تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي نوع واكنش سه رسانه به سخنان شبستري


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: بررسي نوع واكنش سه رسانه به سخنان شبستري
چندي است اخباري در خصوص سخنان محمد مجتهد شبستري در دانشگاه صنعتي اصفهان منتشر شده است.
وبلاگ «محراب انديشه»

اين اخبار البته از جانب او صريحا تكذيب شد. اما فايل صوتي منتشر شده حكايت از درستي اخبار داشت. در خصوص اين داستان و واكنش رسانه هاي اصولگرا چند نكته مي بايست مد نظر قرار بگيرد.

1-سايت خبري تابناك اقدام به انتشار مطلبي با عنوان "شبستري: به مسلماني خود افتخار مي‌كنم" كرد. اين مطلب اين گونه شروع شده بود:« عاقبت آن روز رسيد كه محمد مجتهد شبستري هم شهادتين بگويد تا ثابت كند كه مسلمان است. او كه قريب به 50 سال ترويج اسلا‌م كرد در 72 سالگي به نقطه‌اي رسيد كه وادار شود مسلماني خود را فرياد بزند و همه اينها از رهگذر اتهامات برخي رسانه‌هاي دولتي به او بود، رسانه‌هايي چون روزنامه ايران يا خبرگزاري‌هاي فارس و ايرنا كه در چند روز اخير موج بزرگي از تبليغات عليه او به پا كردند.»

مشكل آن جاست كه ما همه چيز حتي دين و مقدسات را هم با ترازوي سياسي كاري هاي خودمان تراز مي كنيم. اگر اينان مجتهد شبستري را نمي شناسند و از مواضع او اطلاع ندارند، چرا مطالب اين چنيني را در حمايت از او منتشر مي كنند و اگر اطلاع دارند چگونه است كه ادعاي اصولگرايي و دينمداري مي كنند؟

مجتهد شبستري در اصفهان هيچ چيز جديدي نگفته بود. او پيش از اين در مقاله قرائت نبوي از جهان تصريح كرده بود:«ظاهراً با تقريرات قبل روشن شده كه معناي عصمت نبي از نظر قرآن چه مي‌تواند باشد. معناي آن اين خواهد بود كه او با امداد الهي هيچگاه از اين فهم تفسيري توحيدي جهان منحرف نمي‌شود و به غير خدا دعوت نمي‌كند. او در اين نبوت و رسالت معصوم است. نبوت پيامبر در چگونه ديدن جهان و رسالت وي ابلاغ اين بينش بوده است و نه در بيان اينكه از نظر فلسفي يا علمي جهان چگونه است.» اين سخنان با مراجعه به پيشينه بحثي كه در همين اين مقاله انجام گرفته است، در واقع بيانگر همان نگاهي است كه در اصفهان تشريح شد. آيا نبايد از يك رسانه مدعي اصولگرايي انتظار داشت كه زمين بازي را خوب بشناسد و به نفع دشمن بازي نكند؟ شايد بگويند اين صرفا انعكاس يك خبر بوده است. آيا اينان هر خبري را به همين شكل منتشر مي كنند؟ و اصولا بايد هر خبر و هر تحليلي را منتشر كرد؟ علاوه بر اين شما نبايد به عنوان يك رسانه به اصطلاح اصولگرا به هتك حريم ديني حساس باشيد؟ شما نبايد نگران حمله به مقدسات باشيد؟ چرا در خصوص سخنان سخيف شبستري موضع جدي نداريد؟ اين موضوع از غيبت مشكل‌آفرين سفير ايران در بلغارستان كه براي آن يك گزارش اختصاص داديد، كم اهميت تر بود؟ اين همان اصولگرايي است كه از آن دم مي زنيد؟

2- سايت خبري الف كه البته سايتي اصولگرا و ارزشمند است مطلبي با عنوان "نشانه هاي دوم خرداد و يك تذكر" بر روي سايت گذاشت كه طي آن مشخصا از كيهان و فارس به خاطر واكنش نشان دادن به اظهارات سخيف آغاجري انتقاد شده بود. در اين مطلب آمده بود:«از طيف تندروي جريان دوم خرداد كه براي بازگشت به قدرت و تصاحب مجدد پست‌هاي نان و آبدار دولتي اين روزها به شدت به تكاپو افتاده‌اند، طراحي و اجراي سناريوهاي التهاب آفرين و ايراد سخنان تحريك آميز دور از انتظار نيست. آنها در طول 8 سال تصدي قوه مجريه نشان دادند كه استاد جنگ رواني‌اند و براي قدرت، از هركاري حتي توهين به مقدسات ابايي ندارند. اما از دوستان اصولگرا عجيب است كه چرا در دام نقشه التهاب آفرينان افتاده‌اند و نادانسته در سناريوي جوسازي، جنگ رواني، و نهايتا دوقطبي كردن انتخابات نقش‌آفريني مي‌كنند؟»

اولا عبارت دو قطبي شدن انتخابات در اينجا محل سوال است. گويا نگارنده اصلا نگران دين و تخطئه ارزش هاي ديني نيست و فقط در آرزوي يك انتخابات غير دو قطبي نشسته است و مواضع خود را هم بر همين محور تراز مي كند. خدا نياورد روزي را كه ارزش هاي ديني مورد هجمه قرار بگيرند و كساني كه ادعاي اصولگرايي مي كنند، بي تفاوت بنشينند. بايد بيان اين اهانت ها آن قدر براي اينان پر هزينه باشد كه جرات نكنند در هر دانشگاهي هر چه دلشان مي خواهد بگويند. يك روز در اين كشور اسلام را ماركسيستي تفسير مي كردند و از "جامعه بي طبقه توحيدي" مي گفتند. امروز مواضع اين به اصطلاح انديشمندان متاثر از غرب و مباني پست مدرنيسم است. جالب است اينان مباني فكري غرب را وحي منزل و حق مطلق تلقي مي كنند و قرآن را قابل تشكيك و اتفاقا قرآن را با مباني برگرفته از غرب مي سنجند و عيار مي كنند. اين يك خط فكري تعريف شده و خطرناك است. اينها هدفشان صرفا اين نيست كه در برخي مقدسات تشكيك كنند و تمام. قصه چيز ديگري است. دانشجويان اصفهان بايد واكنش نشان مي دادند و هر كس اعتقادي به دين و شريعت دارد بايد نسبت به تخطئه مسائل ديني و رشد اين افكار جهت دار حساس باشد. حساس نبودن شما اتفاقا محل سوال و تاسف است نه واكنش ساير رسانه هاي اصولگرا. علاوه بر اينكه ما به هيچ وجه علاقه نداريم مردم فراموش كنند سال هايي را كه با عنوان آزادي بيان و آزادي انديشه مباني ديني مورد بالاترين هجمه ها و توهين ها قرار گرفت. آن روزي كه عاشورا نتيجه خشونت بدر تلقي مي شد، دين افيون توده ها و حكومت ها بود، بسيج نماد خشونت بود، صديقه طاهره نمي توانست الگوي زنان ايراني باشد، زيارت عاشورا نشاندهنده خشونت طلبي شيعيان بود و... . ما به هيچ وجه علاقه نداريم مردم اين ها را فراموش كنند. اين موضع سايت ارزشي الف به جد درخور تأمل و تأسف است.

3- خبرگزاري فارس كه يك رسانه ارزشمند و اصولگراست به دنبال انتشار تكذيبيه شبستري، نوار قسمتي از سخنراني او را بر روي سايت گذاشت. انتشار اين ميزان از سخنراني به هيچ وجه صحيح نبود و مصداق اشاعه منكرات تلقي مي شد و اين البته جاي گلايه دارد. قرار نيست براي اين كه در ميدان سياسي برنده شده باشيم هر كاري را انجام دهيم ولو در راستاي منافع طرف مقابل باشد. آيا شبستري نمي دانست كه نوار سخنانش موجود است؟ يقينا مي دانست. پس چرا تكذيب كرد؟ نمي گويم نبايد اصلا نوار گذاشته مي شد. قسمتي كه بر روي اينترنت قرار گرفت بيش از حد متعارف بود. طبعا دوستان مي بايست براي جبران اين موضوع به پاسخ هايي كه در خصوص اين شبهات وجود دارد، بيشتر بپردازند.

در پايان براي ساير سايت هاي خبري كه در اين خصوص سكوت كردند هم متاسفم. البته از سايتي مثل فردانيوز كه براي تخريب دولت از لبخند رقيب اصولگرايان بهره مي برد و ماكياول را هم درس مي دهد نمي توان انتظار خاصي داشت.

/انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن