تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816527449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين لوايح اجتماعي و آموزشي مجلس در ۴ سال گذشته /لايحه حمايت از خانواده باز هم بلاتكليف ماند/جدول


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: مهمترين لوايح اجتماعي و آموزشي مجلس در ۴ سال گذشته /لايحه حمايت از خانواده باز هم بلاتكليف ماند/جدول
آموزش - چند ماهي به پايان مجلس هشتم نمانده است. در اين چهار سال اعضاي كميسيون هاي اجتماعي و آموزش و تحقيقات طرح و لوايح متعددي را ارائه و تصويب كردند.


زهرا تالاني: يكي از لوايح جنجالي در اين مجلس لايحه حمايت از خانواده بود كه از مجلس هفتم ارائه شد اما بررسي آن به اين دوره رسيد. اين لايحه انتقادهاي فراوني داشت. انتقادهاي وارد به ماده‌هاي 22، 23 و 24 لايحه سبب شد كه باز هم روند تصويب لايحه حمايت از خانواده به نقطه پايان نرسد. تذكرات و اخطارهاي نمايندگان و مشورت مجلس در خصوص اين مواد با قوه ‌قضائيه سبب شد كه اين موارد از لايحه حمايت خانواده به كميسيون حقوقي و قضايي مجلس براي بررسي بيشتر ارجاع شود كه بررسي هاي اين كميسيون به حذف ماده 23 اين لايحه ختم شد. برخي از نكات اين لايحه نيز مانند ثبت ازدواج موقت و تعيين ميزان مهريه نهايي شد.
اما لايحه ديگري كه در چند روز قبل به تصويب رسيد قانون صندوق بيكاري بود كه اعضاي كميسيون اجتماعي آن را مهمترين شاهكار مجلس مي دانند. طرح بيمه بيكاري و حمايت از فارغ‌التحصيلان جوياي كار همگام با ماده 50 قانون برنامه و اصل 29 قانون اساسي تدوين شد. هم در قانون برنامه و هم در قانون اساسي دولت مكلف به ايجاد بيمه همگاني است .نمايندگان عنوان كردند كه دغدغه طراحان اين طرح نيز تا زمان عملي شدن وعده دولت مبني بر ايجاد 2 ميليون و 500 هزار شغل وجود دارد و در صورت عملي شدن اين وعده، تعداد افرادي كه تحت پوشش آن هستند كاهش مي‌ِيابد.
در جدول زير لوايح مهمي كه در طول اين 4 سال ارائه شده آورده شده است:

نام لايحه

تاريخ اعلام وصول

وضعيت

طرح اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير

4/10/ 90

نمايندگان فوريت طرح اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير را با 131 راي موافق، 6 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 194 نماينده حاضر در صحن تصويب كردند. به موجب ماده واحده اين طرح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير به صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير تغيير مي‌يابد.

طرح تبديل وضعيت مربيان حق التدريس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به رسمي و پيماني

4/10/ 90

يك فوريت طرح تبديل وضعيت مربيان حق التدريس سازمان آموزش فني حرفه اي كشور به رسمي پيماني با 131 راي موافق تصويب شد.

طرح اصلاح تبصره (3) ماده (5) قانون حمايت از شركت ها و موسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوري ها و اختراعات مصوب 1389

9/29/ 90

اين قانون قانون مشتمل بر سيزده ماده و شش تبصره در جلسه علني تصويب به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

قانون صندوق بيكاري

8/29/ 90

اعضاي كميسيون اجتماعي اين طرح را مهمترين لايحه اين كميسيون مي دانند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب اولين ماده طرح بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كار مقرر كردند صندوق بيمه بيكاري براي حمايت از بيكاران متقاضي كار تشكيل شود. بر اساس اين ماده به منظور حمايت از بيكاران غير ارادي و متقاضي كار اعم از مشمولان قانون تامين اجتماعي، قانون كار، مقررات خاص مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي، اشخاص حقيقي طرف قرارداد دستگاههاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و قواي سه گانه و بر اساس اصل 29 و بند 2 اصل 43 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران صندوقي تحت عنوان صندوق بيمه بيكاري و بيكاران متقاضي كار تشكيل مي شود.

لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان

8/29/ 90

اين لايحه داراي 49 ماده و 44 فصل مي باشد كه در فصل اول آن به وضعيت هاي مخاطره آميز براي طفل اشاره شده كه فقدان سرپرستي، فرار از خانه، زنداني والدين، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره كشي، فعاليت مجرمانه بوسيله كودك مواردي از آن است.

اين لايحه در دولت تصويب شد اما نمايندگان معتقدند تصويب آن به اين مجلس نمي رسد.

طرح احتساب سابقه تدريس معلمان حق التدريس استخدامي در آموزش و پرورش

3/3/ 90

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با دو فوريت طرح احتساب سابقه تدريس معلمان حق التدريس استخدامي در آموزش و پرورش با 77 راي موافق، 75 راي مخالف و 8 راي ممتنع از مجموع 197 نماينده حاضر در صحن مخالفت كردند.

طرح اصلاح تعطيلات رسمي و تغيير ساعت كار اداري

1/21/ 89

طرح اصلاح تعطيلات رسمي و تغيير ساعت كار اداري در جلسه كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان كميسيون اصلي مسئول بررسي اين طرح بود، به تصويب نرسيد.

طرح تغيير نظام آموزشي كشور

10/20/ 88

اعس ضاي كميسيون آموزش و تحقيقات اين طرح را بررسي و به كليات آن راي دادند و سرانجام طرح در مجلس تصويب شد اما در نحوه اجراي آن اختلافاتي ميان اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات و آموزش و پرورش رخ داد.

طرح ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي

2/8/ 88

نمايندگان مجلس پس از استماع اظهارات مخالفين و موافقين با 178 راي موافق‏، 33 راي مخالف و 10 راي ممتنع به اين طرح راي مثبت دادند. تصويب نهايي اين طرح، دولت موظف است به استناد اصول 28 و 43 قانون اساسي و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله، مشاغل خانگي را مطابق اين قانون و حسب قانون برنامه 5 ساله توسعه ساماندهي و حمايت كند، به‌ نحوي كه زمينه ايجاد اشتغال براي اينگونه متقاضيان فراهم شود.

طرح الزام دانشگاهها، مراكز و موسسات آموزش عالي به پذيرش دانشجويان دختر در محل سكونت آنها

6/28/ 87

اين طرح به امضاء (37) نفر از نمايندگان با توجه به مشكلات عديده اي كه از تحصيل دختران در دانشگاهها ، مراكز و موئسسات آموزش عالي دور از خانواده و محل سكونت ايشان ناشي مي شود، ارائه شد.

طرح تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش

6/20/ 87

اين قانون قانون مشتمل بر چهارده ماده و هشت تبصره در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 23/7/1388 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

لايحه حمايت خانواده

4/8/ 87

يكي از جنجالي ترين لوايح س مجلس بود. اين لايحه به پيشنهاد قوه‌ قضائيه و پس از تصويب درهيات وزيران در تاريخ 3/4/1386 به مجلس هفتم ارائه شد. اما عمر مجلس هفتم به سر آمد تا حواشي مربوط به تصويب اين لايحه ، گريبانگير مجلس بعدي شود. به درخواست دولت در تاريخ 1/4/1387 مجددا اين لايحه در دستور كار مجلس هشتم قرار گرفت و با توجه به موضوع لايحه، بررسي آن به كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي ارجاع شد.سرانجام قرار است با تغييراتي در مجلس بررسي شود.

لايحه اصلاح قانون تنظيم خانواده و جمعيت

4/2/ 87

كليات لايحه اصلاح قانون تنظيم خانواده و جمعيت با 166 راي موافقت شد. نمايندگان مجلس تصويب لايحه با اصلاح قانون تنظيم خانواده و جمعيت، مصوب كردند كه فرزندان چهارم خانواده‌هايي كه يكي از سه فرزند آنها از شمول حمايت‌هاي قانون خارج شده‌اند و يا اين فرزند حاصل دو يا چند قلو بودن است، از همه امتيازات فرزند سوم بهره‌مند مي‌شوند.

لايحه پيشگيري از وقوع جرم

4/27/ 87

اين لايحه كش و قوسهاي فراواني ميان مجلس و شوراي نگهبان داشت.سرانجام لايحه فوق كه مشتمل بر ده ماده و هفت تبصره بود در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

23245

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن