تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815405138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت خارجه: منتظريم تا تاريخ و محل پيشنهادي 1+5 بعدي توسط اشتون ارائه شود


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: سخنگوي وزارت خارجه: منتظريم تا تاريخ و محل پيشنهادي 1+5 بعدي توسط اشتون ارائه شود
سخنگوي وزارت خارجه گفت: ما در حال حاضر منتظريم تا تاريخ و محل پيشنهادي اجلاس بعدي توسط خانم اشتون ارائه شود.


به گزارش سرويس سياسي برنا به نقل از وزارت خارجه، وي در واكنش به امضاي تحريم بانك مركزي توسط باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با بيان اينكه اقدامي كه توسط مقامات آمريكايي براي اعمال فشار به ملت ما دنبال مي‌شود، نمي‌تواند تأثيري بر اراده ملت بزرگ ما در دسترسي به اهداف و حقوق اساسي‌اش داشته باشد، ياداور شد: هرچند ما مبادلات بانكي و تبادل تجاري خاصي با آمريكا نداشتيم و اين اقدام بيشتر در قالب يك نوع فشار سياسي و تبليغاتي صورت مي‌گيرد.

به گفته مهمان‌پرست كشورهايي كه تحت فشار آمريكا در اين مسير قدم برمي‌دارند منافع ملي خود را در قبال فشارهاي سياسي آمريكا و اهداف سياسي نامشروع اين كشور از دست مي‌دهند.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: ملت ما اينگونه اقدامات خصمانه را در ذهن خود خواهد داشت. هر چقدر اين اقدامات بيشتر صورت گيرد ضمن اينكه نشانگر پيشرفت ملت ما و تأثيرگذاري و اقتدار بيشتر آن است از همه اين فشارها به عنوان فرصتي براي افزايش سرعت رشد خود استفاده خواهد كرد.

وي در خصوص بازداشت سه مأمور مرزباني ايران توسط پاكستان با بيان اينكه جزييات دقيقي از اين حادثه دريافت نكرديم، يادآور شد: ممكن است بين مرزهاي كشورهاي همسايه اتفاقاتي بيفتد كه با پيگيري مسئولان مربوطه و مذاكرات بين مقامات مرزباني حل مي‌شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص آخرين خبر از وضعيت هفت تكنسين ايراني ربوده شده در سوريه، اظهار داشت: حادثه ربودن ۷ تن از تكنسين‌هاي كشورمان كه در ساخت نيروگاه در شهر حمص فعاليت مي‌كردند و مشغول پيگيري پروژه‌اي در جهت خدمت‌رساني به مردم سوريه بودند، حادثه خوبي نبود و نشان مي‌دهد عده‌اي به دنبال فشار آوردن به ملت سوريه و جلوگيري از پيشرفت‌هاي اين كشور و انجام پروژه‌هاي مناسب به نفع مردم سوريه هستند.

مهمان‌پرست تصريح كرد: ما با همه امكانات به دنبال آزادي هر چه سريعتر اتباع كشورمان هستيم. طبق آخرين اخبار همه آنها در سلامت كامل هستند و تلاش مي‌كنيم هرچه سريعتر آزاد شوند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤال ديگر همان خبرنگار درباره مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ با بيان اينكه پاسخ خانم اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا قبلا داده شد، گفت: ما در حال حاضر منتظريم تا تاريخ و محل پيشنهادي اجلاس بعدي توسط خانم اشتون ارائه شود. بعد از اينكه زمان و مكان پيشنهادي را اعلام كنند آقاي جليلي و تيم مذاكره كننده هسته‌اي ما نقطه نظراتشان را در اين خصوص خواهند داد و با تماس‌هايي كه بين آنها برقرار خواهد بود به توافق نهايي خواهند رسيد.

وي در پاسخ به سؤالي در خصوص سفر رئيس جمهور به چند كشور آمريكاي لاتين، با بيان اينكه آقاي رئيس جمهور به دنبال روابط خوبي كه بين كشور ما و كشورهاي آمريكاي لاتين وجود دارد و در پاسخ به سفرهاي مقامات اين كشورها به ايران، به زودي به اين كشورها سفر خواهد كرد، گفت: سفري كه در سطح رؤساي جمهور صورت مي‌گيرد حاوي دستاوردهاي بسيار بزرگي براي ملت‌هاي دو طرف خواهد بود.

مهمان‌پرست زمينه‌هاي همكاري بين ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين را بسيار خواند و افزود: اميدواريم اين سفر دستاوردهاي بزرگي را به دنبال داشته باشد. ما فكر مي‌كنيم در موضوعات بسيار زيادي با كشورهاي آمريكاي لاتين ظرفيت همكاري داريم كه بايد از اين ظرفيت‌ها به بهترين شكل استفاده شود.

سخنگوي وزارت خارجه در رابطه با امضاي دو يادداشت تفاهم بين وزارت خارجه و دو معاونت رياست جمهوري اظهار داشت: تفاهمنامه‌هايي كه بين وزارت خارجه و معاونت توسعه و مديريت انساني رياست جمهوري و مركز فناوري رياست جمهوري امضا شد به دنبال همكاري‌هايي است كه در حال تداوم مي‌باشد و با كمك وزارت خارجه و معاونت‌هاي رياست جمهوري ما مي‌توانيم به بخش نيروي انساني وزارت خارجه كه مهمترين بخش اين وزارتخانه خواهد بود بهتر بپردازيم و برنامه‌هاي خوبي را دنبال كنيم.

وي با بيان اينكه توافقات خوبي در اين زمينه صورت گرفته، خاطرنشان كرد: اميدواريم با اين تفاهمنامه‌ها سرعت همكاري افزايش يابد و شاهد افزايش نيروهاي كيفي بيشتر در وزارت خارجه باشيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره حملات صورت گرفته به كليساهاي نيجريه، گفت: ما همواره اعلام كرديم كه هرگونه اقدام تروريستي را محكوم مي‌كنيم. ما به هيچ وجه فعاليت‌هايي كه جان مردم بيگناه را به خطر بيندازد تأييد نخواهيم كرد. فكر مي‌كنيم در يك محيط آزاد با وجود يك دموكراسي مردم مي‌توانند در اداره كشورشان مشاركت داشته باشند و به حقوق خود دسترسي يابند.

مهمان‌پرست هرگونه اعمال خشونت و اقدامات تروريستي را در جهت خلاف منافع مردم هر كشوري خواند و ادامه داد: اميدواريم در نيجريه نيز اين مسائل كنترل شود و در يك محيط سازنده همه مردم بتوانند نقش مؤثري را در پيشرفت كشورشان ايفا كنند.

وي درباره اقدامات ضدايراني جمهوري آذربايجان كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، اظهار داشت: سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال كشورهاي همسايه از جمله جمهوري آذربايجان، توسعه همكاري‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي فراوان بين كشور ما و كشورهاي همسايه است. با توجه به زمينه‌هاي مشترك فراواني كه بين ما و جمهوري آذربايجان وجود دارد، ما بايد از اين ظرفيت‌ها حداكثر استفاده را ببريم.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: اگر ملاحظاتي در چارچوب مسائل داخلي هر كشور وجود داشته باشد با تدبير مسئولان اين كشورها اين مسائل بايد دنبال شود. زماني كه مردم بيشترين رضايت را از آزادي فعاليت‌هاي مذهبي خود داشته باشند و در اداره كشور بيشتر مشاركت كنند دولت‌ها با اقتدار بيشتري مي‌توانند مسائل خود را دنبال كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما روابط خوب خود را با كشورهاي همسايه دنبال مي‌كنيم و اگر ملاحظاتي داشته باشيم در ملاقات‌هايي كه صورت مي‌گيرد به آنها منتقل مي‌كنيم.

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره روابط تهران و لندن، با بيان اينكه به دنبال مصوبه قانوني مجلس شوراي اسلامي سطح روابط ايران و انگلستان به سطح كاردار كاهش يافت، گفت: در پي اقدامي كه مقامات انگلستان براي خروج ديپلمات‌هايشان از ايران انجام دادند و اقدام آنها در اخراج ديپلمات‌هاي ما از اين كشور، ما در آن زمان اين اقدامات را نسنجيده و عجولانه خوانيدم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تأكيد بر اينكه قطع رابطه‌اي صورت نگرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر فعاليت‌هاي سفارتخانه‌هاي دو كشور به حالت تعطيل درآمده است.

مهمان‌پرست درباره حافظ منافع انگلستان در ايران با بيان اينكه حافظ منافع قاعده خود را دارد، يادآور شد: زماني بحث حافظ منافع مطرح مي‌شود كه بين دو طرف در خصوص قطع رابطه به صورت بلندمدت و كوتاه مدت توافقي صورت گيرد و مستقيما پيشنهادي براي معرفي كشوري در اين خصوص انجام شود كه هيچ كدام از اين مراحل در خصوص ايران و انگليس اتفاق نيفتاده است.

وي با ذكر اين نكته كه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران توسعه روابط با همه كشورها به استثناي آمريكاست كه در رفتار خصمانه خود نسبت به ملت ما هيچ تغييري ايجاد نكرده، گفت: ما همچنين مشروعيت رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم. دولت انگليس نيز به خاطر اقدامات خصمانه‌اي كه دنبال كرد و بر اين رفتار اصرار داشت، با واكنش قاطع نمايندگان ملت ما روبرو شد و روابط به سطح كاردار كاهش يافت.

سخنگوي وزارت خارجه ابراز اميدواري كرد كه همه كشورها از فرصت روابط سياسي با همديگر براي تأمين منافع ملي خود استفاده كنند و نسبت به دشمني كردن با ملت‌ها اقدامي را صورت ندهند.

به گفته مهمان‌پرست احترام گذاشتن به حقوق هر ملتي حتما جايگاه اين كشورها را در نزد افكار عمومي ارتقاء‌ مي‌بخشد و زير پا گذاشتن حقوق يك ملت مثل ملت بزرگ ايران حتما جايگاه اين كشورها را در نزد افكار عمومي به پايين‌ترين حد ممكن خواهد رساند.

وي درباره تلاطم در بازار ارز ايران و اينكه آيا تحريم بانك مركزي توسط آمريكا بر اين موضوع تأثيرگذار بوده و اينكه گفته مي‌شود افراد خردمند در منزل هستند و در عوض افراد نابخرد در رأس حضور دارند؟ اظهار داشت: اين سؤالات را بايد از مسئولان اقتصادي كشور بپرسيد. اينكه چه افرادي مديريت مي‌كنند و يا چه افرادي توانايي دارند و در منزل نشسته‌اند مي‌توانيد از آنها سؤال كنيد. ولي آنچه مسلم است اين است كه اين مسئله هيچ ربطي به بحث تحريم ندارد.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه تحريم‌هايي كه عليه ايران اعلام كرده‌اند هنوز شكل عملي به خود نگرفته، گفت: آمريكا و انگليس اعلام كردند كه بانك مركزي را تحريم مي‌كنند و اين در حالي است كه ما اصلا مبادلات بانكي با آنها نداشتيم. زمان اجرا و عملي شدن اين قوانين همانطور كه در تحريم‌ها درج شده چند ماه به طول خواهد انجاميد.

مهمان‌پرست با بيان اينكه آنچه در بازار ارز اتفاق افتاده ريشه در جاي ديگري دارد، افزود: اينكه چرا اين نقدينگي به سمت ارز هدايت مي‌شود و يا چرا نوسان مي‌يابد بايد ريشه‌هاي اقتصادي آن را بررسي كرد. اين مسئله هيچ ارتباطي در حال حاضر با سياست خارجي ندارد.

وي درباره سفر هيئتي از بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به جمهوري اسلامي ايران و بازديد از تأسيسات هسته‌اي ايران با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از هيئتي از مقامات آژانس به سرپرستي معاون مديركل دعوت كرد تا به ايران سفر كنند، گفت: اين سفر در چارچوب همكاري‌هايي است كه به صورت مستمر بين ايران و آژانس وجود داشته و ادامه مي‌يابد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: اين دعوت ابتدا به ساكن از طرف كشور ما صورت مي‌گيرد كه نشانگر حسن نيت كشور ما و شفافيت عملكردمان در برنامه‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز است.

مهمان‌پرست با بيان اينكه در مورد تاريخ دقيق انجام اين سفر مذاكره صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: به زودي شاهد حضور اين هيئت از آژانس در ايران خواهيم بود.

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره سفر نماينده‌اي از سوي اياد علاوي براي ميانجيگري ايران در زمينه بحران سياسي موجود در رابطه با طارق‌ الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق گفت: ما خبر رسمي در اين زمينه دريافت نكرديم، اگر مقامات رسمي عراق بخواهند به ايران سفر كنند حتما اطلاع رساني مي‌شود؛ ضمن اينكه با توجه به روابط بسيار خوب دو كشور تبادل هيئت‌هاي رسمي كاملاً طبيعي و ضروري است.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: ما بحث‌هايي كه در رابطه با مسائل داخلي كشور عراق وجود دارد را صرفا مسائل داخلي اين كشور مي‌دانيم و فكر مي‌كنيم اينقدر در بين مقامات و گروه‌هاي سياسي عراق تدبير و داريت وجود دارد كه مسائل داخلي خود را به بهترين شكل ممكن انجام دهند و مسائلي كه به بحث‌هاي قضايي آن كشور برمي‌گردد با رعايت استقلال حقوقي و قضايي دنبال كنند.

رامين مهمان‌پرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه نشست هفتگي با خبرنگاران درباره تشديد تحريم‌ها عليه ايران و همچنين بستن تنگه هرمز توسط كشورمان كه سؤال خبرنگار خبرگزاري فرانسه بود، گفت: آن چيزي كه در رابطه با تحريم‌ها اظهار شده همه حاكي از اين است كه اين تحريم‌ها كشورهاي تحريم ‌كننده را بيشتر تحت فشار قرار خواهد داد. اولا وضعيت انرژي در دنياي امروز به گونه‌اي نيست كه بتوان كشوري مثل ايران را كه چهارمين دارنده ذخاير نفت دنيا و دومين دارنده ذخاير گاز دنيا است را حذف كرد.

وي افزود: در حال حاضر كمترين ميزان صادرات نفت و گاز ما به كشورهاي اروپايي و غربي صورت مي‌گيرد و با توجه به نياز فراوان به انرژي، فكر نمي‌كنم كشورهايي كه صحبت از تحريم نفت مي‌كنند خيلي روي حرف خود جدي باشند و اختلاف نظرها بين آنها زياد است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه اولين كسي كه از موضوع تحريم نفتي ايران ضرر خواهد كرد، كشورهاي غربي خواهند بود، اظهار داشت: شما شاهد اختلاف نظر جدي آنها در اين زمينه هستيد. آن چيزي كه در رابطه با تنگه هرمز صورت مي‌گيرد و رزمايش نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه نشانگر عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي حفظ ثبات و امنيت خليج فارس با همه توان و آمادگي كامل است.

مهمان‌پرست با تأكيد بر اينكه امنيت اين منطقه حساس بايد به بهترين شكل حفظ شود، گفت: حضور نيروهاي خارجي را در منطقه خليج فارس مغاير ثبات و امنيت منطقه مي‌دانيم و توانايي بالاي دفاعي كشور ما نشانگر آمادگي كامل ما براي ايجاد ثبات و امنيت در اين منطقه حساس است.

وي در خصوص نوسانات موجود در بازار ارز با بيان اينكه ممكن است مسائل مختلفي در اين مسئله دخالت داشته باشد، گفت: يكي از آن موضوعات مديريت نقدينگي در داخل كشور است. شاهد بوديم كه در گذشته اين نقدينگي گاهي اوقات در بحث مسكن، بعضي‌ وقت‌ها در بحث سكه و گاهي در ارز متمركز مي‌شد و دولت جمهوري اسلامي ايران براي كنترل نرخ تورم و جلوگيري از افزايش قيمت مسكن تدابيري را صورت داد كه تا الان مؤثر بوده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: اينكه اين اواخر نوساناتي در نرخ ارز صورت گرفته بحث‌هايي است كه به صورت كارشناسي و فني در حال پيگيري است و حتما با تدبير و عزم جدي كه وجود دارد به زودي اين مسئله حل خواهد شد و تأثيري در ثبات اقتصادي كشور نخواهد داشت.

مهمان‌پرست اضافه كرد: شاهد بوديد كه رشد اقتصادي كشور ما در شرايطي كه اكثريت كشورهاي دنيا با وضعيت بد اقتصادي و بحران‌هاي جدي رو به رو بودند روند صعودي داشت و در زماني كه كشورهاي مطرح و بزرگ اروپايي به خاطر درخواست وام ۱۰۰ ميليارد دلاري با بحران جدي رو به رو شدند و دولت‌هاي آنها عوض و ساقط شد، جمهوري اسلامي ايران در اوج اين مسئله، طرح بزرگ هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كرد كه حدود ساليانه ۶0 ميليارد دلار يارانه‌ها از اين سيستم جدا و به صورت هدفمند در جهت ديگري هدايت مي‌شود.

وي ادامه داد: زماني كه اين طرح به صورت كامل در دوره ۵ ساله به اجرا دربيايد بدين معناست كه ما سالانه ۱۰۰ميليارد دلار از يارانه‌ها را حذف و در جهت مناسب خود به كار مي‌گيريم.

مهمان‌پرست افزود: مقايسه بين شرايط اقتصادي كشورهاي غربي كه محتاج ۱۰۰ ميليارد دلار هستند تا اقتصاد خود را نجات دهند و براي كوتاه مدت بتوانند كار را ادامه دهند با كشوري كه ساليانه ۱۰۰ ميليارد دلار از سوبسيد را حذف مي‌كند نشانگر آن است كه وضعيت اقتصادي ما بسيار مناسب است.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: آخرين آماري كه از وضعيت بورس‌هاي دنيا داده شد نشان داد كه بورس جمهوري اسلامي ايران به لحاظ رشد در رتبه اول قرار دارد و اين در حالي است كه بورس‌هاي كشورهاي غربي و منطقه همگي شاهد سقوط شاخص‌هاي خود هستند.

وي تأكيد كرد:‌ بايد با يك بررسي كارشناسانه موضوع نوسان نرخ ارز دنبال شود تا ريشه‌هاي آن مشخص گردد. اين مسئله ارتباطي به بحث‌هاي تحريم و سياست خارجي جمهوري اسلامي ندارد. بعضي از افراد ممكن است به دنبال سودهايي باشند چه مشروع و چه نامشروع كه بايد زمينه استفاده مناسب از اين نقدينگي در داخل كشور به وجود آيد.

فيلتر شدن سايت سفارت انگلستان در تهران سؤال يكي از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود كه وي در اين باره گفت: اينكه بعضي سايت‌ها فيلتر مي‌شود يا نمي‌شود در حوزه كاري ما نيست. مسئولان بخش‌هاي مختلف كه وظيفه دارند اين موضوعات را پيگيري كنند با توجه به اقداماتي كه در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت مي‌گيرد تصميماتي را اتخاذ مي‌كنند، ولي ما اميدواريم كه كشورهاي مختلف و سفارتخانه‌هاي اين كشورها از فعاليت و سايت‌هاي خودشان در جهت توسعه و همكاري روابط و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها استفاده كنند و اقداماتي را صورت ندهند كه تأثير منفي بر ذهنيت مردم ما نسبت به فعاليت آنها بگذارد.

تهديد كشورمان به حمله نظامي سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره اظهار داشت: طرح اين گونه مسائل بخشي از سناريوي تبليغاتي غرب است. مقامات آمريكايي بعد از شكست‌هاي سنگيني كه در سياست خارجي خود متحمل شدند و موج بيداري اسلامي در منطقه آنها را با فشار زيادي رو به رو كرد و بحران‌هاي اجتماعي و اقتصادي در كشورهاي غربي به ويژه آمريكا باعث شد كه اقداماتي را در جهت جاسوسي و لطمه زدن به منافع كشور ما دنبال كنند. از جمله هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين و فعاليت برخي جاسوسان آمريكايي در ايران كه با دستگيري اين افراد و مهار آن هواپيما، آمريكايي‌ها با يك نوع بي اعتباري جدي در صحنه بين‌الملل رو برو شدند و مي‌خواهند فضاي موجود را تغيير دهند.

وي تهديدات جنگي و ورود برخي از كشورها و... را سناريوهايي خواند كه آمريكايي‌ها مي‌خواهند با آن بپردازند تا موضوعات جديدي جايگزين مسائلي شود كه حيثيت آمريكايي‌ها را در روابط خارجي و حضور آن را در منطقه خاورميانه زير سؤال مي‌برد.

اظهارات جو بايدن مبني بر اينكه آمريكا طالبان را دشمن خود نمي‌داند و تأسيس دفتري در دوحه براي طالبان و كمك صد ميليون دلاري آمريكا براي تشكيل اين دفتر سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه اين موارد تازگي ندارد، اظهار داشت: وجود تناقض در رفتار، اقدامات و اظهارات مقامات آمريكايي مسبوق به سابقه است. يك زمان مقامات آمريكايي اعلام مي‌كردند كه طالبان و القاعده گروه‌هاي افراط گرا هستند و زمينه ساز تروريسم در منطقه مي‌باشند و براي از بين بردن ريشه‌هاي تروريسم به منطقه لشكركشي كرده و نيروهاي سنگين نظامي را به منطقه اعزام كردند و از درآمد كشورشان و از محل ماليات‌هاي مردم آمريكا، هزينه‌هاي هنگفتي را براي اهداف نامشروع خود در منطقه ما هزينه كردند.

مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: آمريكايي‌ها در حال حاضر فكر مي‌كنند بايد با طالبان و برخي گروه‌هاي افراط گرا ارتباط داشته باشند. آنچه براي آمريكايي‌ها اهميت ندارد واژه‌هاي مقدسي مثل مبارزه با تروريسم و افراط گرايي است. آنها در مورد حقوق بشر نيز به همين گونه عمل مي‌كنند.

وي افزود: هر زماني كه آمريكايي‌ها توانستند در داخل كشور خودشان و در رفتار ضد حقوق بشري كه در ديگر كشورها دارند تغيير ايجاد كنند مي‌توانند ادعاي حقوق بشر كنند. هنوز زندان گوانتانامو و رفتارهاي غيرانساني با زندانيان ادامه دارد.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: مقامات آمريكايي براي تأمين منافع خود و امنيت رژيم صهيونيستي حاضر به هرگونه اقدامي هستند. مردم منطقه ما هوشيارند و متوجه اين رفتار متناقض مي‌باشند و به هيچ وجه براي سياست‌هاي آمريكايي‌ها در منطقه حسابي باز نكردند.

مهمان‌پرست گفت: مردم در كشورهاي منطقه معتقدند خروج مقامات آمريكايي و كشورهاي غربي از منطقه مي‌تواند ثبات، امنيت و پيشرفت را به دنبال داشته باشد. تا زماني كه مقامات آمريكايي در اين منطقه حضور دارند و هر بار با يك گروه را تقويت و يك جريان را فعال ‌كنند و ناامني و بي ثباتي ايجاد و از گروه‌هاي تروريستي حمايت به عمل آورند فقط مي‌تواند خشم مردم منطقه را به دنبال داشته باشد و اينها بهانه‌هايي را براي حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اينكه دست آمريكايي‌ها رو شده، افزود: بهتر است كه آمريكايي‌ها به كشورشان برگردند و به مشكلات داخلي خود بپردازند انتخابات اين كشور نزديك است و آنها استفاده‌هاي تبليغاتي را از اين قضيه برده‌اند و بهتر است به مسائل داخلي خود بپردازند.

خبرنگاري از مهمان‌پرست پرسيد كه آيا با مرگ رهبر كره شمالي روابط تهران و پيونگ يانگ تغييري خواهد يافت؟ كه وي با اشاره به اعلام مقامات رسمي كره شمالي مبني بر اينكه با جابه‌جايي صورت گرفته هيچ تغييري در سياست اين كشور صورت نگرفته، گفت: روابط ما با همه كشورها دوستانه و بر اساس همكاري براي بهره‌مند شدن ملت‌ها از ظرفيت‌هايي است كه وجود دارد.

مهمان‌پرست افزود: فكر نمي‌كنم تغيير خاصي صورت گرفته باشد كه اثر خود را در روابط ما با كره شمالي بگذارد. ما به آراي مردم كره شمالي احترام مي‌گذاريم. تا زماني كه مردم كشوري با تمام وجود از نظامي حمايت كنند ما بايد به رأي و نظر آنها احترام بگذاريم.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: كشورهايي كه عادت دارند نظرشان را به نظر مردم يك كشور ترجيح دهند، زياده‌خواه هستند و مفهوم دموكراسي را خوب متوجه نشده‌اند. تا زماني كه سيستم در يك كشور توسط مردم آن كشور مورد حمايت قرار دارد ما حق نداريم نظر خودمان را تحميل كنيم و مواردي را كه فكر مي‌كنيم از نظرمان مفيد است را به كشور ديگري تحميل كنيم.

به گفته وي اين رفتار غلطي است كه برخي كشورهاي غربي به ويژه آمريكايي‌ها به آن عادت كرده‌اند و فكر مي‌كنند مي‌توانند به هر كشوري نظرات خود را تحميل كنند. آنها بايد ياد بگيرند كه به آراء مردم در هر كشوري احترام بگذارند.

رامين مهمان‌پرست در ادامه نشست امروز با خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص اظهارات كوهن معاون خزنه‌داري آمريكا مبني بر اينكه ايران تعمدا ارزش ريال در برابر دلار را پايين نگه مي‌دارد تا كسري بودجه خود را ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها جبران كند، اظهار داشت: اينها تحليل‌هايي هستند كه مطرح مي‌كنند. مقامات آمريكايي از وضعيت داخلي كشور ما مطلع نيستند. تا الان نشان داده‌اند كه اظهارات و اقدامات آنها در جهت دوستي با ملت‌ ما نيست. آنها دلشان براي ملت ما نسوخته و دائماً در حال دشمني و طراحي توطئه هستند.

وي افزود: طبيعي است هر اتفاقي كه در كشور ما بيفتد، آنها سعي مي‌كنند سناريوسازي كرده و آن را طوري جلوه دهند كه به ايجاد اختلاف در داخل كشور ما منجر شود. ما بايد باهوش باشيم و دشمن را بشناسيم و هر حرفي كه آنها مي‌زنند باور نكنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ملت ما به اين بلوغ سياسي رسيده كه دوست و دشمن خود را به خوبي تشخيص مي‌دهند. اظهارات مقامات آمريكايي را گوش مي‌كنند و متوجه مي‌شوند كه عكس آن درست است.

خبرنگاري از مهمان‌پرست پرسيد آيا ايران آماده است به همه سؤالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از جمله ابعاد احتمالي نظامي فعاليت‌هاي هسته‌اي پاسخ دهد؟ كه وي با بيان اينكه ما همكاري خوبي با آژانس داريم، اظهار داشت: همه فعاليت‌هاي ما به صورت شفاف با اطلاع آژانس صورت مي‌گيرد و ما قبل از اينكه بحث جديد شوراي حكام بخواهد انجام شود، داوطلبانه از آژانس دعوت كرديم و هيئتي به رياست معاون مديركل به ايران آمد. همكاري خوبي داشتيم و مراكز فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز و سايت‌ها را به معرض بازديد گذاشتيم.

به گفته وي اين نشانگر شفافيت كار ما و اطمينان از عملكردمان و نشان دهنده صلح‌آميز بودن برنامه‌هاي كشور ما و نشانگر آن است كه ديگر جمهوري اسلامي ايران هسته‌اي شده و فعاليت‌هاي خود را به بهترين شكل و به صورت بومي دنبال مي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: اينكه مجدداً دعوت كرديم هيئتي از آژانس به ايران سفر كند باز هم نشانگر آمادگي ما براي همكاري است. مقامات آژانس بايد از اين فرصت‌ بهره‌برداري كرده و همكاري‌ها را توسعه دهند. كشور ما توانايي‌‌ها بسيار بالايي در اين زمينه دارد و مي‌خواهد از حقوق خود در اين زمينه بهره ببرد. همان طور كه خودش را كشوري متعهد مي‌داند و براي موضوعات مهمي كه آژانس بايد دنبال كند مثل موضوع خلع سلاح، پيشتاز اين حركت هستيم.

مهمان‌پرست اضافه كرد: اميدواريم آژانس نيز يك مقدار به اين مسئوليت حساس خود بيشتر توجه كند. مسئله خلع سلاح به صورت جدي در دستور كار قرار گيرد. حتماً بيشترين سهم را در اين فعاليت جمهوري اسلامي ايران خواهد داشت.

افشاي طرح سري غرب براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه و انتشار گزارشات متناقض از سوي ناظران اتحاديه عرب در مورد سوريه، سؤالات ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: اتفاقاتي كه در رابطه با سوريه رخ داده و اظهارات كشورهاي مختلف در اين زمينه را بايد با دقت توجه كنيم.

وي ادامه داد: هرگونه دخالت نيروهاي خارجي در كشورهاي مختلف از جمله سوريه حتما محكوم است. به هيچ وجه نه مردم، نه دولت و نه جريانات سياسي داخل سوريه موافق مداخله خارجي نيستند. هم مردم و هم دولت سوريه موافق اصلاحات هستند و موافق اينكه در مذاكراتي كه بين طرفين صورت مي‌‌گيرد راه‌هاي انجام اصلاحات شناسايي و نسبت به آن اقدام شود.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه دولت سوريه اقداماتي را در جهت اصلاحات مورد نظر دنبال كرده و انجام اين اصلاحات حتما مي‌تواند به وضعيت داخلي اين كشور كمك كند، يادآور شد: برخي از اين كشورها از اين اصلاحات خوشحال نيستند و برخي از رژيم‌هاي نامشروع در منطقه وجود ثبات، امنيت و تفاهم در داخل سوريه را به نفع منافع خود نمي‌دانند، بنابراين اقداماتي را صورت مي‌دهند تا با حضور جريانات افراطي و فعاليت‌هاي مسلحانه تروريستي امنيت داخل سوريه را بر هم بزنند و زمينه مداخلات خارجي را فراهم كنند.

مهمان‌پرست افزود: هيچ فردي در داخل سوريه، اعم از گروه‌هاي سياسي، مردم و دولت موافق مداخله خارجي نيستند. اين مسئله داخلي است و شما شاهد حمايت گسترده مردم در مقاطع مختلف از نظام، كشور و تماميت سوريه هستيد.

وي گفت: توصيه ما اين است كه كشورهاي ديگر به جاي دخالت، تهديد نظامي و وارد شدن به مسائل داخلي سوريه از اين اقدامات خودداري كنند و اجازه دهند دولت سوريه و مردم مسير خوبي را كه دنبال مي‌كنند، ادامه دهند و اين مسير مي‌تواند به وضعيت بسيار بهتري در داخل اين كشور منجر شود.

اعمال فشار آمريكا براي به مرحله اجرا در نيامدن خط لوله صلح و حضور هند در اين طرح سؤال يكي ديگر از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود كه وي در اين باره گفت: دسترسي بلندمدت و پايدار هر كشوري به منابع انرژي حتما نقش تعيين كننده‌ در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه هر ‌كشور ايفا مي‌كند.

مهمان‌پرست افزود: با توجه به اينكه منابع انرژي در حال كاهش است و خيلي از كشورها در آينده نزديك قدرت صادرات خود را از دست مي‌دهند يا حتي ممكن است به وارد كننده تبديل شوند، وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در ايران مي‌تواند براي خيلي از كشورهاي بزرگي كه برنامه‌هاي بلند اقتصادي دارند، انگيزه جدي ايجاد كند.

وي ادامه داد: هر كشوري كه برنامه بلندمدت براي توسعه داشته باشد و به انرژي نياز داشته باشد سعي مي‌كند به شكلي اين نياز خود را به صورت پايدار تامين كند. خط لوله صلح مورد حمايت و تأكيد جدي كشور ماست و مي‌تواند براي همه كشورهايي كه در مسير خط لوله از آن بهره‌مند باشند مفيد باشد و نقش مؤثري در برنامه‌ توسعه آنها داشته باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: كشورهاي مختلفي ابراز علاقه داشتند كه از اين خط لوله بهره‌مند شوند و متناسب با علاقه‌اي كه دارند و زمينه‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد، مذاكرات فني صورت مي‌گيرد.

مهمان‌پرست تصريح كرد: به هر حال اين خط لوله بين ايران و پاكستان تصويب شده و مورد علاقه دو كشور است و با جديت پيگيري مي‌شود.

اظهارات نخست وزير قطر در مورد حماس مبني بر اينكه عمر حماس پايان يافته است، سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در اين باره گفت: اگر مقاومت در منطقه به نقطه پايان رسيده باشد اسرائيلي‌ها بايد از همه خوشحال‌تر باشند. فكر نمي‌كنم هنوز بتوانيم آثار خوشحالي را در چهره مقامات صهيونيستي ببينيم.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: مقاومت در ميان مردم و در بين توده مردم منطقه نفوذ و جايگاه دارد و دليل اصلي فشارهاي سنگين بر سوريه توسط كشورهاي خاص تضعيف مقاومت است. به دليل اينكه مقاومت توانسته از خود دفاع كرده و جلوي متجاوز و جنايات رژيم صهيونيستي ايستادگي كند، همه كشورهاي غربي حامي رژيم صهيونيستي دچار پريشاني شدند.

مهمان‌پرست افزود: آرزوي پايان رسيدن مقاومت در منطقه در دل‌هاي مقامات رژيم صهيونيستي و حاميان آنها خواهد ماند.

حضور گروهك تروريستي منافقين در عراق و انجام مذاكرات بين تهران و بغداد در اين زمينه سؤال ديگري بود كه مطرح شد و سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: ارزيابي ما اين است كه هر جرياني كه وارد اقدامات تروريستي شود، نقطه پايان كارش جايي خواهد بود كه هيچ كشوري حاضر به پذيرش آنها نخواهد بود. هر نوع اقدام تروريستي بايد توسط همه كشورها محكوم شود. كشورهاي مدعي حقوق بشر بايد به صورت جدي با پديده تروريسم مقابله كنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اينكه منافقين در پرونده خود بيش از 16 هزار ترور را انجام داده‌اند چيزي نيست كه بر كشورهاي غربي پوشيده باشد. حمايت آنها از فعاليت‌هاي تروريستي به هيچ وجه قابل توجيه نيست. آنها بزرگترين متهم در ارتباط با گروه‌هاي تروريستي و حمايت از آنها هستند.

وي ادامه داد: آنها ليست گروهك منافقين را از فهرست گروه‌هاي تروريستي خودشان خارج مي‌كنند به آنها دفتر مي‌دهند از آنها حمايت مي‌كنند و اين نشان مي‌دهد غرب در مبارزه با تروريسم صادقانه عمل نمي‌كند و وضعيت منافقين يكي از اين شواهد است. مردم و دولت عراق به هيچ وجه خواهان حضور جرياني نيستند كه هم در داخل كشور خودشان ضربات بزرگ تروريستي به مردم عراق وارد كرده و هم جنايات بزرگي را در حق ملت ايران روا داشته است.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: هر چه سريع‌تر بايد تكليف اين گروهك مشخص شود. كشورهاي اروپايي كه اين همه ادعاي حمايت از گروه‌هاي تروريستي و منافقين را دارند چرا از پذيرفتن اين افراد سر باز مي‌زنند؟ اين نشان مي‌دهد آنها دوست دارند ناامني در كشورهاي منطقه باقي بماند، خودشان در امنيت باشند ولي از اين گروه‌ها حمايت كنند.

به گفته مهمان‌پرست اين برخورد پذيرفتني نيست و ملت‌هاي منطقه قبول نخواهند كرد.

خبرنگاري درباره سرنوشت امام موسي صدر سؤال كرد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي در اين باره گفت: در رابطه با كسب اطلاعات در مورد آخرين وضعيت امام موسي صدر و همراهانش تلاش‌هاي زيادي تا الان صورت گرفته است. خانواده ايشان به ليبي سفر داشتند و هيئت‌هايي از لبنان به ليبي عزيمت كرده‌اند. آقاي صالحي نيز در سفر به ليبي اين مسئله را پيگيري كرد و سفارت ما در طرابلس به دنبال اين مسئله است.

وي گفت: متأسفانه تا الان هيچ نشانه‌اي از وجود يك سند دقيق و مشخص از آخرين وضعيت امام موسي صدر و همراهانش به دست نيامده است. مسئولان دولت موقت ليبي قول داده‌اند با تشكيل يك كميته كاري براي اين مسئله تمام تلاش خود را انجام دهند. اميدواريم اين تلاش‌ها به نتيجه برسد و هر چه سريع‌تر بتوانيم اطلاعات دقيقي راجع به امام موسي صدر و همراهانش به دست بياوريم.

مدارك اتباع ايراني در دست سفارت انگليس و مبالغ واريز شده به اين سفارتخانه كه هنوز به آنها باز گردانده نشده سؤال ديگري بود كه مطرح شد و مهمان‌پرست در اين باره گفت: ما در معاونت كنسولي وزارت خارجه ستاد ويژه مسائل كنسولي ايران و انگليس را تشكيل داديم. اين ستاد آمادگي خود را اعلام كرده نسبت به همه مسائلي كه در رابطه با خدمات كنسولي وجود دارد يا مداركي مبادله شده و قرار بوده كاري انجام شود پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد.

وي ادامه داد: تا الان اقدامات خيلي خوبي صورت گرفته است. هر فردي كه كار كنسولي داشته و مداركي را به سفارت انگليس داده بوده يا از طرف ايرانيان مقيم در انگليس كار كنسولي را پيگيري مي‌كردند مي‌توانند با اين ستاد تماس بگيرند و مسائل خود را پيگيري كنند.

يهودي شدن قدس سؤال ديگري بود كه در اين نشست مطرح شد و مهمان‌پرست با بيان اينكه ما موضع خود را در اين زمينه اعلام كرديم، اظهار داشت: اقدام كنيست رژيم صهيونيستي به منزله جنايت جديد ديگر در اين زمينه است. حتما كشورهاي اسلامي و ملت‌هايي كه در منطقه هستند عكس‌العمل مناسب را بايد در قبال اين جنايت جديد از خود نشان دهند.

وي ادامه داد: سازمان همكاري‌هاي اسلامي بدين منظور ايجاد شد و انتظار مي‌رود اين سازمان به ويژه كميته قدس برخورد بسيار فعال و مناسبي را با اين مسئله داشته باشد، جلوي اين جنايت جديد بايستند و اجازه ندهند رژيم صهيونيستي بيش از اين نسبت به مسئله قدس بي‌حرمتي‌هاي خود را ادامه دهد.

سفر اسماعيل هنيه به تهران و هدف از انجام آن سؤال خبرنگار فارس از مهمان‌پرست بود كه وي در اين باره گفت: مسئولان جنبش حماس يا جهاد اسلامي و سران مقاومت در منطقه در حال حاضر از پايگاه‌هاي مردمي بسيار خوبي برخوردارند، مؤثرند و رايزني‌هاي خوبي را با كشورهاي مختلف دارند.

وي با بيان اينكه اين رفت و آمدها و رايزني‌ها با مقامات ايران نيز هم در گذشته بوده هم در آينده خواهد بود، گفت: طبيعي است با توجه به اهميت مسئله فلسطين اين رفت و آمدها صورت مي‌گيرد.آنچه اهميت دارد اين است كه بايد از حقوق ملت فلسطين دفاع كرد و همه كشورها در اين زمينه مسئوليت دارند

سخنگوي وزارت خارجه افزود: گروه‌هاي فلسطيني با وحدت خود بايد از حقوق مردم فلسطين، سرزمين فلسطين و همه خاك اين سرزمين دفاع كنند و حتما نتيجه اين مقامات و ايستادگي پيروزي نهايي اين ملت‌ها خواهد بود. اميدواريم شاهد آزادي كامل سرزمين فلسطين باشيم.

پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن