تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812621327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تحليل سياسي هفته
بسم‌الله الرحمن الرحيم
سال ميلادي در اين هفته ورق خورد و جهان برحسب اين تقويم، سالي پر از نشيب و ناكامي را پشت سر گذاشت. سالي كه شكست‌ها و بحران‌هاي پي در پي اقتصادي براي جهان سرمايه‌داري غرب و ماشين جنگي آمريكا در جهان رقم زده شد به گونه‌اي كه كارشناسان براي سال پيش‌رو نيز چشم‌انداز اميدواركننده‌اي را پيش‌بيني نمي‌كنند.
در اين هفته اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان در اروپا با رهبر معظم انقلاب ديدار كردند. ايشان در اين ديدار دانشجويان عضو اين اتحاديه را فرزندان عزيز ملت ايران و سرمايه‌هاي ارزشمند كشور برشمرده و علم‌‌آموزي به معناي دقيق كلمه و گسترش فكر درست و تبيين مواضع حقيقي نظام جمهوري اسلامي را از وظايف اين دانشجويان دانستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطر نشان كردند: پيروزي انقلاب اسلامي و روحيه غيرقابل توصيف حضرت امام خميني(ره) در اتكاء به خدا و اعتنا به ملت، زمينه‌ساز باور ملي، بيرون آمدن از حصار روحي و حل مشكلات كشور شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر ضرورت مجاهدت، تقويت نقاط مثبت و توانايي‌هاي علمي در اين مسير، خاطر نشان كردند: دشمن با اعمال حجم وسيعي از اقدامات سياسي و امنيتي و اقتصادي در همه ابعاد در مقابل جمهوري اسلامي ايران، مرتب در حال لغزش و شكست است.
كاهش شديد ارزش پول ملي، افزايش لجام گسيخته تورم و ركود در امر توليد و صادرات، از عوارض صعود سرسام‌آور قيمت دلار در هفته جاري بود كه لحظه به لحظه بالا رفت و همه چيز را تحت‌الشعاع خود قرار داد بدون آنكه مسئولين خم به ابرو آورده و در اين باره اظهار نظري كرده و يا اقدامي براي كنترل آن انجام دهند. اين وضعيت متاسفانه بار ديگر چهره تلخ، اما غيرقابل انكار واقعيت‌هاي اقتصاد شعاري و بي‌برنامه را به نمايش گذاشت. هر چند كه شيطنت‌هاي آمريكا و متحدانش در گسترش تحريم‌هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران و دامن زدن به اين حالت بي‌تاثير نبود لكن عدم استفاده از كارشناسان دلسوز و صاحبنظران خبره در امر اقتصاد نيز به پديد آمدن چنين حالتي كمك كرده است. عدم برنامه‌ريزي دولت براي كنترل نقدينگي مخرب و سرگردان، كاهش جذابيت بازار پول و سپرده‌گذاريها در بانكها و بي‌انضباطي مالي دولت به همراه دهها عامل ريز و درشت ديگر اكنون وضعيتي را پيش آورده كه مردم مجبورند علاوه بر عدم اميد به بهبود اقتصادي و مالي در كوتاه مدت، زير بار فشار تورمي كه دولت هيچ‌گاه زير بار اين واقعيتها نرفته، كمر خم كنند و اگر با بهره‌گيري از افراد خبره و دلسوز، هر چه سريعتر سياستهاي مناسب اتخاذ نشود، بايد در انتظار عوارض غيرقابل جبران اين بي‌تدبيري‌ها به بدنه زندگي مردم بود.
در اين هفته آبهاي نيلگون خليج فارس و تنگه هرمز، عرصه برگزاري رزمايش دريادلان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و بكارگيري آخرين دستاوردهاي موشكي و تدافعي متخصصين ايراني بود. وسعت منطقه‌ عملياتي و بهره‌گيري از تاكتيك‌هاي ويژه، آزمايش موشك ضد رادار "محراب" براي نخستين بار و چند موشك ديگر بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت و توانست توان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران را از شرق تنگه هرمز تا اقيانوس هند به نمايش بگذارد.
بررسي رخدادهاي خارجي را با تحولات منطقه خاورميانه آغاز مي‌كنيم كه اين هفته نيز در اولويت خبر? اكثر رسانه‌هاي جهان قرار داشت.
خبر برگزاري دور جديد مذاكرات سازش ميان رژيم صهيونيستي و حكومت خودگردان فلسطين درحالي اعلام شد كه اين بار، نقش ميزباني آن را به رژيم اردن محول كرده‌اند. پيرامون اين قضيه چند نكته قابل تأمل وجود دارد. نخست اينكه، صهيونيستها به دليل وقوع حوادث يكسال اخير و خيزش سراسري ملتهاي عرب، در تنگنا و مخمصه قرار گرفته‌اند. آمريكا و ساير حاميان بين‌المللي اين رژيم كه از مهار قيام‌هاي مردمي در منطقه عاجز مانده و وحشت زده شده‌اند به تكاپو افتاده‌اند تا به هر شكل ممكن روند سازش را احيا كنند بلكه بتوانند از اين طريق راه نجاتي براي رژيم صهيونيستي بيابند. قدرتهاي هوادار رژيم صهيونيستي كه از ابتدا تلاش كردند بر موج قيام‌هاي آزادي خواهانه در منطقه سوار شوند اكنون به مرور متوجه اين حقيقت مي‌شوند كه ماهيت غالب قيام‌هاي در جريان در منطقه، ضد صهيونيستي است و از اين رو، تنها چاره را به جريان انداختن روند سازش تشخيص داده‌اند. اين كشورها در تلاش هستند تا با كشاندن جريان‌هاي سازش طلب عرب به پاي ميز مذاكره با صهيونيستها، مشروعيت ساختگي براي اين رژيم دست و پا كنند تا بلكه بتوانند اين رژيم را از تركش‌هاي ويرانگر انقلاب‌هاي مردمي در منطقه مصون نگاه دارند.
از سوي ديگر، انتخاب اردن به عنوان ميزبان جديد مذاكرات سازش بيانگر آن است كه اين كشور تنها و آخرين تكيه گاه براي اهداف صهيونيستي است، چرا كه تا پيش از اين، اينگونه مذاكرات عمدتاً در مصر برگزار مي‌شد و برخي مواقع نيز رژيم‌هاي تونس و مغرب اين وظيفه را برعهده داشتند و كمتر سابقه داشته است كه امان براي ايفاي اين نقش برگزيده شود. با اينحال نتيجه دور جديد مذاكرات سازش هرچه باشد نمي‌تواند رژيم رو به موت صهيونيستي را به حيات باز گرداند و طوفان انقلابهاي مردمي در منطقه در آينده‌اي نه چندان دور پايه‌هاي اين رژيم غاصب را برخواهد چيد.
اين هفته تحولات عراق با اعلام رسمي خروج نظاميان آمريكا و همچنين اوجگيري تنش بر سر مسئله "طارق الهاشمي" معاون رئيس‌جمهور عراق كه متهم به دخالت‌هاي مستقيم در حوادث تروريستي اين كشور شده است، شكل تازه‌تري به خود گرفت. با پايان يافتن سال ميلادي 2011 به عنوان موعد مقرر خروج رسمي نظاميان آمريكا از عراق، مردم اين كشور، اين رويداد را جشن گرفتند و نوري مالكي نخست‌وزير عراق نيز روز آخر سال 2011 را روز ملت عراق و روز عيد ناميد. اكنون، شرايط جديدي بر عراق حاكم شده است و همانگونه كه نخست‌وزير عراق نيز تاكيد كرد توجيه براي اقدامات تروريستي و همچنين فعاليت‌هاي مسلحانه گروهها در اين كشور، از ميان رفته است و طبعاً بايد منتظر استقرار تدريجي صلح، امنيت و ثبات در اين كشور بحران زده شد. با اينحال مسائلي وجود دارد كه نمي‌توان نسبت به اعاده ثبات و آرامش در آينده نزديك به عراق خوشبين بود چرا كه بازيگران قدرتمندي هنوز در اين كشور ايفاي نقش مي‌كنند كه دنبال منافع و اهداف خود هستند. اصلي‌ترين اين بازيگران، آمريكاست كه با وجود اعلام عقب نشيني، قطعاً تلاش خواهد كرد در اين كشور نفوذ و مداخله خود را حفظ كند. دوم، برخي گروههاي زياده طلب و رقيب دولت شيعي عراق هستند كه منافع آنها نيز ايجاب مي‌كند اين كشور همچنان در بحران باقي بماند.
اين جريانها كه خود از سوي آمريكا و برخي كشورهاي منطقه از جمله عربستان و اخيراً تركيه حمايت مي‌شوند درصدد هستند مانع از مسلط شدن دولت كنوني عراق بر اوضاع شوند و از هر وسيله‌اي براي دستيابي به هدفهاي خود بهره مي‌برند. ماجراي طارق الهاشمي نيز در همين چارچوب قرار دارد. دولت و قوه قضائيه عراق اعلام كرده است كه "طارق الهاشمي"، معاون رئيس‌جمهور عراق و از مسئولان گروه "العراقيه" در بسياري از ترورها و انفجارهاي عراق دست داشته است و به همين خاطر حكم جلب وي صادر شده است ولي طارق الهاشمي نه تنها به اين حكم تمكين نكرد بلكه به كردستان رفت و از آنجا عليه دولت مركزي موضع گيري كرد. الهاشمي، نوري مالكي را مورد انتقاد قرار داد كه چرا در زمانيكه آمريكائيها در صحنه سياسي عراق حضور فعال داشتند اتهام وي را پيگيري نكرده است كه اين سخن، حاوي اعتراف وي به حمايت‌هاي همه جانبه آمريكا از شخص وي و جريان متبوعش مي‌باشد. بهرحال تا زماني كه اين گونه توطئه‌ها و برنامه‌ها در عراق در جريان است و قدرتهاي خارجي و گروههاي زياده طلب به اقدامات مخرب خود ادامه مي‌دهند، بعيد است عراق روي صلح و ثبات واقعي را ببيند.
اين هفته ناآرامي‌ها در سوريه درحالي ادامه يافت كه ناظران اتحاديه عرب به ديدار از اين كشور ادامه دادند و به بررسي اوضاع سوريه پرداختند. درحاليكه اولين واكنش ناظران اتحاديه عرب به رخدادهاي سوريه نسبتاً مثبت بوده است، غرب به تبليغات خصمانه خود عليه دمشق ادامه داد. همزمان، يك نشريه غربي گزارش داد سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا و انگليس طرحي را براي اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه آماده كرده‌اند. اين نشريه در اين باره افزود عواملي از "سيا" و "ام. آي. سيكس" هم اكنون در سوريه هستند تا مقدمات اين كار را فراهم سازند. برخوردهاي پي در پي و خشن با سوريه از سوي غرب و همپيمانان آنها در اتحاديه عرب درحالي صورت مي‌گيرد كه هرگز اينگونه برخوردها با ديگر رژيم‌هاي سركوبگر عربي، از جمله بحرين و يمن صورت نگرفته است. اين مسئله، سياسي بودن اقدامات عليه سوريه را روشن مي‌سازد و برخورد دوگانه حاكم بر مناسبات جهاني را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن