تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي (مشروح)ايران هيچ درخواستي براي ميانجيگري در رابطه با آمريكا مطرح نكرده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي (مشروح)ايران هيچ درخواستي براي ميانجيگري در رابطه با آمريكا مطرح نكرده است
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه كشورمان تصريح كرد: از سوي جمهوري اسلامي هيچ گونه درخواستي براي ميانجيگري بين ايران و آمريكا به اردوغان يا ديگر مقامات صورت نگرفته است.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگي خودبا خبرنگاران به پرسش‌هاي آنها پاسخ گفت.

* متكي امروز در ژنو و اواخر هفته در صربستان

قشقاوي با اشاره به حضور امروز متكي در اجلاس ادواري حقوق بشر در ژنو كه سالي سه بار تشكيل جلسه مي‌دهد افزود: ايشان امشب به تهران باز مي‌گردد.
وي از سفر اواخر هفته متكي به صربستان بنا به دعوت همتاي صربش خبر داد و همچنين خاطرنشان كرد: رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس دانمارك به همراه هيئت پارلماني در تهران حضور دارد و ملاقات‌هاي ايشان از صبح امروز آغاز شده است.

* سفر وزير انرژي روسيه به تهران

سخنگوي وزارت خارجه همچنين از سفر وزير انرژي روسيه به ايران ظرف يكي دو روز آينده خبر داد و خاطر نشان كرد: معاون وزير خارجه گرجستان نيز در ايران حضور دارد و در اين سفر ديدارهايي با منوچهر متكي و همتاي خودش در وزارت خارجه داشته است.
قشقاوي به سفر امروز وزير بازرگاني قبرس به كشورمان به دعوت همتاي ايراني‌اش نيز اشاره كرد.

* فعاليت 50 حقوقدان در اجلاس غزه

وي با اشاره به كنفرانس حمايت از فلسطين با شعار حمايت از فلسطين، غزه قرباني جنايت و فلسطين مظهر مقاومت در تهران اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌كنيم حداقل بين 16 تا 20 هيئت در سطح رئيس مجلس در اين كنفرانس بين‌المللي شركت كند و بسياري از هيئت‌هاي ديگر دعوت شده از 80 كشور در سطوح عاليه در اين اجلاس حضور يابند.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به سه كميته اين كنفرانس خاطرنشان كرد: كميته قضايي از فردا سه‌شنبه كارش را با حضور 50 حقوقدان بين‌المللي آغاز مي‌كند و 50 حقوقدان از فردا صبح در خصوص تبادل اسناد متقن براي زمينه‌سازي محاكمه سران جنايتكار رژيم صهيونيستي فعاليت مي‌كنند.
قشقاوي اضافه كرد: علاوه بر روساي مجالس اكثريت سران گروه‌هاي فلسطيني اعم از فتح، جهاد اسلامي و حماس و همچنين رئيس مجلس ملي فلسطين در اين اجلاس حضور خواهند يافت.

* تهران 21 اسفند ميزبان اجلاس سران اكو

وي در ادامه با بيان اينكه دولت جمهوري اسلامي در چارچوب سياست تقويت همگرايي منطقه‌اي از طريق مشاركت فعال در سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي هفته آينده ميزبان هيجدهمين اجلاس شوراي وزيران خارجه اكو و دهمين اجلاس سران اين سازمان است، گفت: 17 و 18 اسفند ماه مقامات ارشد اكو، 19 اسفند هجدهمين اجلاس شوراي وزيران و 21 اسفند ماه نيز دهمين اجلاس سران در تهران برگزار مي‌شود و مقامات ارشد مسائلي از قبيل آخرين وضعيت موافقتنامه‌هاي اكو، تاسيس چندين موسسه وابسته به اكو و ... را مورد بررسي قرار مي‌دهند.
قشقاوي همچنين افزود: اتصال برق كشورهاي اكو، بازسازي افغانستان، مبارزه با مواد مخدر، برنامه 10 ساله عمل اكو در مورد حمل و نقل و ... در دستور كار اين اجلاس است.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: در اجلاس تهران قرار است رابطه سازمان اكو با سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ديگر همچون اتحاديه اروپا، آسه‌آن، سازمان ملل، اسكاپ و ... مورد بررسي قرار گيرد. در اجلاس سران با حضور روساي جمهور و نخست‌وزيران كشورهاي عضو، چشم‌انداز آينده همكاري‌هاي اين سازمان در پرتو تحولات جهاني ترسيم مي‌شود.

* راه‌اندازي نيروگاه بوشهر سر موعد

يكي از خبرنگاران در ادامه به اظهارات قائم مقام وزير خارجه كشورمان مبني بر افتتاح نيروگاه بوشهر تا شهريور 88 اشاره كرد و نظر سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد كه وي در پاسخ گفت: با پيش راه‌اندازي نيروگاه بوشهر اين اطمينان در جمهوري اسلامي حاصل شد كه به سمت راه‌اندازي كامل نيروگاه در آينده به پيش رود.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي در اين راه وجود ندارد، خاطرنشان كرد: طرفين (روسيه و ايران) براي اتمام اين كار جدي هستند و همانطور كه مسئولين فني عنوان كردند زمان طبيعي و عادي براي تست آزمايش بخش‌هاي مختلف نيروگاه در حال شكل‌گيري است و ترديدها هيچ محلي از اعراب ندارد.
قشقاوي افزود: نيروگاه بوشهر سر برنامه و در موعد مقرر با اطمينان كامل راه‌اندازي خواهد شد.

* ارسال گزارش به دفاتر مراجع عظام تقليد

همان خبرنگار به سكوت وزارت امور خارجه در خصوص اهانت‌هاي صورت گرفته به شيعيان در عربستان و پاكستان اشاره كرد كه سخنگوي وزارت خارجه در اين باره با اشاره به دغدغه‌هاي مراجع عظام تقليد در خصوص جهان تشيع گفت: مراجع عظام تقليد همگام با بقيه مومنان نسبت به سرنوشت كل مسلمانان از جمله شيعيان حساسيت‌هاي لازم را به خرج مي‌دهند و وزارت خارجه نيز گزارش مكتوبي از واقعيات موجود خدمت مراجع عظام ارسال كرده و برنامه‌هايي نيز در آينده در دستور كار است كه ديدگاه‌ها و واقعيات موجود از نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور را خدمت آيات عظام ارائه دهيم.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه اين وزارتخانه همواره به جا و مناسب حضور كاملي دارد، اظهار داشت: از اين حيث جاي نگراني نيست و دفاتر مراجع عظام نيز از گزارش‌هاي دريافتي وزارت خارجه ابراز رضايت كردند.

* هيچ درخواستي براي ميانجيگري مطرح نكرده‌ايم

قشقاوي در باره اظهارات رجب‌طيب اردوغان نخست وزير تركيه در مصاحبه با گاردين مبني بر اينكه ايران به منظور ارتباط با آمريكا پيشنهاد ميانجيگري به تركيه داده است، با اشاره به اظهارات قبلي‌اش در اين باره گفت: قطعا اظهارات آقاي اردوغان و بقيه برادران ترك از سر خيرخواهي و دلسوزي، لطف و عنايت است. ضمن احترام به اينگونه نظرات تاكيد مي‌كنم كه از سوي جمهوري اسلامي هيچ گونه درخواستي براي ميانجيگري به ايشان يا ديگر مقامات صورت نگرفته است.
يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات نخست وزير تركيه در خصوص ميانجيگري بين ايران و آمريكا از سخنگوي وزارت خارجه سؤال كرد كه چرا ايران نمي‌خواهد تركيه در اين زمينه ميانجيگري كند؟ كه قشقاوي در پاسخ بار ديگر با تاكيد بر اينكه ايران هيچ درخواستي براي ميانجيگري به كسي نداده، افزود: روابط ما با دولت همسايه و دوست تركيه رو به گسترش است و ما در عرصه بسيار ارزشمند روابط دوجانبه با تركيه به سر مي‌‌بريم.
وي با اشاره به دفاتر حافظ منافع ايران و آمريكا اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته كانال مسدود شده‌اي وجود نداشته كه الان حادثه غير مترقبه‌اي ايجاد شود تا نياز باشد كسي آن را باز كند و در صورت نياز هر يك از دو كشور نظر خود را در چارچوب رسمي و ديپلماتيك مطرح مي‌كنند.

* هيچ چيز پنهاني نيست

خبرنگاري به گزارش البرادعي مبني بر نصب سانتريفيوژ‌هاي IR40 اشاره كرد و از قشقاوي سوال كرد كه آيا نصب اين سانتريفيوژها آغاز شده؟ كه وي پاسخ داد جزئيات فني كار، عدد، زمان و نوع كار را بايد متخصصين فني درباره آن اظهار نظر كنند.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ چيز پنهاني نيست و همه فعاليت‌ها تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد و آنها در جريان جزئيات هستند، اظهار داشت: كليه برنامه‌هاي مدوني كه در جمهوري اسلامي براي پيگيري حقوق هسته‌اي در اين خصوص صورت گرفته تحت نظارت آژانس و مفاد جامع پادمان در حال انجام و در حال پيشرفت است.

* بنا نيست اجلاسي در مزار شريف برگزار شود

سخنگوي وزارت خارجه درباره سفر محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان به مزارشريف به منظور شركت در اجلاس روساي جمهور سه كشور فارسي زبان گفت كه چنين اجلاسي بنا نيست در افغانستان برگزار شود.

* ابراز اميدواري نسبت به آزادي ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در اربيل

قشقاوي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص آزادي دو تن از ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در اربيل ظرف يكي دو روز آينده خاطرنشان كرد تلاش‌هاي فراواني از سوي جمهوري اسلامي براي آزادي ديپلمات‌هاي ربوده شده ايراني در اربيل صورت گرفته است به ويژه ديدارهاي رئيس‌جمهور و وزير خارجه با همتايان عراقي در سفر اخير جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق به تهران و همچنين سفر اخير منوچهر متكي به بغداد و سفر اينجانب به عراق.
وي ادامه داد: ما نيز اين اظهارات را از صليب سرخ عراق و قائم مقام وزير خارجه اين كشور داشته‌ايم و اميدواريم حاصل تلاش‌ها و پيگير‌ي‌هاي دولت جمهوري اسلامي به زودي منجر به آزادي قريب‌الوقوع اين افراد و بازگشت آنها به خانواده‌هايشان شود.

* ارتباط خوب ايران با همه طوايف افغان

خبرنگار فارس ادعاي مقامات افغان مبني بر توقيف محموله كتاب ايران كه به گفته آنها ضد پشتون بوده است را مورد اشاره قرار داد و در خصوص صحت و سقم اين خبر سوال كرد ‌كه قشقاوي اين خبرها را درست ندانست و افزود: هيچ گزارشي از نمايندگي جمهوري اسلامي در افغانستان در اين خصوص ارسال نشده است و ما ارتباط خوبي با همه طوايف افغانستان از جمله پشتون، هزاره، تاجيك‌ها و .. داريم.
وي با اشاره به اينكه ايران ساليان طولاني ميزبان مهاجران افغان بوده است، تصريح كرد: ما رابطه دوستي بسيار عميقي با همه طوايف افغانستان داريم. در حال حاضر آقاي كرزي رئيس‌جمهور افغانستان كه پشتون است در راس كار هستند.
قشقاوي به استقبال گرم به عمل آمده از پرويز داودي معاون اول رئيس‌جمهور در سفر اخيرش به افغانستان اشاره كرد و آن را نشانگر عمق مناسبات و ارتباطات و همچنين دوستي بين ايران با همه طوايف، قبايل، و ملت‌ افغانستان برشمرد.

* دورنماي مناسب براي همكاري در جهت تامين امنيت مرزها

يكي از خبرنگاران به اخبار مطرح شده در خصوص سفر افراد وابسته به القاعده به ايران اشاره كرد و نظر سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد كه وي در پاسخ با بيان اينكه مشكل تردد مرزي با افغانستان و پاكستان همواره وجود دارد و از جمله بحث‌هاي مهم در سفر وزير كشور پاكستان در چارچوب كميسيون امنيتي مشترك با اين كشور و همچنين كميته مرزي مشترك با پاكستان در همين زمينه بوده است. يكي از بحث‌ها جلوگيري از افراطيون است.
وي ادامه داد: متاسفانه موقعيت جغرافيايي و مرزي باعث شده كه علاوه بر اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر برخي از افراطيون نيز اقدام به تردد از طريق اين مرزها كنند.
قشقاوي سفر وزير كشور پاكستان به تهران را سفري بسيار خوب برشمرد و افزود: دورنماي مناسبي براي همكاري در جهت تامين امنيت مرزها و مبارزه با مواد مخدر در پيش است و اميدواريم حاصل اين مذاكرات از نفوذ‌ها و سفرهاي احتمالي افراد وابسته به القاعده جلوگيري كند.

* روند رو به رشد سرمايه‌گذاري و حجم تجارت در ايران

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص سياست دستگاه ديپلماسي كشور براي بهبود وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي در ايران با بيان اينكه عليرغم تحريم‌ها آمار منتشر شده حتي از سوي غربي‌ها حاكي از اين است كه مشكل حاد و جدي در بحث سرمايه‌گذاري وجود ندارد، گفت: اين آمارها بعد از بحران اقتصادي در جهان نشان مي‌دهد كه ما شاهد هجوم و گسيل سرمايه‌گذاران عربي، چيني و برخي كشورهاي اروپايي در حوزه‌هاي انرژي، حمل و نقل، خدمات و ... بوده‌ايم.
وي بر اصلاح قوانين سرمايه‌گذاري، آسان شدن روند بوروكراتيك و نظام اداري و ... تاكيد كرد و افزود: جمهوري اسلامي در خصوص پيش نياز اوليه يعني ارتباط خوب با كشورها، بازار مصرف مناسب، قانون خوب سرمايه‌گذاري و امنيت كه پيش شرط سرمايه‌گذاري است، مشكلي ندارد.
قشقاوي بر هماهنگي بيشتر بين ارگان‌ها تاكيد كرد و گفت: سيستم بانكي نيز بايد مساعدت‌هاي لازم را به عمل آورد تا به عطش سرمايه‌گذاري در ايران پاسخ مناسب داده شود.
وي روند سرمايه‌گذاري و حجم تجارت در ايران را رو به رشد خواند.

* شكل كار ايران روشن است

حسن قشقاوي در خصوص اجلاس امروز شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، با بيان اينكه بعد از برگزاري اجلاس موضع خود را اعلام مي‌كنيم، در توصيه‌اي با بيان اينكه رويكرد حقوقي، فني و سازماني كار روشن است و قبلاً نيز البرادعي به اين موضوع اشاره كرده، خاطرنشان كرد: شكل كار ما روشن است و فعاليت ايران صلح‌آميز و تحت نظارت آژانس قرار دارد.
وي افزود: اميدواريم چارچوب همكاري‌ها ادامه يابد و تحت تاثير فضاسازي سياسي و رسانه‌اي قرار نگيرد و رويكرد فني و حقوقي را با رهيافت تعامل سازنده به جاي تقابل سياسي به پيش ببرند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چه زماني خبرهاي خوش هسته‌اي اعلام خواهد شد؟ اظهار داشت: هنوز 20 فروردين نشده و مسئولين ذيربط در موعد مقرر اين اخبار را بيان مي‌كنند.

* نيروگاه بوشهر منطبق بر استاندارد ايمني

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران كنوانسيون ايمني هسته‌اي را امضا كرده است؟ با بيان اينكه نيروگاه اتمي بوشهر در بالاترين استاندارد ايمني تاسيس شده و تحت نظارت آژانس قرار دارد، گفت: يكي از وظايف اوليه آژانس نيز نظارت بر ايمني نيروگاه‌ها است.
سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه هيچ جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد، افزود: از 146 كشور عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، 36 كشور به اين كنوانسيون پيوسته‌اند و ايران از 5 كنوانسيون ايمني، 2 كنوانسيون را پذيرفته است.
قشقاوي بار ديگر تصريح كرد كه نيروگاه بوشهر منطبق بر استاندارد ايمني ساخته شده است.

* ديپلماسي توجه به واقعيات روي زمين است

وي درباره خبر مطرح شده مبني بر بخشيده شدن غرامت جنگي عراق توسط ايران نيز گفت كه چنين بحثي مطرح نشده است.
خبرنگاري نيز با اشاره به سفرهاي مداوم مقامات ايران و عراق، از سخنگوي وزارت خارجه سؤال كرد كه آيا وقت آن نرسيده كه در كنار اين روابط دوستانه، ايران براي مطالبه خسارات جنگ 8 ساله از عراق اقدام كند؟ كه وي پاسخ داد: اصل در ديپلماسي واقع‌بيني و توجه به شرايط است كه البته اين موضوع تنها به روابط ايران با عراق مربوط نمي‌شود.
وي ادامه داد: ما اوضاع، احوال و شرايط دولت عراق را در نظر مي‌گيريم و متناسب با مقتضيات واقعي و حقيقي عمل مي‌كنيم. ديپلماسي توجه به واقعيات روي زمين است. ما برنامه روابط رو به رشد را براساس احترام متقابل و حسن همجواري پيگيري و مسائل دو كشور را در شرايط و موقعيت مناسب خود مورد توجه قرار داده و مي‌‌دهيم.
قشقاوي با ذكر اين نكته كه حاكميت بعثي از بين رفته و دولت جديدي بر سر كار است، خاطرنشان كرد: با همه احزاب، گروه‌ها و ... ارتباط بسيار صميمانه‌اي داشته و داريم. فضاي جديدي است كه اين فضا تناسب زمان، مكان و شرايط را براي پيگيري مسائل ايران و عراق ايجاب مي‌كند.
يكي از خبرنگاران در خصوص مفاد توافقنامه امنيتي امضاء شده بين ايران و عراق سؤال كرد كه قشقاوي در اين باره با اشاره به مرز مشترك يك هزار و 400 كيلومتري ايران و عراق، افزود: در مباحثي كه با عراقي‌ها داريم در چارچوب امنيتي بحث‌هايي صورت مي‌گيرد.

* فعاليت ركسانا صابري غيرقانوني بوده است

سخنگوي وزارت خارجه درباره خبر بازداشت "ركسانا صابري " خبرنگار آمريكايي در ايران كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، اين موضوع را مربوط به حوزه قضايي دانست و عنوان كرد: آنها بايد پاسخ دهند و مي‌توانيد اين موضوع را در جلسه سخنگوي قوه قضائيه مطرح كنيد. بهتر و صالح‌تر از من در پاسخگويي به اين سوال قوه قضائيه است.
وي در عين حال گفت كه شنيده‌ام ايشان از سال 1385 كارت خبرنگاريش مسترد شده و نبايد غير مجاز درصدد دريافت اخبار و اطلاعات از ايران باشد.
باز يكي از خبرنگاران از قشقاوي پرسيد كه آيا صابري در بازداشت است؟ كه وي بار ديگر با بيان اينكه مرجع ذيربط بايد پاسخ دهد، افزود: فعاليت ايشان در اخذ اخبار و اطلاعات راجع به ايران از سال 85 و از زماني كه كارت خبرنگاريش توسط وزارت ارشاد گرفته شده، غيرقانوني و غيرمجاز بوده است.

* اساس فيلم‌ها مبتني بر تحقير تمدن 7 هزار ساله ايراني نباشد

يكي از خبرنگاران به اظهارات مشاور فرهنگي رئيس جمهور در خصوص هيئت هاليوودي كه به تهران سفر كرده‌ اشاره كرد كه سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: اعضاي هيئت منصفه ژوري و اعطاكنندگان جايزه اسكار وابسته به آكادمي علوم و فنون سينمايي وابسته به اسكار به دعوت صنفي و شخصي توسط خانه سينماي ايراني در تهران حضور دارند و از ميزباني خوب همتايان ايراني خود بهره‌مند هستند.
وي ادامه داد: ضمن احترام به مهمان، نكته‌اي كه مشاور هنري رئيس جمهور مطرح كرد، نكته درستي است.
قشقاوي با اشاره به رويكرد هاليوود در تهيه فيلم‌هايي كه هويت تمدني‌ و باستاني ايران را هدف قرار مي‌دهد، اظهار داشت: سهامداران و بنيانگذاران هاليوود مشخص هستند. اميدواريم اساس فيلم‌ها مبتني بر تحقير تمدن 7 هزار ساله ايراني نباشد.
سخنگوي وزارت خارجه از همه هنرمندان از جمله هنرمندان ايراني خواست كه اين موضوع را مدنظر قرار دهند و افزود: كار درستي نيست كه آدمي بر شاخ بنشيند و بن را از بين ببرد. ما بايد تعصب ويژه‌اي نسبت به هويت باستاني ايران داشته باشيم.
قشقاوي به روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي داخل كشور نيز توصيه كرد كه به اين مسئله توجه كنند.

* استقبال از سفر فراتيني به ايران

وي در خصوص سفر فراتيني وزير خارجه ايتاليا به تهران با اشاره به مذاكره تلفني فراتيني با متكي خاطرنشان كرد: زماني ايشان ايده دعوت از ايران براي حضور در اجلاس مربوط به افغانستان كه قرار است در حاشيه اجلاس G8 در رم برگزار شود را مطرح كرد آقاي متكي عنوان كرد كه براي موفقيت‌آميز بودن اجلاس مربوط به افغانستان اقتضا مي‌كند، رايزني‌ نزديك‌تري با هم داشته باشيم و در پي آن آقاي فراتيني براساس اعلام منابع ايتاليايي عنوان كرد كه در ماه مارس بنا دارد سفري به ايران داشته باشد.
وي به سفر هفته گذشته دولتيار مديركل غرب اروپا به رم و ديدار با فراتيني اشاره كرد و در عين حال افزود: اگر آقاي فراتيني بخواهد به ايران تشريف بياورد، از اين سفر استقبال مي‌كنيم.

* ايده‌هاي ايران براي بهبود وضعيت استقرار امنيت در افغانستان

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص رويارويي مقامات ايراني و آمريكايي در اجلاس مربوط به افغانستان در رم كه سؤال يكي ديگر از خبرنگاران بود، با بيان اينكه در بسياري از اجلاس‌هاي بين المللي مربوط به افغانستان از جمله توكيو، بن ... مقامات آمريكايي و ايراني شركت داشته‌اند و اين مسبوق به سابقه است، افزود: اين حضور تنها مختص به اجلاس رم نيست.
يكي از خبرنگاران از قشقاوي پرسيد كه آيا ايران براي همكاري در مورد افغانستان شروطي دارد؟ كه وي با تاكيد بر اينكه شروطي نداريم، يادآور شد: اگر دوستان غربي معتقدند ايران نقش سازنده‌اي دارد بايد به راهكارهايي كه مي‌تواند مفيد باشد، بينديشيم. البته ما در خصوص بهبود وضعيت استقرار امنيت و مبارزه با مواد مخدر ايده و نظر داريم كه اين به معناي شرط نيست.

* بمب اتم فاقد جايگاه در رويكرد دفاعي جمهوري اسلامي

خبرنگاري اظهارات دريا‌دار آمريكايي را مبني بر اينكه ايران به مرحله توليد بمب اتم رسيده مورد اشاره قرار داد كه قشقاوي در اين باره اظهار داشت: بلافاصله بعد از اين اظهارات، آقاي گيتس عنوان كرد كه چنين چيزي درست نيست. هر فرد فني آشنا به مسائل اتمي نيز اين موضوع را رد مي‌كند.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: اگر چنين موضوعي درست باشد بايد 2 تحول رخ دهد، يكي اينكه ايران از NPT خارج و سپس اثبات شود كه ايران به دنبال تكنولوژي غني سازي بالاست و اين در حالي است كه ايران عضو NPT است.
سخنگوي وزارت خارجه همه مباحث مربوط به دستيابي ايران به بمب اتم را از لحاظ فني بي پايه و اساس خواند و در راستاي تبليغات برشمرد.
وي به عضويت ايران در NPT اشاره كرد و گفت: مواد مستخرجه در نطنز تحت نظارت و كنترل دروبين‌هاي آژانس است و چطور امكان دارد درجه غلظت زير 4 به 90 درصد تبديل شود؟
قشقاوي با تاكيد بر اينكه بمب اتم هيچ جايگاهي در رويكرد دفاعي جمهوري اسلامي ندارد، خاطرنشان كرد: ما خواستار خاورميانه عالي از سلاح كشتار جمعي و اتمي هستيم و طرح اين موضوعات نه تنها منشاء واقعي، حقيقي و علمي ندارد، بلكه در راستاي تبليغات است.
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن