تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798605981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي اجمالي به ارزشيابي توصيفي در نظام جديد آموزش ابتدايي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نگاهي اجمالي به ارزشيابي توصيفي در نظام جديد آموزش ابتدايي
آموزش و پرورش رسمي در ايران با قدمتي بيش از يك قرن در ادوار مختلف به دنبال تحول و دگرگوني بوده لكن به دليل كم توجهي به مباني ارزشي ويژگي هاي فرهنگي و نيازهاي اجتماعي در اين زمينه كمتر توفيق داشته است . با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و جاري شدن ارزش هاي اسلامي در اركان حكومت تغييرات گسترده اي در بنيادهاي نظري اهداف محتوي روش ها و ديگر اجزاي نظام آموزشي آغاز شد اما به دليل حاكميت ديدگاههاي گذشته و عادت شدن روش ها آنگونه كه بايسته نظام جمهوري اسلامي است اين تغييرات نهادينه نشده و ضرورت آن همچنان به قوت خود باقي است .
رهبر معظم انقلاب با نگاه عميق همه جانبه و پايدار نسبت به رسالت آموزش و پرورش در نظام اسلامي بر ناكافي بودن تغييرات در نظام آموزشي تاكيد كرده و بر لزوم استمرار آن به صورت دقيق تر و عميق تر امر فرموده اند. در جهت پاسخگويي به فرامين رهبري معاونت آموزش و نوآوري به دنبال ايجاد تغيير در عناصر مختلف نظام آموزشي ازجمله سيستم ارزشيابي تحصيلي برآمده است . سيستم ارزشيابي جديد (توصيفي ) مرحله مطالعاتي و آزمايشي خود را در سال هاي گذشته (1381 الي 1386 ) طي كرده و از سال تحصيلي 88 ـ87 وارد مرحله جديدي شده كه بدون هماهنگي و همراهي آموزگاران مديران دانش آموزان و والدين گرامي به موفقيت نخواهد رسيد. ارزشيابي توصيفي در صدد است با تغيير در ديدگاه ها نگرش ها و روش هاي دست اندركاران نظام آموزشي و خانواده ها محيط پربار بانشاط و جذابي را براي كودكان فراهم نمايد. مجموعه حاضر براي آشنايي كلي والدين گرامي تنظيم شده و اميد است بتواند به بخشي از سوال هاي اين عزيزان پاسخ دهد.
يكي از مهمترين دغدغه هاي والدين در امر تعليم و تربيت فرزندان موفقيت آنان در امور تحصيلي است . نظام آموزش و پرورش با درك اين دغدغه ارزشمند خود را ملزم مي داند تا حداكثر تلاش خود را براي فراهم آوردن شرايط مناسب يادگيري و رشد و بالندگي فرزندان ايران عزيز اسلامي فراهم نمايد.
آيا تاكنون از خود پرسيده ايم كه انتظارمان از مدرسه چيست
به اين سوال مهم هر كسي پاسخي مي دهد. عده اي اعتقاد دارند مدرسه بايد علوم مختلف را به دانش آموزان آموزش دهد. عده اي ديگر به آموزش مهارت هاي زندگي گروهي نيز بر رشد ارزش ها و ويژگي هاي اخلاقي و... تاكيد مي نمايند. پاسخ هيچ گروهي نادرست نيست . اما كامل هم نيست مدرسه وظيفه دارد فرصت هاي مناسبي براي تعليم و تربيت اسلامي به معناي واقعي فراهم نمايد و نبايد هيچيك از موارد فوق مورد كم توجهي قرار گيرد.
كودكان بايد مهارت هاي پايه و اساسي را با جذاب ترين روش ها در محيط آرام و دلنشين بياموزند و با مشاركت فعال و موثر در اين فرايند آماده زندگي در جامعه فردا شوند . دوره ابتدايي در نظام آموزشي ايران دانش آموزان گروه سني 10 ـ6 ساله را دربرمي گيرد و اين دوره به دليل ويژگي ها و شرايط سني كودكان از اهميت و حساسيت بيشتري نسبت به دوره هاي تحصيلي ديگر برخوردار است زيرا :
كودكان در اين دوره بيشترين آمادگي را براي يادگيري دارند.
انگيزه و علاقه كودكان به آموختن با توجه به گرايش فطري آنها به جستجوگري و پرسشگري و كسب شناخت بالاست .
دوره اي است كه شخصيت دانش آموزان شكل مي گيرد و آينده آنها را تحت تاثير قرار مي دهد.
در اين دوره كودكان هنوز قالب شخصيتي پيدا نكرده اند و شرايط لازم را براي كسب تجارب ارزشمند دارند.
تصورات دانش آموزان نسبت به معلم كتاب مدرسه آموختن و... شكل مي گيرد.
تغييرات در اين دوره بيشتر در ابعاد كيفي انجام مي شود و امكان سنجش آنها به صورت كمي و دقيق وجود ندارد.
آيا به نظر شما با وجود ويژگي هاي دوره ابتدايي و انتظاراتي كه از مدرسه مي رود با روش هاي محدودي كه در حال حاضر براي شناخت كودكان و كسب اطلاعات لازم استفاده مي شود. مي توان به يادگيري دروني و فعال اميدوار بود قطعا پاسخ شما به اين سوال منفي است . لذا براي رسيدن به اطلاعات كامل هستند. معتبر و دقيق درخصوص دانش آموزان به ويژه در يادگيري هاي آنان نيازمند ايجاد تغيير در روش هاي سنجش و ارزشيابي هستيم .
ارزشيابي تحصيلي چيست
همه ما با امتحان آشنا هستيم وقتي دانش آموز بوديم مكرر در امتحان شركت كرده ايم اما آيا براستي خود امتحان هدف است يا امتحان وسيله اي است براي تشخيص ويژگي ها توانمندي ها تغييرها تفاوت ها پيشرفت ها موفقيت ها و... و آيا باز صرفا تشخيص مواردي كه ذكر شدند هدف هستند يا انتخاب برترين ها توانمندترين ها كمك به رفع نيازها پاسخگويي به احتياجات ارايه رهنمودها توجه به تفاوت ها و در آموزش و پرورش كمك به رشد تعالي و پيشرفت از طريق يادگيري
آيا امتحاناتي كه در حال حاضر وجود دارد خود به هدف تبديل نشده اند آيا اين امتحانات اطلاعات لازم در ابعاد مختلف را به ما مي دهند و آيا اين اطلاعات در زمينه هاي مورد نياز براي تصميم گيري جامع و معتبر هستند اينجا نيز پاسخ ها مي تواند متفاوت باشد. اما هيچيك از ما نمي توانيم مشكلاتي را كه اينگونه امتحانات داشته و دارند را انكار كنيم . آيا چاره كار در اين است كه امتحان را حذف كنيم يا بايد نگاه خودمان و روش هاي برگزاري امتحان و استفاده اي كه از نتايج آن مي شود را تغيير دهيم بله درست است ما براي اينكه به دانش آموز كمك كنيم تا بهتر ياد بگيرد و از يادگيري لذت ببرد و آن را در زندگي به كار گيرد نيازمند شناخت او هستيم بنابراين به روش هايي نياز داريم كه بتوانند اين شناخت را فراهم نمايند. ارزشيابي تحصيلي اين كار را انجام مي دهد. يعني معلم با استفاده از امتحان گرفتن تكليف دادن كار عملي خواستن پرسش كردن و... اطلاعات لازم را بگيرد و بر اساس آن وظيفه خود را كه همان فراهم كردن زمينه رشد پيشرفت و تعالي در ابعاد مختلف است انجام دهد. بنابراين امتحان يكي از روش هايي است كه معلم انجام مي دهد تا دانش آموز را بشناسد و البته نبايد تنها روش جمع آوري اطلاعات باشد. روشهاي ديگري نيز بايد توسط معلم براي شناخت همه جانبه دانش آموزان انجام گيرد كه به آنها سنجش و ارزشيابي مي گويند.
چرا ارزشيابي تحصيلي دوره ابتدايي بايد تغيير كند
شايد اين سوال مهمترين سوال براي والدين گرامي باشد. چه مشكلاتي در روش هاي فعلي وجود دارد وقتي به اهداف و انتظارات خودمان از مدرسه و آموزش و پرورش دقيق تر شويم متوجه خواهيم شد براي ايجاد اين انتظارات و در فرزندانمان به نگرشي نو روش ها و افراد جديد نياز داريم در حاليكه اشكالات نظام نمره اي در دوره ابتدايي عبارتند از :
1 ـ دانش آموزان را با اضطراب و نگراني روبه رو مي كند و محيط مدرسه را از نظر رواني و عاطفي تهديد مي كند .
2 ـ بيشتر به اطلاعات و دانش جزيي و حفظيات توجه مي شود تا درك و فهم و يادگيري هاي عميق .
3 ـ كودكان را به رقابت هاي نابرابر و ناسالم مي كشاند و نظام برنده و بازنده را ترويج مي كند .
4 ـ گرفتن نمره بالا و يا قبولي به جاي يادگرفتن و به دست آوردن تجارب مفيد تبديل مي شود .
5 ـ به آنچه كه دانش آموزان خارج از كلاس و يا مدرسه كسب مي كنند كم توجه است .
6 ـ به دانش آموزان القا مي كند فقط مطالبي را مطالعه كنند كه در امتحان به آنها توجه مي شود .
7 ـ باعث نگراني كاذب در اوليا مي شود .
8 ـ شناخت مناسبي از وضعيت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان ارائه نمي دهد .
مشكلات فوق و ساير مشكلاتي كه در اين مجموعه امكان طرح آنها وجود ندارد لزوم تغيير در روش هاي ارزشيابي تحصيلي دوره ابتدايي را ضروري و اجتناب ناپذير كرده است . اين تغييرات در قالب طرحي تحت عنوان « ارزشيابي توصيفي » ارايه گرديده است تا بخشي از اين نگراني ها را برطرف نمايد.
ارزشيابي توصيفي چيست
ارزشيابي توصيفي شكلي از ارزشيابي تحصيلي ـ تربيتي است كه در آن معلم با مشاركت فعال و دانش آموز و اولياي ايشان بااستفاده از ابزارهاي مختلف به جمع آوري اطلاعات در زمينه تلاش ها پيشرفت ها و موفقيت هاي دانش آموزان مي پردازد و با طبقه بندي تحليل و تفسير اطلاعات به آنها كمك مي كند تا بهتر ياد بگيرند و مشكلات يادگيري خود را به كمك اوليا و معلمان برطرف كنند.
هدف اصلي در ارزشيابي توصيفي بهبود شرايط يادگيري دانش آموزان با از بين بردن اضطراب هاي نامطلوب ناشي از برگزاري امتحانات و بازخوردهاي عددي است .
ويژگي هاي ارزشيابي توصيفي
1 ـ در ارزشيابي توصيفي به جاي دادن نمره به دانش آموز از عبارت هاي كيفي مثل تلاش خوبي داشته اي با تلاش به موفقيت رسيده اي براي موفقيت بايد بيشتر تلاش كني با انجام تمرين بيشتر مشكل شما برطرف مي شود و... استفاده مي شود.
2 ـ ارزشيابي توصيفي به زمان خاص محدود نمي شود اين ارزشيابي در محيط هاي يادگيري فعاليت هاي خارج از كلاس و محيط زندگي نيز جريان دارد.
3 ـ تلاش و رشد كودكان همانند موفقيت آنان ارزشمند است و فقط به موفقيت ها امتياز داده نمي شود بلكه تلاش و پيشرفت نيز امتياز دارد.
4 ـ همانگونه كه يادگيري دانش آموزان در حوزه هاي مختلف و سطوح متفاوت است سنجش و ارزشيابي آن نيز بايد بااستفاده از ابزارهايي باشد كه بتواند اين يادگيري ها را بسنجد. پوشه كار آزمون ها مشاهدات ازجمله ابزارهايي است كه در ارزشيابي توصيفي مورد استفاده قرار مي گيرد.
5 ـ در ارزشيابي توصيفي اصل بر ارتقا دانش آموزان بر پايه هاي بالاتر است مگر در موارد بسيار نادر و زماني كه دانش آموزان به دلايل خاصي به اهداف مدنظر نرسيده باشند.
6 ـ كارنامه دانش آموزان علاوه بر عملكرد درسي عملكرد اجتماعي و عاطفي و جسماني ـ فيزيكي را منعكس مي نمايد .
ارزشيابي توصيفي يا ويژگي هاي فوق راهكارهايي را براي برطرف كردن بخشي از مشكلات فراروي ارزشيابي تحصيلي ارائه داده است كه در ادامه به آنها اشاره مي شود.
برتري ها يا ويژگي هاي ارزشيابي توصيفي نسبت به روش كمي
الف ـ مهمترين هدف ارزشيابي توصيفي ايجاد تغيير در ديدگاه ها و نگرش هاي مسئولان مديران آموزگاران و والدين نسبت به ارزشيابي تحصيلي است . زيرا اصلي ترين عامل كارآمدي پايين روش هاي فعلي نگاه نادرست به هدف هاي مستتر در هر يك از روشهاست كه منجر به استفاده نادرست از آنها مي شود. به عنوان مثال آزمون و آزمودن اگر با هدف شناخت تغييرات حاصل از يادگيري كه بيانگر تلاش ها و فعاليت هاي معلم دانش آموزان و والدين گرامي است به كار رود و از نتايج آن ;
1 ـ براي كمك به دانش آموزان در جهت تلاش بيشتر و فعاليت دقيق تر
2 ـ توسط معلم و والدين در جهت برنامه ريزي مناسب تر استفاده شود اين عمل نه تنها ناپسند نيست بلكه عين صواب است .
ب ـ راهكار ديگري كه پيش بيني شده جايگزيني بازخوردهاي كيفي و توصيفي به جاي بازخوردهاي نمره اي است . نمره براي دانش آموز بيشتر به عنوان علامتي است كه برخي از رفتارهاي خوشايند و يا ناخوشايند دوستان معلمان اوليا و ديگران را به دنبال دارد. اما كمتر وسيله اي براي شناخت نقاط قوت ضعف توانمندي ها و محدوديت ها به كار گرفته مي شود. اما بازخوردهاي كيفي به دانش آموزان انگيزه و تلاش بيشتر در يك فضا و شرايط آرام و براي معلم توجه دقيق بر ابعاد يادگيري دانش آموزان و براي اوليا آگاهي از وضعيت تحصيلي و وظيفه و مسووليتي كه در قبال آن دارند مي دهد. نبايد حذف نمره را از بازخوردهايي كه به دانش آموز داده مي شود با حذف ارزشيابي يكسان تلقي كرد. ارزشيابي به صورت دقيق تر كامل تر با ابزارهاي مناسب تر با هدف ياري به دانش آموز و اوليا آنان در طول سال تحصيلي انجام مي شود; اما نتيجه با كلمه عبارت جمله و... اعلام مي گردد.
اگر يادتان باشد گفته شد ازجمله مشكلات ارزشيابي فعلي كم توجهي به تمامي آموخته ها و يادگيري هاي دانش آموزان مثلا در زمينه علاقه انگيزه احساسات نگرش ها توانايي ها مهارت ها كارهاي عملي و.. است . مواردي كه به جرات مي توان گفت هدف اصلي و اساسي دوره ابتدايي رشد و شكوفايي آنهاست كه در ارزشيابي توصيفي براي هر يك از آنان ابزار و روش مناسب پيش بيني شده است . مثلا براي سنجيدن عمل و رفتار دانش آموزان در جمع و گروه روش مشاهده و ابزاري تحت عنوان سياهه رفتار در نظر گرفته شده است . بنابراين معلم گرامي ضمن توجه به اين بعد يعني بعد اجتماعي آن را با روش و ابزار درست ارزشيابي مي كند و اطلاعات حاصله را بررسي تجزيه و تحليل كرده و از نتايج آن براي تصميم گيري درخصوص تنظيم برنامه آموزشي خود و اطلاع به والدين براي فراهم كردن زمينه تلاش و فعاليت بيشتر همراه با انگيزه لازم به كار مي برد.
ج ـ باتوجه به اينكه در حال حاضر در روش كمي برگزاري امتحانات در زماني غير از زمان آموزش و يادگيري انجام مي شود فاصله زماني بين آموزش و ارزشيابي و امتحان آن را به يك موضوع اضطراب آور و نگران كننده تبديل كرده است . از طرف ديگر براساس نتايج يك يا چند امتحان در مورد آينده دانش آموز تصميم گيري مي شود و اين امر باعث شده هم والدين و هم دانش آموزان و حتي معلمان دچار ترس و اضطراب شوند. براي رفع اين مشكل در ارزشيابي توصيفي امتحان و آموزش به شكل مستقل و در زمان خاص وجود ندارد. بلكه در زماني كه معلم و دانش آموز در حال فعاليت هاي ياددهي ـ يادگيري هستند. آزمون هاي مورد نظر اجرا شده و همزماني ارزشيابي و آموزش و يادگيري ضمن حذف اضطراب ناشي از حضور در جلسات امتحاني آن را به مرحله اي از يادگيري و جز فرايند يادگيري تبديل مي كند.
د ـ مشاركت و همكاري در هر كاري علاقه و تعهد افراد را به آن كار افزايش مي دهد. از آنجايي كه ارزشيابي تحصيلي در طرح ارزشيابي توصيفي يك فرصت يادگيري تلقي مي شود و براي يادگيري و بهبود شرايط آن انجام مي گيرد مشاركت دانش آموز و والدين در اين موضوع در كنار معلم بسيار ارزشمند و حياتي است . زيرا دانش آموز با بررسي روند تلاش خود از همان ابتدا مديريت فرآيندهاي يادگيري خود را بتدريج برعهده مي گيرد و والدين نيز با مشاركت در امر ارزشيابي فرزندشان ضمن احساس وظيفه بيشتر برنامه ريزي هاي آگاهانه تري براي بهبود وضعيت تحصيلي آنها انجام مي دهند.
هـ ـ و بالاخره در ارزشيابي توصيفي تمام تلاش معلم والدين و خود دانش آموز در طول سال صرف فرايند « ارزشيابي از وضعيت يادگيري ـ تلاش براي يادگيري بهتر ـ ارزشيابي شناخت بيشتر و دقيق تر ـ تلاش براي يادگيري بهتر » مي شود و دانش آموزان فرصت جبران كاستي هاي احتمالي را دارند و اين ضعف ها كاستي هاي احتمالي متراكم نشده و تا پايان نوبت اول يا سال حفظ نمي شوند بلكه هر زمان كه شناسايي شوند تدبير شده و يا مشاركت معلم دانش آموز و والدين برطرف مي گردد. فلذا در اين طرح اصل بر ارتقا دانش آموز به پايه بالاتر است و فقط معدود دانش آموزاني كه مشكل جدي در يادگيري و... دارند بنابر اصل هر دانش آموزي با توجه به تفاوت هاي فردي به زمان متفاوتي براي يادگيري نياز دارند تكرار پايه مي نمايند.
وظايف دانش آموزان در ارزشيابي توصيفي
مشاركت دانش آموزان در ارزشيابي تحصيلي و آگاهي از پيشرفت كار و تلاش براي آنها جذاب و انگيزشي است . خود ارزيابي براساس مشاهده عملكرد در فعاليت هاي ثبت شده به ويژه پوشه كار به دانش آموز فرصت گرانبهايي را مي دهد تا آگاهانه تر تلاش و كوشش نمايد. به برخي از وظايف و مسئوليت هاي دانش آموزان نيز در اجراي ارزشيابي توصيفي اشاره مي شود.
1 ـ همكاري با معلم در تشكيل پوشه كار (در اين پوشه نمونه هايي از كارهاي دانش آموزان قرار داده مي شود تا با مراجعه به آن از ميزان تلاش پيشرفت و موفقيت هاي خود آگاه شوند)
2 ـ انجام تكاليفي كه معلم در كلاس و يا خارج از كلاس متناسب با اهداف درس و توانايي دانش آموزان تعيين مي كند .
3 ـ تلاش براي جبران ضعف هاي احتمالي با همكاري والدين .
4 ـ ابراز توانمندي ها مهارت ها و عملكرد خود در موقعيت هايي كه معلم براي او در نظر مي گيرد .
5 ـ حفظ و نگهداري پوشه كار .
وظايف والدين در ارزشيابي توصيفي
ارتباط نزديك مداوم و مستمر دانش آموز با والدين و تمايل و علاقه وافر پدران و مادران در كمك به فرزندان خود در امور تحصيلي و تربيتي همچنين ضرورت هماهنگي و همكاري بين معلم و والدين به ويژه در ارزشيابي توصيفي نقش و جايگاه آنها را در اين موضوع ممتاز كرده است . به برخي از مهمترين وظايف والدين در ارزشيابي توصيفي اشاره مي شود :
1 ـ حضور منظم مستمر و فعال در مدرسه براي آگاهي از وضعيت تحصيلي فرزندشان
2 ـ ارايه اطلاعات مربوط به فعاليت هاي دانش آموز در منزل به معلم .
3 ـ كمك به دانش آموز در انجام وظايف و تكاليف خارج از كلاس و مدرسه و راهنمايي و هدايت آن .
4 ـ كمك به معلم در توليد پوشه كار و حفظ و نگهداري آن .
5 ـ اجراي پيشنهادهاي معلم درخصوص فرزند خود متناسب با شرايط و ظرفيت هاي خانواده .
6 ـ ارزشيابي از عملكرد فرزند در منزل با روش هاي توصيفي و ارايه نتيجه به معلم در مدرسه .
7 ـ مطالعه جزوات بروشورها و مشاهده فيلم ها و يا نرم افزارها درخصوص طرح .
8 ـ شركت در برنامه ها و جلسات توجيهي كه براي اين منظور برگزار مي شود .
وظايف معلم در ارزشيابي توصيفي
ارزشيابي تحصيلي ـ تربيتي دانش آموزان از وظايف مهم آموزگاران و معلمان است . با انجام اين وظيفه ضمن شناسايي و بررسي موقعيت و وضعيت يادگيري دانش آموزان و موانع احتمالي موجود در مسير يادگيري آنها براي كمك به دانش آموزان در فعاليت بيشتر براي يادگيري دروس بروز احساسات اصلاح و تقويت بينش ها مهارت ها و... تلاش مي شود. به كمك ارزشيابي معلم دانش آموز را مي شناسد و به او كمك مي كند تا ياد بگيرد و تلاش كند تا بهتر ياد بگيرد. (و يا تلاش كند ياد بگيرد كه چگونه بهتر ياد بگيرد)
برخي از مهمترين وظايف معلم در ارزشيابي توصيفي عبارت است از :
1 ـ تهيه و تدوين نقشه ارزشيابي تحصيلي ـ تربيتي متناسب با اهداف و انتظارات .
2 ـ تهيه و تنظيم ابزارهاي مناسب براي سنجش و ارزشيابي مثل آزمون پوشه كار ثبت مشاهدات و ...
3 ـ ارزشيابي دانش آموزان در زمان انجام فعاليت هاي يادگيري و ارائه نتيجه (ارائه بازخورد) به آنها براي آگاهي از وضعيت تلاش و پيشرفت خود.
4 ـ ثبت و نگهداري اطلاعات جمع آوري شده به وسيله ابزارهاي مختلف و تجزيه و تحليل آنها به منظور ارائه راهنمايي لازم به اوليا و دانش آموزان .
5 ـ تعيين تكاليف مناسب با رعايت شرايط و ويژگي هاي سني و روحي بررسي آنها به منظور شناسايي ميزان تلاش پيشرفت و موفقيت دانش آموزان .
6 ـ برگزاري آزمون هاي مورد نياز با رعايت اين نكته كه آزمون فقط براي جمع آوري اطلاعات است و جداي از فرايند ياددهي ـ يادگيري ديده نشود بدور از هرگونه شرايط اضطراب آور و نگران كننده باشد و از نتيجه آن فقط براي رفع موانع يادگيري و كمك به دانش آموز استفاده شود.
7 ـ تنظيم گزارش هاي مناسب براي والدين و ارائه آن به صورت حضوري يا مكتوب حداقل هر 2 ماه يكبار .
8 ـ تنظيم گزارش پيشرفت تحصيلي (كارنامه ) در هر نوبت و ارائه اطلاعات دقيق در زمينه فعاليت و كوشش دانش آموزان براي والدين .
9 ـ تصميم گيري در مورد ارتقا يا تكرار پايه در صورت عدم كسب شرايط لازم (باتوجه به تمام تلاش هايي كه معلم والدين و دانش آموز انجام داده اند)
تمام اين كارها براي اين است كه :
فرزندان گرامي اين آينده سازان عزيز با كمال آرامش و با برخورداري از شرايط و فرصت هاي مناسب با اشتياق فراوان و اميد به آينده در سايه قوانين مترقي نظام مقدس جمهوري اسلامي در خصوص حقوق كودك و وظايف و كاركردهاي آموزش و پرورش بتواند لذت آموختن را به همراه تعميق آن معارف بچشند و آمادگي خود را براي موفقيت در مراحل مختلف زندگي رشد دهند.
مرتضي شكوهي
معاون دفتر آموزش و خلاقيت پيش دبستاني و ابتدايي
نظام نمره محوري فعلي دانش آموزان را با اضطراب و نگراني روبرو و محيط مدرسه را از نظر رواني و عاطفي تهديد مي كند زيرا كودكان را به رقابتي نابرابر و ناسالم مي كشاند كه گرفتن نمره بالا و يا قبولي به جاي يادگرفتن و كسب تجربه هاي مفيد آموزش مي نشيند
در ارزشيابي توصيفي به جاي دادن نمره به دانش آموز از عبارت هاي كيفي مثل « تلاش خوبي داشته اي » « با تلاش به موفقيت رسيده اي » « براي موفقيت بايد بيشتر تلاش كني » « با انجام تمرين بيشتر مشكل شما برطرف مي شود » و... استفاده مي شود
در نظام ارزشيابي توصيفي كارنامه دانش آموزان علاوه بر عملكرد درسي كه مي تواند شامل مردودي هم شود عملكرد اجتماعي و عاطفي و جسماني ـ فيزيكي دانش آموز را منعكس مي نمايد
مشاركت دانش آموز در ارزشيابي تحصيلي و آگاهي از پيشرفت كار و تلاش براي آنها جذاب و انگيزشي است

يکشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن