تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806825927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي:برخي متخصصان مسئول، پزشكان عمومي را عامدانه عقب نگه مي‌دارند خبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي:برخي متخصصان مسئول، پزشكان عمومي را عامدانه عقب نگه مي‌دارند خبرگزاري موج -


۱۴ دي ۱۳۹۰ (۱۰:۵۱ق.ظ)

نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي:

برخي متخصصان مسئول، پزشكان عمومي را عامدانه عقب نگه مي‌دارند
خبرگزاري موج - دكتر مسعود مسلمي‌فرد با بيان اينكه بسياري از مشكلات فعلي نظام سلامت به علت طراحي نامناسب ساختار سلامت كشور است، گفت: چالش‌هاي جدي پيش روي نظام سلامت كشور تنها با تغيير و تحول محتوايي و ساختاري در اين نظام قابل رفع است.

به گزارش خبرگزاري موج، وي يكي از اين چالش‌هاي پيش روي نظام سلامت را جايگاه پزشكان عمومي عنوان و اظهار كرد: در حال حاضر پزشكان عمومي با اينكه بيشترين جمعيت را در بين اعضاي جامعه پزشكي دارند از جايگاه مناسبي برخوردار نيستند و نظام سلامت مراجعه هاي بيماران به آنان را به صورت نظام‌مند هدايت نمي‌كند.
دكتر مسلمي‌فرد، افزود: به علت وجود يك نوع آپارتايد تخصص‌گرايي در جامعه، مردم تصور مي‌كنند كه پزشكان عمومي صلاحيت علمي كافي براي درمان بيماري‌ها ندارند و به جاي مراجعه به آنها در سطح اول، از همان ابتدا به يك متخصص مراجعه مي‌كنند كه اين اتفاق اثرات نامطلوب زيادي در سلامت كشور به جا گذاشته است.
وي ادامه داد: با وجود اينكه حدود 80 هزار پزشك عمومي و 28 هزار متخصص در كشور فعاليت مي‌كنند، اما ميزان مراجعه بيماران به هر متخصص 4 برابر يك پزشك عمومي است در حالي كه در يك نظام سلامت صحيح، اين اتفاق بايد بالعكس باشد يعني تعداد مراجعات به پزشكان عمومي بيش از متخصصان باشد.
نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي، اضافه كرد: بر همين اساس 80 درصد هزينه‌هاي سلامت مردم صرف 20 درصد از اعضاي جامعه پزشكي كه متخصص هستند مي‌شود و ميزان زيادي از مخارج مردم در راه درمان بيماري‌ها براي خدمات پاراكلينيكي و تخصصي مصرف مي‌شود كه در نتيجه نابساماني اقتصاد سلامت را در پي دارد.
وي عنوان كرد كه همين هزينه كردهاي غلط است كه از يك سو درآمدهاي بسياري براي برخي متخصصان به همراه دارد و از سوي ديگر در آمد پزشكان عمومي و مراجعات آنها را كاهش داده و در مقابل مخارج زيادي روي دست بيماران مي‌گذارد.
دكتر مسلمي‌فرد با انتقاد شديد از تخصص‌گرايي نظام سلامت، گفت: متأسفانه قرار گرفتن برخي متخصصان منفعت طلب در رأس دستگاه‌هاي اجرايي باعث شده كه پزشكان عمومي به عنوان نفرات دسته دوم و سوم نظام سلامت تلقي شوند و محدوديت‌هاي مختلف شغلي براي آنان ايجاد شود تا منافع و درآمدهاي متخصصان به خطر نيفتد.
وي افزود: وقتي تدريس و تجويز برخي داروها فقط ويژه متخصصان است و اغلب مراجعه هاي بيماران نيز به متخصصان صورت مي‌گيرد، بخش عمده‌اي از مردم به غلط تصور مي‌كنند كه پزشكان عمومي سواد و صلاحيت علمي براي درمان ندارند و از مراجعه به آنها خودداري مي‌كنند.
دكتر مسلمي‌فرد با تأكيد بر اينكه آپارتايد تحصصي موجود در نهايت به ضرر اقتصاد كشور و باعت زيان بيماران است، ادامه داد: هر سال به علت تحميل هزينه‌هاي سنگين درمان بيماري‌ها، 4 تا 5/4 درصد جمعيت كشور به زير خط فقر سقوط مي‌كنند در حالي كه با پيش‌بيني جايگاه مناسب براي پزشكان عمومي و اجراي صحيح طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع مي‌توان از صرف بسياري از هزينه‌هاي اضافي توسط بيماران جلوگيري كرد.
وي خاطرنشان كرد كه در اجراي طرح پزشك خانواده، تسهيلات و منافع مادي و معنوي پزشكان بايد بيش از اين در نظر گرفته شود تا جذابيت لازم براي ارائه خدمت در مناطق محروم براي جامعه پزشكي وجود داشته باشد.
نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي، بيان كرد كه برخي از مسئولان نظام سلامت با تخصص‌گرايي و بي اعتنايي به جايگاه پزشكان عمومي، به طور عامدانه به دنبال شكست طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع هستند و منافع خود را در آشفته بودن نظام سلامت مي بيندد و همواره از «وضعيت پزشكان عمومي» به عنوان يك سوژه تبليغاتي براي رشد و ترقي خود استفاده مي‌كنند.
وي در ادامه با اشاره به بحث‌هايي درباره اجراي طرح پزشك امين از سوي سازمان تأمين اجتماعي گفت: «پزشك امين» طرح خوبي است و حتي از طرح پزشك خانواده نيز ساختار قوي‌تري دارد اما متأسفانه ضمانت اجرايي و جايگاه قانوني ندارد.
دكتر مسلمي‌فرد افزود: طرح پزشك امين رابطه مالي بين پزشك و بيمار را قطع مي‌كند و رقيب بسيار خوبي براي طرح پزشك خانواده است اما هيچ ضمانتي وجود ندارد كه پس از اجرا، با تغيير مسئولان و سياستگذاران فعلي نظام سلامت اجراي آن ادامه پيدا كند.
وي گفت: در شرايط فعلي، هر مسؤول و مديري كه وارد نظام سلامت كشور مي‌شود طرحي را پي‌ريزي و اجرا مي‌كند در حالي كه در بسياري از آنها نيازها و فوريت‌هاي سلامت كشور در نظر گرفته نشده است و به علت در نظر گرفته نشدن استراتژي‌ها و افق‌هاي روشن، تنها حاشيه‌اي به حواشي نظام سلامت اضافه مي‌كند، اما درست در همين شرايط دستيابي به افق‌هاي ترسيم شده توسط مسئولان براي سال 1404، ناديده گرفته مي‌شوند و كشور را از حيث سلامت از بسياري از كشورهاي منطقه نيز عقب مانده‌تر قرار مي‌دهد.
دكتر مسلمي‌فرد، در ادامه با اشاره به ايثارگري جامعه پزشكي به ويژه پزشكان عمومي در ارائه خدمات سلامت به مردم با وجود فشارها و بي‌توجهي‌هاي موجود، اظهار كرد: با وجود اينكه پزشكان عمومي به صورت شبانه‌روزي و با كمترين درآمد خدمات درماني مردم را ارائه مي‌دهند اما هر از گاهي با بي‌مهري رسانه‌ها مواجه مي‌شوند كه ادامه اين روند مي‌تواند به كمرنگ شدن اعتماد متقابل پزشك و مردم منجر شود.
وي محور قرار گرفتن رويكرد پيشگيرانه به جاي درمان محوري را عامل مهمي در پيشرفت بيش از پيش پزشكي كشور در آينده مي‌داند و لازمه آنرا در اولويت قرار گرفتن حوزه سلامت در امور كشور و افزايش اعتبارات اين حوزه عنوان مي‌كند.
نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي، به مسئولان نظام سلامت نيز توصيه مي‌كند تا با پيشه نمودن رفاقت به جاي رقابت، عدالت محوري را در حوزه سلامت مورد توجه قرار دهند و به دور از هر گونه شعار و تبليغ، در جهت تقويت جايگاه پزشكان عمومي در نظام سلامت و تأمين اقتصاد سالم نظام سلامت حركت كنند.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن