تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821312476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت خارجه: تحريم بانك مركزي فشار سياسي و تبليغاتي استنوسانات ارزي ربطي به تحريم ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سخنگوي وزارت خارجه: تحريم بانك مركزي فشار سياسي و تبليغاتي استنوسانات ارزي ربطي به تحريم ندارد
عكس: خبرگزاري مهرمنتظر اعلام تاريخ و مكان دور تازه گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 از سوي خانم اشتون هستيمسخنگوي وزارت خارجه در واكنش به اقدام رييس‌جمهور آمريكا در امضاي مصوبه تحريم بانك مركزي ايران گفت: اين اقدامات كه توسط مقامات آمريكايي براي اعمال فشار به ملت ما دنبال مي‌شود، نمي‌تواند تاثيري بر اراده ملت بزرگ ما در دسترسي به اهداف و حقوق اساسي خود داشته باشد؛ هر چند ما مبادلات بانكي و تجاري خاصي با آمريكا نداشتيم. اما اين اقدامات بيشتر در قالب نوعي فشار سياسي و تبليغاتي صورت مي‌گيرد.


رامين مهمانپرست كه روز گذشته در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در اين باره توضيح داد: به نظر مي‌آيد كشورهايي كه تحت فشار آمريكا در اين مسير قدم برمي‌دارند منافع ملي خود را در مقابل فشارهاي سياسي آمريكا و اهداف نامشروع آن از دست مي‌دهند و ملت ما اين‌گونه اقدامات نامشروع را در ذهن خود خواهد داشت و هر چقدر اين اقدامات بيشتر صورت بگيرد، ضمن اينكه نشان دهنده پيشرفت ملت ما و تاثيرگذاري و اقتدار بيشتر آن است، از همه‌ اين فشارها به عنوان فرصتي براي افزايش سرعت رشد خود استفاده مي‌كند.
سخنگوي وزارت خارجه درباره دليل افزايش بي‌سابقه نرخ ارز در بازار و تاثير تحريم بانك مركزي از سوي آمريكا نيز گفت: اين موضوع هيچ ربطي به تحريم بانك مركزي از سوي آمريكا ندارد. هنوز اين تحريم شكل عملي به خود نگرفته است و زمان اجرا و عملي شدن اين قانون چند ماه طول خواهد كشيد. بحثي كه در بازار ارز رخ داده، ريشه در جاي ديگري دارد.
مهمانپرست در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه كاهش بي‌سابقه ارزش پول ايران چه پيامي براي شركاي تجاري‌اش در منطقه دارد، گفت: مسائل مختلفي ممكن است در نوسان نرخ ارز دخالت داشته باشد؛ از جمله مساله مديريت نقدينگي داخل كشور. ما شاهديم در گذشته اين نقدينگي گاه در مسكن و زماني در سكه و ارز متمركز شده است و ايران براي كنترل نرخ تورم و جلوگيري از افزايش قيمت مسكن تدابيري موثر داشته است.
حذف ايران از بازار انرژي ممكن نيست
خبرنگار خبرگزاري فرانسه با اشاره به اظهارات محمدرضا رحيمي معاون اول رييس‌جمهور مبني بر احتمال بستن تنگه هرمز و نيز برگزاري رزمايش ارتش در خليج‌فارس، سوال كرد آيا ايران به جمع‌بندي براي بستن تنگه هرمز با توجه به تحريم هاي جديد رسيده است؟ كه مهمانپرست در پاسخ گفت: در رابطه با تحريم‌ها كه سوال شده شواهد حاكي از آن است كه تحريم‌ها، كشورهاي
تحريم‌كننده را در فشار مي‌گذارد؛ چون وضعيت انرژي در دنيا به شكلي نيست كه كشوري مثل ايران به‌عنوان چهارمين دارنده ذخاير نفت و دومين دارنده ذخاير گازي جهان را بتوان حذف كرد.
مهمانپرست در عين حال بيان كرد: ما كمترين ميزان صادرات نفت و گاز به اروپا و غرب را داريم و از طرف ديگر فكر نمي‌كنم كساني كه به دنبال اين موضوع هستند، خيلي جدي باشند. مي‌بينيم كه اختلاف نظر هم بين آنها وجود دارد؛ در هر صورت اولين كسي كه در اين چارچوب ضرر مي‌كند خود آنها هستند.
انتقاد از حضور نيروهاي خارجي در خليج‌فارس
وي همچنين گفت: آنچه درباره تنگه هرمز مطرح مي‌شود و رزمايش اخير نيروي دريايي كشورمان، نشان دهنده عزم جدي كشور ما براي حفظ ثبات و امنيت خليج‌فارس با تمام توان و آمادگي كامل است. امنيت اين منطقه حساس بايد به بهترين شكل حفظ شود. حضور نيروهاي خارجي در منطقه خليج‌فارس را مغاير با ثبات و امنيت مي‌دانيم. توانايي بالاي دفاعي كشورمان نشان دهنده آمادگي كامل ما براي ايجاد ثبات و امنيت در اين منطقه‌ حساس است.
منتظر پاسخ اشتون هستيم
سخنگوي وزارت خارجه درباره اعلام آمادگي اخير ايران براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5 گفت: پاسخ نامه كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا براي ادامه گفت‌وگوها پيش از اين داده شده است و ما در حال حاضر منتظر هستيم تا تاريخ و مكان پيشنهادي نشست بعدي توسط خانم اشتون ارائه شود.
مهمانپرست تصريح كرد: پس از اينكه زمان و مكان بعدي اين گفت‌وگوها اعلام شد، آقاي جليلي و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان نظرات خود را در اين باره اعلام مي‌كنند. با تماس‌هايي كه بين آنها برقرار خواهد بود به توافق نهايي خواهند رسيد.
اتحاديه اروپا: ما هم منتظريم
با اين حال، سخنگوي كاترين اشتون روز سه‌شنبه بار ديگر اعلام كرد براي آنكه مذاكرات بتواند از سر گرفته شود، ايران بايد به نامه اتحاديه اروپا پاسخ دهد. به گزارش ايسنا، مايكل مان به خبرگزاري فرانسه گفت: به ترتيب اولويت آنها بايد ابتدا به اين نامه (نامه كاترين اشتون به سعيد جليلي كه از سرگيري بدون پيش شرط مذاكرات را خواستار شده بود) پاسخ دهند. وي با ناديده گرفتن درخواست ايران از اتحاديه اروپا براي تعيين تاريخي براي دور جديد مذاكرات گفت كه «توپ در زمين ايران است» و خاطرنشان كرد كه اتحاديه اروپا همچنان در انتظار پاسخ ايران به نامه اكتبر خود است.
سخنگوي اشتون ادامه داد: ما براي آنها (نامه‌اي) نوشتيم و به طور كلي گفتيم كه اگر مي‌خواهيد نشان دهيد كه برنامه هسته‌اي شما صلح‌آميز است، خوشحال خواهيم شد به آن گوش كنيم و اين مذاكرات را شامل خواهد شد.
سفر قريب‌الوقوع بازرسان آژانس به ايران
سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري ديروز خود همچنين در پاسخ به پرسشي درباره تاريخ و زمان بازديد بازرسان آژانس از تاسيسات هسته‌اي ايران گفت: ايران دعوت كرده است تا هياتي از مقامات آژانس به سرپرستي معاون دبيركل آژانس به ايران سفر داشته باشند. اين سفر در چارچوب همكاري‌هايي است كه پيش از اين به صورت مستمر انجام شده است و ادامه دارد.
وي افزود: اين دعوت ابتدا از سوي كشور ما صورت گرفت كه نشان دهنده حسن نيت ما و شفافيت عملكرد ما در برنامه‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز است. اما درباره تاريخ دقيق آن در حال رايزني هستيم. اميدواريم به زودي شاهد حضور اين هيات از آژانس در ايران باشيم.
سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: دعوت دوباره ما نشان دهنده آمادگي ما براي همكاري است. مقامات آژانس بايد از اين فرصت بهره‌برداري كنند.
بحران سياسي عراق، موضوعي داخلي است
مهمانپرست همچنين درباره اخبار منتشر شده درباره ميانجيگري ايران در بحران عراق گفت: ما تاكنون در ارتباط با سفر نزديكان
اياد علاوي به تهران براي گفت‌وگو درباره مساله طارق‌الهاشمي مطلبي به صورت رسمي دريافت نكرد‌ه‌ايم. اگر مقامات رسمي عراق بخواهند به ايران سفر كنند حتما اطلاع‌رساني مي‌شود، ضمن اينكه با توجه به روابط بسيار خوب دو كشور، تبادل هيات‌هاي رسمي كاملا طبيعي و ضروري است. مهمانپرست گفت: اما بحث‌هايي كه در ارتباط با مسائل داخلي عراق مي‌شود را صرفا مسائل داخلي مي‌دانيم و معتقديم آن‌قدر تدبير در بين مقامات و گروه‌هاي سياسي عراق وجود دارد كه به بهترين شكل ممكن مسائل داخلي خود را پيگيري كنند و در مورد مسائل قضايي نيز با رعايت استقلال قوه قضائيه كشورشان امور را انجام دهند.
رابطه با انگليس قطع نشده است
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش ديگري درباره آخرين اخبار درباره وضعيت روابط ايران و انگليس گفت: به دنبال مصوبه قانوني مجلس، سطح روابط ايران و انگليس به كاردار كاهش پيدا كرد. اقدامي كه مقامات انگليس براي خروج ديپلمات‌هاي خود از ايران داشتند به نظر ما نسنجيده و عجولانه بود. قطع رابطه با انگليس صورت نگرفته است، اما در حال حاضر فعاليت سفارتخانه‌هاي ايران و انگليس در دو كشور به حالت تعطيل درآمده است. وي گفت: بحث راه‌اندازي دفتر حفاظت منافع در دو كشور قاعده خود را دارد و در شرايطي مطرح مي‌شود كه براي قطع رابطه به صورت بلندمدت يا كوتاه‌مدت توافقي بين دو طرف صورت گيرد و مستقيما پيشنهادي براي معرفي كشوري در اين باره ارائه شود كه هيچ‌كدام از اين مسائل اتفاق نيفتاده است. خبرنگار ديگري در مورد علت فيلتر شدن سايت سفارت انگليس در تهران پرسيد كه مهمانپرست گفت: اين موضوع در حوزه مسووليت و كار وزارت خارجه نيست. مسوولين بخش‌هاي مختلف كه وظيفه دارند اين موضوعات را پيگيري كنند با توجه به اقداماتي كه در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت مي‌گيرد،‌ تصميماتي مي‌گيرند.
واكنش به منطقه پرواز ممنوع در سوريه
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش ديگري درباره افشاي طرح سري غرب براي اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوريه از سوي ناتو گفت: هرگونه دخالت نيروهاي خارجي در كشورهاي مختلف از جمله سوريه حتما محكوم است. نه مردم سوريه و نه جريانات سياسي داخل آن موافق مداخله خارجي نيستند. دولت و مردم سوريه موافق انجام اصلاحات و يافتن راه‌هاي آن در مذاكرات‌شان هستند. دولت سوريه اقداماتي براي انجام اين اصلاحات دنبال كرده است و انجام آن حتما مي‌تواند به وضعيت داخلي سوريه كمك كند.
مهمانپرست تاكيد كرد: ما به كشورهاي ديگر توصيه مي‌كنيم به جاي دخالت كردن و تهديد نظامي، اجازه دهند دولت سوريه و مردم خود مسائل‌شان را حل كنند.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن