تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812896533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي شود/ فرصتي ناب براي ترويج فرهنگ رضوي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي شود/ فرصتي ناب براي ترويج فرهنگ رضوي
مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي شود/ فرصتي ناب براي ترويج فرهنگ رضوي
مشهد - خبرگزاري مهر: صاحب نظران با استقبال از انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اين انتخاب را فرصتي ناب براي ترويج فرهنگ رضوي و زيارت مي دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندي قبل معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي دستاورد مهم هفتمين اجلاس آيسسكو در الجزاير را كسب ميزباني ايران براي برگزاري اجلاس دهم آيسسكو در سال ۲۰۱۷ و همزمان با آن معرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اعلام كرد.

محمدرضا دهشيري تصريح كرده است كه اجلاس آيسسكو به ميزباني ايران و در شهر مشهد برگزار مي‌شود كه همزمان با آن اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي خواهد شد.

از اينرو تحليل گران فرهنگي معتقدند بايد از اين فرصت فراهم شده براي معرفيظرفيت هاي بين المللي مشهد استفاده كرد تا يك بار ديگر جايگاه تاريخي و تمدني مشهد و اين كه كانون گسترش فرهنگ و تمدن در شرق ايران بوده است، شناخته و معرفي شود.

در حالي قرار است تا پنج سال آينده مشهد عهده دار اين ماموريت شود كه بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، زير ساختهاي فرهنگي و اجتماعي اين شهر به رغم تلاشها و اقدامات ارزشمند دولت و مجلس، در خور شان و رسالت دومين كلان شهر جهان اسلام توسعه نيافته است.

از پايتخت معنوي تا پايتخت فرهنگي

مرقــد مطهر حضرت امام رضا(ع) قبله گاه دل هاى مشتاق و عاشقان دلداده آن حضرت در سراسر جهان است. شيدا دلان كوى دوست از گذشته دور با تحمل مشقت هاى فراوان به زيارت بارگاه نورانى آن امام مى شتابنـد چراكه زيارت امام رضا (ع)، زيارت همه خوبي‌ها و مرهمي براي دل‌هاي شكسته است.

از اينرو شاهد هستيم كه همه ساله بر تعداد خيل عظيم مشتاقان زيارت امام مهرباني ها افزوده مي شود و اكنون گفته مي شود زائران خارجي و داخلي، پايتخت معنوي كشورمان در چشم انداز بيست ساله با افزايش دو برابري به بيش از چهل ميليون نفر خواهد رسيد.

اين در حالي است كه در حال حاضر فضا و امكانات زيرساختي دومين كلان شهر مذهبي جهان به هيچ وجه جوابگوي نيازهاي زائران وساكنان آن نيست.

از اينرو چالش ها و مشكلات متعدد كلانشهري مانند مشهد كه ايفا كننده نقشي ملي و فراملي است بر هيچ كس پوشيده نيست.

صاحب نظران بر اين عقيده اند، مشهد شهري ملي و فراملي است كه متولي يكي از امور فرهنگي اولويت دار در نظام جمهوري اسلامي يعني "زيارت" است.

آنان مي گويند انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي تواند نقش عمده اي در بسط و گسترش فعاليتهاي فرهنگي در كشورمان داشته باشد.

پيام رضوي در پايتخت جهان اسلام

از سوي ديگر مشهد مقدس به عنوان دومين كلان شهر مذهبي جهان بايد پيام آور فرهنگ رضوي باشد تا زائران و مجاوران ضمن برخورداري از امكانات مناسب شهري، از معنويت خاص اين شهر بهره مند شوند.

به اين منظور به نظر مي رسد بايستي تمام عواملي را كه در راستاي رشد و ارتقاء شاخص هاي فرهنگي تأثيرگذار است، شناسايي كنيم تا ارتقاء سطح معنويت در شهر با فن آوري هاي جديد مديريت شهري پيوند خورده و بستري مناسب براي آماده شدن مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام آماده شود.

در اين راستا كارشناسان معتقدند بهره گيري، اشاعه و ترويج فرهنگ متعالي رضوي مي تواند كمك موثري به اين موضوع كند.

رضا خدامي يكي از فعالان فرهنگي است. او كه چنين ديدگاهي دارد به مهر مي گويد: با توجه به انتخاب شهر مشهد به عنوان پايتخت جهان اسلام، بايد بستر لازم براي بهره گيري از اين فرصت تاريخي كه تا صد سال ديگر تكرار نمي شود حداكثر استفاده را كرد.

وي مي افزايد: مسئولان بايد تلاش كنند تا رفتار، الگوها و زير ساخت‌هاي فرهنگي را كه در اين شهر وجود دارد، تغيير دهند تا مردم با كردار خود شهر نمونه را تجربه كنند، در اين صورت و با داشتن چنين شهري مي‌توان نوع پيام فرهنگي را كه ريشه در فرهنگ و آيين رضوي دارد به جهانيان منتقل كنيم.

وي تصريح مي كند: اكنون كه دولت با همكاري مجلس با اختصاص بودجه قابل توجه به مشهد الرضا بستر مناسبي را براي توسعه فرهنگ زيارت و فعاليتهاي فرهنگي مرتبط مهيا ساخته اند، در اجراي فرايند زيرساخت‌هاي شهر آرماني بايستي تلاشها مضاعف شده و با آماده كردن زير ساختها، شرايط رسيدن به چنين آرمان شهري را فراهم سازيم.

وي با تاكيد بر توسعه همه جانبه فعاليتهاي فرهنگي در پايتخت معنوي كشور، تاكيد مي كند: در اين راستا مسئولان و كارگزاران مي توانند با نيازسنجي و شناسايي ذائقه فرهنگي جامعه در راستاي نشر و گسترش فرهنگ رضوي گام هاي ارزنده اي بردارند و از اين طريق اين شهر را براي مسئوليت جديد خود به عنوان پايتخت فرهنگي آماده كنند.

زيارت، هدف اول

در حال حاضر كشورهاي ايران، سوريه، عراق و عربستان چهار كشور مقصد زيارتي خاورميانه هستند، اين در حالي است كه در سالهاي اخير كشورهاي مسلمان ديگر نيز با سرمايه گذاري قابل توجه؛ براي جذب بيشتر گردشگران، تلاش گسترده اي را آغاز كرده اند.

از اين رو شاهد هستيم كه بسياري از كشورها از جمله كشورهاي مسلمان با برنامه ريزي دقيق و با بسيج همه امكانات خود تلاش مي كنند كه اقتصادهاي خود را با تزريق دلارهاي گردشگران رونق دهند و از اين طريق ضمن استفاده از ظرفيتهاي اقتصادي، از ظرفيتهاي "فرهنگي" ناشي از آن نيز بهره گيرند.

اين در حالي است كه تحقيقات انجام شده نشان مي دهد "زيارت"، هدف اول سفر بسياري از مردم كشورهاي مسلمان و عربي است، بنابراين مي توان از اين امكان استفاده كرد و با تبليغات در اين‌ كشورها، زمينه ورود گردشگران مذهبي و توسعه توريسم زيارتي را فراهم كرد. البته اين در شرايطي است كه ابتدا زيرساختهاي مورد نياز ورود گردشگران با اتخاذ تمهيدات لازم فراهم شود.

در ايران نيز گردشگري مذهبي به دليل تعلقات ديني و معنوي مردم از پررونق ترين گونه هاي گردشگري است، صاحب نظران بر اين باورند كه به لحاظ موقعيت فرهنگي- مذهبي، گردشگري مذهبي جاي رشد و توسعه بسياري در كشور ما به ويژه در شهر مشهد دارد.

در اين راستا به نظر مي رسد ظرفيتهاي انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، مي تواند كشورمان را در جذب يك درصد از جمعيت شيعه كشورهاي اسلامي ياري كند.

در اين باره يك كارشناس گردشگري در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: اگر برنامه ريزي مناسبي براي جذب گردشگر از كشورهاي مسلمان و توسعه گردشگري مذهبي انجام پذيرد، با توجه به نقش بقاع متبركه در نشر عقايد و فرهنگ اسلامي، اين امر منشأ بسياري از پيشرفتهاي معرفتي با محور فرهنگ رضوي خواهد بود.

علي عباسي با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي در پنج سال آينده تصريح مي كند: در چنين شرايطي مطمئناً، توجه به ظرفيتهاي فرهنگي ،گردشگري مذهبي و ديني كشورمان نقش بسزايي در ترويج و شناخت عموم مسلمانان نسبت به فرهنگ رضوي داشته و اين امر فرصتي ناب براي توسعه فرهنگ زيارت و نشر معارف اسلامي تلقي مي شود.

اين كارشناس با اشاره به همجواري ايران با كشورهاي حاشيه خليج فارس و شيعياني كه در اين مناطق زندگي مي كنند، تصريح مي كند: به طور طبيعي شهرهاي مذهبي چون مشهد مقدس مورد توجه شيعيان خارجي قرار دارد، اما اين مسئله بيش از هر چيز ديگر نيازمند سرمايه گذاري براي تقويت زيرساختها مورد نياز اين كلانشهر مذهبي جهان است.

فرصتهاي يك اتفاق بين المللي

انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام و نشست آيسسكو با حضور وزراي فرهنگ كشورهاي اسلامي بدون شك يك اتفاق بين المللي مهم است، اما چگونه مي توان از آن بهره برد؟

در پاسخ به اين پرسش عضو كميسيون فرهنگي انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام را در صورتي موثر مي داند كه زيرساخت‌هاي توسعه‌اي آن مورد توجه قرار بگيرد. بر همين اساس اين نماينده خواستار توجه بيشتر دولت به توسعه اين شهر است.

جوادآرين منش مي گويد: گاهي برگزاري يك اتفاق بين‌المللي در شهري موجب مي‌شود كه زيرساخت‌هاي توسعه‌اي آن مورد توجه قرار گيرد در آن صورت است كه القاب و اسامي اهميت مي‌يابد، اما در مورد مشهد٬ اگر صرفا اطلاق يك نام باشد فايده‌اي نخواهد داشت.

آرين منش تاكيد مي كند: مشهد به دليل وجود مرقد منور حضرت امام رضا(ع)٬ مركزفرهنگي و مذهبي جهان اسلام است؛ اما بايد براي تحقق رسالت فرهنگي خود بيش از گذشته مهيا شود.

عضو كميسيون فرهنگي اضافه مي كند: ما اميدواريم به موجب اين نامگذاري‌ها توجه دولت به اين شهر بيشتر شود و نيازهاي زائران جهان اسلام و ۲۵ ميليون گردشگري كه به اين شهر مقدس مي‌آيند٬ مورد توجه و رسيدگي قرار بگيرد.

مشهد و رسالت مهم

صاحبنظران صنعت گردشگري بر اين باورند كه پايتخت معنوي ايران به لحاظ موقعيت فرهنگي ـ مذهبي جاي رشد و توسعه بسياري دارد.

با اين وجود به نظر مي رسد برنامه راهبردي مشخصي در اين زمينه تدوين و اجرا نشده است.

اين در حالي است كه رونق فعاليتهاي فرهنگي با محوريت زيارت مي تواند ضمن تحول اقتصادى، همچنين ايجاد فرضهاي شغلي و زدودن تصوير نامناسب و غيرواقعي كه كشورهاي غربي با تبليغات گسترده خود عليه كشورمان ترسيم كرده اند، بستر مناسبي را براي تعاملات فرهنگي بويژه حوزه فرهنگ رضوي فراهم كند.

.............................

گزارش: امير پرورش

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن