تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813179644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش‌هاي توسعه در بخش ارتباطات


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چالش‌هاي توسعه در بخش ارتباطات
نهادها- پس از انتشار مصاحبه‌اي با سيد احمد معتمدي، استاد دانشگاه اميركبير و وزيرسابق ارتباطات و فناوري اطلاعات در تاريخ 26/11/87 در مورد تحولات بخش ارتباطات كشور در 4سال اخير، وزارت ارتباطات پاسخي براي روزنامه ارسال كرد كه به‌دليل اين كه مطالب مندرج در پاسخ وزارت محترم خطاب به وزير سابق ارتباطات بود از ايشان درخواست كرديم تا به‌اين موارد خود پاسخ بگويند.

ضمن درخواست از همه دست‌اندركاران بخش مخابرات و ارتباطات كشور براي كمك به شفاف شدن شرايط جاري در اين بخش و روشن شدن توسعه محقق شده و كمبود‌ها و كاستي‌هاي آن، پاسخ وزارت ارتباطات و درپي آن پاسخ آقاي معتمدي منتشر مي‌شود.

جوابيه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات

متاسفانه جناب آقاي دكتر معتمدي در مصاحبه خود اكثر تحولات صورت گرفته در حوزه ارتباطات در دولت نهم را به ديده ترديد نگريسته و بسي جاي تعجب است كه يك مسئول سابق تا اين حد از پيشرفت و رشد كشور خود احساس عدم رضايت مي‌كند.

1- در شروع برنامه چهارم توسعه، سرانه مرسوله دستي در كشور 8بوده و در پايان سال 1386 سرانه مرسوله به 14.9 رسيده است در صورتي كه در اين مدت بسياري از امور به بخش خصوصي واگذار شد و اگر عملكرد آنها محاسبه شود بسيار بيشتر خواهد بود. بنابراين در پايان برنامه چهارم از عدد 20 هم عبور خواهد كرد.

2- واگذاري تلفن ثابت در سال 86 در همه شهرهاي كشور به روزرشد و هم اكنون قابليت و توانايي واگذاري تلفن ثابت كشور توسط شركت‌هاي مخابراتي سالانه بيش از 5ميليون مشترك است ولي مشتري نيست. شركت مخابرات استان‌ها با تبليغات مختلف نظير تيزر تلويزيوني، چاپ آگهي در روزنامه و نصب پلاكارد خواستار ثبت نام مردم هستند حال آقاي دكتر معتمدي چه منطقه‌اي را سراغ دارند كه تلفن ثابت پرحجم بخواهد و توانايي واگذاري نباشد، اعلام كنند تا بررسي شود.

3- ايشان در بخش ديگري مدعي وضعيت‌ بد فناوري اطلاعات شده‌اند. براي اطلاع ايشان بايد گفت در مدت مشابه خدمت ايشان پهناي باند بين‌الملل كشور از 4STM1 فراتر نرفته بود در صورتي كه در دولت نهم بالغ بر 77STM1 افزايش يافته است؛ يعني ظرف 3سال دولت نهم 20برابر زمان مديريت جناب دكتر معتمدي شده است. آيا ايشان اطلاع ندارند به همت دولت نهم براي بيش از 359 دانشگاه فيبر نوري كشيده شده است، بيش از 20هزار بانك به شبكه متصل و بيش از 60هزار كيلومتر فيبرنوري در سراسر كشور كشيده شده است.

هم اكنون در بيش از 7هزار روستاي كشور دفاتر ICTروستايي با نگاه جديد ايجاد و پست بانك در آنها مستقر شده و ارائه خدمات مي‌كند، تعداد كانال‌هاي انتقال كشور از يك ميليون در زمان ايشان بالغ بر 2.5 ميليون افزايش يافته و بيش از 500 شهر كشور در دولت نهم داراي شبكه انتقال شدند. در حال حاضر بالغ بر 356 هزار تلفن همگاني شهري و راه دور در كشور وجود دارد كه نصف اين تعداد در دولت نهم راه‌اندازي شده است. ساير شاخص‌هاي ديگر زيرساختي هم به همين صورت رشد داشته است. واقعا انگيزه جناب آقاي دكتر معتمدي از ايجاد ترديد در رشد و تعالي تحقق يافته كشور معلوم نيست. علي ايحال پيشنهاد مي‌شود ايشان با شركت‌هاي مخابراتي استان‌ها هماهنگي نمايند تا بازديدي از اين تحولات داشته باشند و تلاش همكاران سابق خود را ناچيز تلقي نكنند و به نحوي از اين خادمان مردم دلجويي كنند.

