تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819120721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گردشگران بهار را بر بام گيلان نفس مي كشند (2)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گردشگران بهار را بر بام گيلان نفس مي كشند (2)
غير از ويژگي هاي تاريخي قلعه رودخان، نقش گردشگري اين بنا از مهمترين جاذبه هاي آن در زمان كنوني است كه هر ساله پذيراي گردشگران بسياري است.


اگر چه براي توسعه گردشگري در اين منطقه و جلب گردشگر، كار مرمت و بازسازي آن از سال 1367 آغاز شده، اما هنوز براي اسكان و اقامت مسافران و گردشگران در اين منطقه مشكلات بسياري وجود دارد.
وضعيت امكانات رفاهي و وسايل ارتباطي مـوجود در قلعه رودخـان متناسب با حجم گردشگران نيست و استفاده بهينه از اين موقعيت گردشگرپذير نياز به تدوين برنامه اي مدون در اين زمينه دارد.
به گفته كارشناسان با مرمت و راه اندازي امكانات قلعه رودخان علاوه بر رونق گردشگري، اقتصاد منطقه نيز متحول شده و براي بسياري از بيكاران ايجاد اشتغال مي شود.
علاوه براين معرفي اين ميراث كه از آن به عنوان ثروت ملي مي توان نام برد نيازمند تصويرپردازي و مطالعات دقيق تاريخي و باستانشاسي است.
روزي ديگر و سفر به بامي ديگر از بام هاي گيلان.
اين بار رشت را به سمت شرق و با هدف سفر به ميان ابرها، ديلمان گيلان و چه بسا بالاتر از آن، پشت سر مي گذاريم.
شهرها و آبادي ها را يكي پس ديگري پشت سر مي گذاريم، كوچصفهان، لولمان، آستانه اشرفيه، سياهكل و آغاز جاده ييلاقي ديلمان.
دو طرف جاده تاچشم كار مي كند بخشش طبيعت است و گاه دست سازهاي انساني .
كلبه هاي چوبي با ديوارهاي گلين و سقف هاي " كلش به سر" و دود گرم دودكشهاي آن حكايت از مرز بندي مالكيت شاليزارها دارد.
در دو طرف جاده درختان صنوبر سر به بلندا گذاشته و فروشندگان محلي در كنار جاده در آلاچيق هاي چوبي و پارچه اي خود انواع سوغات خوراكي و صنايع دستي محلي خود را به مسافران عرضه مي نمايند.
جاده را به سمت كوهستان در مي نورديم ، كاروانسراي تي تي با قدمت حداقل چهارصد ساله را پشت سرگذاشته و به "لونك " مي رسيم.
صداي آبشار از سمت راست ، رودخانه مواج از سمت چپ جاده با صداي پرندگان در هم آميخته، حالت بي نظيري است واقعا كدام موزيسين مي تواند اين نتها را بازسازي كند؟ روبروي آبشار و بالاتر از سطح رودخانه بساط كباب فروشي برروي منقل هاي زغالي، نان داغ، ماست و كره محلي و چاي داغ براي خريداران به راه است.
كم كم جاده همسطح با نوك تيرهاي چراغ برق مي شود، در پايين ، دره اي پر از زمينهاي شالي وسيع با كلبه هايي در ميان، و در انتها ديوارهايي از كوههاي سبز جنگلي است كه اينك يا رنگ و روي زمستاني بخود گرفته و يا در حال شكوفه زدن هستند.
برخي از زنان روستايي با لباسهاي محلي در طرفين جاده در حركت هستند، همچنان به سمت بالا در حركتيم.
سمت چپمان جنگل تاريك است و تنها رگه هايي از آفتاب ،جسورانه توانسته اند از ميان اين درختان بلند كه ارتفاعشان به دهها متر مي رسد، عبور كنند و ديدي اندك بيافرينند.
ديگر، تقريبا با نوك درختان بلند در يك سطح قرار داريم، در ميان جاده در حركتيم ، ديواري بلند از درختان انبوه به ارتفاع يك كوه در پيش روست، نزديك مي شويم، پيچي تند است.
واقعا چگونه اين جاده ساخته شده است ؟ سوالي است كه در ذهن هر مسافر نقش مي بندد.
گاه از ميان صخره هاي عظيم سبز، آبراهه هايي روان است و صداي آن مسافران را مي خواند تا با خنكاي آن سر و رويي جلا دهند.
به برگ هاي پهن خردل رسيده ايم همچنان در راهيم ديگر كم كم درختان جاي خود را به مراتعي بس وسيع مي دهند كه اسبهايي سياه و قهوه اي آزادانه در آنها مي چرند.
پس از ديدن اين همه زيبايي به ديلمان مي رسيم.
پر واضح است كه در ايام نوروز و سفر به اين همه زيبايي، لباس گرم و چتر و سايبان مسافرتي به همراه داشته باشيد.
صحبتهاي دكتر "افشين پرتو " مولف كتاب تاريخ گيلان را به ياد مي آورم كه ديلمان قبل از اينكه آرياييها به فلات ايران بيايند محل زندگي اقوامي مانند " كادوسها" و " كاسي ها" بوده، و بعد اقوام ديگري مثل "آمادها" به اين منطقه آمدند و از تركيب اين اقوام قومي به نام "ديلمي" بوجود آمد.
قدمتي چهار هزارساله از تمدن و يكجا نشيني بشر كه در كمتر جايي مي توان نظير آن يافت.
بنا به نوشته كتاب آثار و بناهاي تاريخي گيلان بيه پيش (تقسيم جغرافياي قديمي بر مبناي مسير رودخانه سپيد رود) ديلمان امروز، شامل ناحيه كوچك سياهكل در دشت و ناحيه كوهستاني ديلمان در جنوب آن است.
روستاي زيباي بالارود در محل اتصال دوشاخاب رودخانه شيم رود برپاي تپه اي نسبتا بلند و سرسبز قرار دارد و در گذشته راه اصلي كاروان رو از لاهيجان به ديلمان و طالقان از اين مسير مي گذشت .
كاروانسراي تي تي ، ديوارهاي اين كاروانسرا از كف تا زير طاق از جنس قلوه و ملات ساروج مي باشد و سقف آن بوسيله گنبدهاي زيباي آجري پوشيده شده است.
به گزارش ايرنا، حمام قديمي ديلمان يكي ديگر از سازه هاي قديمي است كه در بافت شهر ديلمان واقع شده است و به حمام ميربلوك شهرت دارد.
اين بنابه احتمال قوي جزو بناهاي دوره ايلخاني است كه در دوره هاي مختلف ضمن اضافه كردن الحاقات مورد بازسازي واقع شده است.
از ديگر بناهاي تاريخي ديلمان مي توان به بقعه امامزاده تورار در روستاي جليسه ديلمان با بناي زيباي آن اشاره كرد.
قلعه برج و گرماور ديلمان نيز از ديگر آثار تاريخي اين منطقه است كه در روستاي گرماور و در فاصله سه كيلومتري دهكده تاريخي مربوطه واقع شده است.
با توجه به موقعيت سوق الجيشي كوه گرماور، مكاني مناسب براي ديده باني و كنترل دشت هاي اطراف به شمار مي رفته و در زمان حاضر از بناي اصلي قلعه فقط برج ديده باني آن برجاي مانده است.
بخش تاريخي ديلمان از توابع شهرستان سياهكل در شرق گيلان در 60 كيلومتري مركز استان گيلان واقع است.
ك/4 1881/1552/508 شماره 471 ساعت 16:17 تمام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن