واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: به بهانه پخش مجموعههاي شبانه؛ انجمن سريالسازان دلمرده و مخاطب
فرهنگوهنر- اگر بنابر واقعيت موجود در دنيا و اذعان مكرر مديران رسانه ملي مبنيبر اهميت نقش رسانههاي ديداري و شنيداري در جنگ نرم صحه بگذاريم، به اين موضوع هم بايد توجه شود كه در اين جنگ يا بازي رسانهاي كسي پيروز است كه تمامي قواعد برتري را بشناسند و به آن عمل كند.
در شرايطي كه به لحاظ خارجي، كشور در شرايط تحريم اقتصاد سياسي كشورهاي غربي و همپيمانان آنان قرار گرفته و روز به روز حلقه را تنگتر ميكند و از حيث داخلي در آستانه نهمين انتخابات مجلس قرار داريم و از سوي ديگر مردم هم زمان تحولات اقتصادي و نوسانات نرخ دلار، سكه، مسكن با مشكلاتي همچون بيكاري روبرو هستند، اين سئوال به ذهن خطور ميكند كه رسانه ملي چه نقشي در زمينه آرامشبخشي و افزايش انگيزه و اميد ميان عموم مردم ايفا ميكند؟ پاسخ به اين سئوال را به راحتي ميتوان از ميان برنامههاي نمايشي وغيرنمايشي شبكههاي صدا و سيما كه در اين شبهاي بلند زمستاني پخش ميشود، يافت. سريالهاي شبانه خوشساختي كه قصههاي تلخ دارند و انباشته از صحنههاي زد و خورد، اختلاف و جدايي هستند. بطوريكه تاب تحمل را از بينندهاي كه خود انبوهي از مشكلات را به يدك ميكشد، ربوده و از دنبال كردن آنها منصرف ميكند. اين در حالي است كه در گذشته به دليل تهيه و پخش سريالهايي همچون «زير هشت»، «جراحت»، «ستايش»، «رستگاران»و... مسئولان ارشد سازمان به مردم قول داده بودند آثار نمايشي سيما به سمت موضوعهاي طنز، كمدي و يا حداقل ملودرامهاي آرام و شيرين خانوادگي و اجتماعي سوق داده شود تا مردم از مشاهده آثار نمايشي تلخ مكدر نشوند. مسلما وقتي مخاطب خسته از كار روزانه و مشكلات به خانه برميگردد، علاقمند است وقتي تلويزيون را روشن ميكند يك اثر خوب ببيند تا خستگي از تنش در بيايد، نه اينكه استرسي ديگر به او وارد و ذهنش مشوش شود. البته منظور از اين نقد اين نيست كه نبايد چنين قصههاي به تصوير كشيده شود، اما مسئولان سيما ميتوانند چيدهمان بهتري در زمان پخش آثار داشته باشند. بعنوان نمونه وقتي قرار است مجموعهاي همچون «تا ثريا» پخش شود، ديگر نبايد همزمان با اين مجموعه «شيدايي» هم پخش ميشد؛ بلكه بايد با در نظر گرفتن رنگين كمان آثار يك اثر طنز در نظر گرفته ميشد تا مخاطب حق انتخاب ميان قصههاي متفاوت در آثار نمايشي تلويزيون داشته باشد و خودش انتخابگر باشد، نه اينكه هميشه رسانه براي او انتخاب كند كه حالا او بايد بيننده چه نوع آثاري باشد. در واقع در كنار يك مجموعه كه قصه تلخ دارد، ميتوان مجموعههايي با قصههاي شيرين قرار دارد كه حتي ميتواند صرفا طنز باشد. در اين صورت استرس هم به مخاطب وارد نميشود. به نوشته مهر؛ متاسفانه بيتوجهي به جدول پخش موضوعي برنامههاي نمايشي، باعث شده در مقطعي مخاطبان فقط شاهد آثار دردناك همراه با غم باشند و در زماني ديگر تعداد آثار طنز زيادي ميشود. در حال حاضربينندگان در مجموعه «تا ثريا» شاهد يك زن ميانسال كه مشكلات زيادي دارد و ناخواسته منجر به كما رفتن يك مرد شده، هستند. در مجموعه «شيدايي» يك عشق، اما همراه با پاپوش براي تصاحب ارثيه را ميبينند. در مجموعه «پنجره» شاهد مرگ فرزند خانواده و از هم گسيختگي يك خانواده هستند. كافي است مسئولان سيما فقط يك شب خودشان پاي اين سه مجموعه كه پخش آن از ساعت 45/20 شروع ميشود و تا ساعت 12 ادامه دارد، بنشينند تا متوجه شوند چه فشار رواني وحشتناكي به مخاطبان وارد ميشود. اين برخلاف صحبتهاي «علي دارابي»، معاون سيماست كه از مدتي پيش خشونت، دعوا و داد و بيدادهاي خانوادگي را در آثار نمايشي ممنوع كردهبود. در مجموع مثل هميشه اينبار هم ثابت شد نه تنها اين وعدهها جامه عمل نميپوشد، بلكه بازهم با بيتوجهي به مهندسي پيام در تنظيم جدول پخش شبكهها كه بارها رئيس سازمان صداوسيما به آن تاكيد كرده، مخاطبان راهي به جز پناه بردن به دامان شبكههاي ماهوارهاي نداشته باشند.
ارسال نظر
پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]