4- در رابطه با شبكه ارتباطات سيار نيز متاسفانه اظهار نظر غير كارشناسي شده است، چرا كه در طول دولت نهم تعداد BTSهاي نصب شده در كشور بيش از 5برابر شده و تعداد مراكز سوئيچ و ظرفيت شبكه افزايش يافته به خوبي پاسخگوي 60 ميليون مشترك مي‌باشد.

در نوروز سال 84(سال پايان خدمت ايشان) و سالي كه حدود 11سال از عمر تلفن همراه در كشور گذشته بود شبكه قادر به ارسال يك تا 2 ميليون پيامك نبود وليكن هم اكنون بحمداله بالغ بر 70ميليون پيامك در روز ارسال و دريافت مي‌شود.

آيا ايشان اطلاع ندارند كه خدمات GPRS و اينترنت روي گوشي تلفن همراه در اكثر استان‌هاي كشور ارائه مي‌شود؟ شايد هنوز ايشان مشترك اين سرويس نشده‌اند؟
آيا ايشان منكر اين قضيه هستند كه به همت دولت نهم همه شهرها و 20هزار روستا و نزديك به 38هزار كيلومتر جاده‌هاي اصلي كشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌‌اند. يعني ايشان مدعي هستند همه اين امور قبلا انجام شده است يا خداي نخواسته دروغ است. چند مورد مقايسه‌اي دوران مسئوليت ايشان و همان مدت در دولت نهم در زير ارائه مي‌شود تا خوانندگان و همه كمك كنند نقد با تخريب مغلطه نشود. در عين حالي كه طرح دستاوردهاي عظيم و پرافتخار دولت نهم به معني نفي خدمات ديگران در گذشته نيست بلكه ارائه گزارش عملكرد و قابليت‌ها است.

الف – در سه سال و نيم آخر دولت قبل 13ميليون تلفن همراه و ثابت واگذار شد، در صورتي كه در سه سال و نيم دولت نهم بالغ بر 45 ميليون (يعني حدود 5/3 برابر) واگذار شده است.
ب- فيبر نوري شبكه‌هاي مخابراتي در دولت نهم به اندازه عمر فيبر نوري كشور تا شروع دولت نهم (كه بيش از 15سال مفيد بود) توسعه يافت.
ج- در دولت‌هاي قبل كمتر از هزار دفتر ارتباطات و فناوري اطلاعات در روستاها ايجاد شد د ر صورتي كه در دولت نهم بالغ بر7 هزار دفتر تاكنون ايجاد شده است.
د- ظرفيت ارتباط بين‌الملل كشور در دولت نهم بيش از 10برابر ظرفيت ايجاد شده در مدت مشابه دولت قبل است.

ه- ضريب نفوذ اينترنت كشور در طول دولت نهم بالغ بر 5/3برابر دولت مشابه نسبت به دولت قبل رشد داشته است. در پايان براي فهم بيشتر مطلب و آگاهي مردم عزيز و شريف و انقلابي يكي از سؤال و جواب‌هاي مصاحبه خبرنگار محترم هفته نامه بزرگراه فناوري كه در سال 1385 با جناب آقاي دكتر معتمدي انجام داده‌اند ارائه مي‌شود.

سؤال خبرنگار:«به نظر شما با توجه به شناختي كه از شبكه تلفن همراه داريد واگذاري 8 ميليون سيم كارت در كشور ما طي يكسال و انتظار كيفيتي متناسب معقول است يا خير؟»
پاسخ دكتر معتمدي:«من در جريان برنامه‌ريزي كه امسال براي تلفن همراه صورت گرفته نيستم ولي مي‌توانم بگويم كار بسيار سختي است و اگر من بودم نمي‌توانستم؛ يعني با شناختي كه از كشور و توانايي كشور چه در بخش مخابرات و چه با كمك GCها و بخش خصوصي دارم كه اگر GCها نباشند ظرفيت شبكه‌سازي شركت مخابرات يك تا 1.5ميليون بيشتر نيست و واقعا عوامل آن را نداريم و شركت مخابرات ايران كه بايد كارهاي ديگري را هم انجام دهد و اگر همين ميزان را هم انجام دهد كار بزرگي كرده ضمن اينكه كاري را كه به بخش خصوصي واگذار كرده بايد نظارت كند، هدايت و حمايت كند و بودجه‌اش را تامين كندكه خود مسئوليت بزرگي است. هم اكنون نيز پاسخگويي به 10 ميليون مشترك براي يك سيستم جوان كه عواملش را هم ندارد كار مشكلي است.» واگذاري 8 ميليون ثبت نام مذكور زودتر از موعد مقرر در سال 85 انجام شد.

پاسخ وزيرسابق ارتباطات و فناوري اطلاعات‌

1- در جوابيه ذكر گرديده است كه نفي كار ديگران آنهم توسط نهادهاي رسمي و مسئولان جمهوري اسلامي كار صحيحي نيست. اين سخن درستي است كه اميدوارم مسئولان محترم وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت نهم با تغيير ادبيات، بنده را مجبور به پاسخگويي نكنند. خصوصاً با توجه به نفي عملكرد همه دولت‌هاي قبل كه در اصل نفي دستاوردهاي انقلاب اسلامي است كه در تبليغات اين وزارتخانه به مناسبت دهه مبارك فجر نيز شاهد آن بوديم. اين مسئله همه را مجبور به دفاع از زحمات مديران و كاركنان زحمتكش وزارت متبوع و دستاوردهاي انقلاب مي‌كند.

2- ارائه عملكرد و دستاوردها در هر مقطعي كار پسنديده‌اي است. البته هنگام اين كار بايد دقت كرد كه آمار صحيح ارائه شود و از انصاف خارج نشد. به‌عنوان مثال در دهه فجر بارها در تبليغ تلويزيوني وزارت ارتباطات تكرار شد كه با ارتباط رساني به 18 هزار روستا در دولت نهم تعداد روستاهاي داراي ارتباط به 53 هزار روستا رسيد، درصورتي‌كه در انتهاي دولت هشتم نزديك به 45 هزار روستا داراي ارتباط بوده و در دولت نهم تنها 8 هزار روستا داراي ارتباط شده است. اطلاعات مندرج در پايگاه شركت مخابرات ايران و اطلاعات مندرج در ويژه نامه هفته دولت چاپ شهريور 87 (صفحه11) نيز اين مطلب را تاييد مي‌كند.

يا در همين جوابيه ذكر گرديده ظرفيت بين‌المللي IT به حدود 20 برابر افزايش يافته (از 4STM1 به 77STM1) كه اين با آمار وزارت (صفحه 28 گزارش فوق‌الذكركه نشان‌دهنده رشد 256 درصدي پهناي باند بين‌الملل است) همخواني ندارد و حدود 8 برابر آمار نادرست ارائه شده است!. يا در بخش ديگري ذكر شده كه بيش از 20 هزار شعبه بانك به شبكه متصل شده‌اند در حالي‌كه تا آنجا كه اينجانب اطلاع دارم كل شعبه‌هاي بانكي كشور حدود 17 هزار شعبه است و درخواست بسيار كمتر از 20 هزار بايد باشد. متأسفانه از اين آمارها بسيار ديده مي‌شود. اميدوار هستم كارشناسان ذي‌ربط اطلاعات دقيق‌تري در اختيار مديران و مردم قرار دهند. البته مطمئن هستم كه تعمدي در ارائه آمار غلط وجود ندارد بلكه نياز به دقت بيشتري است.

3- نكته ديگر اين است كه اگر آمار صحيح ارائه مي‌شود در مقايسه عملكرد دولت نهم با دولت‌هاي قبل تنها اتكا به آمار كفايت نمي‌كند. ممكن است تاسيساتي در يك دولت ساخته شود و ابتداي دولت بعد به بهره‌برداري برسد، بنابراين مقايسه آنها صحيح نيست. مثلاً گفته شده كه تعداد ICT روستايي در دولت نهم به 7هزار رسيده است. اين مطلب صحيح است اما در كنار آن بايد گفته شود عمليات ايجاد حداقل 6 هزار دفتر در دولت قبل شروع شده 2 هزار عدد آن در همان دولت افتتاح شده و بقيه هم درصد بالايي پيشرفت كار داشته‌اند. يا اگر گفته مي‌شود تعداد تلفن همراه از 5/7 ‌ به 60 ميليون رسيده است، در كنار آن نيز بايد گفته شود كه تغيير ساختارها، ايجاد شركت ارتباطات سيار، ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي، 700 ميليارد تومان ‌ قرارداد كليد در دست براي نخستين بار در تاريخ وزارت، بسياري از قراردادهاي ديگر و همچنين راه‌اندازي اپراتور دوم همه مربوط به دولت قبل بوده است.

بهتر است گفته شود، چه كارهاي زيربنايي و اساسي در اين دولت انجام شده است و چه ميزان قرارداد به نتيجه رسيده است؟ تا مقايسه بين عملكرد دولت نهم و دولت‌هاي قبل معني پيدا كند. اگر گفته مي‌شود همه شهرها در دولت نهم از نظر تلفن ثابت به روز شده‌اند در كنار آن بايد گفته شود سهم هر دولت در اين به روز شدن چقدر است و چه سهمي از آن مربوط به پيشرفت فناوري است. بايد گفته شود ابتداي انقلاب از فناوري آنالوگ كه بسيار گران قيمت و از نظر اجرايي پيچيده بوده استفاده مي‌شده و در حال حاضر توسعه با فناوري ديجيتال انجام مي‌شود كه بسيار ساده‌تر انجام مي‌شود. از اين مطالب و موارد بسيار مي‌توان ذكر كرد كه جهت خودداري از طولاني شدن مطلب از ذكر بقيه موارد خودداري مي‌نمايم.

4- مطالبي كه از يكي از مصاحبه‌هاي قبلي اينجانب استفاده شده كه بنده در مورد واگذاري 8 ميليون سيم كارت در يك سال اعلام كرده‌ام با در نظر گرفتن استاندارد و كيفيت مكالمات بود، مسئله كيفيت در برنامه پيش‌بيني شده بود كه متأسفانه تحقق پيدا نكرد. تاكيد مي‌كنم كه فروش سيم كارت كار ساده‌اي است و بيش از اين هم امكان واگذاري آن وجود دارد.

5- در مورد آمار سرانه مرسولات مطالب ارائه شده از طرف اينجانب صحيح است و سرانه مرسولات در شهريور 84 برابر 2/11 بوده است. آمار منتشره در صفحه 32 گزارش وزارت ارتباطات (ويژه نامه هفته دولت) اين مطلب را تاييد مي‌كند. دليل افزايش مجدد سرانه ابتداي سال 87 نيز برقراري مجدد چند قرارداد بزرگ ارسال مرسولات با نهادهاي دولتي بود. متأسفانه همين جوابيه نشان مي‌دهد پست كشور از اهداف برنامه چهارم كه رسيدن به سرانه 20 است بسيار عقب است.

در انتها تأكيد مي‌كنم منظور از اظهارات بنده دفاع از عملكرد همكاران در دوران گذشته و تذكر به دوستان در دولت نهم است كه در ارائه آمار به مردم دقت بيشتري شود. انصاف را بايد رعايت نمايند و توجه داشته باشند نفي بيش از 26 سال عملكرد دولت‌هاي گذشته در حقيقت به معناي نفي دستاوردهاي انقلاب اسلامي است. قصد اينجانب ناديده گرفتن زحمات انجام شده نيست و وظيفه خود مي‌دانم از زحمات انجام شده توسط مديران و كاركنان وزارت در اين چند سال تشكر كنم و آرزوي توفيق بيش از پيش براي آنها داشته باشم.

يکشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن