تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816163155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي فارس:نگاهي به پروژه يهودي سازي قدس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اختصاصي فارس:نگاهي به پروژه يهودي سازي قدس
خبرگزاري فارس: تئودور هرتزل زماني گفته بود: اگر يك لحظه موفق به تصرف شهر قدس شويم و من زنده باشم حتي براي لحظه‌اي در نابودي هر آنچه در طول ساليان در قدس شكل گرفته است و براي يهوديان مقدس نيست ترديد نخواهم كرد.


*مقدمه

مسئله قدس همواره اساسي ترين محور مناقشه ميان اسلام و صهيونيسم و مانع اصلي بر سر راه حل و فصل مناقشه فلسطين ورژيم صهيونيستي بوده و هست و بر همين اساس از روز نخست اشغال فلسطين، توطئه هاي رژيم غاصب صهيونيستي براي الحاق قدس به مناطق تحت حاكميت خود و يهودي سازي اين شهر از طريق مصادره اراضي، احداث شهرك هاي يهودي نشين و طرح هاي توسعه طلبانه به عنوان شالوده ايدئولوژي اشغالگري صهيونيستي ادامه داشته و دارد.از آنجا كه صهيونيسم براي مهاجرت و اسكان يهوديان در "ارض موعود " يعني فلسطين از هويت هاي ديني جعلي و دروغيني چون وجود "هيكل سليمان "و "ديوارندبه " سود جسته است لذا اين مسئله از اهميت راهبردي براي استمرار حيات رژيم صهيونيستي برخوردار بوده است.

صهيونيسم براي اثبات ادعاي تاريخي و ايدئولوژيكي خود مبني بر وجود "معبد موهوم سليمان " در بيت المقدس ،ازهمان ابتداي اشغال فلسطين به سبب اهميت ديني قدس براي قوم يهود ، بيت المقدس را براي تغيير هويت ديني و فرهنگي اسلامي آن در راس امور اشغالگري خود قرار داد.

طرح ها و برنامه هاي يهودي سازي كه صهيونيسم درصدد تحقق اهداف ايدئولوژي صهيونيسم در شهر قدس اشغالي است شامل چهار محور مي باشد:

1 ـ جداسازي شهر قدس از محيط پيرامون، ايجاد فاصله ميان فلسطينيان ساكن قدس با نهادها و ارگان هاي غير نظامي، ملي، اداري مربوطه و ممانعت از انجام هرگونه فعاليتي كه باعث مصون ماندن موجوديتشان مي شود.

2-نابودي و تخريب آثار اسلامي و عربي قدس به منظور تحميل هويت ديني و فرهنگي جديد مطابق با مفاهيم ديني جعلي يهود

3 ـ تدوين قوانين و اجرايي ساختن آنها به منظور بيرون راندن ساكنان اصلي قدس

4 ـ پيگيري وضعيت شهرك نشينان يهود و جايگزين نمودن شهرك نشينان يهودي به جاي مسلمانان و مسيحيان عرب.

با نگاهي به اهداف سياستمداران صهيونيستي در قدس اشغالي اين مسئله دريافت مي شود كه دولت صهيونيستي در راستاي تحميل سياست "واقعيت موجود " در تمامي جوانب و سطوح پيش مي رود و با قدرت نمايي در صحنه هاي بين المللي و منطقه سعي در همگام ساختن كشورهاي منطقه و جهان براي پذيرش واقعيت هاي جديد در شهر قدس دارد، بي شك موافقت جامعه بين الملل با آنچه كه صهيونيسم با محقق ساختن اهداف خود در قدس اشغالي دنبال مي كند يك امتياز و دستاورد براي صهيونيسم به شمار مي رود.

دولت تل آويو در چارچوب اهداف صهيونيسم براي يهودي سازي قدس و حاكميت مطلق صهيونيسم بر شهر قدس دست به اقدامات گسترده اي زده است تا از اين رهگذر شهر قدس را به لحاظ اقتصادي، سياسي، جغرافيايي، اجتماعي و بافت جمعيتي از شهرهاي اطرافش جدا سازد و براي شكل دهي به اين خواسته شومش تمامي نهادها و سازمان هاي رسمي و غير رسمي و تجهيزات و امكانات داخلي و خارجي خود را بسيج كرده است و با ساخت ديوار حايل در اطراف شهر قدس، ايجاد كمربندي از شهرك ها، احداث شهرك هاي يهودي در مركز محله هاي عربي اين خواسته اش را به پيش مي برد. در اين مقاله سعي شده با تبيين وضعيت جغرافيايي و جمعيتي بيت المقدس ، برنامه ها و اقدامات صهيونيسم در جهت يهودي سازي "بيت المقدس " كه با هدف از بين بردن آثاراسلامي و عربي شهر تاريخي " بيت المقدس " صورت مي گيرد را مورد بررسي قرار دهد.

**الف) جغرافياي قدس

شهر قدس روي نصف‌‌النهار 35 درجه و 13 دقيقه شرقي و مدار 31 درجه و 52 دقيقه شمالي قرار گرفته است. اين شهر بر روي سلسله تپه‌هايي كه از غرب به شرق امتداد يافته و بين 720 الي 830 متر بالاتر از سطح دريا قرار گرفته‌اند، واقع شده‌ است.
شهر قدس 54 كيلومتر با درياي مديترانه و 250 كيلومتر با درياي سرخ فاصله دارد.
چندين جاده بسيار مهم قدس را به شهرهاي بزرگ فلسطين و برخي از پايتخت‌هاي كشورهاي عربي متصل مي‌كند. اين شهر 150 كيلومتر با عكا، 65 كيلومتر با نابلس، 36 كيلومتر با الخليل، 62 كيلومتر با يافا و 94 كيلومتر با غزه فاصله دارد. همچنين جاده‌اي به طول 88 كيلومتر اين شهر را به عمان،‌290 كيلومتر به دمشق، 528 كيلومتر به قاهره و 865 كيلومتري به بغداد متصل مي‌سازد.
هسته‌ي اوليه شهر قدس آنگونه كه حفاري‌ها نشان مي‌دهند بر دامنه تپه مشرف بر روستاي "سلوان " واقع در جنوب شرقي حرم قدس شريف كه به مساحتي حدود 55 هزار متر مربع ساخته شده و با آب چشمه‌ي ام‌الدرج نيز آبياري مي‌شد، كشيده شده است.
به مرور زمان شهر قدس روند توسعه‌‌ي خود را پيش گرفت و از شرق، شمال شرق و جنوب غربي گسترش يافت. هسته‌ي مركزي شهر نيز در بر گيرنده‌ي مراكز مقدس سه دين آسماني (اسلام، مسيحيت و يهود) است.
قدس قديمي يا قدس عتيق به مناطقي اطلاق مي‌شود كه در داخل ديوار "سليمان قانوني " قرار دارد. مساحت اين منطقه 71/8 دونم (دونم معادل 1000 متر مربع است) است كه در داخل ديواري به طول 20/4 كيلومتر واقع شده است. منطقه‌ي مذكور بر فراز چهار كوه "موريا "، "صهيون "، "اكرا " و "بزيتا " واقع شده و حرم "مسجد‌الاقصي " نيز در جنوب شرقي بخش قديمي شهر مقدس قدس بر فراز كوه موريا قرار گرفته است. بخش شرقي قدس همان بخش قديمي شهر، شامل محله‌هايي است كه مسلمانان آن را بيرون از اين ديواره ساخته‌‌اند. اين محله‌ها شامل محله "شيخ جراح "، "باب الساهره "، "وادي الجوز " و محله‌ي "ظهر " مي‌باشد.
واژه‌ي بخش شرقي پيش از سال 1948 زماني كه صهيونيست‌ها به حمايت انگليس‌ها در بخش غربي قدس مستقر شدند،‌رايج شد.
واژه قدس غربي در واقع به مناطقي از بيت‌‌المقدس اطلاق مي‌گردد كه در سايه اشغال فلسطين توسط نيروهاي انگليسي گسترش يافته و مهاجران يهودي نيز با پشتيباني انگليس در آن سكونت كردند. اين منطقه وسعت بسياري يافته و انگليسي‌ها اين منطقه را در سال 1946 به حوزه استحفاظي بيت‌ المقدس ملحق كرده و با الحاق بخش غربي قدس مساحت اين شهر را به 19 كيلومتر مربع رساندند.
بدين معنا كه اين بخش به 20 برابر بخش قديمي و كهنه شهر گسترش يافته است.

*قدس يكپارچه

صهيونيست‌ها از اين واژه براي توصيف بخش‌هاي شرقي و غربي قدس استفاده مي‌كنند. زيرا اين شهر پس از جنگ 1948 به دو قسمت تقسيم شده و صهيونيست‌ها بخش غربي را به اشغال خود درآوردند در حالي كه بخش شرقي آن در اختيار ارتش اردن باقي ماند. اما پس از جنگ 1967 كه صهيونيست‌ها بخش شرقي شهر را هم به اشغال خود درآوردند بر انديشه قدس يكپارچه به عنوان پايتخت ابدي رژيم صهيونيستي پافشاري كردند.
قدس بزرگ: اين واژه در راستاي تلاش‌هاي صهيونيستي براي محو هويت اسلامي اين شهر بكار مي‌رود. صهيونيست‌ها با الحاق شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين كه در اطراف شهر قدس احداث كرده‌اند، به بيت‌المقدس، سعي دارند بخش‌‌هاي مسلمان نشين اين شهر مقدس را نسبت به بخش‌هاي يهودي نشين كوچك نشاندهند.
از ديگر اهداف طرح "قدس بزرگ " به محاصره درآوردن محله‌هاي مسلمان نشين شهر كه در بخش قديمي شهر قرار گرفته‌اند را مي‌توان نام برد. صهيونيست‌ها در اين راستا تلاش مي‌كنند تا محله‌هاي مسلمان نشين بخش قديمي را از ديگر محله‌هاي مسلمان‌نشين كه بيرون از ديواره قرار گرفته جدا كرده و با دشوار كردن نقل و انتقال و تردد مسلمانان در بخش قديمي آنان را وادار كنند تا به خارج از شهر قدس نقل مكان كنند. چون بخش قديمي شهر گنجايش جمعيت و ساختمان‌هاي مسكوني را ديگر نداشت،‌كار ساخت و ساز به خارج از ديواره‌اي كه سلطان سليمان قانوني در سال 1542 ميلادي اطراف شهر ساخته بود، منتقل شد و محله‌هايي در خارج از اين شهر ساخته شد كه بعدها به آن قدس جديد اطلاع گرديد.
همچنين مناطق حومه‌ي شهر و روستاهاي اطراف آن نيز به اين شهر متصل شدند. و بعد از آن كه سالها به عنوان روستاهاي اطراف شهر شناخته مي‌شدند، به دليل گسترش شهر به مناطقي در درون آن مبدل شدند كه روستاهاي "شعفاط "، "بيت‌حنينا "، "سلوان " و "عين كارم " از جمله آنها است.

*1)مهم ترين آثار اسلامي در بيت المقدس

1- حرم شريف كه شامل مسجدالاقصي, مسجد صخره باگنبد طلايي آن وصحن ها ساختمان هاي پيرامون است كه جمعا به مساحت14هكتار بر فراز كوه موريا قرار دارد و14دروازه - از جمله درهاي اسباط, حطه, شرف الانبيا, ناظر, نو, قطانين, مطهره, سلسله, مغربيان ودروازه طلايي, اتاق هاي متعد د 80 چاه در صحن صخره و17چاه درحياط مسجدالاقصي وجمعا4گلدسته دارد.

2- مسجد صخره به دليل نقشي كه در واقعه اسرا و معراج پيامبر "ص "ونزول ايشان دراين مسجد دارد، مسلمانان توجه ويژه اي به اين محل مقدس دارند. زير گنبد طلايي اين مسجد كه نماد قدس نيز مي باشد صخره اي موجود است كه دليل نام گذاري مسجد هم به همين خاطر است. گفته مي شود,محراب موجود در صحن مسجد محل برگزاري نماز جماعت پيامبر اكرم "ص " با پيامبران وفرشتگان در شب معراج بوده است. در اين مسجد صخره اي در زير گنبد قرار دارد كه در سمت جنوب آن ,آثار قدم مبارك پيامبر اكرم "ص " ديده مي شود كه از همان جا سوار بر مركب خود به آسمان عروج كردند. در كنار آن نيزجايگاه حضرت خضر "ع " قرار دارد. اين صخره قبلا در ميان زمين و آسمان معلق بوده كه نشانگر يك معجزه الهي است و از بيم سقوط آن ديواري در پائين آن احداث شده است. طول اين صخره از شمال به جنوب 5/17 و عرض آن از شرق به غرب 5/13 و ارتفاع آن 1 تا 2 متر است.
صليبيان در سال 1099 اين مسجد را به كليسا تبديل كرده و مسلخي در آن احداث نمودند. اما صلاح الدين ايوبي كليسا و مسلخ را ويران كرد. زيبايي معماري اسلامي در مسجد صخره كاملا نمايان است و همه مورخان اتفاق نظر دارند كه اين مسجد ,از زيبا ترين بناها و آثار تاريخي است.

3- مسجد الاقصي كه در ضلع جنوبي حرم شريف قرار دارد و طول آن 88 و عرض آن 35 متر و داراي 53 ستون مرمرين است. صليبيان پس از اشغال قدس در 1099 بخشي از آن را به كليسا تبديل كردند اما پس از آزادي قدس، مسجد الاقصي تعمير، محراب آن نوسازي و گنبد آن با مرمر پوشانده شد و يك منبر چوبين در آن قرار داده شد.

4- ديوار براق (ندبه): ديواري بزرگ به طول حدود 56 و ارتفاع 65 فوت كه از سنگهاي بزرگ ساخته شده، به دليل ارتباط آن با واقعة معراج پيامبر اكرم(ص) از مكه به بيت المقدس مورد تقدس مسلمانان است روايت شده است كه پيامبر اسب خود را در اين محل بستند امروزه اين ديوار محل اجراي مراسم مذهبي صهيونيست هاست و نزد آنان به ديوار ندبه معروف است.

5- ديوارهاي قدس: ديوارهاي متعددي دور شهر بيت المقدس احداث شده است كه قدمت آن به 2000 سال قبل از ميلاد بر مي گردد. محيط ديوارهاي كنوني 5 مايل و ارتفاع آن تقريباً 20 فوت و داراي 34 برج است.

6- علاوه بر اينها از اماكن ديگري مانند كوه طور و مسجد عمر مي توان نام برد.

7- آثار مسيحيان در قدس: در قدس كليساي "مهد " يا "قيامت " وجود دارد كه با جادة رنج هاي مقدس مورد اعقاد مسيحيان كه برگرفته از تفكر به صليب كشيدن حضرت مسيح "ع " توسط روميان است، ارتباط دارد. علاوه بر اين، ديرها و كليساهاي تاريخي فراوان ديگري نيز در اين شهر وجود دارد.

*2)افسانه موهوم "معبد سليمان "

"هيكل سليمان " كه يكي از نام هاي عبرانيش "بيست يهود " يا خانه خدايان است، بر خلاف اصطلاحي كه گاهي به كار مي رود، معبد و بارگاه يا جايگاه عبادت نيست. به ادعاي صهيونيست ها، حضرت سليمان(ع) هيكل را بر فراز كوه موريا (كوه بيت المقدس) يا تپه هاي حرم- كه مسجد الاقصي و گنبد صخره روي آن قرار دارد- بنا نهاد.
صهيونيست ها با اعتقاد كه اين بنا در زير مسجد الاقصي و گنبد صخره مدفون شده است، تا كنون بيش از 120 سازمان صهيونيست را ايجاد كرده اند كه به حفاري در اين مكانها پرداختند. صهيونيست ها معتقدند كه بازسازي هيكل، پس از بازگشت ملت يهود به صهيون (نام يهودي فلسطين) صورت مي گيرد. البته مسيحيان بنياد گرا شرط اساسي بازگشت حضرت مسيح(ع) را بازسازي هيكل مي دانند.
منابع تاريخي تاكيد دارد كه مسجد الاقصي همچون كعبه از آغاز خلقت مكان مقدسي بوده، به تدبير و الهام الهي احداث شده است و حضرت داوود(ع) و پس از وي فرزندش حضرت سليمان(ع) به تجديد بنا و نه تأسيس آن همت گماشتند، همچنان كه حضرت ابراهيم(ع) خانة كعبه را بنا نهاده است.
دلايل فراوان بر قداست اين مكان، تاريخي وجود دارد. از جمله ملك صادق پادشاه قدس از پادشاهان عرب يبوسي (حدود 2000 سال قبل از ميلاد) كه خود و قومش از موحدين بوده اند، اين مكان را معبدي براي خود و صخرة شريف را موضعي براي تقديم قربانيان قرار داده بود.
نتيجه مي گيريم كه مسجد الاقصي به عنوان يك مكان مقدس الهي، قديمي تر از هيكل مورد ادعا بوده است و اين حقيقت، ادعاي صهيونيست را در مورد افسانة هيكل و مالكيت آنان بر قدس باطل مي كند.
اين ادعا ها و افسانه بافي ها بازگو كنندة يك طرح ديني نابخردانه و افراطي است و بهانه اي به دست بسياري از سازمان هاي صهيونيستي افراطي داده است تا به اجراي طرح ها و تلاش براي ويراني مسجد الاقصي و مسجد صخره از طريق حفاري ها و ايجاد تونل هاي زير آن بپردازند كه خود تلاشي است براي از بين بردن هويت اسلامي قدس و يهودي سازي كامل آن.

**ب)مناطق فلسطيني نشين قدس اشغالي

1ـ منطقه جدا افتاده (گيتو) شمال شرقي قدس كه شامل اردوگاه شعفاط، حومه روستاهاي السلام، عناتا و نوار مي باشد و نزديك به 40 هزار نفر جمعيت دارد.

2ـ منطقه جدا افتاده شمال قدس كه شامل حومه روستاهاي البريد و شهرك الرام مي باشد و حدود 60 هزار نفر جمعيت دارد.

3 ـ منطقه شمال غرب قدس كه شامل 14 روستا با جمعيتي بالغ بر60 هزار نفر مي باشد.

4 ـ منطقه جنوب شرقي قدس اشغالي كه شامل شهرك هاي السواحر، ابوديس و العزيز مي باشد كه 60 هزار نفر جمعيت دارد.

**ج) محله ها يا مناطق يهودي نشين داخل مرزهاي گسترده شهر قدس

1ـ محله يهودي نشين داخل ديوارهاي بخش قديمي قدس: در سال 1968 ميلادي بر ويرانه هاي محله الشرف احداث شد كه به همين منظور 116 دونم از اراضي فلسطينيان مصادره شد و اكنون 2800 يهودي در آن سكونت دارد.

2 ـ محله نوي يعقوب: در شمال شهر قدس واقع شده است و 19300 نفر در آن اقامت دارد.

3 ـ محله راموت: در سال 1972 ساخته شد و 37200 نفر جمعيت دارد.

4 ـ شهرك جيلو: بزرگ ترين شهرك واقع در جنوب غربي شهر قدس مي باشد كه در سال 1972 با مساحتي در حدود 2700 دونم احداث شد.

5 ـ تلبيوت شرقي : در سال 1974 در مساحتي بالغ بر 2240 دونم احداث شد كه 1500 نفر جمعيت دارد.

6 ـ معلوت دفنا: در سال 1973 با مساحتي بالغ بر 1389 دونم ساخته شد كه بيش از 4700 نفر در آن سكونت دارند.

7 ـ دانشگاه عبري: بر روي اراضي مصادره شده روستاي فلسطيني العيسويه ساخته شد و بعدها توسعه يافت تا اين كه مساحت زيربناي آن به 740 دونم رسيد كه هم اكنون جمعيت آن به 2500 نفر مي رسد.

8 ـ ريخس شعفاط "رامات شلومر ": مساحت زير بناي آن به 1198 دونم مي رسد كه كار ساخت آن از سال 1990 آغاز شد.

9 ـ رامات اشكول و جبعات همفتار: بيش از 397 دونم مساحت و 6600 نفر جمعيت دارد.

10ـ شهرك هاي بسگات زئيو و بسگات اومر: اين دو شهرك در مساحتي بالغ بر 3800 دونم از اراضي روستاهاي بيت حنينا، حزما، عناتا بنا شد كه تا سال 1998 جمعيت آن به 35 هزار نفر مي رسيد.

11 ـ عطروت "منطقه صنعتي ": مساحت آن به 1200 دونم مي رسد كه اراضي آن در سال 1970 مصادره شد.

12ـ جبعات هماتوس: مساحت آن به 170 دونم مي رسد كه بر روي زمين هاي مصادره شده روستاي بيت صفاقا احداث شد.

13 ـ شهرك جبل ابوغنيم : مساحت اين شهرك به 2058 دونم مي رسد كه پس از مصادره اراضي روستاهاي عرب نشين صور باهر، ام طوبا و بيت ساحور احداث شد.

14 ـ تپه فرانسوي : بر روي زمين هاي مصادره شده روستاهاي "لفتا و شعفاط " احداث شد و افزون بر 822 دونم مساحت و 12000 نفر جمعيت دارد.

15 ـ پروژه حاميلا (روستاي داوود): بر زميني با مساحت 130 دونم بنا شد.

**د) مجتمع هاي شهرك نشيني صهيونيستي حومه قدس اشعالي

1ـ مجتمع گوش عتصيون: اين مجتمع از شهرك هاي الون شيگوت، كفار عتصيون، مجدال عوزا، ناوي دانيال، جبعوت، بات عايس، روش تسوديم و بيتار عيليت تشكيل شده است.

2ـ مجتمع معاليه ادوميم: شهرك هاي معاليه ادوميم، علمون، جفعات بنيامين، ميشور ادوميم، الون نفي برات را در بر مي گيرد . 3 ـ مجتمع موديعن

4ـ مجتمع هاي شهرك نشيني شمال غرب قدس: شامل شهرك هاي جفعات زيف، جفعوت حدشاه، هارادام و هارشموئيل مي باشد.

به خاطر وجود اين مجتمع ها و ديگر اقدامات "اسرائيل " مجتمع هاي مسكوني فلسطين در قدس به مناطق جدا افتاده مبدل گرديد.

**ه) روند تاريخي يهودي سازي "قدس " پس از اشغال فلسطين

درپانزدهم مي1948همزمان با شكل گيري دولت اسراييل مساحت شهر "قدس " 1/21كيلومترمربع بود كه 20 كيلومترمربع آن مساحت "قدس " جديد بود. شهر قدس پس از امضاي قرار داد آتش بس در سال 1949به مناطق زير تقسيم شد:

1-منطقه عربي با 4/2كيلومترمربع كه اين مقدار 48/11درصد مساحت قدس را در بر مي گرفت.

2-منطقه اي كه به اشغال رژيم صهيونيستي درآمد و مساحت آن به 7/17كيلومتر مربع ميرسيد كه اين رقم 3/84درصد مساحت قدس را شامل مي شد.

3-منطقه تحت حاكميت سازمان ملل متحد كه به يك كيلومتر مربع مي رسيد و اين رقم 39/4درصد مساحت شهر قدس را شامل مي شد.

مقامات رژيم صهيونيستي پس از سال 1948نتنها به تلاش خود در جهت قرار دادن شهر "قدس "به عنوان پايتخت خود بسنده نكردند،بلكه اعلام داشتند كه " قدس شرقي "به قدس جديد الحاق شده است و اين اقدام اندكي پس از اشغال كرانه باختري و نوار غزه در سال 1967صورت گرفت.. شهر قديمي قدس تا سال 1967 ميلادي در دست عرب تبارهاي فلسطين باقي ماند.
يهوديان درباره اين شهر‌ مي‌گويند : بر دروازه هايت ايستاده ايم اي قدس ، متحد باقي بمان اي قدس.
اين سخن نشان‌ مي‌دهد كه يهوديان پيش از جنگ سال 1967 ميلادي راهبرد خود را به سبب اهميت ديني شهر قدس براي قوم يهود مبتني بر وحدت اين شهر و‌سيطره بر آن قرار داده اند و نيروهاي صهيونيست به حملات خود به منظور ضميمه كردن شهر ادامه داده و‌ چهار تيپ تشكيل دادند تا شهر را به كنترل خود در آورند. شهر قدس به سبب وجود به اصطلاح هيكل و‌ديوار گريه از اهميت ديني خاصي در انديشه و‌ايدئولوژي يهود برخوردار بوده و‌به سبب موقعيت راهبردي آن كليد دفاع از كرانه باختري قلمداد‌ مي‌شود. بنا بر اين ، پيروزي در نبرد قدس به معناي به دست آوردن همه آن است از سوي ديگر اسكان در انديشه صهيونيسم ، محور تشكيل اسراييل محسوب شده و‌بدون آن ، اسراييل ديگر معنا و‌مفهومي نخواهد داشت. مانند "ديويد بن گوريون " ، آنجا كه گفت : اسراييل بدون قدس و‌قدس بدون هيكل بي معناست (.
نيروهاي رژيم صهيونيستي در پنجم ژوئن سال 1967 ميلادي ، شهر قدس را مورد حمله قرار داده و‌يك طرح سري نظامي به نام "تازيانه " را به مرحله اجرا درآوردند. هدف از اين طرح حمله به شمال شهر از طريق سيطره بر ارتفاعاتي بود كه زمينه را براي محاصره شهر و‌مناطق پيرامون و‌همچنين راههاي مواصلاتي به اردن فراهم‌ مي‌ساخت.
پيشروي نيروهاي صهيونيست تا آنجا ادامه يافت كه پس از مدتي به ديوارهاي شهر مقدس رسيده و‌سپس "باب الاسباط " در شرق را مورد حمله قرار دادند. اين نيروها به سه بخش تقسيم شدند : بخشي به سوي باب العمود رفتند ، گروهي عازم مسجد الاقصي و‌ گروه سوم رهسپار "حاره النصاري " (محله مسيحيان) شدند. همچنين ساير نيروها از "باب الساهره " در شمال ، وارد بيت المقدس شدند.
اين درگيري ها تا بعد از ظهر روز هفتم ژوئن 1967 ادامه يافت. در اين روز نيروهاي اسراييلي توانستند شهر را به كنترل خود درآورند. موشه دايان وزير دفاع رژيم اشغالگر قدس در آن زمان پس از ورود به شهر گفت : براي وحدت شهر مقدس بازگشتيم. به مقدس ترين نقطه برگشتيم. باز گشتيم و‌هرگز از آن نخواهيم رفت.
نيروهاي اشغالگر در ادامه اقدامات خود تدابير گسترده اي از جمله مصادره زمين ها و‌املاك درون ديوار متشكل از 595 باب منزل مسكوني ، 437 باب مغازه ، 5 باب مسجد و‌چهار باب مدرسه را به منظور تقويت سيطره خود بر شهر به مرحله اجرا گذاشتند.
صهيونيست ها از ابتداي اشغال شهر ، به طور حساب شده و‌برنامه ريزي شده سياست يهودي سازي شهر را از طريق انضمام ، اسكان و‌كوچاندن اجباري ساكنان اصلي قدس به مرحله اجرا درآورده و‌همزمان ، دست به تلاش براي محو هويت فرهنگي عربي شهر و‌تغيير آثار آن و‌به عبارت بهتر يهودي سازي شهر زدند كه اين طرح از طريق شيوه هايي مانند مصادره زمين يا خريد آن با تقلب و‌كلاهبرداري ، دستكاري آمارها و‌پژوهش‌هاي جمعيتي و‌كوچ اجباري فلسطيني ها اجرا شد).
از ديگر شيوه‌هاي صهيونيست ها بدين منظور به كار گرفتن تغيير اسامي و‌نشانه‌هاي تاريخي بود. در اين راستا اسامي خيابان ها و‌ميدان‌هاي درون شهر قديمي و‌اماكن مختلف شهر به منظور تحميل هويت ديني و‌فرهنگي جديد مطابق با مفاهيم ديني يهود تغيير يافت كه از مهمترين آن‌ مي‌توان به تغيير نام "حرم شريف " به "جبل هيكل " و‌يا تغيير نام "ديوار براق " به ديوار گريه (ندبه) اشاره نمود.
اشغالگران همچنين 116 دنم از زمين‌هاي بخش جنوبي محلات شهر قديمي را به بهانه ايجاد يك محله جديد يهودي مصادره و‌700 باب ساختمان سنگي را ويران كردند. از اين ميان 595 ساختمان متعلق به ساكنان عرب بود و‌فقط 105 ساختمان آنهم پيش از سال 1948 ميلادي به يهوديان تعلق داشت.
صهيونيست ها همچنين شركتي به نام "شركت يهودي براي توسعه شهر قديمي " را به منظور ساخت مسكن براي يهوديان در شهر قديمي تاسيس كردند.
بدين ترتيب اولين فرايند اسكان صهيونيست ها در شهر قدس شكل گرفت كه هدف از آن تغيير ماهيت عربي شهر و‌حومه آن بود. رژيم صهيونيستي از قوانين زمين مصوب در زمان قيموميت انگليس بر فلسطين در خلال سالهاي 1922 تا 1948 ميلادي به عنوان بهانه اي براي مصادره مقدار بيشتري از زمين‌هاي عربي استفاده كرد.
اين رژيم براي يهودي سازي شهر قدس و‌منزوي كردن آن از ساير نقاط كرانه باختري سه كمربند از شهرك‌هاي يهودي نشين را در اطراف آن ايجاد كرد كه عبارتند از :

1 - كمربند اطراف شهر قديمي و‌حومه آن كه اين شهر را به غرب مرتبط‌ مي‌سازد.

2 - كمربند اطراف محلات عربي خارج از ديوار در مناطق واقع در مرزهاي شهرداري اردني قدس .

3 - كمربند اطراف شهر قدس بزرگ مطابق با طرح‌هاي پيشنهادي اسراييل كه هدف نهايي از آن يهودي سازي كامل اين شهر است

رژيم صهيونيستي در تاريخ30/7/1980از الحاق "قدس " به اسراييل خبر داد.از آن تاريخ به بعد رژيم منحوس صهيونيستي طرح احداث شهرك هاي يهودي نشين را براي يهودي سازي قدس شرقي كه متعلق به ساكنان فلسطيني بود را آغاز كرد و از رهگذر اقدامات سركوبگرانه و مصادره املاك فلسطينيان ساكن اين منطقه شمار زيادي از فلسطينيان را از قدس شرقي اخراج و 20 محله يهودي نشين در بخش شرقي قدس ايجاد كرد كه كل شهر قدس را در بر مي گرفت.رژيم صهيونيستي با اين اقدام اشغالگرانه خود ارتباط جمعيتي فلسطينيان ساكن قدس را با ساير هموطنان خود در ديگر شهرهاي كرانه باختري را قطع كرد. رژيم صهيونيستي ذر تلاش است كه "قدس " را پايتخت هميشگي اسراييل قلمدادكند .ذر حال حاضر بيش از 700هزار نفر در شهر "قدس " ساكن مي باشند كه بيش از 73 درصد آنان را يهوديان تشكيل مي دهند و "تا اويو " قصد دارد تا سال 2010 ميلادي 153هزار واحد مسكوني در اين شهر احداث كند،به گونه اي كه مجموع ساكنان اين شهر در سال مذكور به 817هزار نفر ميرسد كه يهوديان اكثريت قاطعي خواهند داشت.با اين حال به رغم سياست هاي اسراييل در زمينه افزايش جمعيت يهوديان در اين مناطق اما همچنان 320هزار فلسطيني تا آغاز سال 2006در اين مناطق حضور داشتند و بيش از 50نهاد فلسطيني در شهر "قدس " فعاليت مي كنند.

**و)برنامه ها و اقدامات صهيونيسم در جهت يهودي سازي قدس

1-مصادره و تخريب اموال فلسطينيان:

اشغالگران صهيونيست به منظور توسعه شهرك هاي يهودي نشين اراضي فلسطينيان را مصادره مي كنند و با اين اقدام موجوديت آنان را به خطر مي اندازند.

اشغالگران صهيونيست طي دهه هاي گذشته هزاران دونم از اراضي قدس اشغالي و حومه آن را تصرف و مصادره كرده اند و همچنان اين سياست را دنبال مي كنند.

رژيم صهيونيستي در سال 2004 ميلادي به منظور ساخت 5000 واحد جديد مسكوني 2000 دونم از اراضي روستاي الواجه واقع در جنوب بيت المقدس را مصادره كرد و طرح شهرك سازي خطرناكي را به اجرا درآورد كه به تصرف كامل زمين هاي بيت اكسا واقع در شمال غرب قدس انجاميد.

در همين راستا، اشغالگران صهيونيست به منظور سيطره بر بيشترين مساحت ممكن اراضي قدس به يك سري اقدامات دست زدند؛ به گونه اي كه "رحبعام زئيفي " فرمانده وقت منطقه مركزي با هماهنگي "موشه دايان " وزير جنگ وقت "اسرائيل " از سال 1967م اراضي 28 روستا و شهر عرب نشين را مصادره و تمامي عرب هاي ساكن اين روستاها و شهرها را از مرزهاي اين شهرها بيرون كردند.

از سال 1993 مرحله ديگري از يهودي سازي شهر قدس آغاز شد كه عبارت است از ترسيم مرزهاي جديدي براي ايجاد شهر قدس بزرگ يا "مترو بوليتان " با مساحتي بالغ بر 600 كليومتر مربع و معادل 10 درصد مساحت كرانه باختري كه هدف از اين اقدام ايجاد ارتباط منطقه اي و جغرافيايي ميان اين شهرك ها جهت سلطه كامل بر شهر قدس بود.
گزارش هاي سازمان هاي حقوقي حاكي از اين است كه رژيم غاصب صهيونيستي طي شش سال گذشته بيش از 2000 باب خانه را به بهانه نداشتن مجوز ساخت تخريب كرده است. مسئولان اين رژيم همچنين از طريق دريافت جريمه هاي نقدي كه گاهي ده ها هزار شيكل مي رسد اقدام به تشديد مجازات عليه اين افراد كرده اند و گذشته از آن اين مقامات آئين نامه اي را صادر مي كنند كه بر اساس آنها بايد فلسطينيان ساكن بيت المقدس بايد براي ساخت خانه سند مالكيت ارائه دهند و موافقت همسايگانشان را به دست آورند از جمله ريش سفيد روستا يا محله.
طبق گزارش مذكور، اين اقدامات در چارچوب توطئه صهيونيستي براي اخراج 180 هزار فلسطيني ساكن بيت المقدس جهت تضمين اكثريت يهوديان در مقايسه با تعداد فلسطينيان ساكن بيت المقدس صورت مي گيرد به گونه اي كه تعدادشان تا سال 2020 از 30 نفر بيشتر نباشد.
بر پايه داده هاي رسمي شهرداري قدس، 88 درصد اخطاريه هايي را مسئولان ذيربط رژيم صهيونيستي در سال 1999 در زمينه تخريب صادر كرده اند به فلسطينيان ساكن بيت المقدس مربوط مي شود. حال آنكه اخطاريه هايي را كه اين مسئولان عليه صهيوينست ها صادر مي كند فقط به ايوان ها يا تراكم خانه هاي ساخته شده مربوط مي شود.
آمارگيري هاي ديگر نشان دهنده اين است كه مقامات رژيم صهيونيستي طي سال 1967 تا 2007 بيش از سه هزار واحد مسكوني فلسطيني را به دلايل و بهانه هاي واهي و پوشالي ويران كرده اند كه پاره اي از اين دلايل به شرح زير است:
نداشتن مجوز ساخت، به پايان رسيدن مدت مجوز، قرار گرفتن ساخت در منطقه مورد استفاده عموم، قرار گرفتن در خارج از طرح احداث معبد سليمان، قرار گرفتن در نزديكي خيابان ها و غيره. علاوه بر آن دشمن صهيونيستي چندين خانه فلسطيني را به خاطر فعاليت سياسي و مسائل امنيتي صاحب خانه ويران كرده اند.

*2-توسعه و گسترش شهرك سازي در قدس اشغالي :

در سال 1993 مرحله اي از مراحل يهودي سازي قدس و مرزبندي آن موسوم به ترسيم مرزهاي قدس بزرگ (المرتوبولتيان) آغاز شد كه بر اساس اين مرزبندي مساحت اراضي قدس بزرگ به 840 كليومتر يعني 15 درصد مساحت كرانه اختري مي رسد و مرحله جديدي احداث شهرك هاي يهودي نشين در خارج از محدوده شهرداري آغاز مي شود، اما هدف آن ايجاد ارتباط جغرافيايي ميان شهرك هاي كرانه باختري و شهرك هاي خارج محدوده شهرداري و همچنين ايجاد شبكه ارتباطي ميان شهرك ها بود. با توجه به اين مسئله نقشه شهرك سازي رژيم صهيونيستي در منطقه قدس اشغالي شامل شهرك هاي گوش عتيصون، افرات، معاليه ادوميم و جبعات زئيف مي باشد و ساخت و ساز در آنها با سرعت فزاينده اي ادامه دارد.
رژيم اشغالگر قدس با اجراي اين اقدامات در پي تحقق اهداف ذيل است: حفاظت از جاده آزاد تجاري، تقويت جايگاه قدس به عنوان پايتخت دولت عبري، ايجاد ارتباط ميان ساكنان يهودي اش، ممانعت از شكل گيري مناطق فلسطيني نشين مرتبط به هم و به هم پيوسته، قطع ارتباط ميان صهيونيست ها و فلسطينيان، ايجاد حلقه ارتباطي ميان شهرك هاي يهودي معاليم ادوميم، جبعات زئيف، گوش عتصيون و بيتار و شهر قدس اشغالي.
خطرناك ترين كمربندهاي شهرك سازي همان كمربندي است كه در داخل محدوده وسيع شهرداري قدس يا آنچه كه محله يهودي خوانده مي شود، قرار دارد. ايجاد اين كمربند از سال 1967 با تخريب محله الشرف قدس آغاز شد و در سال 1968 يك محله جديد يهودي نشين ايجاد شد. وزارت دارايي رژيم صهيونيستي طي مصوبه ضميمه نقشه شماره 5 ب ـ/أ/108/322 و منتشره در روزنامه رسمي شماره 1443، دستور مصادره 116 دونم از زمين هاي فلسطينيان ساكن اين منطقه را صادر كرد كه در اين مساحت مصادره شده 595 ساختمان وجود داشت كه شامل 1058 باب مغازه، 5 دانشگاه، 4 مدرسه، يك بازار تاريخي "باشوره " و خيابان تجاري بود كه بخشي از خيابان باب السلسلة به حساب مي آيد و در امتداد اين خيابان چندين بناي تاريخي وجود دارد كه قدمت آنها به عصر مملوكي باز مي گردد.
گفتني است كه در اين منطقه 6000 فلسطيني در سه محله سكونت داشتند كه يكي از اين محله ها المغاربه است كه پس از جنگ به طور كلي با خاك يكسان شد و ديگري محله السريان و محله الشرف است.
اين محله حدود 20 درصد مساحت بخش قديمي شهر قدس يعني 868 دونم مساحت بخش قديمي را شامل مي شود. مسئولان رژيم صهيونيستي علاوه بر تلاش هاي گسترده، سرمايه گذاري فراواني را به منظور بازسازي اين محله انجام دادند تا از جديدترين شيوه هاي معماري براي ساخت خانه هاي و ساختمان هاي اين بخش استفاده كنند و از اين طريق اين محله را به يك منطقه گردشگري شهر قدس مبدل سازند و علاوه بر آن شرايط ساخت و ساز و توسعه شهرك هاي يهودي نشين را تسهيل كنند؛ به گونه اي در پي اين اقدامات تعداد ساكنان اين محله در سال 1998 به 2600 نفر رسيد.
مسئولان رژيم صهيونيستي پروژه 2185 در زمينه ايجاد شهرك صهيونيستي را تدوين كردند. اين پروژه در مساحت 105 دونم به اجرا درآمد و در چارچوب آن 650 واحد مسكوني با 2100 اتاق در مساحتي بالغ بر 80 دونم احداث شد، اما تعداد واحدهاي طراحي شده 2122 باب بود. در اين محله مراكز، نهادهاي آموزشي، باشگاه، بيمارستان و مهد كودك نيز احداث شد.
محله "نفي يعقوب " يكي ديگر از محله هاي يهودي نشين است كه در داخل محدوده شهرداري قدس قرار دارد كه رژيم اشغالگر قدس به منظور ساخت آن 1835 دونم از اراضي فلسطينيان اين منطقه را مصادره كرد و به موجب طرح احداث معبد سليمان شماره 1542 اين محله 3800 واحد مسكوني و 19300 نفر جمعيت دارد كه در مساحتي بالغ بر 862 دونم زندگي مي كنند. گذشته از آن، 4 دونم اراضي در مناطق سبز وجود دارد كه اراضي احتياطي براي توسعه شهرك هاي يهودي نشين در آينده به شمار مي رود.
اين رژيم همچنين به منظور احداث محله يهودي نشين "راموت " 4840 دونم از اراضي فلسطينيان ساكن شهر قدس اشغالي را مصادره و 8000 واحد مسكوني در آن احداث كرد. اين محله 37200 نفر جمعيت دارد.
گفتني است كه مسئولان رژيم صهيونيستي با توسعه محدوده اين شهرك محله يهودي جديدي با 200 واحد مسكوني به نام "راموت 6 " احداث كردند.
جيلو يكي از شهرك هاي بزرگ يهودي نشين است كه پس از مصادره 2700 دونم از اراضي فلسطينيان احداث شد. اين شهرك 7484 واحد مسكوني و 30200 نفر جمعيت دارد.
خاطر نشان مي شود كه اين شهرك، بزرگ ترين شهرك يهودي نشين واقع در جنوب غربي شهر قدس محسوب مي شود؛ به طوري كه اراضي و ارتفاعات مشرف بر بيت جالا، بيت لحم و شهر قدس در بر مي گيرد.
از سوي ديگر رژيم اشغالگر قدس جاده عريضي كه مركز قدس را به شهرك "بات ـ جيلو " متصل مي كند، احداث و بيت صفافا را به دو بخش مجزا تقسيم كرد.
شهرك صهيونيستي "تلبيوت شرقي " با 2240 دونم مساحت و 4400 واحد مسكوني و 15000 نفر جمعيت يكي ديگر از شهرك هاي بزرگ قدس اشغالي قلمداد مي شود. شهرك مذكور و شهرك جيلو واقع در جنوب شرقي قدس يكي از كمربند هاي مهم شهرك سازي اطراف قدس را تشكيل مي دهند. شايان ذكر است كه بخش عمده اي از اين شهرك در اراضي الحرام واقع در مرزهاي ميان اردن و "اسرائيل " قرار دارد.
رژيم غاصب صهيونيستي با صدور مصوبه شماره (هـ/فـ/111/322) زمين هاي چندين خانواده فلسطيني ساكن قدس را مصادره و محله يهودي نشين "معلوت دفنا " را در آن احداث كرد. بر اساس طرح احداث معبد سليمان شماره 1439 مساحت اين شهرك به 389 دونم مي رسد كه 1184 واحد مسكوني بر روي آن احداث شده است. احداث اين واحدها در سال 1973 در مناطق الحرام واقع در مرزهاي ميان بخش شرقي و بخش غربي قدس اشغالي آغاز شد.
گفتني است كه جاده شماره (1) در نزديكي اين شهرك ايجاد شد. اين شهرك از شهرك هاي مركزي يهودي نشين در داخل محله هاي عربي به شمار مي رود. رژيم غاصب صهيونيستي به منظور جدا سازي محله هاي عربي يك پايگاه بزرگي را براي مقر مرزباني احداث كرد.
از سوي ديگر "اسرائيل " نيز بر اساس طرح شارون ( ايجاد 26 دروازه در اطراف قدس) براي توسعه واحدهاي مسكوني در اماكن خالي اطراف برنامه ريزي مي كند.
-دانشگاه عبري: رژيم صهيونيستي در سال 1924 ساختمان دانشگاه عبري و يك بيمارستان در زمين هاي روستاي عيسويه احداث شد. اين دانشگاه در منطقه غير نظامي تحت حاكميت سازمان ملل باقي ماند. اين رژيم پس از سال 1967 مساحت زيادي از زمين هاي روستاي عيسويه و لفتا را مصادره كرد و مرزهاي آن را تا مناطق الحرام و مناطق عربي گسترش داد، به طوري كه اين شهرك از طريق شهرك هاي يهودي احداث شده در نزديك آن (التلة الفرنسية- جبعات همفتار- رامات اشكول) به قدس غربي متصل شد. بر اساس طرح احداث معبد سليمان شماره 3203 مساحت آن به 740 دونم مي رسد. دانشگاه عبري به لحاظ سياسي و امنيتي از موقعيت استراتژيك و حساسي برخوردار است، زيرا بر شمال قدس و چندين روستاي اطراف اين شهر و دشت اردن، كوهستان هاي غربي و السلط مشرف است.
مساحت شهرك "ريخس شعفاط " (جبعات هاشعفا) بر اساس نقشه طرح احداث معبد سليمان شماره به 1198 دونم مي رسد اين منطقه پس از سال ها كشت و زرع به يك زيستگاه مبدل گشت. در سال 1990 ساخت شهرك هاي يهودي اعلام شد كه متجاوزان صهيونيست قبل از ساخت اين شهرك درختان اين منطقه را ريشه كن و 2165 واحد مسكوني براي يهوديان مذهبي كانادايي تبار در آن احداث كردند. در حال حاضر اين شهرك به شهرك هاي واقع در شمال شرقي از جمله نفي يعقوب، بسجات زئيف و بسحات عومر واقع در جاده شماره 1 متصل شده است.
شهرك هاي رامات اشكول و جبعات همفتار كه در اطراف قدس احداث شده است حلقه ارتباط ميان محله هاي قدس غربي و قدس شرقي به شمار مي رود. رژيم غاصب صهيونيستي به منظور ساخت اين شهرك ها 3345 دونم از اراضي اين شهر را مصادره و 2200 واحد مسكوني احداث كرد كه 6600 نفر در آن سكونت دارند. اين شهرك و شهرك جبعات همفتار بخش غربي محله هاي شهرك نشيني به شمار مي روند كه به منظور كنترل جاده ارتباطي ميان قدس و رام الله و كنترل شهر قدس احداث شد.
شهرك هاي بسجات زئيف و بسجات عومر در زمين هاي روستاهاي بيت حنينا، شعفاط، حزما و عناتا احداث شده است. "اسرائيل " به منظور ساخت اين دو شهرك 3800 دونم از اراضي فلسطينيان را مصادره و 12000 واحد مسكوني در آنها احداث كرد. اين شهرك ها 100000 نفر جمعيت دارد. بر اساس نقشه هاي اعلام شده اين شهرك به يكي از بزرگ ترين شهرك بخش شمال شرقي قدس و دومين كمربند شهرك سازي پس از كمر بند شهرك سازي نخست واقع در اطراف اين شهر مبدل خواهد شد. بر پايه آمارهاي ارائه شده در سال 1988 ميلادي 3500 نفر در اين شهرك زندگي مي كردند.
خاطر نشان مي شود كه با تكميل احداث اين دو شهرك و شهرك (نفي يعقوب) ساخت ديوار شمال شرقي شهرك واقع در مرزهاي گسترده شهرداري قدس پايان مي يابد. در يك منطقه خالي مانده نيز ساخت و سازهايي صورت گرفت و تمامي شهرك هاي كمربند دوم با كمربند نخست به هم مرتبط شد و به همين منظور 728 دونم از اراضي فلسطينيان در چارچوب طرحي موسوم به ورودي شرقي مصادره شد و بخش شمال شرقي با ديوار دوم و محاصره محله هاي عربي بسته شد. مصادره هر چه بيشتر اراضي اشغالي و اخراج فلسطينيان به صورت غير مستقيم جهت جلوگيري از ساخت و ساز در زمين هاي فلسطيني مي باشد.
عطورت يك منطقه صنعتي به شمار مي آيد كه در 1200 دونم احداث شده است و در آنجا كارخانه هاي توليد لوازم خانگي و صنايع فلزي ساخته شده است. بيشتر كارخانه هاي از قدس غربي به اين منطقه انتقال داده است. به منظور نزديك بودن اين منطقه به فرودگاه پروژه جديدي با هدف گسترش مساحت باند فرودگاه و تأسيسات آن جهت استفاده از آن در انتقال كالاها به خارج از اراضي اشغالي در صورت اجازه پرواز به هواپيماها از آن تدوين شد.
جبعات هماتوس در زمين هاي روستاي بيت صفافا و شهر بيت جالا ايجاد شد كه مساحت آن به 170 دونم مي رسد. ساخت اين شهرك در سال 1991 و از طريق نصب خانه هاي پيش ساخته آغاز شد. به موجب نقشه مذكور مجموع مساحت آن به 980 دونم مي رسد ساختمان هاي موقت نيز در آينده به ساختمان هاي دائمي مبدل مي شوند و 4600 واحد مسكوني در آن احداث خواهد شد. شهرك مذكور با شهرك جيلو كمربندي بخش جنوب غربي اطراف قدس را تشكيل مي دهند تا ضمن جلوگيري از گسترش منطقه جغرافيايي عربي و محاصره روستاهاي داخل شهرداري قدس آنها را از شهرهاي كرانه باختري جدا سازد.
شهرك جبل ابوغينم در سال 1990 ساخته شد و رژيم صهيونيستي به منظور ساخت آن 1850 دونم از مساحت روستاهاي صور باهر، ام طوبا و بيت سلحور را مصادره كرد و هم اكنون نيز به عنوان يك زيستگاه به شمار مي آيد.
بر اساس طرح احداث معبد شماره 5053 مساحت اين شهرك به 2085 دونم مي رسد كه 6500 واحد مسكوني در آن ساخته شده است. پس از اينكه اين شهرك به شهرك هاي جنوب غربي متصل شد جنوب قدس بسته شد رژيم صهيونيستي كنترل جاده ارتباطي ميان شهر قدس اشغالي و بيت لحم را به دست گرفت. آري! رژيم صهيونيستي هر وقت كه دوست دارد آن را مي بندد. گفتني است فار اول اين پروژه در سال 1999 به اجرا درآمد.
شهرك "التلة الفرنسية " از نخستين شهرك هاي يهودي نشين به شمار مي رود كه با هدف تكميل كمربند شهرك سازي در اطراف شهر قدس اشغالي احداث شدند اين شهرك ها در اراضي روستاهاي لفتا و شعفاط احداث شده است از بزرگ ترين محله هاي مسكوني در كمربند شهرك نشيني قلمداد مي شود. بر اساس نقشه آ شماره 1541 مساحت اين شهرك به 822 دونم مي رسد كه 5000 واحد مسكوني در آن احداث شده است و تعداد ساكنان آن به 12000 نفر مي رسد.
پروژه ماميلا در روستاي داوود واقع در بخش غربي باب الخليل در محله شماعه كه 130 دونم از اراضي فلسطيني را به خود اختصاص داده، قرار دارد. اين منطقه بخشي از طرح مربوط به ادغام قدس شرقي به قدس غربي قدس و تغيير مجدد بافت جغرافيايي اين دو منطقه به شمار مي رود. اجزاء مصادره شده بخشي از املاك عربي به شمار مي رود. ساخت و ساز در روستاي جديد به سبك معماري خاصي و با هدف تجاري و گردشگري احداث مي شود.
كمربند شهرك نشيني در قدس نشانگر اين است كه مقامات رژيم غاصب صهيونيستي يك واقعيت سياسي و بافت جمعيتي جديدي را در شهر بيت المقدس ايجاد كرده اند. تغيير بافت جمعيتي صهيونيستي با توجه به مصادره اراضي فلسطيني و احداث شهرك هاي يهودي نشين و اعلام مناطق سبز و تخريب اراضي و خانه ها به ضرر بافت جغرافيايي فلسطين تمام شد و اين تجاوزات رژيم اشغالگر قدس منجر به شكل گيري يك خلل و آسيب بافت جمعيتي شد. اين رژيم درصدد بر آمد تا از اين موضوع به عنوان اهرم فشار در مذاكراتش با طرف فلسطيني (مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين) براي دست يابي به توافقاتي كه تأمين كننده منافع اين رژيم باشد استفاده كنند.
بر پايه تحقيقات انجمن پژوهش هاي عربي، سياست مذكور باعث افزايش شمار شهرك نشينان و كاهش جمعيت فلسطينيان كه يك سوم جمعيت قدس يعني 220 هزار نفر را تشكيل مي دهند، مي شود.
افزودني است كه شمار يهوديان ساكن در شهرك هاي بخش شرقي قدس با شهرك نشينان واقع در كرانه باختري برابري مي كند.
طبق آمارگيري هاي صورت گرفته از سوي مركز زمين شناسي، 29 شهرك در قدس وجود دارد كه 14 شهرك در بخش الحاقي به قدس يعني در مرزهاي قدس شرقي قرار دارد و اين شهرك ها اراضي مسكوني عربي را در بر مي گيرد به گونه اي كه اين شهرك ها در منطقه قدس به صورت مجتمع هاي مسكوني گسترده دايره اي شكل در اطراف شهر قدس و حومه آن منتشر شده است.
الحاق شهرك "معاليه آدوميم " از شرق به شهر قدس اشغالي صورت گرفت. لازم به ذكر است كه اين شهرك 20 هزار نفر جمعيت دارد و به عنوان شهرك اصلي شهر قدس قلمداد مي شود. رژيم صهيونيستي به همين منظور شهرك هاي نظامي كوچك مانند عنتوت، ميشور، ادوميم، كدار و كفعات و بينامين را از سمت شرق و محله هاي يهودي نشين مانند يعقوب، كفعات زئييف، كفعات حدشا و كفعات هار دار را از شمال به قدس اشغالي الحاق كرد.
اين سياست تل آويو به افزايش تعداد شهرك نشينان صهيونيست و كاهش ميزان فلسطينيان ساكن اين شهر كه يك و سوم جمعيت كل قدس را تشكيل مي دهند، انجاميد. يعني جمعيت آنان به 220 هزار نفر مي رسد، البته تعداد شهرك نشينان صهيونيست ساكن قدس شرقي با تعداد شهرك نشينان صهيونيست ساكن كرانه باختري وغزه برابري مي كند.
الحاق معادليه ادوميم به مرزهاي بخش قديمي شهر قدس موجب افزايش 20 هزار شهرك نشين به تعداد شهرك نشينان صهيونيست ساكن كمربند شهرك سازي (كانون شهرك نشيني) در اطراف شهر قدس شد و به اين ترتيب بيش از 200 هزار شهرك نشين صهيونيست در داخل مرزهاي بخش قديمي شهر قدس سكونت دارند. بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي منابع دولتي صهيونيستي، شمار شهرك نشينان ساكن كرانه باختري در سال 2006، تا ميزان 6 درصد افزايش يافته است.
به گفته وزارت كشور رژيم اشغالگر قدس شمار صهيونيست هاي ساكن كرانه باختري در سال 2006 به 268379 نفر رسيد كه اين ميزان نسبت به جمعيت 253748 نفري صهيونيست ها در سال 2005، در حدود 5.8 درصد رشد داشته است. شايان ذكر است كه ميزان رشد تعداد كل شهرك نشينان در سال 2005، تنها 1.4 درصد بوده است.
وزارت مسكن رژيم اشغالگر قدس در سال 2007 از طرح خود براي احداث هزار واحد مسكوني جديد در شهرك صهيونيست نشين "هارحوما " در جنوب شرق قدس خبر داد.
وزارت مسكن دولت جعلي عبري همچنين تاكيد كرد كه طرح احداث هزار واحد مسكوني در شهرك هارحوما از سوي خود وزارتخانه پيشنهاد شده است.
تلاش هاي رژيم صهيونيستي در سال 2008 طرحي را براي ساخت 200 واحد مسكوني جديد براي شهرك نشينان صهيونيست در محله "شيخ جراح " در قدس اشغالي آغاز كرده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين در تاريخ (29/1/2008) روزنامه عبري زبان "هاآرتص "، اين جمعيت در راستاي اين طرح خود قصد دارد منازل دهها خانواده فلسطيني ساكن در اين منطقه را تخريب كند.
"بيني آلون " از نمابندگان افراطي حزب اتحاد ملي در كنست رژيم صهيونيستي، هدف از احداث اين واحدها را تضمين ارتباط شهرك هاي صهيونيست نشين اطراف بخش قديمي قدس اشغالي دانست.
رژيم صهيونيستي درسه ماهه نخست سال 2008در راستاي ادامه روند شهرك سازي خود در سرزمين هاي فلسطيني، سعي نمودتا با ساخت يك ابر شهرك صهيونيستي با 813 واحد مسكوني در محله بيت صفافا در شهر اشغالي قدس احداث كند.
اين طرح كه در راستاي طرح كميته ساخت و ساز صهيونيستي در شهر اشغالي قدس براي ساخت 2337 واحد مسكوني در شهرك صهيونيستي "جفعات همتوس " صورت مي گيرد، به منظور احداث شهرك صهيونيستي جديدي در جنوب شهر اشغالي قدس اجرا مي شود و رژيم صهيونيستي بدين وسيله سعي دارد با تكميل ساخت منطقه صهيونيست نشين در جنوب شهر قدس كه شهرك هاي "هار حوما " و "گيلو " و در آينده شهرك "جفعات همتوس " را در برخواهد گرفت، ارتباط جمعيتي شعر قدس با جنوب كرانه باختري را قطع كند.
لازم به ذكر است كه در صورت اجراي اين طرح صهيونيستي در شه�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن