تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805451391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستيابي محققان ايراني به روش جديد مبارزه با آفت برنج


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: دستيابي محققان ايراني به روش جديد مبارزه با آفت برنج
آلودگي در شروع تشكيل دانه باعث لاغري و شكنندگي دانه مي شود اين نوع خسارت انواع متعددي دارد كه پوكي كامل فقط يك نوع از آنهاست.
محققان موسسه تحقيقات برنج كشور پس از 10 سال كار تحقيقاتي به روش جديدي از مبارزه بيولوژيك با كرم ساقه خوار برنج دست يافتند.
متخصصان حشره شناسي اين موسسه موفق شدند در اجراي اين طرح پژوهشي با بهره گيري از يك نوع قارچ به نام "بوواريا باسيانا" به يك روش جديد مبارزه طبيعي با كرم ساقه خوار برنج دست يابند.
رئيس موسسه تحقيقات برنج كشور با بيان اينكه براي مبارزه با اين آفت خطرناك سالانه شش تا هشت هزار تن انواع سهم حشره كش درشاليزارها مصرف مي شود، افزود: قارچ "بوواريا باسيانا" قادر است ضمن سازگاري با شرايط جوي استان گيلان بدون آسيب رساندن به ساقه و محصول برنج تا 60 درصد كرم ساقه خوار برنج را كنترل كند و استفاده از سموم شيميايي را تا 90 درصد كاهش دهد.
قارچ "بوواريا باسيانا" استفاده از سموم شيميايي را تا 90 درصد كاهش مي دهد
عباس شهدي كومله با بيان اينكه پودر اين قارچ به دو صورت محلول با آب و مخلوط با ماسه سبوس گندم سورگوم و سايرغلات در زير بوته هاي برنج ريخته مي شود، يادآور شد: توليد انبوه قارچ به زودي آغاز مي شود و كشاورزان مي توانند با بهره گيري از آن به مبارزه با كرم ساقه خوار برنج در شاليزارها بپردازند.
برنج يكي از محصولات عمده غذايي دنياست كه در ايران با سطح زير كشت حدود 700 هزار هكتار معادل چهار دهم درصد از سطح زير كشت برنج دنيا را به خود اختصاص مي دهد، بنابراين مديريت اصولي زراعت برنج از جمله مديريت مبارزه با آفات و بيماريها بسيار اساسي است.
اهميت دستيابي به اين روش جديد براي مبارزه بيولوژيك با كرم ساقه خوار برنج به اين دليل است كه معمولا جديترين آفات برنج در سراسر دنيا ساقه خوارها معرفي مي شوند كه از مرحله خزانه تا برداشت، بوته هاي برنج را آلوده مي كنند.
50 گونه ساقه خوار از خانواده پيراليده، نوكتوئيده و ديوپسيده به برنج حمله مي كنند.
50 گونه ساقه خوار از خانواده پيراليده، نوكتوئيده و ديوپسيده به برنج حمله مي كنند كه رايج ترين ساقه خوارها مربوط به خانواده پيراليده است كه كرم ساقه خوار نواري برنج به عنوان گونه اي مهم از اين خانواده آفت اصلي برنج در ايران است كه ساليانه خسارت زيادي در شاليزارهاي برنج ايجاد مي كند كه خسارت زياد اين آفت مصرف بي رويه سموم شيميايي عليه اين آفت را به دنبال داشته است.
مشكل حاصله در اثر كاربرد بي رويه سموم مانند مقاومت حشرات به حشره كشها، طغيان مجدد آفتها، مرگ و مير حشرات مفيد، اثرات سوء و زيانبار بروي محيط زيست وغيره بر كسي پوشيده نيست.
اين آفت، در زمستان به صورت لارو كامل در داخل ساقه هاي خشك برنج يا علفهاي هرز داراي ساقه تو خالي نظير شال تسبيح، سوروف، ارداله، ني، پلهم، ارزن وحشي، مسك، بند واش و ... به سر مي برد و اولين شفيره هاي حاصل از لاروهاي زمستان در دهه اول ارديبهشت ماه در كنار سوراخي كه توسط لارو ايجاد شده است، تشكيل مي شود.
حشره كامل در بهار همزمان با رشد نشاهاي برنج در خزانه بر روي برگ بوته هاي جوان تخم ريزي مي كنند. لاروهاي نسل اول كه تازه از تخم بيرون آمده اند به مدت يك ساعت از پارانشيم برگ تغذيه كرده و سپس وارد غلاف برگ مي شوند و با تغذيه از پارانشيم غلاف و بر جاي گذاشتن فضولات موجب زردي و كمرنگ شدن آن مي شوند كه اصطلاحا آلودگي غلاف برگ گويند.
پس از اين مرحله لاروها با ايجاد سوراخي وارد ساقه شده ضمن تغذيه از محتويات درون آن موجب زردي و خشكيدگي برگ مياني و جوانه مربوط به آن مي شود كه در اصطلاح به آن جوانه مركزي خشك شده گويند. اين مرحله از خسارت آفت معمولا 45-35 روز بعد از كاشت نشاء در مرحله رويشي (به ويژه پنجه زني) بوده و گياه به خوبي مي تواند خسارت فوق را جبران كند.
لاروها با تغذيه از بافت ساقه كم كم رشد كرده و ساقه آلوده را ترك مي دهند و سپس وارد ساقه هاي اطراف مي شوند. لاروها پس از مدت 37-21 روز داخل ساقه برنج تغذيه نموده و به شفيره بدون پيله و قهوه اي رنگ تبديل شده و هفت روز بعد پروانه هاي نسل دوم از آن خارج مي شوند در صورتيكه حمله آفت در زمان خوشه كردن و گل دادن همراه باشد دانه در خوشه تشكيل نشده و خوشه خشك مي شود كه اصطلاحا خوشه هاي برنج سفيد شده مي نامند.
آلودگي در شروع تشكيل دانه باعث لاغري و شكنندگي دانه مي شود اين نوع خسارت (خوشه هاي برنج سفيد شده) انواع متعددي دارد كه پوكي كامل فقط يك نوع از آنهاست.
برداشت برنج از يك سوم انتهايي ساقه و شخم زمين بلافاصله بعد از برداشت، كاشت يكپارچه نشاها در هر منطقه به منظور محدود كردن رشد و نمو آفت، نصب تله نوري قبل از آماده سازي خزانه تا زمان برداشت به منظور آگاهي از حضور آفت، بررسي تغييرات جمعيتي آفت، زمان دقيق مبارزه شيميايي همراه با مطالعات حالات رشدي آفت در مزرعه براي تكميل اطلاعات لازم براي مبارزه شيميايي از عمده ترين روشهاي مبارزه زراعي با اين آفت است.
جدا كردن برگهاي حاوي دستجات تخم آفات و انهدام آنها، وجين پنجه هاي آلوده به ساقه خوار بعد از نشاكاري همزمان با وجين اول و دوم علفهاي هرز مزرعه برنج، باقي نگذاشتن دسته هاي نشاء در زمين اصلي، عدم انتقال شلتوك و ساقه هايي از مناطق آلوده به مناطق سالم، انجام تناوب زراعي در مزرعه، كشت شبدر برسيم بعد از برداشت برنج، كاشت واريته مقاوم به كرم ساقه خوار، عدم آتش سوزي بقاياي موجود در مزرعه از ديگر روشهاست.
در رابطه با دشمنان طبيعي اين آفت قارچ beauveria bassiana و metarhizium anisopliae و گونه hirsutella بوده كه از روي لاروهاي ساقه برنج جدا شدند كه اين دو گونه اخير براي اولين بار روي كرم ساقه خوار برنج و از ايران گزارش شده است.
همچنين دو گونه زنبور از خانواده ichneumonidae كه پارازيت شفيره در نسل زمستانه آفت و يك نوع زنبورپلي فاژ به نام apanteles sp پارازيت لارو و سه گونه زنبور پارازيت تخم از خانواده trichogrammatidae همچنين يك نوع سوسك شكاري بنام andrallus spinidens كه پوره هاي آن لارو پروانه ساقه خوار برنج را طعمه خود قرار مي دهند را مي توان نام برد كه در بين اين دشمنان طبيعي زنبور تريكوگراما كاربردي تر است.
زنبور تريكوگراما مي تواند به طور طبيعي 60 درصد آفات را از بين ببرد.
زنبور تريكوگراما دشمن طبيعي آفت كرم ساقه خوار، كرم سبز برگخوار، مگس سفيد و پروانه تك نقطه اي است اگر فرهنگ سمپاشي رايج نباشد زنبور تريكوگراما مي تواند به طور طبيعي تا 60 درصد آفات را از بين ببرد.
همچنين به علت پايين بودن انبوهي جمعيت انتقالي لاروهاي زمستان گذران و شب پره هاي مربوط به آن از حشره كشها در خزانه ها نبايد استفاده كرد و به گفته كارشناسان در صورتي كه محصول زودتر از تقويم معمولي منطقه كاشت شوند براي نسل اول و چنانچه ديرتر از معمول كاشت شوند براي نسل دوم يكبار سمپاشي توصيه مي شود.
براي ارقام زودرس و ميان رس چنانچه نيازي به كنترل شيميايي عليه ساقه خوار باشد تا حداكثر پنجه زني (45 روز بعد از پنجه زني) به صورت گرانول پاشي و اگر بعد از آن مرحله باشد به صورت محلول پاشي با يك سم سيستميك مانند ديميكرون به مقدار 5/1 در هزار صورت گيرد براي ارقام زودرس و ميان رس چنانچه به كنترل شيميائي نياز باشد حداكثر يكبار سمپاشي صورت مي گيرد.
براي ارقام دير رس كنترل شيميايي عليه كرم ساقه خوار تا حداكثر پنجه زني (60 روز) بعد از نشاكاري به صورت گرانول پاشي و بعد از آن به صورت محلول پاشي انجام گيرد.
از سموم گرانولي كه مي توان استفاده كرد گرانول ري جنت دو دهم درصد به ميزان 20 كيلو در هكتار و گرانول ديازينون 10درصد به ميزان 15 كيلو در هكتار و گرانول ديازينون پنج درصد به ميزان 30 كيلو در هكتار و پادان چهار درصد به ميزان 25 كيلو در هكتار مي توان نام برد.
از سمومي كه مي توان براي محلول پاشي استفاده كرد سم فنيتروتيون به ميزان 5/1 ليتر در هكتار و ديميكرون به ميزان 1.5 ليتر در هكتار و ديازينون به ميزان 1.5 ليتر در هكتار است.
سمپاشي بايد حداقل 20 روز قبل از برداشت متوقف شود چون گياه حدود 20- 15 روز قبل از برداشت هيچ نوع موادي را جذب نمي كند همچنين زمينهايي كه داراي كشت دوم برنج است مبارزه عليه نسل سوم ساقه خوار به دليل عدم جذب توسط گياه حداقل بايد 12 روز بعد از نشاء كاري صورت گيرد.

جمعه|ا|9|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن