تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816962376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش روز اول همايش زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي/ پيام رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و سخنراني شخصيت‌هاي سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش روز اول همايش زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي/ پيام رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و سخنراني شخصيت‌هاي سياسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

روز اول از همايش بين‌المللي «زن، گفتمان قدرت و سياست» در كشورهاي اسلامي به همت زنان پژوهشگر علوم اسلامي و با قرائت پيام آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني رييس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام رييس مجلس خبرگان برگزار شد.

هاشمي‌رفسنجاني:

محققان اسلامي زمينه حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف اجرايي را فراهم كنند

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در متن اين پيام آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انقلاب اسلامي ايران كه حاصل تلاش و مجاهدت ميليون‌ها زن و مرد غيور ايراني است، با پشت سر گذاشتن سي سال پرفراز و نشيب، وارد دهه چهارم پيروزي خود شده است. خاستگاه اين انقلاب آموزه‌هاي انسان‌ساز اسلام و رهبر فرزانه آن به عنوان مجتهدي آگاه به شرايط جامعه و معتقد به ابتناي فقه بر ضروريات زمان و مكان بود. پيروزي انقلاب اسلامي در عصري به وقوع پيوست كه بسياري از انديشوران و نظريه‌پردازان اجتماعي، دين را صرفا برنامه‌اي براي ايجاد ارتباطات فردي بين انسان و خدا تلقي مي‌كردند، اما به بار نشستن انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني(ره) ثابت كرد؛ آموزه‌هاي ديني مي‌تواند علاوه بر تضمين سلامت نفس و روح انساني، باعث جنبش و حركت توده‌هاي اجتماعي در جهت اصلاح امور سياسي، اقتصادي و فرهنگي جامعه نيز گردد.

ستايش‌هاي حضرت امام(ره) از مقام و جايگاه زنان كه برآمده از آموزه‌هاي اصيل قرآني و مكتبي بود، باعث شد بانوان مسلمان در زمينه‌هاي آموزشي، پژوهشي، صنعت، خدمات و نيز مديريت اجتماعي به موفقيت‌هاي روزافزوني دست پيدا كنند. زنان ايراني كه در دوران مبارزه ستم‌شاهي و شكل‌گيري انقلاب و بيش از آن در دوران دفاع مقدس دوش به دوش مردان اين مرز و بوم در جبهه پشتيباني مجاهدت كرده بودند، در دوران بازسازي و سازندگي نيز با ابتكارات، اختراعات و نوآوري در زمينه‌هاي مختلف نشان دادند كه مي‌توانند عظمت و حرمت ميهن اسلامي را پاس بدارند.

افزايش موفقيت‌هاي زنان در آزمون دانشگاه‌ها، مسابقات علمي، تاسيس و مديريت موسسات آموزشي پيشرفته و موفق در سطح ملي، تاسيس و مديريت موسسات بنگاه‌هاي اقتصادي سودآور در بخش صنعت و كشاورزي، تاسيس و مديريت موسسات خيريه، تاسيس و مديريت موسساتي جهت توانمندسازي بانوان و موارد ديگر از اين قبيل، نشان مي‌دهد كه بانوان از توانايي مديريتي بالايي برخوردار هستند.

نبايد زنان به بهانه‌ي تفاوت‌هاي جسمي و رواني با مردان كه البته واقعيتي غيرقابل انكار است، از حضور در برنامه‌هاي راهبردي به دور نگاه داشته شوند. از سوي ديگر اختيارات و اقتدارات وسيعي كه قانون در طول تاريخ براي مردان قرار داده است، نبايد امنيت و سلامت اجتماعي زنان را به خطر اندازد.

آموزه‌هاي قرآني بر وحدت گوهر آفرينش زن و مرد تاكيد كرده است، هر دو جنس را شايسته‌ رشد و كمال و خداگونه شدن مي‌داند.

فعاليت‌هاي اجتماعي زنان مسلمان ايراني در دهه‌هاي پس از پيروزي انقلاب نشان داده كه بانوان ايراني همواره حدود شرعي را رعايت كرده و به هيچ روي الگوهاي غربي را نمونه عمل خود قرار نمي‌دهند.

پويايي فقه اسلامي ايجاب مي‌كند كه زن مسلمان بر اساس كرامت انساني، عدالت اجتماعي و تامين مصلحت عمومي حركت كند و اين همان گفتمان امام(ره) است كه حفظ مصالح نظام و عموم مسلمانان را مبناي قانونگذاري مي‌دانست و به فقهاي شوراي نگهبان سفارش مي‌نمود كه: «بايد سعي خودتان را بنماييد تا خداي ناكرده اسلام در پيچ و خم‌هاي اقتصادي، اجتماعي، نظامي و سياسي متهم به عدم قدرت بر اداره‌ جهان نگردد.»

اميد است به همت ژرف‌انديشي و جامع‌نگري انديشوران به ويژه تشكل‌ها و انجمن‌هايي همچون انجمن زنان پژوهشگر علوم اسلامي، بتوان الگوي مناسبي بر مبناي شرع مقدس جهت حضور زنان در مراكز تصميم‌گيري و قدرت، طراحي و تنظيم نمود.

اين‌جانب ضمن تشكر از دست‌اندركاران برگزاري همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي» اميدوارم محققان اسلامي با تعميق مطالعات فراوان خويش، راه را براي كاربردي نمودن آموزه‌هاي ديني هموار نمايند و شاهد روزافزون حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف اجرايي باشيم.

موسوي بجنوردي:

نه زن‌سالاري نه مردسالاري، به دنبال ارزش‌سالاري باشيم

مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني (ره) نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: زن و گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي مساله مهمي است و واقعا جاي تاسف دارد كه پس از 30 سال از انقلاب هنوز بايد درباره اين مساله ضروري بحث كنيم.

به گزارش ايسنا آيت‌الله سيدمحمد موسوي بجنوردي خاطرنشان كرد: در نفس ناطقه زن و مرد مطرح نيست؛ چراكه جنسيت از عوارض ماده است و ربطي به نفس ندارد. بدن مادي غرايض حيواني دارد، اما خصوصيت انسان است كه همان نفس ناطقه محسوب مي‌شود و فلاسفه هم معتقدند كه هويت هر چيزي به صورت باطني آن يعني نفس ناطقه مربوط مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه " همه انسان‌ها توانايي پي بردن به هويت اشياء را دارند و زن و مرد در آن فرقي ندارد" خاطرنشان كرد: در بعد انسانيت بين زن و مرد هيچ تفاوتي وجود ندارد و تنها خواص جسمي باعث مرزبندي ميان اين دو شده است، در مساله قدرت كه همان توانايي اراده انسان بر چيزي است تا بتواند مراد خود را به مرحله فعليت برساند نيز تفاوتي ميان اين دو وجود ندارد.

وي افزود: در مساله سياست كه در عربي يعني مديريت صحيح نيز فرقي ميان زن و مرد نيست. درست است كه انسان براساس فطرت اقتضائات ذاتي دارد، اما درصد كمي مربوط به ذات است و بخش اعظم آن اكتسابي است. اخيرا مطرح مي‌شود كه مثلا اگر زنان قوانين را تدوين مي‌كردند وضع به گونه‌اي ديگر مي شد و زن شهروند درجه دوم نبود، اما من اين نظريه را قبول ندارم؛ چراكه وقتي اسلام ميان زن و مرد فرقي نگذاشته و خداوند مي‌فرمايد لقد كرمنا بني آدم؛ يعني انسان كرامت ذاتي دارد و از همين يك آيه مي‌توان برخورد اسلام را با حقوق بشر ديد.

مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) ادامه داد: فقه و حقوق اسلامي در بستر عدالت اجتماعي است و اخلاق را هم بايد به آن اضافه كرد؛ چراكه اخلاق از فقه و حقوق اسلامي جدايي ناپذير است. بنابراين با توجه به اين‌كه ما به دنبال شايسته‌سالاري هستيم، زن و مرد فرقي ندارند و در اين راستا هم زن‌سالاري ناپسند و هم مردسالاري. بايد با در نظر گرفتن عدالت اجتماعي در مساله قدرت و سياست به دنبال ارزش‌سالاري باشيم.

وي افزود: انقلاب اسلامي تجربه بسيار خوبي براي ارزش‌گذاري به زن است. در نظام شاهنشاهي زنان ارزش بسيار كمي داشتند و از آن‌ها استفاده‌هاي عروسكي مي‌شد، اما امروز در مراكز علمي و دانشگاهي زنان سهم عمده‌اي را در رشد علمي دارند و حتي در دانشگاه مي‌بينيم كه خانم‌ها يك نمره جلوتر هستند و همين طور درمجلس، قوه مجريه و قوه قضاييه زنان حضور فعالي داشته و دارند.

وي با تاكيد بر اين‌كه " زن و گفتمان قدرت وسياست نه تنها در كشورهاي اسلامي بلكه بايد در تمامي دنيا مورد بحث قرار بگيرد" نسبت به عملكرد برخي كشورهاي اسلامي كه زنان در آن‌جا حق راي هم ندارند، انتقاد كرد و گفت: متاسفانه اين كشورها به قوانين اسلام عمل نمي‌كنند.

موسوي بجنوردي هم‌چنين خاطرنشان كرد: اين‌كه امروز در دنيا بحث از مدرنيته است؛ بايد گفت كه اين مدرنيته همان فقه شيعه است، چراكه عنصر زمان و مكان در آن دخالت دارد و هميشه زنده است.

وي گفت: متاسفم از اين‌كه هنوز به جايي نرسيده‌ايم كه شعارهاي سكاندار انقلاب مبني بر حضور فعال زنان در همه شئون به طور كامل جامعه عمل پوشانيده شود، ما بايد انديشه امام(ره) را هميشه زنده نگه داريم. اگر بخواهيم كه انقلاب اسلامي به اهداف و آرمان‌هاي خود برسد، اميدوارم اين هدف محقق و عدالت اجتماعي و اخلاق بر جامعه اسلامي حاكم شود.

اشرف بروجردي:

جايگاه زنان در مراكز تصميم‌گيري، قدرت و جامعه دچار خدشه شده است

به گزارش ايسنا هم‌چنبن اشرف بروجردي، دبير همايش در سخناني در مراسم افتتاحيه گفت: انجمن زنان پژوهشگر علوم اسلامي به اين جمع‌بندي رسيد كه مباحث مربوط به زنان نيازمند كنكاش ديدگاه‌هاي مختلفي است كه بتواند به اين موقعيت سوق داده شود كه زنان با پشتوانه علمي، فكري و اعتقادي وارد عرصه شوند؛ چرا كه احساس كرديم جايگاه زنان در مراكز تصميم‌گيري، قدرت و نيز جامعه دچار خدشه شده است و فكر جديدي در حال رشد است و آن اين كه نيازي نيست زنان در تصميم‌گيري ها دخيل باشند؛ در حالي كه جمهوري اسلامي مي‌خواست مدلي از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي مناسبي كه در مباني ديني مربوط به زنان وجود دارد، به دنيا عرضه كند.

وي افزود: از آنجا كه نياز امروز جامعه بشري مبتني بر حضور افراد شايسته است، بدون لحاظ جنسيت اين جايگاه مي‌تواند معنادار باشد؛ بنابراين براي ما به عنوان يك كشور اسلامي كه داعيه پاسخگويي به نيازهاي بشريت را داريم، ضروري است بتوانيم مدلي را به جهان و جامعه زنان ارائه دهيم كه بر اساس آن، جايگاه زنان را در عرصه تصميم‌گيري و قدرت ارتقا دهيم و در اين زمينه، نيازمند تضارب آرا و افكار هستيم. در نتيجه بايد آن را به سياستمداران، سياستگذاران و مديران اجرايي عرضه كنيم؛ چرا كه امروز شاهد غيبت زنان در عرصه مديريت كشور هستيم.

دبير اين همايش افزود: با توجه به اين كه ما گفتمان زن و قدرت را در نظر گرفته‌ايم معتقديم قدرت في نفسه بد نيست و ازطريق آن مي‌توان اهداف را عملي كرد. قدرت عجين با سياست است و نماد ظاهري آن چيزي جز حكومت‌داري نيست و مراد ما از طرح اين موضوع حضور زنان در حكومت و حكومت‌داري است؛ زيرا واژه مشاركت به تنهايي اين بحث را نمي‌تواند پوشش دهد و ما به واژه‌اي فراتر از مشاركت و مديريت نيازمنديم.

وي ادامه داد: اميدوارم بحث‌هاي امروز منتج به نتيجه شود و به بهبود وضعيت زنان در جامعه اسلامي بينجامد و به لايه‌هاي مختلف جامعه سرايت كند.

بروجردي در پايان گفت: هم‌چنين اميدواريم در تدوين سياست‌هاي نظام و در برنامه پنج‌ساله بتوانيم براي زنان جايگاه مطلوبي را در نظر بگيريم و اين ادبيات در سطوح مختلف جامعه اشاعه پيدا كند. هم‌چنين فراخواني را در اين زمينه در سطح مراكز مطالعاتي و تحقيقاتي داديم و درخواست كرديم در ارتباط با اين مساله پاسخي به ما بدهند.

معصومه ابتكار:

عرصه قدرت فاقد نگاه زنانه شده است

معاون رييس‌جمهور در دولت گذشته نيز گفت: قدرت سياسي دنيا بايد بتواند حكمراني درستي براي اداره امور جامعه و حركت به سمت تعالي مادي و معنوي بشريت داشته باشد و از اين جهت بسيار اهميت دارد.

به گزارش ايسنا معصومه ابتكار افزود: به عنوان اولين زن كابينه جمهوري اسلامي ايران كه در موضع عالي سياسي قرار داشتم، معتقدم كه امروز در مناسبات بين‌المللي وقتي صحبت از عرصه‌هاي زنان مي‌شود، متاسفانه با وجود پيشرفت‌هاي علمي در حوزه بشري، مشكلات و بحران‌هاي جدي را فراروي بشريت شاهديم كه اساسا موجوديت انسان را تهديد مي‌كند. از جمله محيط زيست كه نظريه جدي وجود دارد كه دنيا به سمت نابودي خود پيش مي‌رود و يا جنگ كه به دليل اختلافات بشري بدترين نوع جنگ‌ها را شاهديم؛ بنابراين بايد گفت كه سوءمديريت جدي در دنيا باعث بروز مشكلاتي مي‌شود و بحث اين است كه آيا اين مشكلات ناشي از فقدان وجود زنان در تصميم گيري است و يا ناشي از فقدان نگاه زنانه به مسايل.

وي ادامه داد: ما براي گفتمان قدرت به انسان‌هاي كامل نياز داريم و شايد مشكلات گفتمان قدرت امروز در دنيا اين است كه فاقد عاطفه است و جنگ با طبيعت نيز نتيجه اين نوع نگاه است.

ابتكار افزود: وقتي نگاه مهار طبيعت باشد، نتيجه آن بازگشت قهرآميز طبيعت به سمت بشريت است و يا در بحث جنگ نيز بحث قدرت و سلطه فارغ از نگاه به ابعاد بشري است مانند آن‌چه در غزه اتفاق افتاده و سوال اين است كه چرا امروز به اين مرحله رسيده‌ايم؟ آيا فقدان روحيات زنانه و مادرانه نتيجه آن نيست؟ يعني حتي مديران زن هم اين نوع نگاه را كنار مي‌گذارند؟

اين عضو شوراي شهر تهران يادآور شد: در ميزگردي كه كلينتون و اوباما پيش از انتخابات رياست جمهوري داشتند از خانم كلينتون پرسيده شد كه اگر ايران به سلاح هسته‌يي دست پيدا كند چه خواهيد كرد؟ ايشان به حالت سختي گفت كه ايران را نابود مي‌كنيم. اما وقتي كه از آقاي اوباما همين سوال را پرسيدند وي پاسخ داد كه ما اين كار را با ايران نخواهيم كرد. يعني او از نگاه زنانه استفاده كرده و متاسفانه مشكل بسياري از زنان ماست كه فكر مي‌كنند كه وقتي به قدرت رسيدند بايد نگاه زنانه را كنار بگذارند. در حالي كه اين‌گونه نيست.

وي افزود: مشكلات ما در دنيا اين است كه زنان در تصميم گيري‌هايي شامل صلح، محيط زيست و غيره حضور ندارند و نگاه زناني كه در قدرت هستند بيشتر شكل سلطه دارد. در كشورهاي اسلامي نيز غير از برخي كشورها كه در حكومت‌هاي خود به مسايل اسلامي و شرعي پايبند هستند، در دهه‌هاي اخير شاهد گرايش به حضور زنان در عرصه قدرت هستيم و اين قابل توجه است. دردوره‌اي مي توان گفت كه جمهوري اسلامي در اين عرصه پيشگام بود، در سال 76 كه به عنوان معاون رييس‌جمهور در اجلاس كشورهاي منطقه خليج فارس حضور داشتم و رييس اجلاس بودم، براي بسياري از وزرايي كه از كشورهاي اسلامي ديگر آمده بودند و در هيچ يك از آن‌ها زني حضور نداشت جالب بود كه يك خانم به عنوان وزير و يا معاون رييس‌جمهور و حتي رييس اجلاس باشد. البته آثار آن را در سال‌هاي بعد و در اجلاس ديگر مشاهده كرديم.

وي ادامه داد: انتخاب يك معاون زن از سوي آقاي خاتمي تصميم جسورانه‌اي بود كه در سال 76 انجام گرفت. البته مخالفت‌هاي جدي در اين زمينه وجود داشت مبني بر اين‌كه يك زن نبايد در مسند معاونت حضور داشته باشد، اما آقاي خاتمي اين كار را انجام و دلايل خود را نيز توضيح داد.

ابتكار با تاكيد بر اين‌كه " ما صرفا حضور زنان را در مباحث مربوط به زنان نمي‌خواهيم" گفت: حضور زنان بايد در اركان قدرت باشد؛ چراكه معتقديم اين عرصه فاقد نگاه زنانه شده است، زنان در ايران پس از انقلاب اسلامي با فراز و نشيب‌هاي زيادي مواجه بوده‌اند. درست است كه درباره مسايل زنان و حل برخي مشكلات آنان برداشت مثبت است اما هنوز با حضور زنان در عرصه قدرت فاصله داريم، ما در شوراي شهر هم اين انتقاد را به آقاي قاليباف داريم كه چرا تهران شهري مردانه و بي‌رنگ و رو شده است و اين انتقاد تنها مربوط به مديريت شهري نيست، بلكه عرصه سياست مردانه شده و تخريب و بداخلاقي‌ها در آن شكل بيشتري گرفته است. چرا بايد اخلاق در كشوري مانند جمهوري اسلامي رعايت نشود، آيا فكر نمي‌كنيد اين ناشي از فقدان نگاه زنانه در عرصه سياست است.

وي معتقد است: پس از افزايش حضور زنان در دوره هفتم و هشتم چه در لايحه‌هاي گسترده اجتماعي و چه سياسي امروز شاهد كاهش چشم‌گير و تغيير رويكرد بسيار نگران كننده هستيم كه با نگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي متفاوت است. امروز اين‌گونه تلقي مي‌شود كه زن ابتدا هويتش در همسري و مادري تعريف مي‌شود و اگر چيزي باقي ماند هويت فردي اوست و اساسا حضور در عرصه سياسي و اجتماعي براي آنان ضرورتي ندارد و مردها كارها را انجام مي‌دهند كه اصلا پسنديده نيست و هدف ما حضور زنان دراركان قدرت است.

مريم بهروزي:

نپذيريم كه گفته شود سهم‌خواهي براي زنان زشت است

هم‌چنين دبيركل جامعه زينب(س) گفت: احزاب، مشاركت سياسي و دموكراسي ممكن است براي دنيا مقوله‌اي جديد باشد اما براي قرآن و اسلام يك امر قطعي است.

به گزارش ايسنا مريم بهروزي افزود: چنانچه قرآن كريم 14 قرن گذشته بر رهبريت زنان تاكيد داشت. چنانچه به رهبريت سياسي بلقيس كه يك زن بود نه تنها در قرآن و اسلام بلكه در اديان نيز تاكيد شده است. او كسي بود كه با برخورداي از قدرت درايت بالا توانست ملتي را از آفتاب‌پرسي به يكتاپرستي عروج دهد.

وي گفت: همين‌طور حضور حضرت زينب(س) در كاروان عاشورا به عنوان رهبري سياسي اين كاروان نشان دهنده توجه اسلام به حضور سياسي زنان است. وقتي اجتماع را بر زمان ضرب مي‌كنيم حاصل آن تحول تاريخي است؛ همانند آن‌چه حضرت زينب(س) آفريد و آثار آن تاكنون باقي است.

وي ادامه داد: در ايران نيز زنان در مقاطعي از تاريخ رهبري سياسي را بر عهده داشتند؛ مانند تحريم تنباكو و يا جنبش مشروطه كه در آن، زنان تصميم گرفتند با پول‌هايي كه از شوهران‌شان مي‌گيرند مدرسه بسازند و نيز در انقلاب اسلامي نيز گسترده‌ترين مديريت سياسي زنان را شاهد بوديم.

دبيركل جامعه زينب(س) در ادامه با اشاره به حضور زنان درعرصه‌هاي اقتدار و خدمتگزاري گفت: زنان ما در احزاب نبايد بنشينند و ببينند كه سايرين براي آن‌ها چه كارهايي مي‌كنند، بايد درچارچوب حزب وارد شوند. اگر بخواهند نظرات به حق خود را در حيطه قدرت دنبال كنند بايد براي اداره عرصه‌هاي مختلف برنامه داشته باشند و راه‌هاي برون رفت از مشكلات را پيدا كنند، نه تنها براي احقاق حقوق زنان بلكه براي كليه اركان.

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه " متاسفانه در انتخابات اخير مجلس شاهد كاهش حضور زنان در مجلس بوديم" گفت: بايد راهكارهايي براي حل اين مشكلات پيدا كنيم كه از جمله آن آسيب شناسي است؛ يعني بپردازيم به اين‌كه چرا زنان در عرصه سياسي حضور كمرنگي داشته‌اند و نبايد بپذيريم اگر بگوييم كه سهم‌خواهي براي زنان زشت است و متاسفانه با اين گفته برخي از خانم‌ها هم ناراحت مي‌شوند و از عرصه كنار مي‌روند. اين در حالي است كه همه سهم‌خواهي مي‌كنند؛ در انتخابات پزشكان، كارگران و اقشار مختلف سهم‌خواهي مي‌كنند. بايد مكانيزمي را پيدا كنيم و با آن به نتيجه برسيم. به گونه‌اي كه حداقل 20 درصد از كرسي‌هاي مجلس و شوراي شهر و روستا به زنان اختصاص داده شود و زنان بتوانند به مراكز اقتدار راه پيدا كنند و در اين راه از هيچ چيز نبايد هراسيد.

آذر منصوري:

كميسيون‌هايي در احزاب براي ايجاد عدالت جنسيتي تشكيل شود

معاون سياسي دبير كل جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز گفت: كميسيون‌هايي در احزاب براي ايجاد عدالت جنسيتي تشكيل شود.

به گزارش ايسنا آذر منصوري افزود: به نظر مي‌رسد تصوري قد علم كرده كه با سوءاستفاده از نام دين در برابر مشاركت سياسي زنان بايستد، در حالي كه نه تنها دين اسلام، بلكه ساير اديان هم بر مساله حضور زنان در قدرت تاكيد دارند.

وي افزود: جايگاهي كه زنان ايران در حال حاضر دارند با ميانگين حضور زنان در دنيا فاصله زيادي دارد؛ يعني نزديك به چهار درصد از زنان ما به حوزه قانون‌گذاري، تشكل‌هاي مدني و فعاليت‌هاي سياسي پا گذاشته‌اند؛ در حالي كه در دنيا 20 درصد از پارلمان‌ها و مجالس قانون‌گذاري را زنان به خود اختصاص داده‌اند و رهبري 19 دولت از آن زنان است و اين حضور و ارتقاي آنان از سر اختيار نبوده، بلكه مهم‌ترين اتفاقي كه در اين كشورها افتاده، جدي‌گرفتن حضور زنان در مراكز تصميم‌سازي و تصميم‌گيري است.

وي هم‌چنين با بيان اين كه « علي‌القاعده اين حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي در دنيا به عنوان يك راهكار موفق مي‌تواند مد نظر زنان ايران قرار گيرد» اظهار كرد: متاسفانه در كشور ما كار سياسي هزينه‌هاي خاص خود را دارد؛ چه براي زنان و چه براي مردان و اين مساله حضور در عرصه‌هاي سياسي را با كندي مواجه مي‌كند؛ در حالي كه با وجود ظرفيت كشور ما و قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران، مي‌توان به اين روند تدريجي شتاب بيشتري بخشيد تا در آينده با موانع كمتري در مقابل حضور زنان در قدرت مواجه باشيم.

منصوري در ادامه با اشاره به ظرفيتي كه احزاب مي‌توانند براي حضور زنان در قدرت ايجاد كنند و نيز با اشاره به احزاب كشورهاي استراليا، كانادا، انگلستان و آمريكا اظهاركرد: اين كشورها از روش‌هاي مختلفي مانند ايجاد شبكه و ارتباط با گروه هاي فعال و تاكيد بر اين كه بتوانند موضوع زنان را به عنوان يك بحث جدي پي‌گيري كنند، براي حضور در قدرت استفاده كرده‌اند، هم‌چنين تجربه ما به عنوان يك حزب اسلامي در كشور (جبهه مشاركت) مي‌تواند به عنوان يك ظرفيت جدي و موفق توسط همه احزاب فعال به كار گرفته شود.

وي افزود: حزب در نظام ما به عنون نظام مبتني بر اصول دموكراتيك، جايگاه خود را دارد؛ هر چند پاره‌اي ايرادات را در تعامل و ارتباط با احزاب و نهادهاي قانوني داريم؛ اما همين ظرفيت هم مي‌تواند تاثيرگذاري خود را اثبات كند.

اين فعال سياسي هم‌چنين پيشنهاد كرد كميسيون‌هايي در احزاب براي ايجاد عدالت جنسيتي تشكيل شود و افزود: در كنار آن مي‌توان از اقدامات ديگري نيز براي مشاركت سياسي زنان در احزاب استفاده كرد و چنان‌چه اين مشاركت افزايش يابد در برهه‌هاي انتخاباتي مي‌توان آن را به كار گرفت.

منصوري در پايان با اشاره به نظام سهميه‌بندي در كنار اتخاذ روشي براي افزايش مشاركت گفت: آموزش درون‌سازماني و برون‌سازماني خود به خود اين نگاه را ترويج مي‌كند كه بايد سهمي را به زنان اختصاص دهيم، احزاب نيز بايد آموزش در اين زمينه را به صورت جدي پي‌گيري كنند.

مرتضي مبلغ:

زنان انگيزه قدرتمندي براي حضور در عرصه‌هاي مختلف دارند

در ادامه همايش معاون سياسي وزير كشور در دولت هشتم، درباره راهكارهاي افزايش فعاليت زنان در احزاب سخنراني كرد.

مبلغ احزاب را علائم مميزه حكومت‌هاي مدرن خواند و اظهاركرد: اصولا احزاب هم والد و هم مولد حكومت‌هاي دموكراتيك و مدرن هستند و در واقع جزء تفكيك‌ناپذير اين حكومت‌ها محسوب مي‌شوند و فلسفه اصلي وجود آن‌ها به اين نكته كليدي برمي گردد كه حضور مردم بدون نهادهاي پيش حكومتي در عرصه سياسي امكان‌پذير نيست.

مبلغ چهار كاركرد اساسي را براي احزاب ضروري دانست و افزود: اولين كاركرد تجميع منافع است و كاركرد دوم ادغام جامعه و شهروندان در نظام سياسي براي افزايش مقبوليت آن، جامعه‌پذيري احزاب كاركرد سوم است كه اين امر اساس و بنياد دموكراسي محسوب مي‌شود و كاركرد چهارم، بسيج راي‌دهندگان است.

وي ادامه داد: برخي گمان مي‌كنند فعاليت اصلي احزاب به انتخابات برمي‌گردد كه اين يك نقطه ضعف است. در نظام دموكراتيك، انتخابات، سرنوشت همه عرصه‌هاي زيست اجتماعي، اقتصادي ، فرهنگي و سياسي را تامين مي‌كند و از اين منظر است كه محور اصلي كار احزاب به انتخابات برمي‌گردد، نه آن‌كه احزاب در پي كسب قدرت باشند.

معاون سياسي وزير كشور در دولت پيشين هم‌چنين با اشاره به اقتضائات يك حزب گفت: هر حزبي بايد بتواند ساز و كار خود را بر اساس جنس خود، يعني عام‌گرايي، خاص‌گرايي و يا مختلط تنظيم كند، هم‌چنين بايد تسهيلات سازمان‌دهي شده‌اي داشته باشد و عضوگيري و آموزش و توجيه اعضا و نيز تعيين نسبت هر حزب، با توجه به پايگاهي كه دارد و منابع مالي از اهم اقتضائات يك حزب است.

مبلغ هم‌چنين مشكلات احزاب در ايران را برشمرد و گفت: احزاب ايران با ده مشكل مواجه هستند كه من به چهار مورد آن اشاره مي‌كنم، يكي فقدان ساختار انتخاباتي كه از عجايب روزگار است كه در جمهوري اسلامي كه داعيه مردم‌سالاري به معناي واقعي كلمه را دارد، احزاب در ساختار انتخاباتي حضور نداشته باشند، در حالي كه در هيچ يك از كشورهاي دنيا اين چنين نيست. مشكلات ديگر شامل فقدان و يا ناكافي بودن آموزش حرفه‌اي و حزبي، مبتني بر ايدئولوژي ، نبود ايفاي نقش در سازماندهي تضادها و گروه پذيري سياسي و اجتماعي، هم‌چنين ناتواني در بسيج راي‌دهندگان است.

وي هم‌چنين به راهكارهاي افزايش فعاليت زنان در احزاب اشاره و اظهاركرد: زنان براي گسترش و تعميق حضور خود در احزاب به عنوان يك ضرورت اجتماعي بايد چند ساز و كار را در پيش بگيرند. با توجه به اين كه زنان از يك ظرفيت تاريخي در اين عرصه برخوردار هستند و عقب نگاه داشته شدن تاريخي اين ظرفيت را در آنان ايجاد كرده، انگيزه بسيار قدرتمندي براي حضور در عرصه‌هاي مختلف كه نمونه بارز آن جبران تاريخي عرصه تحصيلات و علم است، دارند.

وي افزود: ساز و كارهاي لازم عبارتند از مسووليت‌پذيري زنان در احزاب و اين كه در حاشيه قرار نگيرند و ديگري توسعه و تعميق ارتباطات در جامعه سياسي كه متاسفانه امروز زنان در اين امر پيشرفت چنداني نداشته‌اند.

مبلغ در پايان با اشاره به ساز و كارهاي پشتيبان براي مشاركت سياسي زنان در احزاب گفت: يكي از ساز و كارها سهميه است و اگر در احزاب تلاش شود اين خلا جبران شود گام مثبتي است، مورد ديگر فعال‌سازي واحدهاي زنان در احزاب است تا بتوانند به نهادي براي توانمندسازي زنان تبديل شوند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، محسن امين‌زاده در ادامه اين همايش طي سخناني با عنوان « رهبران موفق زن در آسيا» گفت: با تجربه 27 ساله و ملاقات با 200 نفر از رهبران دنيا تاكيد مي‌كنم كه نقش دنيا در اين زمينه محدود بوده است. مديريت زنان بحث مدرني است كه فرآيندهاي خود را دارد، اما در اين جايگاه نيز سهم آنان محدود بوده است. من در ملاقات با معاونان وزراي خارجه دنيا كمتر با زنان مواجه شده‌ام و اين نشان مي‌دهد كه زنان در اين زمينه هم سهم محدودي داشته‌اند و در واقع با 20 درصد مشاركت پارلماني آنان فاصله زيادي دارد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه در دولت پيشين افزود: در ميان شخصيت‌هاي بنام دنيا يكي از شخصيت‌هاي كاريزما را خانم اينديريا گاندي مي‌دانم كه پانزده سال نخست‌وزيري هند را بر عهده داشت و نهايتا هم ترور شد.

امين‌زاده هم‌چنين توجه برانگيزترين شخصيت‌هاي دنيا را خانم‌ها هلن كلارك نخست‌وزير نيوزلند و نيز خانم بي‌نظير بوتو ، باندرانايكه ، خالده ضياء و مگاواتي كه به ترتيب رهبران سياسي پاكستان، سريلانكا ، بنگلادش و اندونزي بودند دانست و گفت: به طور اجتناب‌ناپذيري زنان جامعه ما هم روزي به اين جايگاه خواهند رسيد. درست است كه در مديريت حوزه سياسي نقش زنان چندان رضايت‌بخش نبوده، اما روزي به اين جايگاه مي‌رسند.

وي در پايان گفت: در جايي كه زنان توانسته‌اند اداره حكومت را در دست بگيرند حكومت‌ها همواره موفق بوده‌اند و در ايران نيز حضور زنان مي‌تواند به كاهش فساد، بروكراسي و بهبود شرايط قدرت و رقابت‌هاي سياسي بينجامد.

فخرالسادات محتشمي‌پور:

مشاركت سياسي عام زنان از درصد بالايي برخوردار است نه حضورشان در قدرت

هم‌چنين در ادامه اين همايش فخرالسادات محتشمي‌پور نايب‌رييس مجمع زنان اصلاح‌طلب در سخناني گفت: امروز مشاركت سياسي خاص زنان كه به سهيم‌شدن آنان در قدرت منجر مي‌شود، در پژوهش‌هاي اجتماعي و به ويژه مطالعات زنان، اهميت ويژه‌اي دارد.

وي افزود: طبق مطالعات انجام‌شده، مشاركت سياسي عام زنان از درصد بالايي برخوردار است و زنان حتي بيش از مردان در اين سطح از مشاركت - كه صرفا محدود به حضور در صحنه سياسي است و حضورشان به راه يافتن ديگران به عرصه مديريت و دست‌يابي آنان به قدرت منجر مي‌شود، بدون اين كه خود از اين حضور و مشاركت بهره مستقيمي ببرند و با مداخله در قدرت در آن سهيم شوند- حاضرند؛ اما از سوي ديگر نتيجه تحقيقات نشانگر آن است كه تا زنان مستقيما براي كسب قدرت تلاش نكنند به آن دست نخواهند يافت و تا دستي در قدرت نداشته باشند، نمي‌توانند شرايط بهتر را براي زنان مهيا سازند.

محتشمي‌پور ادامه داد: در حال حاضر ميزان حضور زنان در پارلمان و مديريت‌هاي سياسي از شاخص‌هاي توسعه بر اساس جنسيت است و متاسفانه در اين حوزه ايران رتبه خوبي ندارد و در دوره جديد نيز با نگرش‌ها و سليقه‌هاي موجود هيچ‌گونه تلاشي براي رشد و بهبود اين شاخص مصروف نمي‌شود؛ لذا مسووليت نهادهاي مدني در اين زمينه بيشتر است و احزاب و تشكل‌هاي سياسي، اصحاب رسانه و ساير گروه‌هاي اجتماعي و نهادهاي مردمي بايد نقش خود را به نحو احسن ايفا كنند، مديران زن در دوران اصلاحات با اين هدف به اجتماعي هدفمند دست زده‌اند كه حاصل آن گردآوري تجارب ارزشمند منحصر به فرد آنان است و با پيوند آنان با فعالان سياسي و نمايندگان احزاب، نه تنها در مقاطع انتخابات بلكه در شرايط عادي نيز امكان برنامه‌ريزي براي افزايش آگاهي زنان و رشد سياسي آنان فراهم مي‌آيد.

وي در پايان گفت: مقاله اينجاب با مطالعه موردي مجمع زنان اصلاح‌طلب، نحوه شكل‌گيري، اهداف، برنامه‌ها و اقدامات آن را براي توانمندسازي‌ سياسي زنان بررسي و با بررسي موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي اين تشكل سياسي يك تجربه عيني را واكاوي كرده است، هم‌چنين با طرح چالش‌هاي موجود بر سر راه فعاليت‌هاي سياسي زنان تا حدي به ارائه راهكارهاي لازم در اين زمينه پرداخته است.

انتهاي پيام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن