تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816652376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش-آسوشيتدپرس/ عجله آمريكا براي آغاز هرچه سريعتر مذاكرات با طالبان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش-آسوشيتدپرس/ عجله آمريكا براي آغاز هرچه سريعتر مذاكرات با طالبان


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

دولت اوباما بر آن اميد است تا ماه بهار مذاكرات با طالبان آغاز شود و اين مذاكرات تا پيش از خروج كامل نيروهاي آمريكايي به نتيجه مطلوب برسد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري آسوشيتدپرس در بررسي استراتژي دولت آمريكا در افغانستان آورده است:

« يك مقام ارشد دولت آمريكا اعلام كرد: يكي از اهداف مذاكرات با شبه‌نظاميان مشخص كردن مناطق آتش‌بس خواهد بود تا از اين مناطق به عنوان سنگ‌ بناي حركت به سوي تفاهم‌نامه صلح استفاده شود و از اين طريق آتش جنگ در افغانستان به خاموشي گرايد. اين هدف يكي از مواردي است كه تاكنون تحقق آن ميسر نشده است.

مقام‌هاي وزارت امور خارجه آمريكا و كاخ سفيد قصد دارند به ملاقات‌هاي محرمانه خود با نمايندگان القاعده در منطقه خليج فارس و اروپا در سال آينده ادامه دهند.

اقدام‌هاي آمريكا براي انجام مذاكرات با طالبان در سال گذشته با فراز و نشيب‌هاي بسياري رو به رو بود اما پيشرفت به گونه‌اي حاصل شد كه در دو مرحله مذاكرات مقدماتي با طالبان به عمل آمد. همچنين مذاكرات غير رسمي به درخواست رئيس جمهوري افغانستان در اين كشور برگزار شد.

تدابير ايجاد اعتماد متقابل طي گفت‌وگو شامل ايجاد يك دفتر طالبان و آزادي شبه نظاميان اين گروه توسط آمريكا از زندان گوانتانامو در كوبا است. اين اقدامات با هدف حصول اطمينان از اين است كه طالبان روابط خود را با القاعده قطع كند دولت غير نظامي افغانستان را قبول كند و به مذاكرات روي آورد.

آمريكا سياست خود در قبال افغانستان را با عنوان "مبارزه، مذاكره، ساخت" مطرح كرده و اعلام داشته تا زماني كه كمپين نظامي در افغانستان ادامه داشته باشد اين سياست را ادامه خواهد داد؛ تا اينكه كنترل مناطق جنوبي افغانستان از دست شبه نظاميان طالبان خارج شود.

در حال حاضر گروه شبه نظاميان طالبان يكي از اصلي‌ترين صاحبان نفوذ و قدرت در منطقه جنوب افغانستان به شمار مي‌آيد و عمليات‌هايش را از اين منطقه پايه‌ريزي كرده و در ساير بخش‌هاي كشور به اجرا مي‌گذارد.

هرچند فرماندهان نظامي آمريكا مي‌گويند كه هيچ عاملي نمي تواند مانع پيروزي آنها در افغانستان شود اما عملا حملات آنها عليه شبه نظاميان موفقيت چنداني نداشته است.

با اين حال دولت اوباما خواستار تداوم كمپين نظامي است و اعلام كرده كه در حال حاضر برنامه حضور نظامي آمريكا در افغانستان ناتمام باقي مانده است و اين مساله از امكان برگزاري مذاكرات ميان طالبان و نمايندگان كرازي مي‌كاهد.

فرايند تدريجي واگذاري مسئوليت‌هاي امنيتي در نقاط مختلف افغانستان به نيروهاي اين كشور مي‌تواند فرايند صلح را تسريع بخشد. چرا كه در اين مناطق آتش بس تا حدودي برقرار مي‌شود. در بياني كلي‌تر؛ آمريكا در تلاش است تا عوامل ايجاد تفرقه را در استراتژي‌اش در قبال افغانستان پس از 10 سال جنگ در اين كشور متحد سازد و اين مساله بي شك با در نظر گرفتن مهلت نهايي خروج نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) از افغانستان است. اين مدت پايان سال 2014 اعلام شده و به نظر مي‌رسد تمديد نخواهد شد.

اين مساله كه شبه نظاميان طالبان به حضور ومبارزات خود پس از خروج نيروهاي بين المللي ادامه خواهند داد باعث مي‌شود آمريكا و ناتوبه دنبال مذاكره با شبه نظاميان باشند. هدف آمريكا وساطت در مذاكرات ميان شبه نظاميان و دولت افغانستان است؛ دولتي كه به طور كامل تحت تاثير استراتژي‌هاي آمريكا است.

آنچه در حال حاضر مشخص است اقدامات عجولانه آمريكا براي آغاز هرچه سريعتر مذاكرات است. هرچند دولت كرزاي نقاط مشترك بسياري با واشنگتن در زمينه سياست‌ها در قبال طالبان افغانستان دارد اما به نظر مي‌رسد دولتمردان افغان تمايل چنداني به مذاكره با شبه نظاميان ندارند.

به هر حال به نظر مي‌رسد اوباما در تلاش است در نشست سران ناتو در شيكاگو اخبار خوبي در خصوص افغانستان اعلام كند. فقدان برنامه آموزش نظامي مشخص طي 10 سال گذشته در افغانستان در حال حاضر يكي از اصلي‌ترين نقاط ضعف و مشكل آفرين است و انتظار مي‌رود در نشست سران ناتو كه در ماه مه برگزار مي‌شود به اين موضوع به طور كامل پرداخته شود و گفتگودر باره همكاري‌هاي ناتو براي ايجاد آشتي ميان دولت افغانستان و طالبان به بحث گذاشته شود. ايده ايجاد دفتر طالبان يكي ديگر از مسائل مورد بحث در اين نشست خواهد بود. ايجاد يك دفتر سياسي در كشوري بي‌طرف مي‌تواند امكان برگزاري مذاكرات را با هدف پايان دادن به جنگي 10 ساله فراهم آورد.

يكي از اميدهايي كه در خصوص اين نشست وجود دارد انسجام بيشتر براي واگذاري مسئوليت‌هاي امنيتي به نيروهاي افغان است. حضور طولاني مدت آمريكا در افغانستان باعث شده كه در توانايي‌هاي نيروهاي داخلي افغانستان براي دفاع از كشورشان ترديدهايي وجود داشته باشد.»

انتهاي پيام

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن