تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812216212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/ مروري بر خبرهاي جشنواره‌ي تئاتر فجر / از اعلام كارگاه‌هاي آموزشي تا بخش نمايشنامه‌خواني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: / مروري بر خبرهاي جشنواره‌ي تئاتر فجر / از اعلام كارگاه‌هاي آموزشي تا بخش نمايشنامه‌خواني
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

بخش كارگاه‌هاي آموزش و نشست‌هاي تخصصي سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با مديريت محمودرضا رحيمي؛ با رويكرد آموزشي- پژوهشي و

بهره‌گيري از استادان برجسته حوزه‌هاي گوناگون هنر نمايش از كشورهاي مختلف، برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا،بخش كارگاه‌هاي آموزش و نشست‌هاي تخصصي شامل 4 كارگاه و 4 سمينار است كه استفاده حداكثري هنرمندان، دانشجويان، استادان دانشگاه و هنردوستان هدف اصلي برگزاركنندگان است. لذا نظر به محدوديت‌هاي موجود در ظرفيت كارگاه‌ها و با توجه به تخصصي بودن مباحث آموزشي، ستاد برگزاري بر آن است تا بر اساس اولويت‌هاي ثبت نام و شرايط متقاضيان امكان استفاده هنرمندان بيشتري را از اين فرصت مغتنم آموزشي فراهم كند.

بر همين اساس عنوان و اهداف كارگاه‌ها و نشست‌هاي تخصصي به اين شرح اعلام مي‌شود.

1- سمينار «مديريت تئاتر چيست؟»: ژاك لسل( Jacques Lassalle ) از كشور فرانسه– ظرفيت 50 نفر

در اين نشست تخصصي مدير سابق كمدي فرانسز با ارائه مثال‌هايي از نحوه مديريت تئاتر در اين مجموعه (كمدي فرانسز) و تئاترهاي ديگري كه وي مديريت آنها را بر عهده داشته، به بيان مباني اصلي مديريت در حوزه هنر

مي‌پردازد.

اين سمينار در دو بخش برگزار مي‌شود: در بخش اول ژاك لسل به بررسي مديريت كلان تئاتر در فرانسه مي پردازد و در بخش دوم به طور خاص‌تر و با ارائه نحوه كار خود در كمدي فرانسز به بررسي مباني مديريت هنري خواهد پرداخت.

ژاك لسل كارگردان پر تجربه فرانسوي در اين سمينار به بيان مباني‌كارگرداني مي پردازد. وي با استفاده از يك متن كلاسيك "مدرسه زنان" اثر مولير در طي دو جلسه به همراه شركت كنندگان در سمينار به بررسي نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت.

3- سمينار «خلاقيت بازيگراز سنت تا مدرنيته، ماوراي مرزهاي فرهنگي » : ژان ماري پراديه (Jean-Marie Pradier ) از كشور فرانسه – ظرفيت 50 نفر

در كشورهاي چون چين و ژاپن، با توجه به قدمت و غناي مراسم آييني و نمايشي، بازيگران و كارگردانان همواره با استفاده از اين پيشينه به خلق آثار مدرني مي پردازند كه هويت كاري آنها را تشكيل مي دهد. بدين معنا كه با وجود تفاوت سبك كارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپني داراي هويتي خاص است. در اين كارگاه ژان ماري پراديه، رئيس خانه علوم انساني پاريس- شمال و بنيان گذار خانه صحنه شناسي اقوام (اتنوسنولوژي) به بررسي چگونگي اين اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنت ها مي‌پردازد.

4- سمينار «بازي با فضا در مكان هاي غيرنمايشي» : ژان ماري پراديه از كشور فرانسه – ظرفيت 50 نفر

در اين سمينار، ژان ماري پراديه به بررسي چگونگي استفاده از عوامل‌نمايشي در مكان‌هاي كه براي تئاتر پيش بيني نشده‌اند، مي‌پردازد.

5- كارگاه « ميزانسن، افسانه شخصي اجراگر» : رابينسون سائوتسوي(Sawitzki Robinson ) از كشور برزيل- ظرفيت 15 نفر

در اين كارگاه عملي، به بررسي و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصي اجراگر (personal mythology of performer) پرداخته

مي‌شود.

در اينجا از اتو بيوگرافي به عنوان منبع خلاقيت استفاده مي‌شود. هدف اين كارگاه اين است كه با استفاده از تمرينات فيزيكي به دست آماده از تئاتر فيزيكال، حركات موزون، سيرك و بوتو به عنوان وسيله و تكنيك بدني براي خلاقيت، دست به تلاشي براي پيدا كردن منبع اصلي و رفرنس حركت خلاقه بزند. در اين كارگاه به كار روي بدن به عنوان مكان جغرافيائي كه "درام" و " قصه" در آن اتفاق مي افتد پرداخته مي‌شود.

6- كارگاه «بدن در سايه ها» : يورگاس نانوريس( Georgios Nanouris ) از كشور يونان- ظرفيت 15 نفر

كارگاه بدن در سايه، به بازيگر كمك مي‌كند تا با استفاده از سايه خود بتوانند به حركات سيال بدني دست يابد و با خلق تصاوير مختلف از سايه خود، بازيگر دوم(كه همان سايه اش هست) را به نزد خود فراخواند.

7- كارگاه «ماسك و پرسونا»، : برايان دالي (Brian Dooley ) از كشور كانادا- ظرفيت 15 نفر

اين كارگاه هم براي بازيگران و هم براي كارگردانان در نظر گرفته شده، در فرآيند فشرده اين كارگاه شركت كنندگان با زدن نيم ماسك هاي مختلف بر صورت خود و از طريق بازي هاي خود انگيخته به كشف شخصيت‌هاي نهفته در ماسك‌ها مي‌پردازند و تخيلات و تصوراتشان را رها مي‌سازند.

اين نيم ماسك‌ها به عنوان كاتاليزوري براي آزادسازي انگاره فرد عمل مي‌كنند. برايان دالي، آموزش ديده مكتب ژان لكوك و كارگردان و نويسنده معروف كانادايي، هدف از اين كارگاه را در اين مي داند كه «نيم ماسك‌ها» بازيگران را براي خلق شخصيت‌هاي كاملاً فرم يافته‌اي هدايت مي‌كنند. اين نيم ماسكها كه به بازيگران اجازه صحبت نيز مي دهد سبب اكتشافات كلامي و فيزيكي خلاقانه در بازيگر مي شود.

8- كارگاه « ارتباط تنفس و تصور» : پاتريك راميو ( Patrick Rameau) از كشور آمريكا- ظرفيت 15 نفر

پاتريك راميو بازيگر و استاد دانشگاه در آمريكا و فرانسه، در اين كارگاه با استفاده از ابزاري همچون تنفس و موسيقي فولكولور به دنبال رسيدن به يك بازيگر بدون مرز و محدوديت است.

تمرينات او بر پايه تنفس و حركات بدني قرار گرفته و معتقد است جهان ما(بازيگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همين دليل ما به دنبال پرورش بازيگراني هستيم كه آزادانه كار مي كنند و به دور از مرزبندي و كليشه هاي از پيش تعيين شده هستند.

لازم به يادآوري است اولويت حضور در سمينارها به ترتيب با استادان دانشگاه، فارغ التحصيلان ، دانشجويان و هنرمندان حوزه تئاتر است.

همچنين نظر به مرتبط بودن كارگاه ها با حوزه هاي بازيگري و كارگرداني، اولويت حضور با بازيگران و كارگردانان تئاتر است.

متقاضيان براي حضور در اين كارگاه هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي تئاتر مي توانند با مراجعه به سايت جشنواره www.fitf.ir نسبت به تكميل فرم ثبت نام خود؛ حداكثر تا تاريخ 25 دي ماه 1390 اقدام نمايند و به همراه مدارك لازم فرم ثبت نام را به دبيرخانه دائمي جشنواره هاي مركز هنرهاي نمايشي به نشاني: تهران، خ حافظ – خ استاد شهريار – جنب تالار وحدت – مركز هنرهاي نمايشي تلفن: 66710702 تحويل نمايند.

همچنين علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با پست الكترونيكي [email protected] با حميد اعتمادي مكاتبه كنند.

كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 5 تا11 بهمن 1390 برگزار مي‌شود.

***********

بخش نمايش‌نامه خواني و توليد متون نمايشي سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با چاپ 3 نمايش نامه و خوانش 9 اثر منتخب برگزار خواهد شد.

بخش نمايش‌نامه خواني اين جشنواره با حضور، نمايش‌نامه‌هاي «دوران خوش بازنشستگي» نوشته‌ي كامران شهلايي، «آخرين حكايت فرهاد» نوشته‌ي مهدي ميرباقري، «خشت خام خانه» نوشته‌ي علي اصغري، «كانفيوز» نوشته‌ي علي عليايي نژاد،«كودكانه هاي من» نوشته‌ي امير لشكري، «كمد» نوشته‌ي سلما سلامتي، «مي خشكد پشت ديوار دلم دريا» نوشته‌ي مهسا دهقاني پور،«و ما ويمپو بوديم» نوشته‌ي هانريش بل و ترجمه‌ي حمزه علي محمدي و «مساعده» نوشته‌ي هادي حوري برگزار مي‌شود.

در بخش نمايشنامه خواني، 8 اثر از تهران و نمايش نامه « دوران خوش بازنشستگي» از شهرستان كرمانشاه در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر حضور دارند.

بر پايه اين خبر از ميان آثار حاضر در بخش متون نمايشي ؛ 3 نمايش‌نامه شامل « دوران خوش بازنشستگي »، «آخرين حكايت فرهاد» و «خشت خام خانه» براي چاپ انتخاب شده اند. انتشارات نمايش اين نمايش‌نامه‌ها را در قالب يك جلد با ويرايش بهزاد صديقي در ايام برگزاري جشنواره منتشر خواهد كرد.

بخش نمايش نامه خواني سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 5 تا 13 بهمن ماه در سالن كنفرانس مجموعه ي تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

********

مدير بخش مسابقه پوستر سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر خبر داد:

طراحي پوستر تئاتر ايران در قالب كتاب منتشر مي‌شود.

كتاب بخش آثار منتخب پوستر سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، نگاهي تاريخ نگارانه بر طراحي پوستر تئاتر ايران خواهد داشت.

سيد ابراهيم حسيني، با اعلام اين خبرگفت:«كتاب آثار منتخب بخش مسابقه پوستر در ايام برگزاري جشنواره توزيع خواهد شد. در اين كتاب علاوه بر آثار بخش مسابقه، فصلي نيز به مرور طراحي پوستر تئاتر ايران اختصاص خواهد يافت كه جنبه تاريخ نگاري دارد. همچنين در صورت توافق، در بخشي نيز به مرور تاريخچه دوره هاي گذشته مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر خواهيم پرداخت.»

وي از دشواري هاي داوران، در انتخاب نمايش‌هايي با دو پوستر خبر داد و گفت:«در مورد برخي پوسترهايي كه به مرحله نهايي انتخاب راه يافته بودند، متوجه شديم كه نمايش مورد نظر، پوستر ديگري هم دارد.»

حسيني ادامه داد:«براي حل شدن اين مشكل، ناچار شديم از كارگردان نمايش‌ها بخواهيم پوستر اصلي را معرفي كنند. نكته تاسف بار اين است كه در بعضي موارد پوستر بهتر از نظر داوران، پوستري بود كه بعد از سفارش و اجرا از سوي كارگردان رد شده بود.»

مدير بخش مسابقه پوستر توضيح داد: «گمان مي‌كنم اين هشداري است براي گروه‌هاي نمايشي كه در انتخاب طراح پوستر نمايش خود دقت بيشتري كنند. زيرا بهترين پوستر، كاري است كه گرافيست آن در جريان تمام مراحل اجرا باشد.»

او با اشاره به اين كه در چينش داوران تلاش شد، سليقه سه نسل از هنرمندان گرافيك ايران لحاظ شود، تاكيد كرد: «امسال مشاهده شد كه حدود 6 نفر از گرافيست‌هاي برجسته كشور كاري براي شركت در مسابقه نفرستاده بودند. دليل اين موضوع نيز اين بود كه هيچ كس در طول يك سال گذشته به اين‌ دوستان سفارشي نداده بود.»

اين هنرمند، درباره پوسترهاي نمايش‌هاي تك اجرايي نيز گفت: «برخي پوسترها براي نمايش هاي تك اجرايي بودند. پوستر اين نمايش‌ها كه عموما براي اجراهاي جشنواره آماده مي شوند، از فيلترهاي خاص پوستر در كشور ما عبور نكرده اند و به اين نتيجه رسيديم كه در سال هاي آينده در صورت نياز اين بخش را به صورت جدا بررسي كنيم.»

حسيني، در ادامه به پوسترهاي بخش سمينارها و جشنواره‌ها اشاره‌اي كرد و گفت:«اين گروه از آثار ارزش ويژه‌اي براي‌مان دارند، زيرا بدون شك نگاه موشكافانه به آنها، در آينده، مديران و برگزاركنندگان سمينارها و جشنواره هاي تئاتر را به توجه ويژه در بخش طراحي پوستر جلب خواهد كرد.»

وي تقليد برخي طراحان از نمونه‌هاي خارجي پوستر تئاتر را يكي از ضعف‌هاي اين دسته از پوسترها دانست و گفت: «اين موضوع از چشم داوران دور نماند و در داوري مورد توجه قرار گرفت. بر آن هستيم كه حتي نمايشنامه‌هاي خارجي، بايد در بازتاب گرافيكي خود در كشور ما رنگ و بوي بومي بگيرند تا مخاطب ايراني بتواند با آن ارتباط برقرار كند.»

او استفاده درست طراحان ايراني از رايانه به عنوان يك ابزار كار را از نكات اميدواركننده اين دوره از مسابقه پوستر جشنواره سي‌ام تئاتر فجر دانست و تصريح كرد: «خوشبختانه رايانه در كنار ديگر بخش‌هاي گرافيكي مورد استفاده بيشتر طراحان ما است. از طريق بررسي پوسترهاي رسيده به دبيرخانه به راحتي مي‌توان روند تلاش و ترقي طراحان تئاتر كشور را مشاهده و بررسي كرد.»

حسيني درباره ديده نشدن پوستر تئاتر در كشور ما هشدار داد: «متاسفانه پوسترهاي خوبي ديديم كه در طول سال به خوبي ديده نشده‌اند. حتي مي‌بينيم كه پوستر تئاتر، بيش از سيصد عدد تكثير نمي شود. درواقع ما هنوز چاپ افست پوستر نداريم. اين در حالي است كه بسياري از طراحان ما با علاقه و زحمت براي تئاتر پوستر طراحي مي كنند. كتاب فروشي و كافه محل مناسبي براي نصب پوستر تئاتر نيست و نهادهاي مربوطه بايد به فكر محل هاي دائم براي نصب پوستر باشند.»

حسيني با اشاره به اين كه حاصل كار اين بخش از جشنواره در آينده به عنوان سندي مورد وثوق در اختيار محققان تئاتر قرار مي‌گيرد، درباره مطالبات خود به عنوان يك طراح پوستر تئاتر گفت: «مديركل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد نيز لازم است وارد عمل شده و از طراحان پوستر تئاتر و نيز بخش مسابقه طراحي پوستر جشنواره تئاتر حمايت كند تا بتوانيم شاهد شكوفايي اين بخش باشيم.»

انتهاي پيام

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن