تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814720621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 12دغاغله، كارشناس قرآني:قاريان قرآن نكات مهم و كليدي صرف و نحو عربي را فرا بگيرند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 12دغاغله، كارشناس قرآني:قاريان قرآن نكات مهم و كليدي صرف و نحو عربي را فرا بگيرند
گروه فعاليت‌هاي قرآني: يك پيشكسوت قرآني معتقد است كه ضرورت فراگيري صرف و نحو عربي براي قاريان قرآن به صورت صد در صد مطرح است و قاريان قرآن بايد نكات مهم و كليدي صرف و نحو را كه براي قرائت قرآن مورد نياز است، فرا بگيرند.
در بخش نخست از گفت‌وگوي «مهدي دغاغله» پيشكسوت، داور بين‌المللي قرآن كريم و سرپرست گروه تواشيح بين‌المللي ثقلين اهواز، با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) اين كارشناس قرآني كشورمان با اشاره به آسيب‌هاي تلاوت قاريان قرآن ايراني گفت: از مهم‌ترين مسائلي كه قاري قرآن بايد مورد توجه قرار دهد و متأسفانه اين مسئله در بين قاريان ايراني چندان جدي گرفته نشده است، بحث حفظ قرآن كريم است، كه اگر خوب در اين مبحث دقيق شويم در خواهيم يافت كه حفظ قرآن در قرائت قاريان تأثيرات فراواني دارد.

وي ادامه داد: تجربه ثابت كرده است كه قاري قرائت خود را با آيين‌نامه مسابقات وفق مي‌دهد و به دليل اين مسئله اگر بحث توجه به مفاهيم در قرائت قرآن طي مسابقات جدي گرفته شود و به مفاهيم بهاي بيشتري بدهند در تلاوت قاريان ايراني بسيار سودمند خواهد بود.

سرپرست گروه تواشيح بين‌المللي ثقلين اهواز تأكيد كرد: در اكثر مسابقات بين‌المللي ديگر كشورها كه خود از نزديك شاهد آن بوده‌ام بعد از تلاوت قاري از وي درباره احكام تجويدي، طرق و روايات، ترجمه و تفسير آياتي كه تلاوت كرده و نيز نغماتي كه در تلاوت خود به كار برده سئوال مي‌شود، پيشنهاد من اين است كه اين امر در مسابقات داخل كشور نيز اجرا شود تا قاريان توجه بيشتري به معاني آيات داشته باشند.
بخش نخست اين گفت‌وگو را اينجا بخوانيد!

در ادامه اين گفت‌وگو دغاغله با اشاره به آزمون كتبي مفاهيم كه در مسابقات قرآن از متسابقان گرفته مي‌شود، تصريح كرد: به طور معمول و طبق آن چيزي كه تا كنون شاهد آن بوده‌ايم قاريان قرآن آزمون مفاهيم را چندان جدي نمي‌گيرند و اين آزمون در نتيجه پاياني قرائت متسابقان تأثيري ندارد.

اين پيشكسوت قرآني كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه آيا آشنا بودن قاريان ايراني به قواعد صرف و نحو عربي را ضروري مي‌دانيد يا خير، عنوان كرد: به طور طبيعي اين نياز به صورت صد در صد مطرح است اما فراگيري همه مطالب ريز و درشت صرف و نحو عربي براي قاريان ضروري نيست.

سرپرست گروه تواشيح بين‌المللي ثقلين اهواز افزود: قاريان قرآن بايد نكات مهم و كليدي صرف و نحو را كه براي قرائت قرآن مورد نياز است فرا بگيرند، به عنوان مثال قاري بايد بداند چگونه بايد جملات پرسشي را از خبري در تلاوت خود تميز دهد.

وي ادامه داد: قاري بايد بداند كه هرگاه در ابتداي آيات ادواتي مانند هل، همزه، ليت، أيان، أي و غيره را ببيند اين آيات پرسشي است و بايد با لحن پرسشي خوانده شود، يا بايد بتواند در قرائت خود انواع «ما» را از هم تميز دهد، به عنوان مثال بداند كه اين «ما» در اين آيه «ماي» نافيه است يا «ماي» موصوله و يا غيره.

جايگاه تلاوت قرآن در ايران را به سه دوره تقسم مي‌شود

اين كارشناس قرآني در پاسخ به اين پرسش كه جايگاه گذشته، فعلي و آينده قرائت در ايران را نسبت به ساير كشورها چگونه ارزيابي مي‌كنيد تصريح كرد: جايگاه تلاوت قرآن را از زمان اول انقلاب تا كنون مي‌توان در سه دوره مشخص بررسي كرد: 1) دوره اول مربوط به زماني است كه تلاوت‌هاي قاريان قاعده‌مند نبود و از قاعده خاصي پيروي نمي‌كرد.

دغاغله ادامه داد: در دوره اول تلاوت‌هاي قاريان چون از ضابطه خاصي پيروي نمي‌كرد؛ ممكن بود تلاوت‌ها از كيفيت فني خوبي برخوردار باشد يا به عكس، از كيفيت فني خوبي برخوردار نباشد و اين امر نيز امري بديهي بود.

اين كارشناس قرآني كشورمان گفت: دوره دوم قرائت در ايران برمي‌گردد به زماني كه قاريان مصري به ايران آمدند و صحبت از مقامات و نغمات قرآني به ميان آمد و كسي نيز از كم و كيف نغمات و ماهيت و چيستي آن‌ها آگاهي كاملي نداشت.

اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: با ورود بحث نغمات و صوت لحن و پرداختن قاريان ايراني به مباحث صوت و لحني تلاوت‌هاي قاريان رشد چشمگيري پيدا كرد و تا حدودي به ضابطه و قاعده اصلي خود نزديك شد اما باز هم احساس مي‌شود كه در اين دوره كم كار شده است.

سرپرست گروه تواشيح بين‌المللي ثقلين اهواز تصريح كرد: دوره سوم نيز دوره آشنايي با مفاهيم و خواندن قرآن طبق معنا و مفهوم آيات است و فن قرائت در ايران هم‌اكنون در مرحله آغازين اين دوره قرار دارد.

اين گفت‌وگو ادامه دارد...

يکشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن