تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819667200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنجاه و چهارمين فصلنامه اينترنتي پژوهش‌هاي قرآني عرضه شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: پنجاه و چهارمين فصلنامه اينترنتي پژوهش‌هاي قرآني عرضه شد
گروه فضاي مجازي: پنجاه و چهارمين شماره فصلنامه پژوهش‌هاي قرآني، با موضوع قرآن و مهندسي فرهنگي عرضه شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، قرآن و مهندسي فرهنگي به نويسندگي «احمد ترابي»، قرآن و شيوه اصلاح فرهنگ به نويسندگي «سيد موسى صدر»، دنياگرايي، آسيبي فرهنگي؛ از منظر قرآن به نويسندگي «سيد مصطفى احمد‌زاده»، قرآن، حكومت و توسعه فرهنگ نوشته «سيد ابراهيم سجادي» و قرآن و آسيب شناسي ماهوي فرهنگ به نويسندگي «سيد حسين هاشمي» از بخش‌هاي مختلف اين فصلنامه است.

همچنين نسبت دين و فرهنگ ازنگاه قرآن، وحدت موضوعي سوره‌هاي قرآن در ترازوي نقد، سير تاريخي انديشه اعجاز قرآن، ويژگي‌هاي تصويري در كتاب‌هاي قرآني كودكان، شهر و روستا در فرهنگ قرآن و ابتلا و آزمايش در قرآن به ترتيب نوشته محمد بهرامي، علي‌اكبر حسيني، سيدعلي آقايي، پريسا شاد قزويني، حسن رهبري و عبدالعلي پاكزاد از ديگر بخش‌هاي موجود در اين فصلنامه قرآني است.

گسترش فرهنگ قرآن در جامعه به‌ويژه در ميان اقشار دانشور و متخصص، تقويت و پيشبرد دانش‌ها و معارف قرآن در حوزه و دانشگاه و در ميان اقشار فرهيخته كشور، پر كردن خلأ تحقيقاتي موجود در بسياري از زمينه‌هاي ناشناخته معارف و علوم قرآني، پاسخگويي به شبهات نو پيدا در زمينه قرآن، تفسير و معارف قرآني و تلاش در جهت بهره‌وري بايسته از انديشه‌هاي روزآمد قرآني از اهداف انتشار اين فصلنامه است.

در بخش «قرآن و شيوه اصلاح فرهنگ» نويسنده پس از تعريف مهندسي فرهنگي، بر ضرورت اصلاح فرهنگ به عنوان يكي از محورهاي عمدة مهندسي فرهنگي، تاكيد مي‌كند، سپس از الگوگيري از روش اصلاحي قرآن سخن مي‌گوي و آنگاه ماهيت روش اصلاحي قرآن را توضيح مي‌دهد.

همچنين بخش «دنياگرايي، آسيبي فرهنگي؛ از منظر قرآن» در اين فصلنامه با هدف تبيين دنياگرايي به عنوان يك آسيب فرهنگي از ديدگاه قرآن كريم به رشتة تحرير در آمده تا برنامه ريزان فرهنگي بر اساس آن به بررسي وضعيت موجود و برنامه‌ريزي براي دستيابي به وضعيت مطلوب بپردازد.

در اين بخش پس از يادكرد برخي از مباني مهندسي فرهنگ، نخست به تفاوت «دنياداري» و «دنياگرايي» اشاره شده و سپس «دنياداري» و «دنياگرايي» در سه لاية «نگرش»، «ارزش» و «رفتار» از ديدگاه قرآن كريم به همراه شاخص‌هاي قرآني دنياگرايي گزارش شده است.

در بخش ديگري از اين فصلنامه تحت عنوان «نسبت دين و فرهنگ ازنگاه قرآن» از روشن سازي جايگاه دين در مهندسي فرهنگي به عنوان يكي از عوامل مهم و بسيار تأثير گذار در مهندسي فرهنگي كشور ياد شده است.

در اين بخش نسبت دين و فرهنگ به بحث و بررسي گذاشته شده است. نويسنده تعيين معناي دين و فرهنگ، قلمرو دين و فرهنگ و خاستگاه اين دو را از مهمترين مباحثي مي‌شناسد كه به كشف رابطه دين و فرهنگ كمك مي‌كند. او در بحث تعريف دين و فرهنگ از ميان چند رويكرد مطرح تنها رويكرد مصداق گرايانه و كاركرد گرايانه را گزارش كرده و بر اساس اين دو رويكرد نسبت دين و فرهنگ را تبيين مي‌كند.

در ادامه اين بخش در بحث قلمرو از دو نظريه دين حداكثري و حداقلي سخن به ميان مي‌آيد، قلمرو فرهنگ را بسيار گسترده مي‌خواند و آن‌گاه نسبت دين و فرهنگ را بررسي مي‌كند و در پايان خاستگاه دين و فرهنگ را به بحث گرفته و نسبت آن دو را مي‌گويد.

پنجاه و چهارمين فصلنامه اينترنتي پژوهش‌هاي قرآني را اينجا كليك كنيد!

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن