تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816414770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از سفر احمدي‌نژاد به سه كشور جيبوتي، كنيا و كومور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل فارس از سفر احمدي‌نژاد به سه كشور جيبوتي، كنيا و كومور
خبرگزاري فارس: محمود احمدي‌نژاد در سفري سه روزه به كشورهاي جيبوتي، كنيا و كومور با شخصيت‌هاي سياسي و همتايان خود ديدار و گفتگو كرد.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس، اسماعيل عمر گيله رئيس جمهور جيبوتي با حضور در فرودگاه «آمبولي» اين كشور، براي استقبال از محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران گفت: مردم جيبوتي به رئيس جمهوري اسلامي ايران بسيار علاقمند هستند.
احمدي نژاد نيز از سفر خود به كشور جيبوتي اظهار خوشحالي كرد و گفت: انشاء الله اين سفر براي ملت‌ها ثمربخش خواهد بود.

*احمدي‌نژاد:ايران و جيبوتي خواهان جهان بدون تنش و سرشار از صلح هستند

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كه پس از مذاكره دوجانبه با اسماعيل عمر گيله ‌همتاي جيبوتيايي خود در نشست خبري مشترك سخن مي گفت، اظهار داشت: احساس مي‌كنم با حضور در جيبوتي در خانه خود و بين برادران خود هستم و از صميم دل از اين مسئله خوشحال هستم.
وي افزود: خوشبختانه اراده جدي 2 دولت ايران و جيبوتي توسعه روابط برادرانه 2 كشور و 2 ملت است و مصمم به گسترش و تعميق روابط هستيم.
رئيس جمهور اضافه كرد: ايران و جيبوتي هر 2 خواهان جهان بدون تنش و سرشار از صلح و برادري هستند و به همكاري هاي خود براي تحقق اين آرمان ادامه خواهيم داد.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: معتقديم تنش و درگيري در نقاطي از جهان ناشي از دخالت و زورگويي‌هاي برخي قدرت‌هاي بزرگ است و بايد اختلافات و درگيري‌ها بر اساس برادري و عدالت و احترام متقابل به يكديگر برطرف شود.
وي ادامه داد: بايد در كل منطقه و در سومالي تفاهم جاي درگيري‌ها بگيرد چرا كه به ضرر مردم اين كشور و كل منطقه است.
رئيس جمهور در ادامه از تلاش‌هاي رئيس جمهور جيبوتي براي كمك به مردم افريقا در رفع مشكلات اين كشور تقدير كرد و متذكر شد: مقرر شده با مشورت ايران و جيبوتي تلاش هاي برنامه ريزي‌شده در جهت برقراري آرامش در سومالي انجام شود و ايران از هيچ تلاشي در اين زمينه دريغ نخواهد كرد.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: ايران همه همت خود را به كار خواهد گرفت تا برخي اختلافات و تنش‌هاي منطقه‌اي در فضاي سرشار از محبت و عدالت و برادري رفع شود.
وي با تشكر از رئيس جمهور جيبوتي به خاطر دعوت وي به اين كشور، از همتاي خود خواست بار ديگر به كشورمان سفر كند براي دولت و ملت جيبوتي و ملل مسلمان دنيا و ساير ملل آرزوي سلامتي و صلح و عزت كرد.
احمدي‌نژاد همچنين در پايان سخنان خود با بيان اينكه علاقمند بود در خيابان و مسجد از نزديك با مردم مسلمان جيبوتي ديدار كند از اينكه به دليل كوتاهي سفر موفق به اين كار نشد از مردم جيبوتي عذرخواهي كرد.

*عمرگيله: سفر احمدي‌نژاد به جيبوتي سراسر فايده است

اسماعيل عمر گيله رئيس جمهور جيبوتي كه پس از مذاكره با احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان در يك نشست خبري ‌گفت‌: روابط ايران و جيبوتي بر اساس اخوت و تعلق 2 ملت به امت واحد اسلامي شكل گرفته است.
وي افزود: ايران و جيبوتي مشتركا معتقد به توسعه روابط 2 كشور براي خير به ملت هستند و از تلاش‌هاي رئيس جمهور اسلامي ايران در جهت توسعه و بهبود روابط آن كشور با كشور خود و كشورهاي اسلامي تشكر مي‌كنم.
رئيس جمهور جيبوتي با تاكيد بر اينكه سفر دكتر احمدي‌نژاد به اين كشور سراسر فايده است و جز منفعت چيزي نيست از رئيس جمهور كشورمان به خاطر پذيرش دعوتش براي سفر به اين كشور قدرداني كرد.

*امضاي تفاهم‌نامه‌هاي همكاري بين ايران و كنيا

با حضور روساي جمهوري اسلامي ايران و كنيا چند تفاهم نامه اقتصادي از جمله يك قرار داد جهت كمك توسعه‌اي پنج ميليون دلاري در نايروبي امضا شد.
بخشي از اين تفاهم نامه‌ها شب گذشته در محل كاخ رياست جمهوري كنيا در حضور محمود احمدي‌نژاد و اميليو موباي كيباكي روساي جمهور 2 كشور به امضا رسيد و بخش ديگري در ضيافت شام رئيس جمهور كنيا و صبحانه كاري وزراي امور خارجه دو كشور در هتل لايكو لايروبي امضا شد.
بر اساس اين گزارش موافقت‌نامه هاي مربوط به سرمايه گذاري مشترك در زمينه‌هاي انرژي، حمل و نقل، شيلات، كشاورزي، دامپزشكي و صنعت از جمله اسناد امضا شده است كه حاصل 3 ماه مذاكره دو طرف و 3 روز كارشناسي فشرده به حساب مي‌آيد.
همچنين بر اساس توافق صورت گرفته ميان بانك توسعه صادرات ايران و وزارت امور مالي كنيا سندي به منظور اعطاي خط اعتباري 200 ميليون دلاري (قابل افزايش) تا 100 ميليون دلار مشروط به استفاده از كالاها و خدمات ايراني در اين كشور، بين دو طرف امضا شد.

*احمدي‌نژاد: دوران چپاول منابع انساني و مادي به پايان رسيده است

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور طي سخناني در ضيافت شام همتاي كنيايي خود در هتل لايكو نايروبي با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش 2 كشور توسعه و تحكيم روابط با كشورهاي آفريقايي را از اصول ديپلماسي جمهوري اسلامي عنوان كرد.
وي افزود: باور ما اين است كه روابط دولت‌ها و ملت‌ها بايد مبتني بر معنويت، عدالت، اخلاق و احترام به كرامت انسان و دوستي و برادري باشد و هيچ محدوديت و مانعي بر سر راه توسعه روابط ايران و كنيا نمي‌بينيم.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه پيشرفت، صلح و امنيت حق مطلق همه ملت‌هاست، گفت: اشتراكات فرهنگي ايران و كنيا نظير خدا پرستي، ايمان به پيامبران الهي و ارزش‌هاي انساني، اعتقاد به عشق و دوستي و برادري در روابط انسان‌ها، پاكي و مهرورزي و احترام به كانون گرم خانواده زمينه ‌هاي اصلي تقويت و گسترش پيوند دوستي ايرانيان و كنيائيهاست.
احمدي‌نژاد افزود: روابط ايران و كنيا در ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي رو به گسترش است و اراده سياسي هر 2 كشور بر تقويت و تعميق اين روابط در همه زمينه‌ها استوار است.
وي تصريح كرد: هر 2 كشور ايران و كنيا از ظرفيت‌، توانمندي و فرصت هاي بسيار خوبي در بخش هاي مختلف برخوردارند و اين مولف ها در كنار تجربيات دولت ها و ملت‌ها مي توانند عنصري مكمل براي كمك به يكديگر باشند.
رئيس جمهور اظهار داشت: خوشبختانه با پيگيري‌ها و تلاش هاي همه جانبه همكاران ما در دولت جمهوري اسلامي و دوستان ما در دولت كنيا بعد از 3 ماه مذاكرات و سه روز كارشناسي بسيار فشرده، موافقتنامه هاي بسيار خوبي بين 2 كشور امضا شده كه پايه گذار روابط مستحكم طولاني مدت بين ما خواهد بود و دروازه را براي جهشي بزرگ در روابط 2 كشور خواهد گشود.
احمدي‌نژاد توافقات صورت گرفته ميان ايران و كنيا را همكاري‌هاي و سرمايه گذاراي مشترك در زمينه هاي انرژي، حمل و نقل، شيلات، كشاورزي، دامپزشكي و صنعتي عنوان كرد و متذكر شد: توسعه همكاري هاي و ارتباطات 2 كشور به نفع 2 ملت و توسعه صلح، امنيت و برادري در منطقه است.
وي خاطر نشان كرد: در خصوص مسائل بين المللي و منطقه‌اي ديگر نيز ديدگاه هاي مشتركي فراواني بين ايران و كنيا وجود دارد و هر 2 خواهان حل و فصل اختلافات و مسائل ميان كشورها از طريق گفت و گو و در فضاي آرامي بر اساس عدالت هستيم.
رئيس جمهور اظهار داشت: ايران و كنيا هر 2 پيشرفت و تعالي و رفاه را حق همه ملت‌ها مي دانند و تلاش مي كنيم كه مشكلاتي كه امروز گريبانگير مردم دنيا شده بر اساس گفت و گو و با محوريت قرار دادن عدالت و برادري در فضاي آرام حل و فصل شود.
احمد‌ي‌نژاد افزود: در شرايطي كه مناسبات بر آمده از جنگ جهاني دوم به پايان راه خود رسيده، همكاري‌ كشورهاي مستقل براي ايجاد صلح و رفاه ميان ملت‌ها بيش از پيش ضرورت پيدا مي‌كند.
وي اضافه كرد: مناسبات و ساز و كارهايي كه بر اساس كشورهاي پيروز و شكست خورده تعيين شده بودند و طي 60 سال ظالمانه، يكجانبه و تبعيض آلود بر اكثر ملت‌ها تحميل شده بود و فرهنگ و منابع انساني و مادي آنها را از طريق شبكه اقتصادي استعماري چپاول مي كردند، به پايان خود رسيده است.
رئيس جمهور اظهار داشت: جنگ‌ها و محروميت‌هاي فراواني طي 60 سال گذشته بر بخش وسيعي از دنيا تحميل شد و در فلسطين بيش از 5 ميليون نفر آواره شدند و فقط در عراق بيش از يك ميليون انسان بي‌گناه كشته شدند و 60 سال است كه مردم در سايه تهديد زندگي مي كنند، اما مناسبات غلط ابرقدرت‌ها در عمل شكست خورده است.
احمدي نژاد افزود: امروز جهان در آستانه تحولات بزرگ قرار دارد و تحول يك ضرورت است اما اين تحول بايد بر پايه مباني جديدي كه خمير مايه آن احترام به انسان‌ها و حقوق برابر و عدالت و برادري است، پي ريزي شود.
وي در پايان تاكيد كرد: براي برپايي جهان پر از صلح و برادري نيازمند عزم همگاني هستيم و كشورهاي مستقل بايد در اين راه پيشتاز باشند و اميد است با همدلي و تلاش انسان‌هاي آزاده ، مستقل و دوست دار بشر شاهد جهاني پر از رفاه و دوستي باشيم و مطمئنم ايران و كنيا در اين مسير پر افتخار نيز همراه يكديگر خواهند بود.
اين گزارش مي‌افزايد: در اين مراسم اميليو مواي كيباكي رئيس جمهور كنيا نيز طي سخناني با تشكر از احمدي‌نژاد به خاطر پذيرش دعوت وي و سفر به اين كشور از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور دوست و برادر كشور خود ياد و بر گسترش مناسبات دو جانبه، تعميق روابط در زمينه هاي مختلف و همكاري براي حل مناقشات منطقه اي تاكيد كرد.
رئيس جمهور كشورمان بعد از ظهر ديروز در راس هيئي بلند پايه سياسي و اقتصادي پس از سفر به جيبوتي به كنيا سفر كرده و تا دقايقي ديگر پس از ديدار با رايلا آمولو اودينگا نخست وزير كنيا نايروبي را به منطقه مسلمان نشين مومواسا در ساحل جنوب شرقي اين كشور ترك مي‌كند.

*حضور احمدي نژاد در منطقه مسلمان‌نشين مومباسا

محمود احمدي‌نژاد كه در راس هيئتي بلند پايه سياسي اقتصادي براي سفر سه روز به آفريقا سفر كرده و شب گذشته را در نايروبي پايتخت كنيا اقامت كرده بود، صبح امروز پس از ملاقات با نخست وزير كنيا، با بدرقه رسمي كيباكي رئيس جمهور اين كشور، نايروبي را ترك كرد.
مقصد بعدي رئيس جمهور كشورمان مومباسا در جنوب شرقي كنيا و در ساحل اقيانوس هند است كه تمامي ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مي دهند و قرار است احمدي نژاد در سفري چند ساعته با مردم اين منطقه ديدار كند.
رئيس جمهور همچنين در اين سفر از قلعه سورجيزوز و مراكز اسلامي مومباسا بازديد خواهد كرد و بعد از ظهر امروز اين منطقه را به مقصد كومور ترك خواهد كرد.

*توقف ماشين رئيس‌جمهور به علت استقبال پرشور مردم مومباسا

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان علاوه بر آنكه پس از ورود به فرودگاه ايالت مومباسا، مورد استقبال قابل توجه مردم و مسئولان اين منطقه قرار گرفته، پس از پايان سخنراني درجمع مردم مسلمان شهر بندري مومباساي كنيا قصد داشت به قلعه تاريخي "فورجي زوز " حركت كند كه به دليل استقبال گسترده مردم اين شهر سه بار خودروي حامل وي و همراهان از حركت بازايستاد.
مردم اين شهر بندري با توقف خودروي رئيس‌جمهور، شعارهايي محلي و اسلامي چون "الله اكبر " سرداده و به ابراز احساسات پرداختند.
احمدي‌نژاد نيز در پاسخ به ابراز احساسات پر شور مردم مومباسا، از خودروي خود پياده شد و دقايقي را به جمع استقبال كنندگان خود رفت. رئيس‌جمهور بالاخره پس از سه بار توقف خودروي خود موفق شد مسير از پيش تعيين شده را به سمت قلعه تاريخي فورجي زوز طي كند.

*احمدي‌نژاد: تحولات جهاني براي پايان مناسبات ظالمانه در حال تحقق است

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كه عصر ديروز چهارشنبه در جمع مقامات،‌ نخبگان و اقشار مردمي اتحاديه كومور سخن مي‌گفت، اظهار داشت: استعمارگران صدها سال افريقا را غارت كردند و با استفاده از زور و فريب اجازه ندادند صاحبان اصلي اين سرزمين با استفاده از منابع و ثروت متعلق به خود، پيشرفت و رفاه را به دست آورند.
وي افزود: آنها ثروت‌ها و منابع ملت افريقا را غارت كردند تا كشورهاي خود را آباد كنند، اما مردم افريقا ساكت ننشستند و با مبارزات طولاني خود استعمارگران را از سرزمين بيرون كرده و آزادي و استقلال را تحصيل كردند.
رئيس جمهور اظهار داشت: مردم افريقا هوشمند، با استعداد و با اراده و بخصوص جوانان اين سرزمين انسان‌هايي پاك، توانا و آگاه هستند كه مي‌خواهند سرزمين خود را آباد كنند و اجازه نخواهند داد غارتگران بار ديگر به اين ديار بازگردند.
احمدي‌نژاد افزود: افريقا را بايد مردم افريقا و كومور را بايد مردم كومور بسازند و آباد كنند و بي‌ترديد كوموري‌ها مي‌‌توانند اين كار بزرگ را انجام دهند و خداوند حامي آنها، ايمان سرمايه آنها و ملت ايران ياور آنها است.
رئيس جمهور با اشاره به آموزه‌هاي پيامبر بزرگ اسلام كه پيام‌آور رحمت و عدالت و الگو و اسوه انسانهاي آزاده هستند، اظهار داشت: حضرت محمد (ص)‌ اهل صبر و مجاهدت بودند و انسانها را زير پرچم توحيد به برادري و همدلي دعوت مي‌فرمودند و مردم كومور راه آن بزرگوار را مي‌پيماند و اهل اتحاد و برادري هستند و مي‌دانند در سايه وحدت و توكل برخدا مي‌توانند بر مشكلات فائق آمده و سرزمين خود را بسازند.
احمدي‌نژاد افزود: امروز مردم كومور با عزم راسخ بر سرنوشت خود حاكمند و دوران سياه استعمار به تاريخ پيوسته و اميدواريم بقاياي استعمارگران در اطراف ما نيز به زودي به تاريخ بپيوندند و همه ملت‌ها با اتحاد كامل در كنار يكديگر زندگي كنند.
وي ادامه داد: مردم كومور از استقلال و آزادي و عزت و سرزمين خود دفاع مي‌كنند و با افتخار مي‌گويند كه اين ملت آزاده و مستقل هستند و با ملت ايران اشتراكات فرهنگي و تاريخي فراوان دارند.
«آنچه ايرانيان و كوموري‌ها را به يكديگر مربوط مي‌كند، دل‌ها و ايمان‌هاي دو ملت است و زبان‌ها بيانگر دل‌ها هستند و وقتي دل‌ها با هم پيوند بخورند زبان‌ها يكي مي‌شوند كه نمونه آن اشتراك برخي مفاهيم در زبان ايران و كومور است و گرچه دو ملت از همديگر دور هستند، اما قلوب آنها به يكديگر نزديك است».
رئيس جمهور گفت: خداپرستان در هر جاي دنيا يكديگر را دوست دارند و به همديگر نزديك هستند و شعار واحد دارند و ايران و كومور هر دو در يك جبهه و آن هم جبهه خداپرستان قراردارند.
احمدي‌نژاد افزود: ايران و ايرانيان و كوموري‌ها در جبهه عدالت، محبت و برادري و دوستي و صلح قرار دارند و از مظلومان دفاع كرده و با ستمگران مقابله مي‌كنند و مردم ايران همواره در كنار مردم عزيز كومور خواهند بود.
وي در ادامه با اشاره به آغاز همكاري‌هاي ايران و كومور در زمينه‌هاي مختلف، متذكر شد: ايران و كومور در آغاز راه همكاري‌ها هستند اما بي‌ترديد سرعت اين همكاري‌ها به دليل اشتراك ايماني و تاريخي، فرهنگي بالا خواهند بود و آينده درخشاني براي كومور قابل پيش‌بيني است.
رئيس جمهور با اشاره به چرخه توسعه در كشورمان اظهار داشت: از پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون دشمن تلاش كرد ملت ايران را از طريق تحريم و تهديد از راه پيشرفت باز دارد اما نتيجه اين حركت دشمنان بشريت حركت ملت ايران در مسير پيشرفت با سرعت مضاعف شد و ملت برادر شما پس از تحريم قدرت‌هاي فاسد، استعمارگر و بدخواه روي پاي خود ايستاد و امروز به لطف خدا نيازي به چنين قدرت‌هايي نداريم.
احمدي‌نژاد افزود: ملت ايران آماده است تجربيات خود را در اختيار ملت‌هاي آزاده دنيا بخصوص ملت كومور قرار دهد و معتقديم اگر ملت‌هاي مستقل متحد شوند و نيازهاي هم را تأمين كنند، هيچ‌يك از آنها نيازمند غارتگران و استعمارگران نخواهند بود.
وي در پايان تصريح كرد: تحولات جهاني براي پايان دادن به مناسبات ظالمانه، يكجانبه‌گرايانه و غلط بعد از جنگ جهاني دوم در عرصه بين‌الملل در حال تحقق است و بايد دست در دست هم كشورهاي خود را آباد كنيم و خداوند نيز ما را در اين زمينه ياري خواهد كرد و وعده پيروزي مؤمنان محقق خواهد شد.

*استقبال گسترده مردم كومور از رئيس جمهور كشورمان

مردم كشور كومور با اطلاع از آغاز سفر محمود احمدي‌نژاد به اين كشور با تجمع در خيابان‌ها و مسير عبور هيئت ايراني، خوشحالي خود را از سفر احمدي‌نژاد به اين كشور ابراز كردند.
احمدي نژاد نيز بارها با توقف خودروي خود به استقبال و احساسات گسترده مردم اين كشور پاسخ داد.
استقبال گرم مردم كشور كومور به حدي بود كه بارها خودروي حامل رئيس جمهور و هيئت همراه به دليل ازدحام مردم متوقف شد.
پس از انجام سخنراني رئيس‌جمهور كشورمان در جمع مسئولان و نخبگان اين كشور نيز مردم همچنان منتظر پايان سخنراني احمدي‌نژاد و ابراز خوشحالي خود بودند.

*امضاي 4 سند همكاري بين ايران و كومور

در جريان سفر محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان به كومور شب گذشته 4 يادداشت تفاهم و سند همكاري بين دو كشور امضا شد.
اين اسناد با حضور محمود احمدي‌نژاد و محمد عبدالله احمد سامبي رؤساي جمهور دو كشور از سوي منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران و احمد بن‌ سيدجعفر وزير روابط خارجي و تعاون اتحاديه كومور امضا شد.
يادداشت تفاهم لغو رواديد سياسي و خدمت، سند مربوط به توسعه سطح روابط سياسي و تشكيل كميسيون مشترك ايران و كومور، سند مربوط به كمك‌هاي توسعه دولت جمهوري اسلامي ايران به اين اتحاديه و يادداشت تفاهم مربوط به تأسيس مركز آموزش فني و حرفه‌اي در كومور 4 سندي بودند كه شب گذشته در هتل ايتسانتراي موروني (پايتخت كومور) امضا شد.
پيش از امضاي اين اسناد و يادداشت تفاهم‌ها رؤساي جمهور ايران و كومور در جمع مقامات، نخبگان و اقشار مردمي آن كشور سخن گفتند و سپس محمود احمدي‌نژاد در ضيافت شام محمد عبدالله احمد سامبي همتاي كوموري خود شركت كرد و بر انجام مذاكرات مشترك و مذاكرات خصوصي ميان مسئولان دو كشور و همچنين اعطاي بالاترين نشان كومور و دكتراي افتخاري به رئيس جمهور كشورمان از ديگر برنامه‌هاي سفر احمدي‌نژاد بود.

*رئيس‌جمهور كومور: تحريم‌هاي ابرقدرت‌ها باعث رشد و شكوفايي ايران شد

محمد عبدالله احمد سامبي رئيس جمهور كومور كه در جريان سفر محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان به آن كشور در جمع مقامات، نخبگان و اقشار مردم اتحاديه قمر سخن مي‌گفت با تشريح تاريخچه، موقعيت جغرافيايي و ظرفيت‌ها و استعدادهاي كومور گفت كه مجمع‌الجزاير كومور تنها كشور اسلامي شرق افريقا است.
وي افزود: كوموري‌ها گرچه سرزمين با استعداد و حاصلخيز دارند، اما در شرايط سختي زندگي مي‌كنند و با وجود حضور انسان‌هايي والا در اين منطقه از بسياري از دانش‌ها كه بايد در اين كشور وجود مي‌داشت، بي‌بهره‌اند و در زمينه‌هاي مختلف همچون درمان و آموزش كاستي‌هايي وجود دارد.
رئيس جمهور كومور در عين حال جمهوري اسلامي ايران را كشوري داراي ريشه و تمدن و تاريخي كهن دانست و گفت: از زمان پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره)‌ ايران پيشرفت چشمگيري در همه عرصه‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي داشته و چون نگيني در منطقه خاورميانه مي‌درخشد.
احمد سامبي افزود: امروز 30 سال است كه از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران مي‌گذرد و ايرانيان از سوي قدرت‌‌هاي زورگو تحريم هستند و سرمايه‌هاي آنها در بانك‌هاي خارجي بلوكه شده و از خريد تكنولوژي‌هاي جديد محروم هستند، اما با اين وجود كشوري توسعه يافته است.
وي اضافه كرد: بسياري از كشورهاي كوچكتر از ايران كه با غرب معامله مي‌كنند تا به پيشرفت دست يابند از ايران عقب‌تر هستند و به اندازه اين كشور اسلامي قدرت و توانمندي ندارند و پيشرفت نكردند و در واقع تحريم ابرقدرت‌ها باعث رشد و شكوفايي ايران شد.
«در حالي كه غربي‌ها تلاش كردند ايران را از دست‌يابي به بسياري از علوم و فناوري‌ها محروم كنند، امروز شاهد آن هستيم كه در جنوب افريقا تا بسياري از اقصي نقاط دنيا محصولات توليدي دانشمندان ايراني توزيع مي‌شود كه نمونه آن محصولات دارويي است و همه اينها حاصل ايستادن ايرانيان روي پاي خويش است».
رئيس جمهور كومور با اشاره به پرتاب ماهواره اميد به فضا از سوي جمهوري اسلامي ايران در ماه گذشته گفت كه اين اقدام تعجب بسياري را در سطح دنيا برانگيخت كه اين دستاورد نيز محصول تلاش‌هاي بي‌وقفه داشمندان كشور بزرگ ايران است.
احمد سامبي با اشاره به پيشرفت كشور ايران در كنار مشكلات و كاستي‌ها كومور از جمهوري اسلامي خواست كه در عرصه «علم و ثروت» كوموري‌ها را ياري دهند و در توضيح اين مطلب تصريح كرد: منظور از ياري ايران تجربيات و سرمايه‌گذاري ايرانيان در زمينه‌هاي مختلف همچون صنعت، پتروشيمي و توريسم در كومور است كه فوايد آن نصيب هر دو طرف مي‌شود و در واقع ما از ايرانيان مي‌خواهيم كه به جاي دادن ماهي به ما ماهي‌گيري بياموزند.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|9|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن