تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815699728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پر فايده اما بد بو!


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: پر فايده اما بد بو!
چنانچه معتادان به سيگار به علت نيكوتين دچار ناراحتي‌هاي هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سير احساس بهبودي مي‌كنند.
هموطن آنلاين _مصرف روزانه سير تازه، از كبد در برابر سموم دارويي و شيميايي محافظت مي‌كند.
سير گياهي است دو ساله با پيازي مركب از پيازچه و ساقه راست كه در انتهاي آن گلي چتري كه شامل چندين پيازچه است، قرار دارد. اين گياه از قديم‌الايام به عنوان يكي از گياهان مهم دارويي و چاشني غذايي كشت مي‌شده است.
اشكال مختلف سير
قرص سير: حاوي پودر سير خشك شده است كه بهترين شكل دارويي آن بوده و خواص و مواد موجود در آن تا حدودي شبيه سير تازه است.
سير ترشي: سير وقتي به صورت ترشي در مي‌آيد، دست‌خوش تغييراتي خواهد شد كه به حرارت محيط، نوع سركه، زمان نگهداري و… بستگي دارد، ولي در اكثر موارد داراي خواصي شبيه به سير تازه است.
تركيبات موجود در سير تا زماني كه پوست حبه‌ها جدا نشده باشد، با زماني كه سير پوست كنده و خرد شود كمي متفاوت است، يعني به محض له شدن سير و مجاور شدن آن با هوا تغييراتي در آن روي مي‌دهد. چون مواد موثر سير نسبت به هوا و به ويژه حرارت حساس هستند، هر چه سير بيشتر حرارت داده شود خواص آن كمتر مي‌شود، بنابراين اثر سير در غذاهاي پخته و سرخ شده به مراتب كم‌تر از سير تازه است.
موارد احتياط مصرف سير
* در زنان باردار و شيرده
* در برخي موارد در كودكان
* همچنين سير ممكن است در برخي افراد منجر به ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش مانند تحريك پذيري، سوءهاضمه، سوزش سر دل، تغيير در فلور ميكروبي روده يا واكنش‌هاي آلرژيكي شود.
مداومت در مصرف سير به تدريج باعث ريختن موي سفيد و روييدن موي سياه مي‌شود
* معمولاً اثرات جانبي مصرف سير خفيف و غير متداول است. ظاهراً سير تأثيري بر متابوليسم داروها ندارد، اما بيماراني كه از داروهاي ضد انعقاد مانند آسپرين استفاده مي‌كنند، بايد در مصرف سير احتياط نمايند. از اين رو افرادي كه جراحي مي‌كنند، بايد 7 تا 10 روز پيش از جراحي از خوردن سير خودداري كنند، چرا كه سير زمان خونريزي را طولاني‌تر مي‌كند.
اثرات سير
* آنتي‌اكسيداني: سير سطوح سرمي دو آنزيم آنتي‌اكسيداني كاتالاز و گلوتاتيون پراكسيداز را افزايش مي‌دهد و با خنثي نمودن راديكال‌هاي آزاد اكسيژن كه براي سلول‌ها مضر هستند، موجب محافظت از آن‌ها مي‌شود، لذا براي مراقبت از پوست و مو از سير براي ترميم موهاي آسيب ديده و كاهش ريزش مو استفاده مي‌گردد.
* آنتي‌اسكلروزي: آترواسكلروز در نتيجه تجمع ليپيدهاي درون و برون سلولي ايجاد مي‌شود. عصاره سير بيوسنتز كلسترول استرها و تري گليسيريد را در سلول‌هاي آترواسكلروزي و فعاليت آنزيم مهم در تشكيل كلسترول استرها (كه عامل مهم در تجمع چربي اضافي در سلول‌ها هستند) را محدود مي‌كند.
* آنتي‌هيپرليپيدمي: محدوديت سنتز كلسترول توسط كبد بستگي به ميزان آنزيم HMG-COA ردوكتاز (آنزيم دخيل در بيوسنتز كلسترول) دارد كه عصاره سير به صورت غير مستقيم بر اين مقدار تأثيرگذار است.
* ضد تجمع پلاكتي و فيبرينوليتيك: عصاره سير با افزايش ميزان آدنوزين مونوفسفات حلقوي تشكيل لخته را در رگ‌ها كاهش مي‌دهد.
* ضد پرفشاري خون: سير به دليل داشتن آليسين و آجون كه از مواد موثر آن هستند اثر گشاد كنندگي بر ماهيچه‌هاي صاف عروق داشته و منجر به كاهش فشار خون مي‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده اين كاهش در فشار خون به ميزان متوسط بوده و بيشتر در فشار خون سيستول مشهود است.
* ضد سرطاني: بر اساس مطالعات انجام شده بين مصرف سير و انواع مختلفي از سرطان‌ها از جمله سرطان معده، كولون و حنجره ارتباط معكوس وجود دارد.
* ضد ميكروبي: بررسي‌هاي انجام شده نشان داده‌اند كه اثر ضد ميكروبي آليسين به دليل خواص آن در محدود كردن فعاليت آنزيم‌هاي تيول‌دار ميكروارگانيسم‌ها مي‌باشد. براي خواص ضد ميكروبي سير موارد زير نيز بيان گرديده است:
- خوردن سير خام باكتري‌هاي عفوني روده‌ها را از بين مي‌برد.
- قطره بيني سير ويروس‌هاي عامل سرماخوردگي و آنفلوانزا را از بين مي‌برد.
- تركيبات گوگردي سير باكتري‌ها و ويروس‌هاي ريه و ناحيه برونش را از بين مي‌برد.
- آب و يا روغن سير كه روي عفونت قارچي انگشتان پا ماليده مي‌شود، باكتري استافيلوكوكوس و ساير عفونت‌هاي پوستي را از بين مي‌برد.
- سير داراي اثرات ضد باكتري و ضد قارچ است، لذا براي برطرف شدن شوره سر كه به علت قارچ مالاسزيا فورفور به وجود مي‌آيد بكار مي‌رود. تركيبات گوگرددار سير نيز در برطرف شدن شوره سر موثرند.
* هيپوگلايسميك: بر اساس مطالعات انجام شده اثر هيپوگلايسميك (كاهنده قند خون) سير مي‌تواند به دليل خاصيت آن در افزايش آزاد سازي انسولين از سلول‌هاي بتاي پانكراس يا جدا شدن بيشتر انسولين از اشكال باند شده آن و افزايش حساسيت انسوليني سلول‌ها باشد. به همين دليل مصرف آن به افراد ديابتي توصيه مي‌شود.
چگونگي از بين بردن بوي بد سير
سير در كنار خواص با ارزشي كه دارد موجب بوي بد دهان مي‌شود و اين مشكلي است كه چون بسياري از افراد راه حل آن را نمي‌دانند منجر به عدم مصرف آن مي‌شود. زماني كه با خوردن غذاهاي حاوي سير دهان بدبو مي‌شود، بايد از خوشبوكننده‌هاي دهان استفاده كرد و البته اين كار را بايد به كرات انجام داد، يعني تقريباً هر نيم تا يك ساعت يك‌بار، تا زماني كه ماده غذايي مقصر از جريان خون پاك شود كه معمولاً اين روند حدود 24 ساعت به طول مي‌انجامد. در اين ميان مسواك زدن هم كمك مي‌كند، اما نمي‌توان مسواك را هميشه در دهان نگه داشت.
يكي از بهترين راه‌هاي مبارزه با بوي بد دهان، خوردن بعضي خوراكي‌ها پس از غذاهاي بودار است كه در زير به چند مورد از آن‌ها اشاره مي‌شود.
1- ليمو: خوردن يك قاچ ليمو يا افزودن آن به غذا به عنوان چاشني يا حتي افزودن آن به ليوان آب خود، اثر معجزه آسايي دارد. آب نبات‌هاي ليمويي نيز همان خاصيت را دارند.
2- جعفري يا ساير چاشني‌هاي سبز: جويدن برگ‌هاي تازه جعفري، ريحان و رزماري (اكليل كوهي) موجب آزادسازي روغن‌هاي آن‌ها مي‌شود كه حس تازگي به دهان مي‌دهد.
3- سيب، گلابي و هويج: اين خوراكي‌ها داراي فيبر زيادي هستند كه جويدن آن‌ها باعث ترشح بيشتر بزاق دهان شده و دهان را تميز مي‌كنند.
4- ادويه‌هاي قابل جويدن: جويدن فقط چند دانه تخم انيسون (باديان رومي)، هل، گشنيز يا رازيانه باعث تازه و خوشبو شدن دهان خصوصاً پس از صرف غذاي حاوي سير مي‌شود.
5- برگ نعنا يا چوب دارچين: هر يك از اين دو، طعم و بوي شبه گوگردي پياز و سير را رفع مي‌كند. علاوه بر آن، وجود يك سري روغن‌هاي اساسي در دارچين با نوعي ميكروب دهاني مبارزه مي‌كند. آدامس‌هاي نعناعي يا دارچيني هم تأثيري مشابه دارند.
6- عسل: براي از بين بردن بوي سير مي‌توان نيم ساعت پس از خوردن آن، يك قاشق عسل خورد. ‌
7- كاهو: خوردن سبزي‌هايي مثل كاهو نيز موثر است، زيرا كلروفيل موجود در سبزي‌ها بوي سير را رفع مي‌كند.
اثرات سير از ديدگاه طب سنتي
خواصي كه دانشمندان (طب قديم و جديد) براي سير برشمرده‌اند عبارتند از:
* رسوبات خون را حل مي‌كند.
* در درد مفاصل، نقرس و روماتيسم توصيه مي‌شود.
* مدر و پايين آورنده فشار خون است.
* بهترين درمان براي فراموشي، ضعف حافظه و سرگيجه است.
* خوردن سير عضلات قلب را به نشاط مي‌آورد و گردش خون را منظم مي‌كند.
* مجاري تنفس و خون را پاك كرده و به اين وسيله از تنگي نفس مي‌كاهد.
* در درمان پاره‌اي از سل‌هاي ريوي، اسهال و برونشيت، سردرد و زكام مزمن مفيد است.
* پوست بدن را خوش‌رنگ مي‌كند.
* روده‌ها را از عفونت‌ها پاك مي‌كند (به خصوص در اطفال) و با اين خاصيت انسان را در مقابل بيماري تيفوئيد و ديفتري محافظت مي‌كند.
* سنگ كليه و كرم‌هاي نازك شكم اطفال را نابود مي‌كند.
* فلج و رعشه را معالجه كرده و براي مالاريا و بي خوابي خيلي مفيد است.
خوردن سير عضلات قلب را به نشاط مي‌آورد و گردش خون را منظم مي‌كند.
* براي درمان ميخچه و زگيل بايد سير را نرم كرده و به صورت مرهم روي ميخچه و زگيل بگذاريد تا همان‌طور بماند و هر چند وقت آن را تكرار كنيد.
* ماليدن آن روي محل گزيدگي، سوزش و درد را تسكين مي‌دهد.
* تقويت كننده دستگاه دفاعي بدن و داراي خاصيت ضد سرطاني و ضد سرماخوردگي است.
* مصرف سير قند خون مبتلايان به مرض قند (ديابت) را مي‌كاهد.
* اثر سمي نيكوتيني كه از دود سيگار حاصل مي‌شود را برطرف مي‌كند؛ لذا چنانچه معتادان به سيگار به علت نيكوتين دچار ناراحتي‌هاي هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سير احساس بهبودي مي‌كنند.
* مداومت در مصرف سير به تدريج باعث ريختن موي سفيد و روييدن موي سياه مي‌شود.
* سير پخته را چنانچه بر روي مو و پوست بمالند كشنده شپش است.
* اگر اين فرآورده را در محل دردهاي مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتي را تسكين خواهد داد.
* مخلوط سير با سركه ورم اعضا را برطرف مي‌كند.
* به خاطر بوي نامطبوع سير بهتر است به طور كامل آن را خرد نموده و در شير حل كنيد. اين عمل براي درمان فشار خون بالا، تصلب شرايين، ناراحتي‌هاي گوارشي (اسهال و اتساع روده) و التهاب مخاط برونش‌ها مفيد است.
* مصرف روزانه سير تازه، از كبد در برابر سموم دارويي و شيميايي محافظت مي‌كند.
مقدار مصرف سير
به صورت معمول استفاده روزانه به مقدار 4 گرم از سير تازه (1 حبه متوسط) يا مقادير معادل آن از ساير محصولات سير توصيه مي‌شود تا در طول زمان اثرات دارويي خود را بر جاي گذارد.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن