تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلعتبري در گفتگو با مهر:ناشران خصوصي براي ثبت زيباترين كتاب جهان به نام ايران همت بيشتري دارند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خلعتبري در گفتگو با مهر:ناشران خصوصي براي ثبت زيباترين كتاب جهان به نام ايران همت بيشتري دارند
ناشران خصوصي براي ثبت زيباترين كتاب جهان به نام ايران همت بيشتري دارند
فريده خلعتبري كه مسئوليت معرفي و ارائه كتاب‌هاي ايراني به مسابقه زيباترين كتاب‌هاي جهان را برعهده دارد، تلاش ناشران خصوصي براي معرفي فرهنگ ايراني به جهان در قالب شركت در اين مسابقه را ارزشمند دانسته و از بي‌توجهي ناشران دولتي گله كرد.

فريده خلعتبري مدير انتشارات شباويز كه 2 عنوان از كتاب‌هايش براي شركت در مسابقه‌ زيباترين كتاب‌هاي جهان انتخاب شده است به خبرنگار مهر گفت: كتاب «افسانه ترنج طلايي» نوشته آتوسا شاملو و نخستين اثر تصويرگري‌شده‌ سيما شاهمرادي و كتاب «سرسره بازي» نوشته سرور كتبي با تصويرگري مرجان فرماني از انتشارات شباويز انتخاب شده است.

وي ادامه داد: كتاب اول توانسته چندين جايزه بين‌المللي از جمله جايزه قلم زرين بلگراد را به دست آورد و كتاب دوم هم در كاتالوگ بولونيا و هم بلگراد ثبت شده است.

اين ناشر كه مسئوليت معرفي و ارائه كتاب‌هاي ايراني به مسابقه زيباترين كتاب‌هاي جهان را برعهده دارد، درباره شانس ايران براي برگزيده شدن توضيح داد: چند كتاب خيلي زيبا از ايران ارائه شده است كه نمونه آنها «از طهران تا طهران» انتشارات يساولي است كه اين كتاب اولين مجلد به زبان انگليسي و فارسي از سري كتاب‌هايي است كه جنبه‌هاي متفاوت زندگي، هنر و معماري پايتخت ايران شامل آداب و رسوم، مراسم مذهبي، بازار‌ها، خانه‌ها، معابد، كاخ‌ها و... را معرفي مي‌كند.

خلعتبري افزود: همچنين انتشارات آقاميري يك قرآن بسيار نفيس در قطع بزرگ با طلاكوبي‌هاي منحصر به فرد و يك قرآن كوچك كه قطع خوب و كارهاي هنري زيبايي دارد، ارائه كرده است كه اين آثار هم درخشان و چشمگير هستند.

وي با ابراز تاسف از اينكه گاه در رقابت‌هاي جهاني با ايران برخورد منصفانه‌اي نمي‌شود، تشريح كرد: گاهي برخوردها با ما درست نيست و ملاحظات ديگري غير از شاخصه‌هاي فرهنگي را در نظر مي‌گيرند، ولي به هر حال نمي‌شود پيش‌بيني كرد ايران در اين مسابقه برگزيده مي‌شود يا خير.

مدير نشر شباويز درباره سابقه حضور ايران در اين مسابقه بيان كرد: انتشارات شباويز به غير از پارسال در سه دوره قبل‌تر اين مسابقه شركت كرده است و همچنين ديگر ناشران بخش خصوصي نيز پيش از اين از ايران شركت داشته‌اند، ولي هرگز عنوان زيباترين كتاب جهان به نام ايران ثبت نشده است. از آسيا تاكنون چين و تايوان موفق به دريافت اين عنوان شده‌اند و ناشران اروپايي هم بارها و بارها برگزيده شده‌اند.

خلعتبري اضافه كرد: پيش از اين داوري مسابقه اينگونه بود كه كتاب‌ها را به صورت موضوعي داوري مي‌كردند، ولي به تازگي ديگر اينگونه نيست و همه كتاب‌ها رتبه‌بندي مي‌شوند و سپس بر اساس جمع امتيازها، اثر برتر انتخاب مي‌شود. البته اينگونه نيست كه آثار در ژانر خاصي برتري داشته باشند و 2 سال پيش يك كتاب آموزش زبان فرانسوي كه كاغذ كاهي و جلد مقوايي شوميز كاهي داشت، جايزه اول را به خود اختصاص داد. اين كتاب از لحاظ گرافيكي خلاقانه بود؛ به ويژه با اينكه سه رنگ بود، ولي تركيب‌هاي رنگي و ترام‌هاي زيبايي با همين سه رنگ درآورده بود كه نمونه آن را نديده بودم. همچنين يك بار هم كتابي از چين با كاغذ نازك و لطيف دست‌ساز برگزيده شد كه اين كاغذ را خودشان چاپ مي‌كنند و روي كتاب هم كارهاي گرافيكي دستي و هنري خاصي شده بود.

آثار برگزيده مسابقه زيباترين كتاب‌هاي جهان در نمايشگاه كتاب لايپزيك به نمايش درمي‌آيد

وي انتخاب يك كتاب به عنوان زيباترين كتاب‌هاي جهان را امتيازي ويژه دانسته و گفت: اين جايزه اعتباري جهاني براي كتاب برگزيده مي‌آورد و هر كسي مي‌خواهد نمونه‌اي از اين اثر را داشته باشد به ويژه اينكه كلكسيونرها آنها را مي‌خرند، كتابخانه‌هاي جهاني دست‌كم يك نسخه از آن را تهيه مي‌كنند و همچنين فرصتي براي فروش كپي رايت اثر در جهان فراهم مي‌شود. همچنين يك اعتبار معنوي ويژه هم براي كشور برگزيده و ناشر و ديگر دست‌اندركاران تدوين كتاب فراهم مي‌شود. همچنين موزه كتاب آلمان كه ميزبان اين مسابقه نيز هست، اين كتاب را به عنوان كتابي برجسته همه عمر در قفسه‌هايش نگهداري و عرضه مي‌كند. اينها همه در كنار جوايز نقدي است.

اين ناشر ادامه داد: انتشارات قدياني، رسم، حوض نقره، صابرين و ديگر ناشراني كه آثارشان از ايران به مسابقه رفته است، همگي كارهاي خوب و خلاقانه‌اي دارند و بايد از آنها به ويژه آنهايي كه كتاب‌هاي نفيس با قيمت‌هاي بالا و حتي 2 ميليوني براي حضور در مسابقه فرستاده‌اند، تشكر كرد؛ چرا كه اين كار را با جان و دل و تنها براي ارتقاي فرهنگ و مطرح شدن نام ايران در جهان انجام داده‌اند. برخي ناشران مثل يساولي چند سال است كه كتاب‌هاي گران‌قيمت خود را ارسال مي‌كنند و تاكنون بيش از 5 ميليون هزينه كرده‌اند.

خلعتبري با تاكيد بر اينكه كتاب‌هايي نشري مانند شباويز قيمت كمتري دارند، ولي يك قرآن نفيس مي‌تواند قيمتي بالغ بر 2 ميليون داشته باشد، عنوان كرد: اين ناشران بدون هيچ چشمداشتي اين هزينه‌ها را مي‌كنند و مي‌دانند ممكن است به ازاي آن جايزه‌اي هم دريافت نكنند و در سوي ديگر، من شخصاً از ناشران بخش دولتي خواسته‌ام كه آثار شاخصشان را براي مسابقه ارائه كنند، ولي توجهي نمي‌كنند. مثلاً موزه هنرهاي معاصر، دفتر هنرهاي تجسمي، بوستان قم، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان و خيلي از ناشران بخش دولتي كارهاي خوبي دارند و مي‌توانند شركت كنند و در مساله هزينه‌ها هم فشار كمتري به آنها وارد مي‌شود.

وي همچنين تاكيد كرد: باز هم تاكيد مي‌كنم همت بخش خصوصي كه اين هزينه‌ها را برعهده مي‌گيرد قابل قدرداني است و اميدوارم ناشران دولتي هم به اين چرخه وارد شوند.

مدير نشر شباويز كه مسئوليت برنامه‌ريزي و ارائه كتاب‌هاي ايراني به مسابقه زيباترين كتاب‌هاي جهان را برعهده دارد در پايان گفت: ما در نشر شباويز مسئوليت بسته‌بندي و ارسال كتاب‌ها به دبيرخانه مسابقه را برعهده داريم كه هزينه آن بالغ بر يك ميليون مي‌شود و پرداخت آن را تقبل كرده‌ايم تا بخش اندكي از سهم خود را در كمك به فرهنگ كشورمان ادا كنيم.

اين مسابقه كه با همكاري اتحاديه‌ ناشران آلمان، كتابخانه ملي آلمان، شهرداري فرانكفورت و شهرداري لايپزيك به ‌وسيله بنياد هنر كتاب‌آرايي آلمان برگزار مي‌شود، براي نخستين بار در سال 1963 در شهر لايپزيك برگزار شد.

از سال 1991 شهر فرانكفورت نيز به ‌مسابقه‌ پيوست. از آن زمان تاكنون همه‌ ساله تمام كتاب‌هاي برگزيده از سراسر جهان در نمايشگاه‌هاي كتاب لايپزيك و فرانكفورت به‌نمايش درمي‌آيند.

در نمايشگاه كتاب لايپزيك كتاب‌ها در زير نام كشورهاي ارسال‌كننده به‌نمايش گذاشته مي‌شوند، اما در نمايشگاه كتاب فرانكفورت، كتاب‌ها برحسب موضوع به‌نمايش درمي‌آيند و پس از پايان نمايشگاه كتاب فرانكفورت، كتاب‌ها در اختيار موزه كتاب آلمان قرار مي‌گيرند تا هميشه محفوظ بمانند.

نمايشگاه كتاب لايپزيك از 15 تا 18 مارس 2012 برابر با 25 تا 28 اسفند ماه 1390 در شهر لايپزيك و نمايشگاه كتاب فرانكفورت از 10 تا 14 اكتبر 2012 برابر با 18 تا 22 مهر ماه 1391 در شهر فرانكفورت آلمان برگزار خواهد شد.

كتاب‌هاي برگزيده‌ ايراني را مي‌توان در هر دو نمايشگاه همراه با نام ايران تماشا كرد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن