليف آن ها مشخص نشده است بتوانند از اين طريق اقدام كنند. يكي ديگر از متقاضيان نيز مي گويد: در سال ۸۶ در شهرك شهرجو اگر چه مقدمات كار با كندي فراهم شد اما در فاصله يك سال گذشته كار تا حدودي پيشرفت فيزيكي داشت. عبدي مي افزايد: در آغاز اجراي اين طرح وعده مسئولان براي واگذاري مسكن در شهرك شهرجو تا سال ۸۹ بود اما تاكنون نيمي از كار بيشتر انجام نشده است. وي با بيان اين كه اجراي اين طرح در شهرستان روند بسيار كندي داشته است، ادامه مي دهد: واگذاري زمين در ديگر مناطق شهرستان قبل از واگذاري واحدهاي شهرك شهرجو، باعث شد برخي به دليل مردد بودن حق السهم خود را واريز نكنند كه اين امر به خالي ماندن دست تعاوني ها و آزاد نشدن وام بانك منجر شده است. صحرايي مي افزايد: بايد مسئولان از تعاوني ها حمايت كنند تا واحدهاي اين منطقه به مرحله واگذاري به اعضا برسد و تكليف هر عضو مشخص شود.

مسكن مهر در گناباد متولي خاصي ندارد

تلاش هاي خبرنگار ما در زمينه گفت وگو با مسئولان امر درباره آخرين وضعيت مسكن مهر در گناباد بي نتيجه ماند. اداره مسكن و شهرسازي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي گناباد هر يك به نوعي مسئوليت را متوجه ديگري مي داند و تنها فردي كه حاضر مي شود در اين باره اظهار نظر كند، رئيس شوراي اسلامي شهر گناباد است. وي مي گويد: متاسفانه پس از چندين سال هنوز هيچ مسكن مهري در گناباد واگذار نشده است. سيدحسن پورهاشمي مي افزايد: ناتواني متقاضيان مسكن مهر در تامين سهم مشاركت خود در ساخت مسكن از عمده ترين دلايل ركود در ساخت مسكن مهر گناباد است. وي ادامه مي دهد: متمركز نبودن كار انبوه سازان در شهرها و مناطق مختلف نيز موجب كندي كار ساخت اين واحدها شده است، به گونه اي كه آن ها نيز توان كار همزمان در چندين پروژه را ندارند. پورهاشمي با اشاره به ناهمگوني زمين هاي واگذار شده به مسكن مهر مي گويد: متقاضيان مسكن مهر در گناباد به دليل ناهمگوني و اختلاف مناطقي كه زمين واگذار شده است، دچار ترديد و دودلي شده اند و بعضا انصراف داده و خواستار بازگرداندن وجوه پرداختي خود توسط شركت ها شده اند. عضو شوراي شهر گناباد اضافه مي كند: كار ساخت واحدهاي مسكوني بايد از طريق منابع دولتي انجام مي گرفت و واحدها به صورت اجاره به شرط تمليك واگذار مي شد تا متقاضيان مسكن به راحتي بتوانند از عهده بازپرداخت اقساط آن برآيند. پورهاشمي گفت: مطالبه يك جاي پول توسط شركت ها از متقاضيان مسكن مهر هر چند به ميزان كم موجب فشار بر اين قشر مي شود قشري كه اغلب درآمد ماهانه شان كمتر از ۳ ميليون ريال است.اين افراد توان پرداخت اين پول را ندارند.

پيشرفت ۷۰ تا ۹۰ درصدي مسكن مهر سبزوار

رئيس اداره كار، تعاون و رفاه اجتماعي سبزوار با بيان اين كه ۳۵ شركت تعاوني مسكن مهر در اين شهرستان فعال است و سبزوار ساخت ۳ هزار و ۷۲۸ واحد مسكن مهر را در تعهد دارد، مي گويد: واحدهاي مسكن مهر در تعهد ۳۳ شركت تعاوني اين شهر با ۸۰ تا ۹۰ درصد پيشرفت فيزيكي، در مرحله نازك كاري است و واحدهاي مربوط به ۲ شركت تعاوني ديگر كمتر از ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. حسين ملوندي با بيان اين كه تسهيلات بانكي مربوط به مسكن مهر به موقع پرداخت شده است، مي افزايد: مهم ترين موضوع در مسكن مهر بحث تأمين زيرساخت ها شامل آب، برق و گاز بود كه اكنون در حال انجام است. وي عنوان مي كند: در صورت فراهم شدن زيرساخت ها تعداد قابل توجهي از واحدهاي مسكن سبزوار دهه فجر امسال افتتاح مي شود. وي با بيان اين كه در فصل زمستان روند نازك كاري واحدها كند شده است، تأكيد مي كند: تلاش مي شود كه بيشتر واحدهاي مسكن مهر سبزوار در سال آينده به بهره برداري برسد. وي درباره نحوه دريافت پول از متقاضيان مسكن مهر هم مي گويد: پس از ثبت شركت مبلغ ۳۰۰ هزار ريال بابت حق عضويت دريافت شد و مبالغ ديگري بابت آماده سازي، اجراي فنداسيون، نصب اسكلت، نازك كاري، پروانه و... به ميزان ۶۰ ميليون ريال به تدريج از متقاضيان دريافت شد كه در حال حاضر برخي متقاضيان كل مبلغ را پرداخت كرده اند.

۱۲۰۰ واحد مسكن تربت حيدريه دهه فجر افتتاح مي شود

رئيس اداره مسكن و شهرسازي تربت حيدريه درباره وضعيت مسكن مهر اين شهرستان مي گويد: سهميه اين شهرستان بيش از ۴ هزار واحد پيش بيني شده است كه ۲ هزار و ۳۶۴واحد توسط انبوه سازان، ۱۰۸ واحد توسط بنياد مسكن، ۲۲۰ واحد توسط خيران مسكن ساز، ۸۶۱ واحد توسط تعاوني هاي مسكن و ۲۴ واحد توسط تعاوني مسكن فرهنگيان بايد ساخته شود كه در مجموع ۳ هزار و ۵۵۳ واحد است.مهندس مهدوي نيا مي افزايد: هزار و ۲۰۰ واحد مسكن مهر شهرستان در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد و بقيه واحدها تا پايان شهريور ماه سال آينده تكميل مي شود و به بهره برداري مي رسد. وي علت تأخير در اجراي پروژه مسكن در شهرستان را مشكل زمين عنوان مي كند و مي گويد: چون زمين بايد در محدوده خدمات شهري قرار مي گرفت و مشاور طرح را تهيه مي كرد، اين اقدامات حدود ۱۸ ماه طول كشيد.وي درباره ۸۶۱واحد تعاوني مسكن مهر مي گويد: يكي از عوامل تأخير در روند پروژه تعاوني ها واريز نكردن وجوه نقدي اعضا بود اما انبوه سازان كار را با سرمايه خود آغاز و پس از پيشرفت ۲۰ درصدي اقدام به اخذ وام مسكن كردند. وي عنوان مي كند: قيمت تمام شده هر واحد حدود ۳۷ ميليون تومان است كه ۱۲ ميليون تومان را متقاضي پرداخت مي كند و ۲۵ ميليون تومان تسهيلات از سوي بانك مسكن پرداخت مي شود.از وي درباره ناتواني برخي از متقاضيان براي پرداخت ۱۲ ميليون تومان مي پرسم كه مي گويد: بايد اين مبلغ در ۳ قسط پرداخت شود و چنانچه پرداخت نشود متقاضي نمي تواند صاحب خانه شود و بايد تا اين سقف مشاركت داشته باشد. وي ميزان هر واحد مسكن مهر شهرستان را ۷۵ متر اعلام مي كند و مي گويد: اين واحدها با فناوري نوين احداث مي شود و مسائل ايمني در آن ها به خوبي رعايت شده است.محمدرضا ولياتي معاون رئيس اداره تعاون كار و رفاه و امور اجتماعي تربت حيدريه نيز در گفت و گو با خبرنگار ما مي گويد: ۸۶۱ نفر واجد شرايط در قالب تعاوني هاي مسكن مهر معرفي شدند. اين تعداد مسكن در حال ساخت و بيشتر واحدها در مرحله نصب اسكلت است و از پيشرفت متوسط ۷۰ درصدي برخوردار است و ۱۵۰ واحد در دهه فجر به بهره برداري مي رسد. وي درباره آورده متقاضيان مي گويد: به طور ميانگين اعضا حدود ۴ ميليون تومان پرداخت كردند كه براي واريز باقي مانده وجه، به آن ها تذكر كتبي داده شده است و چنانچه قادر به پرداخت باقي مانده پول نباشند، پرونده آنان به مجمع ارجاع مي شود و مجمع تعاوني تصميم گيري مي كند كه عضو را اخراج و متقاضي ديگري را جايگزين كند يا خير.

بي مهري به مسكن مهر قوچان

با گذشت ۱۷ ماه از زمان آغاز عمليات پروژه مسكن مهر قوچان و تعهد ۱۸ ماهه براي اجراي آن، سرانجام اين پروژه بعد از افت و خيزهاي فراوان به مرحله فنداسيون و نصب اسكلت رسيد.نبود زمين شهري و دولتي در شهر قوچان اجراي پروژه را با مشكل مواجه كرد و به گفته فرماندار وقت قوچان و مسئولان ذي ربط، همين عامل باعث تاخير در شروع كار و عمليات احداث شد.كلنگ احداث پروژه مسكن مهر در مرداد ماه سال گذشته به زمين خورد و كار احداث به پيمانكاران سپرده شد اما با گذشت چند ماه بعد از آن پيشرفت فيزيكي قابل ملاحظه اي در عمليات اجراي طرح مشاهده نشد و اندك بارقه اميدي هم كه در دل متقاضيان فاقد مسكن و محروم ايجاد شده بود، دوباره به ياس تبديل شد.مديرعامل مسكن مهر ۶ قوچان درگفت وگو با خبرنگار ما مي گويد: براساس سرانه جمعيتي شهرستان و تعداد متقاضيان، ساخت ۱۰هزار واحد مسكوني در قوچان پيش بيني شده بود. تاكنون براي حدود هزار و ۷۰۰ واحد قرارداد بسته شده و عمليات فنداسيون ۷۰۰واحد انجام شده است همچنين ۱۰۵ واحد در مرحله نصب اسكلت است.محمد حسين پناه با بيان اين كه با توجه به وضعيت موجود هنوز هيچ واحدي احداث نشده است، مي افزايد: ميزان پول اخذ شده از متقاضيان مسكن مهر يك ميليون تومان بود كه از افراد ثبت نام شده در تعاوني هاي مسكن مهر دريافت شد. به نظر مي رسد تاكنون در زمينه مبالغ واريزي متقاضيان در تعاوني ها تصميمي گرفته نشده است كه اين مبالغ به حساب انبوه ساز واريز شود يا در بانك عامل براي اعضا، حساب بانكي افتتاح شود يا مبلغ به خود متقاضي واگذار شود.اين عضو هيئت مديره اتحاديه مسكن مهر مي گويد: دولت براي اين پروژه اهميت زيادي قائل است. اين طرح با هدف كمك به اقشار كم درآمد جامعه براي خانه دار شدن اجرا شد اما با توجه به روند اجراي عمليات و احداث پروژه مسكن مهر در قوچان و از طرفي گلايه هاي مردم و انتظار آن ها مي توان گفت كه پروژه مهر قوچان مورد بي مهري قرار گرفته است. با اين حال اميدواريم هر چه زودتر با اتمام كار، متقاضيان بي خانه، صاحب خانه شوند.رئيس هيئت مديره اتحاديه مسكن مهر قوچان نيز مي گويد: در سال ۸۶ زمين مورد نياز براي اجراي طرح در اراضي روستاي كهنه فرود از سوي مسكن و شهرسازي انتخاب و به تعاوني ها معرفي شد اما به دليل بعد مسافت آن تا شهر، چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت.سرانجام جانمايي مرحله يك در سال ۸۹ با توافق و مساعدت يك تعاوني مسكن بخش خصوصي (فيروزه) براي احداث ۲هزار و ۸۰۰ واحد انجام شد كه هزار و ۱۰۰ واحد سهم مالك (شركت تعاوني ياد شده) و هزار و ۷۰۰ واحد سهم مسكن مهر شد.يوسفي عنوان مي كند: تعداد متقاضيان پالايش شده شهرستان۳ هزار و ۲۵۰ نفر بودند كه به مسكن و شهرسازي معرفي شدند. در اين راستا تعداد ۹ تعاوني تشكيل شد كه يكي از آن ها ويژه كارمندان، يك تعاوني ويژه معلولان بهزيستي و يك اتحاديه تعاوني هاي مسكن مهر شهرستان است.

تناقض گويي هاي متوليان مسكن مهر و سرگرداني متقاضيان در كاشمر

خانه دار شدن اقشار كم درآمد جامعه يكي از ايده هاي مهم رئيس جمهور بود كه در قالب طرح مسكن مهر پيگيري شد. اين طرح كه از سال ۱۳۸۶ با تشكيل تعاوني هاي مربوطه در سراسر كشور فعاليت خود را آغاز كرده، در ابتدا بااستقبال خوب شهروندان كاشمري همراه بود به طوري كه با اعلام زمان ثبت نام بيش از ۸ هزار نفر در اين طرح ثبت نام كردند و بعد از پالايش اوليه تعداد ۲ هزارو۵۰۰ نفر از اين افراد واجد شرايط شناخته شدند اما متاسفانه روند كند اجراي پروژه مسكن مهر در اين شهرستان موجب نااميدي و گله مندي و حتي انصراف برخي متقاضيان شده است. اين در حالي است كه رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي كاشمر زمان بهره برداري از واحدهاي مسكن مهر را نيمه اول سال ۹۱ و مديرعامل اتحاديه مسكن مهر تكميل واحدهاي مسكوني را نيمه دوم سال ۹۱ اعلام مي كند و متقاضيان مسكن مهر در اين شهر همچنان از بي توجهي متوليان گله مندند. يكي از متقاضيان مسكن مهر در كاشمر با انتقاد از روند ساخت واحدهاي مسكن مهر در اين شهرستان در گفت وگو با خراسان مي گويد: بعد از اعلام آغاز ثبت نام مسكن مهر با واريز مبلغ ۳۰ هزار تومان عضو تعاوني شدم و پس از مدتي نيز با ابلاغ تعاوني مبلغ يك ميليون تومان به حساب تعاوني واريز كردم كه اعلام شد ظرف مدت ۶ ماه زمين مورد نياز تهيه خواهد شد و عمليات ساخت وساز در مدت يك سال به پايان خواهد رسيد. اصغر شكري زاده اظهار مي كند: در حال حاضر بيش از ۴ سال از وعده مديران تعاوني مسكن در اين شهر مي گذرد و خبري از خانه هاي مسكن مهر نيست. وي با بيان اين كه بيشتر متقاضيان به دليل پيشرفت نكردن پروژه از شرايط ناراضي اند و برخي با دريافت حق عضويت خود از مسكن مهر انصراف داده اند، اضافه مي كند: اگر دولت زمين و تسهيلات مورد نياز را در اختيار متقاضيان قرار مي داد، در همان سال اول صاحب خانه بوديم و به دليل كم كاري و كم توجهي متوليان در اين خصوص سرگردان نبوديم. يكي ديگر از اعضاي مسكن مهر كاشمر نيز با بيان اين كه با دريافت وامي به مبلغ يك ميليون تومان به اميد خانه دار شدن آن را به حساب تعاوني واريز كردم اما با گذشت ۴ سال تنها شاهد چند شاخه آهن هستم، مي افزايد: در ۲ سال اخير مديران تعاوني مسكن تنها زحمت اسكلت بندي و بتن ريزي سقف را آن هم در تعدادي از بلوكه ها كشيده اند كه اگر قرار باشد اين روند ساخت وساز ادامه يابد تا ۵ سال ديگر نيز صاحب خانه نخواهيم شد.رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي كاشمر نيز در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اين كه در ابتدا ۸ هزار و ۶۴۶ نفر از طريق سايت براي مسكن مهر در كاشمر ثبت نام كرده بودند، مي گويد: با انجام پالايش برابر ضوابط و شرايط طرح ۲ هزارو ۵۰۰ نفر واجد شرايط براي عضويت در تعاوني مسكن مهر شناخته شدند. اكبر اسماعيل پناه با بيان اين كه مسكن مهر كاشمر با راه اندازي ۲۲ تعاوني فعاليت خود را با عضوگيري از بين واجدان شرايط آغاز كرده، يادآور مي شود: با توجه به اين كه ملاك سازمان مسكن و شهرسازي براي تحويل زمين تعداد اعضا بود، تعاوني ها موفق شدند از هزارو ۸ نفر مبلغ يك ميليون تومان براي آماده سازي از اعضا دريافت كنند. وي همكاري نكردن اعضا در پرداخت سهم آورده، شرايط بانك براي آزادسازي اقساط، نداشتن تجربه كاري مديران عامل در بحث ساخت وساز و مسائل فني را از مهم ترين دلايل كندي ساخت وساز در مسكن مهر كاشمر عنوان مي كند و مي گويد: خوشبختانه امسال ساخت وساز از شرايط مطلوب تري برخوردار است به طوري كه تعدادي از واحدها نيز همزمان با دهه فجر تكميل مي شود و در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد، رئيس اداره تعاون، كار و راه اجتماعي كاشمر ادامه مي دهد: با توجه به پيشرفت روند ساخت وساز در پروژه مسكن مهر اميدواريم در۶ ماه اول سال آينده تمام واحدهاي مسكن مهر كاشمر تكميل و تحويل متقاضيان شود.گزارش ميداني خبرنگار خراسان از پروژه هزارو ۸ واحدي مسكن مهر حاكي است روند اجراي عمليات ساخت وساز در برخي بلوكه ها در مرحله ديوارچيني و در برخي از بلوكه ها نيز در مرحله فنداسيون رها شده است. اين پروژه كه در قالب سايت مسكن مهر در حاشيه بولوار امامزاده سيدمرتضي(ع) قرارگرفته، هم اكنون به گفته برخي كارشناسان از پيشرفت ۴۰ درصدي برخوردار است. بيش از ۲ سال از آغاز عمليات ساخت وساز سپري مي شود و با ادامه همين روند تكميل پروژه حدود ۲ سال ديگر به طول خواهد انجاميد. اين پروژه توسط ۲۲ شركت تعاوني زير نظر اتحاديه مسكن مهر كاشمر در حالي اجرا مي شود كه تعدادي از تعاوني ها نسبت به تغيير نقشه سازه و سبك سازي اسكلت اقدام كرده اند كه مورد تاييد مسكن و شهرسازي نيست به طوري كه با مشاهده آن مي توان دريافت كه بين اسكلت واحدهاي اين تعاوني ها با تعاوني هاي ديگر تفاوت زيادي وجود دارد و اعضا نيز از اين وضعيت نگران هستند.

خرداد سال۹۱، زمان افتتاح مسكن مهر تربت جام

روحبخش عضو يكي از تعاوني هاي مسكن مهر تربت جام است. وي در گفت وگو با خبرنگار ما، با بيان اين كه به دليل وجود برخي مشكلات، واحد خود را داوطلبانه قبل از اتمام تحويل گرفته است، مي گويد: نبود امكانات رفاهي، حمل و نقل و خدمات شهري همچون جمع آوري زباله از مهم ترين مشكلات ساكنان مسكن مهر تربت جام به شمار مي رود.عضو ديگر تعاوني مسكن مهر تربت جام نيز از نبود امكانات رفاهي گلايه مي كند و مي گويد: براي خريد كوچك ترين كالا و تهيه مايحتاج بايد به شهر برويم كه اين امر مشكلات فراواني را ايجاد كرده است.

حميدرضا نظري، رئيس سازمان مسكن و شهرسازي تربت جام نيز در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اين كه ساخت ۲هزار واحد مسكن مهر در تعهد اين شهرستان است، عنوان مي كند: مسكن مهر تربت جام در قالب ۱۶تعاوني در حال اجراست كه تاكنون ۱۸۰واحد از مسكن مهر تحويل متقاضيان شده است.وي مي افزايد: همزمان با ايام ا... دهه فجر تعداد ۷۰۰واحد ديگر به متقاضيان تحويل داده مي شود.وي ابراز اميدواري مي كند كه تا پايان خرداد سال آينده ۲هزار واحد مسكن مهر تربت جام به متقاضيان تحويل داده شود.وي با بيان اين كه مابه التفاوت تسهيلات مسكن و هزينه ساخت بر عهده متقاضيان است، مي گويد: سهم آورده اعضا حدود ۸ميليون تومان است.براي دريافت پاسخ سوال هاي متعدد و با خبر شدن از آخرين وضعيت مسكن مهر استان به دفتر مدير كل مسكن و شهرسازي خراسان رضوي مي روم تا طي يك گفت وگوي يك ساعته از وضعيت مسكن مهر استان باخبر شوم.«مهندس محمدرضا قاسمي» درباره روند اجراي پروژه مسكن مهر استان مي گويد: مصوبه مسكن مهر اواخر سال۸۶ابلاغ شد و در دولت قبل زيرساخت ها ايجاد وعمليات اجرايي از ۲سال پيش آغاز شد.وي با اشاره به رشد مسكن مهر استان در ۲سال اخير به بيان برخي از شاخص هاي رشد مي پردازد و عنوان مي كند: ۲سال گذشته تعداد عقد قراردادهاي مسكن مهر استان ۲۰هزار واحد بود، در حالي كه اين رقم هم اكنون به ۱۰۹هزار واحد افزايش يافته است.همچنين عقد قرارداد صنعتي سازي از ۲۵۰واحد در ۲سال پيش به ۴۳هزار واحد افزايش پيدا كرده است.وي با بيان اين كه مسكن مهر استان در ۳حوزه كاري تقسيم مي شود، عنوان مي كند: تصدي گري مسكن مهر شهرهاي بالاي ۲۵هزار نفر با ادارات مسكن و شهرسازي، شهرهاي زير ۲۵هزار نفر با بنياد مسكن و شهرهاي جديد با شركت عمران شهرهاي جديد است با اين وجود مسكن و شهرسازي استان به عنوان دبيرخانه شوراي مسكن خراسان رضوي، وظيفه هماهنگي را برعهده دارد.وي با اشاره به اين كه طرح مسكن مهر استان به ۳شكل تعاوني ها، سه جانبه ها (انبوه سازان) و خود مالكان اجرا مي شود، مي افزايد: خود مالكان سياست جديدي است كه در سفر قبلي هيئت دولت به استان پيشنهاد شد و بر اساس اين سياست افرادي كه زمين و پروانه ساخت داشته باشند مي توانند پس از ساخت مسكن آن را به متقاضيان مسكن مهر تحويل دهند و از آن جا كه به طور معمول اين طرح در شهرها انجام مي شود، واحد ساخته شده از خدمات آب، برق و گاز برخوردار است.وي ادامه مي دهد: تنها تفاوت واحدهاي خود مالكان با ساير واحدها اين است كه در واحدهاي خود مالك قيمت زمين نيز محاسبه مي شود.وي درباره شرايط ساخت مسكن توسط تعاوني، سه جانبه ها و خودمالكان عنوان مي كند: به تعاوني ها زمين تخصيص داده مي شود كه پس از معرفي اعضا توسط تعاوني ها و تاييد اعضا توسط مسكن و شهرسازي به تعداد متقاضيان به تعاوني ها زمين تخصيص داده مي شود. براي سه جانبه ها نيز پس از عقد قرارداد زمين در اختيار پيمانكاران واجد شرايط قرار داده شده است.وي با تاكيد بر اين كه تسهيلات پرداختي به تعاوني ها، سه جانبه ها و خود مالكان هيچ تفاوتي با هم ندارد، مي گويد: ۲۰ميليون تومان به ساخت و سازهاي سنتي، ۲۲ميليون تومان به نيمه صنعتي و ۲۵ميليون به صنعتي تسهيلات پرداخت مي شود كه سود اين تسهيلات در مشهد ۷درصد و در ديگر شهرها ۴درصد است.

تعاوني ها دچار مشكل اند

مهندس قاسمي در ادامه صحبت هايش به بيان وضعيت مسكن مهر در استان مي پردازد و مي گويد: ۱۳شهر در استان بالاي ۲۵هزار نفر است كه ۵۰هزارو۴۱۳واحد در اين شهرها در حال احداث است و حدود ۵۳درصد پيشرفت فيزيكي دارد. در شهرهاي زير ۲۵هزار نفر ۱۴هزارو۴۹۸ واحد در حال احداث ۶۵درصد پيشرفت فيزيكي دارد در شهرهاي جديد نيز ۴۴هزارو۱۷۹ واحد از ۵۵درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است بنابراين در كل استان ۱۰۹هزارو۹۰واحد با حدود ۵۰درصد پيشرفت فيزيكي در حال احداث است.

وي عنوان مي كند: از ۱۰۹هزارو۹۰واحد در حال احداث در استان، ۴۵هزارو۶۰۹ واحد با ۴۳درصد پيشرفت فيزيكي توسط تعاوني ها، ۳۲هزار و۷۲۰واحد با ۵۲درصد پيشرفت فيزيكي توسط سه جانبه ها، ۲۹هزارو۹۳۰ واحد با ۵۵درصد پيشرفت فيزيكي توسط خود مالكان و بقيه توسط بنياد مسكن در حال احداث است.مدير كل مسكن و شهرسازي استان با بيان اين كه بابت فعاليت سه جانبه ها و خودمالكان در استان نگراني وجود ندارد، عنوان مي كند: سه جانبه ها و خودمالكان با گذشت يك سال از آغاز فعاليت شان ۵۰درصد پيشرفت داشته اند و تا سال ۹۱ پرونده فعاليت سه جانبه ها در استان بسته خواهد شد.وي با تاكيد بر روند خوب پيشرفت مسكن مهر در استان اظهار مي كند: تعاوني هاي مسكن مهر در شهرهاي جديد و سه جانبه هاي قوچان با مشكل مواجهند اما در بقيه شهرهاي استان روند اجراي طرح مطلوب است.به گفته وي تعاوني ها در شهر جديد گلبهار با گذشت ۳سال از آغاز فعاليت شان هنوز به جايي نرسيده اند و در كارشان پيشرفتي نداشته اند.

مشكل تعاوني ها با اعضاست

«مهندس قاسمي» در پاسخ به اين سوال كه مشكلات تعاوني ها از چه امري ناشي مي شود، مي گويد: در تعاوني ها همه چيز وابسته به آورده اعضاست و اگر اعضا پول ندهند، چون تعاوني ها درآمد ديگري ندارند روند اجراي كار با مشكل مواجه مي شود و عمده مشكل تعاوني ها نداشتن عضو يا عضو موثر است.وي با بيان اين كه تسهيلات نيز كفاف هزينه ساخت مسكن تعاوني ها را نمي دهد، اظهار مي كند: تسهيلات نيز در ۴قسط براي اتمام پي، سقف، سفت كاري و نازك كاري پرداخت مي شود.وي در پاسخ به اين سوال كه شما مي گوييد مشكل تعاوني نداشتن عضو است، مگر تعاوني ها بر اساس تعداد اعضا زمين دريافت نكرده اند، مي گويد: متاسفانه تعداد اعضايي كه انصراف داده اند زياد است به طوري كه در برخي از تعاوني ها ۵۰درصد انصراف داده اند و طرح در مرحله پي باقي مانده است.وي ضمن تشكر از همكاري اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان، درباره اقدامات انجام شده براي رفع مشكلات تعاوني ها عنوان مي كند: جلسات خوبي با اداره كل تعاون، رفاه و امور اجتماعي استان براي پالايش و تعيين تكليف تعاوني ها برگزار شده است.اين اداره بايد تعداد اعضاي تعاوني ها را پس از تاييد اعلام كند تا بر اين اساس تعاوني هايي كه تعداد اعضاي ناقص دارند، جابه جا و ادغام شوند.وي با تاكيد بر اين كه مبناي تصميم گيري براي تعاوني ها آماري است كه اداره تعاون ارائه مي كند، مي گويد: ۴۵هزارو۶۰۹ واحد مسكن مهر استان در اختيار تعاوني هاست، بنابراين بايد ۴۵هزارو۶۰۹عضو معرفي شوند تا بررسي كنيم اگر پول واريز كرده اند چرا تعاوني ها كار نمي كنند و اگر هم اين افراد هنوز عضو هستند، چرا براي واريز سهم اقدام نمي كنند.

فلسفه مسكن مهر

از مهندس قاسمي مي پرسم دليل انصراف برخي از متقاضيان چيست كه مي گويد: پس از ثبت نام، پالايش اوليه انجام شد و ۱۱۰هزار نفر در استان براي مسكن مهر ثبت نام كردند و بر اين اساس تعاوني ها شكل گرفت. برخي از اين افراد جزو دهك هاي مياني جامعه اند كه به عنوان مثال در گلبهار و شهرك مهرگان (قرقي) ساكن نمي شوند.مشكل اين اعضا كه حدود ۳۰هزار نفر بودند، با فعاليت خود مالكان در شهرها رفع شد بنابراين از دسته تعاوني ها خارج شدند.وي ادامه مي دهد: برخي از متقاضيان هم كه توانايي پرداخت سهم اعضا را نداشتند، از فهرست اعضا خارج شدند.

۱۰تا۱۵ميليون تومان سهم آورده اعضا

مدير كل مسكن و شهرسازي استان در پاسخ به اين سوال كه مگر فلسفه طرح مسكن مهر خانه دار كردن اقشار كم درآمد و بي درآمد نيست پس چرا متقاضياني كه توان پرداخت سهم خود را ندارند، حذف شده اند، مي گويد: در آغاز اجراي اين طرح ميزان سهم آورده اعضا ۴ تا ۶ ميليون تومان اعلام شد كه رسمي نبود و هيچ گونه پايه فني و مهندسي نداشت، در حالي كه آورده متقاضيان به تناسب نوع سازه، متراژ و... از ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان متغير است.وي با تاكيد بر اين كه مسكن مهر براي افرادي است كه توان پرداخت سهم آورده را دارند، مي گويد: دولت راه هاي مختلفي را براي خانه دار كردن افراد در نظر گرفته است و افرادي كه توان پرداخت سهم متقاضي را ندارند بايد به سراغ دستگاه هاي حمايتي بروند.وي با بيان اين كه وظيفه مسكن و شهرسازي ساخت و واگذاري مسكن به واجدان شرايط است، اضافه مي كند: براساس تفاهم نامه اي كه با خيران مسكن ساز منعقد شده ۳هزار و ۶۰۰ واحد در استان به شيوه آورده صفر تا حداقل آورده براي متقاضيان در حال احداث است.

تعاوني هاي غيرفعال ابطال شود

«مهندس قاسمي» با بيان اين كه دليلي ندارد تعاوني هاي غيرفعال ظرفيت استان را اشغال كنند، اظهار مي كند: پيشنهاد ما اين است كه تعاوني هاي غيرفعال ابطال شود تا خود مالكان و متقاضيان وام كه آماده فعاليت اند، اقدام به ساخت مسكن كنند.وي همچنين درباره مشكل سه جانبه ها در قوچان مي گويد: مشكل عمده در اجراي پروژه مسكن مهر در اين شهر زمين بود به طوري كه ۲ سال توافق زمين در اين شهر به طول انجاميد و كار اجرايي از سال گذشته آغاز شده است.

پايان سال ۹۱، زمان بسته شدن پرونده مسكن مهر استان

مديركل مسكن و شهرسازي استان با اشاره به اين كه پروژه مسكن مهر كشور تا پايان اين دولت بايد به اتمام برسد، عنوان مي كند: برنامه ما در استان براي اتمام پروژه هاي مسكن مهر پايان سال ۹۱ است.مهندس قاسمي وعده داد كه در نيمه سال بعد پرونده پروژه تعاوني هاي مسكن مهر در استان بسته خواهد شد.وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه ۳هزار و ۳۰ واحد مسكن مهر سال گذشته در استان افتتاح شد، افزود: تا پايان سال جاري ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد در استان شامل ۹هزار و ۶۷۳ واحد در شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر، ۷۸۷ واحد در شهر جديد گلبهار و بقيه در شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر افتتاح مي شود.خدمات زيربنايي و روبنايي مسكن مهر استان موضوع ديگري است كه درباره آن با مهندس قاسمي گفت وگو مي كنيم.وي با تاكيد بر اين كه پروژه آماده افتتاحي در استان وجود ندارد كه خدمات زيربنايي آن تامين نشده باشد، مي گويد: هزينه خدمات زيربنايي در مسكن مهر به شكل يك سوم سهم استان، يك سوم از بودجه خود شركت هاي خدماتي و يك سوم دولت(كه به طور متمركز به وزارت نيرو پرداخت مي كند) تامين مي شود.وي درباره خدمات روبنايي در مسكن مهر استان نيز اظهار مي كند:در هر پروژه اي حداقل نيازهاي روبنايي را برطرف مي كنيم هر چند كه متولي اين امر نيستيم و تامين بقيه خدمات برعهده دستگاه هاي متولي است.

اختصاص رديف اعتباري به پروژه قطار شهري مشهد-گلبهار

مديركل مسكن و شهرسازي استان با بيان اين كه فراهم كردن امكانات حمل و نقل درون شهري گلبهار برعهده شركت عمران اين شهر است، مي گويد: مسير مشهد-گلبهار پس از بازديد وزير راه و شهرسازي از ۲ طرف در حال تعريض است. همچنين قطار شهري مشهد- گلبهار امسال در بودجه مصوب شد و رديف اعتباري خاص به آن اختصاص يافت.وي مي افزايد: امسال به اين پروژه ۱۵ ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته و تملك مسير نيز آغاز شده است. همچنين وزارت راه براي اجراي اين پروژه پيگير جذب سرمايه گذار است.

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن