تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812689667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت الاسلام محمديان در نشست مسئولان مراكز هم انديشي دانشگاه‌ها: شاخصه‌هاي ارزيابي نظام فرهنگي دانشگاه بايد طراحي شود


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: حجت الاسلام محمديان در نشست مسئولان مراكز هم انديشي دانشگاه‌ها: شاخصه‌هاي ارزيابي نظام فرهنگي دانشگاه بايد طراحي شود
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها گفت: استادان در مراكز هم انديشي، با شناسايي و طراحي شاخص‌ها به ارزيابي نظام فرهنگي دانشگاه‌ها بپردازند.


به گزارش گروه فرهنگي «شبكه خبر دانشجو»، حجت الاسلام محمديان در نشست مسئولان مراكز هم انديشي دانشگاه ها در مشهد مقدس با اشاره به رابطه دين و علم در دانشگاه ها اظهار داشت: يكي از مهم ترين سوالاتي كه امروز ميان دانشجويان مطرح مي‌شود اين است كه فعاليت‌هاي علمي دانشگاه چه ارتباطي با دين دارد و نگاه دين به اين نوع فعاليت‌ها چيست؛ از طرف ديگر فعاليت‌هاي علمي چه جايگاهي در دين دارد و منظور از اسلامي شدن علوم چيست؟

وي گفت: به نظر مي‌رسد اين ها سوالات مهمي است كه متأسفانه در شكل جامع به آن پرداخته نشده و دين و علم به عنوان دو عرصه جدا از هم مطرح شده است؛ به همين خاطر متأسفانه در دانشگاه‌ها ميان دين و علوم تفكيك قائل مي‌شوند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به نقش مركز هم انديشي در تحكيم رابطه دين و علوم گفت: اگر اين مباحث در مركز هم انديشي مورد بررسي قرار گيرد تكليف اين پرسش ها روشن مي شود، اما پيش نياز اين اتفاق رسيدن به تعريف درستي از دين است.

محمديان در ادامه تصريح كرد: يك تعريف از دين اين است كه مديريت خدا را بر زندگي خود بپذيريم؛ مطابق با اين تعريف دين پذيرش مديريت بر زندگي انسان است، البته در همين تعريف نيز جاي سوال و اختلاف وجود دارد اين كه پذيرش مديريت خداوند بر زندگي انسان چه اندازه است؛ اين اختلاف باعث پيدايش دين حداقلي و دين حداكثري مي‌شود.

وي اظهار داشت:‌ فعاليت‌هاي علمي تلاشي براي يافتن قوانين حاكم بر جهان هستي و رفع نيازهاي انسان است، اما در نگاه دين چند اصل مورد توجه قرار مي گيرد؛ اول اين كه تمام آفريده ها هدفمند خلق شده اند و ذي قيمتند، از طرف ديگر قوانين حاكم بر عالم از سوي خداوند وضع شده است و او به انسان قدرت فهم اين قوانين را عنايت كرده است، ضمن اين كه پيشرفت كنوني انسان در عرصه هاي گوناگون مبتني بر همين اصل است.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ادامه داد: اصل سوم اين است كه تمام هستي مختص انسان و اجزاي آن تحت تسلط آدمي است.

محمديان نشانه بودن مخلوقات را اصل ديگر ديني عنوان كرد و گفت: در نگاه ديني تمام موجودات عالم آيه اند، صدها آيه قرآن در صدد بيان اين موضوع است كه هر آنچه در جهان قرار دارد آيه هاي و نشانه هاي الهي هستند، از طرف ديگر همه اينها نعمات خداوندي براي استفاده انسان هاست و مجموعه اين اصل ها اين سوال را به ذهن متبادر مي كند كه چرا خداوند به انسان استعداد فهميدن داده و او را مسلط بر هستي كرده است.

وي افزود: پاسخ سوال اين است كه تدبير الهي براي انسان در همين عالم خاكي رقم مي خورد با اين پديده ها انسان به اصل خود بر مي گردد؛ مسير حركت انسان در اين عالم‌ مادي است و كمال انسان از جهان فعلي سرچشمه مي‌گيرد و اين كمال وقتي اتفاق مي افتد كه انسان در اين جهان بتواند بر اجزاي هستي تسلط پيدا بكند و اجزاي آن را تسخير كند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها يادآور شد: اين خواست باريتعالي است كه انسان بتواند با هنر خداوند آشنا شود؛ از اين نظر هر چه فعاليت علمي در دنيا صورت گيرد در مسير خواست الهي است؛ چرا كه خداوند به انسان استعداد درك اين مفاهيم را داده است، در حقيقت خواست خداوند اين است كه انسان اين مسير را طي كند.

محمديان علم را نور خواند و گفت: تمام علوم برپايه نور الهي است، علم دستيابي به قوانين است كه خداوند در دنيا قرار داده است.

وي گفت: علم ارزشي ذاتي دارد و فعاليت‌هاي علمي در دانشگاه‌ها هم رديف با عبادت است؛ ما چه در محراب عبادت نماز بخوانيم و چه در كارگاه مشغول باشيم هر دو يكسان است، در محراب عبادت با خداوند سخن مي‌گوييم و در كارگاه خداوند با ما سخن مي‌گويد؛ آزمايشگاه، كارگاه، كتابخانه همه محراب عبادت هستند و خداوند با ما سخن مي‌گويد، ما در جهان شاگردي خداوند را مي‌كنيم.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تلخيص دين را انحرافي بزرگ دانست و گفت: اگر ما امروز دين را در نماز، روزه، احكام شرعي و چند مبحث اخلاقي خلاصه كنيم بزرگترين خيانت را به دين كرده ايم؛ چرا كه دين تمام زندگي ما و هر لحظه‌‌ آن ارتباط با خداوند است.

محمديان اظهار داشت: در حديث معراج كه از عميق ترين احاديث است، خداوند به پيامبر خطاب مي‌كند، يا احمد عبادت و بندگي خداوند 10 قسم است كه 9 قسم آن زندگي درست و حلال و يك دهم آن عبادت است؛ اگر اين نگاه كه دين تمام زندگي ما را بايد دربربگيرد به درستي تبيين شود هر زماني كه در كارگاه و كتابخانه و جامعه كار‌ كنيم، آنها را جزو دين خواهيم دانست، به اين ترتيب در فضاي عمومي دانشگاه ها تحول بزرگي رخ خواهد داد و اين سوال مطرح نخواهد شد كه درس هاي دانشگاه چه ربطي به دين دارد.

وي تصريح كرد:‌ سراغ علم رفتن و مسلط شدن بر جهان، عين دين و خواست خداوند متعال، كمال انسان است، بنابراين اگر مي‌خواهيم وجودمان را به شجره طيبه تبديل كنيم بايد تمام زندگي مان را بزرگ كنيم، دين بايد تمام وجودمان را فرا بگيرد و تسري اين نگاه در جامعه يكي از رسالت هاي استادان و متدينان دانشگاه هاست.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: استادان مي‌توانند با تشريح و تبيين اين ديدگاه در جامعه دانشگاهي كه همه فعاليت‌‌هاي اين دنيا آيه‌اي مستند براي رسيدن انسان به كمال است، خدمات شايسته‌اي به جامعه فرهنگي و علمي انجام دهند.

محمديان در ادامه بيان داشت: انسان متعلق به اين دنيا نيست، ما به اصل خود، به سوي خداوند باز مي‌گرديم، اصل خود را مي‌توانيم با تسلط بر جهان به دست بياوريم.

وي تصريح كرد: اگر چه انسان نياز به خلوت دارد، اما دين فقط در يك سلسله اعمال خاص خلاصه نشده است، گرچه آن اعمال به ما كمك مي‌كند به اصل خودمان رجوع كنيم، اما واقعيت آن است كه دين تمام زواياي زندگي انسان را تحت تأثير قرار مي دهد.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در ادامه با اشاره به ضرورت طرح جامعيت موضوع عبادت در جلسات هم انديشي خاطرنشان كرد: در جلسات هم انديشي بايد ابعاد اين موضوع مشخص، و نسل جوان و دانشجو با اين مفاهيم آشنا شود؛ دانشجو بايد بداند كه تمام فعاليت‌هاي او در راه علم بخشي از دينداري است و اين امر او را به خدواند نزديك مي‌كند، بنابراين اگر اين احساس در دانشجو به وجود بيايد تحول بزرگي در دانشگاه ها رخ خواهيم داد، اما براي اينكه در دانشگاه‌ها بتوانيم حركت قابل توجهي ايجاد كنيم، ناچاريم همه اجزاي دانشگاه را درگير مباحث فرهنگي، فكري و محتوايي كنيم.

محمديان اظهار داشت: به نظر مي رسد بايد براي پي ريزي اين حركت، مجموعه كل دانشگاه از قبيل مديريت، تشكل ها و ساير اجزاي آن سهيم باشند؛ در اين راستا بايد مسابقه اي ميان اجزاي دانشگاه برگزار شود تا آنها در صورت نقش آفريني امتياز بگيرند يا در مواردي بازخواست شوند.

وي تصريح كرد: ما براي اين كار به شاخص‌هايي نياز داريم تا معلوم شود دانشگاه ها در زمينه فرهنگي، عقيدتي و اخلاقي چقدر توانسته‌اند رشد كنند، سپس اين ها را با همديگر مقايسه كنيم تا هر دانشگاهي جايگاه خود را ببيند تا ما بتوانيم دفاع كنيم كه چرا اين دانشگاه در اين رتبه قرار گرفته است و در اين رتبه بندي دانشگاه ها جايگاه خود را نسبت به ساير دانشگاه ها در سال هاي گذشته ارزيابي كنند و نقش رئيس دانشگاه، معاونان، استادان و تشكل هاي در اين حوزه تبيين، و منشا و محل ناكامي ها مشخص شود.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به نبود چنين شاخصه هايي گفت: متاسفانه ما در حال حاضر چنين شاخصه‌هايي را در دانشگاه‌ها نداريم، ما در دانشگاه ها رتبه بندي علمي و پژوهشي داريم، اما در بخشي فرهنگي و ديني چنين رتبه بندي را نداريم.

محمديان افزود:‌ متأسفانه امروز ما شاخصه اي نداريم براي اينكه بدانيم چقدر توانسته‌ايم هويت ديني دانشگاه را تقويت كنيم و فضاي پاك و معنوي و شور و هيجان سياسي و احساس مسئوليت نسبت به مباحث اجتماعي پديد بياوريم؛ همچنين در خصوص چشمگير بودن ايفاي نقش از سوي استادان شاخصه اي نداريم.

وي با اشاره به نقش مراكز هم انديشي در تعيين شاخصه ها گفت: استادان در مراكز هم انديشي بايد در جهت ارتقاي نقش سياسي - اجتماعي براي رتبه بندي دانشگاه ها كمك كنند تا با استخراج شاخص‌هاي كمي، الگويي براي ارزيابي فرهنگي دانشگاه ها طراحي كنند؛ در اين صورت است كه مي توان دانشگاه هاي برتر علمي و فرهنگي را معرفي كرد./انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن