تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815409742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قادري:نمي‌خواهم با بليت مجاني تماشاگر بياورم


واضح آرشیو وب فارسی:الف: قادري:نمي‌خواهم با بليت مجاني تماشاگر بياورم
نصرالله قادري كه اين روزها نمايش «كشتار خاموش» را در تئاتر شهر اجرا مي‌كند، گفت: اثرم را نه براي‌منتقدان مي‌نويسم و نه ديگران بلكه براي مادرم مي‌نويسم.

به گزارش ايسنا ، اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر صبح امروز ـ ۱۲ دي ماه ـ در نشست خبري نمايشش كه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد با بيان اين مطلب ادامه داد: به دانشجويانم هم مي‌گويم اگر مادرتان را كارتان را فهميد، ديگران هم مي‌فهمند. اما به هر حال هر كاري ممكن است لايحه‌هاي متفاوتي داشته باشد كه فهم برخي از آنها براي تعدادي از مخاطبان دشوارتر باشد.

او در بخش ديگري از صحبتش با رد اين نظر كه نمايش «كشتار خاموش» اثري سياسي است، توضيح داد: گناه من نيست كه منتقدان ما تئاتر و انواع آن را نمي‌شناسند. تئاتر سياسي در گروه تئاتر تبليغاتي است و ويژگي‌هايي دارد. تئاتري است كه بايد مخاطب را تحريك و چيزي را به او القاء كند در حالي كه متن ما يك متن اجتماعي است و مطلقا احساسات مخاطب را بر نمي‌انگيزد.

قادري افزود:‌ منتقدان مي‌گويند اثر شما پيچيده و غيرقابل درك است. در حالي كه كار سياسي بايد كاملا ساده و قابل فهم باشد. هرچند از منظر ديگر حتي آب خوردن آدم‌ها سياسي است. بنابراين از اين منظر كه نويسنده در زمان خود زندگي مي‌كند و از آن تاثير مي‌گيرد تمام آثار ماندگار دنيا حتي آثار شكسپير، سياسي هستند.

اين استاد دانشگاه درباره حضور تيم ثابت بازيگري در دو نمايش آخرش و عدم استفاده از ستارگان سينما توضيح داد: شايد به طور اتفاقي ستاره‌ها با من كار نمي‌كنند. اگر ما مدعي گروه هستيم، گروه تعريف دارد. مخالف حضور ستارگان سينما نيستم همچنان كه در گروه من هم بازيگراني حضور دارند كه در سينما هم كار مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: فروش به هر قيمتي به ذات تئاتر ضربه مي‌زند. در دنيا هنرمندان سينما وارد تئاتر مي‌شوند تا اعتباري به دست بياورند. اما من چون تئاتري هستم نمي‌خواهم اعتبار يا فروشم را از راه ديگري به دست آورم. زيرا هنرپيشه دستمال كاغذي نيست كه از او استفاده كنيم. از سوي ديگر بايد نقشي كه به يك هنرپيشه ارائه مي‌شود مطابق ويژگي‌هاي او باشد، بنابراين گيشه‌هاي اين چنيني كاذب هستند و من چنين گيشه‌اي را نمي‌خواهم.

سرپرست گروه تئاتر «پرگار» با تشريح برنامه‌هاي اين گروه تئاتري اضافه كرد: در برنامه‌هاي كوتاه و بلند مدتمان موفق بوده‌ايم، به اهداف گروهمان رسيده‌ايم چرا كه تئاتر مترادف فرهنگ است و تهاجمي عمل نمي‌كند بلكه آرام آرام تاثير مي‌گذارد. چون پايان عمرم است منتظر معجزه نيستم، فقط كاري را كه مي‌توانم انجام مي‌دهم.

قادري در پاسخ به پرسش ديگر در مورد زمان اجراي نمايشش گفت: قرار بود نمايش ما مهرماه در تالار چهارسو اجرا شود اما به طور اتفاقي زمان اجرا به آبان ماه و تالار قشقايي تغيير كرد. پس از آن هم تالار ما به تالار سايه و زمان اجرايمان به آذرماه تغيير كرد! اما به هرحال در شرافت مدير مجموعه تئاتر شهر ترديدي ندارم و خيلي هم دوستش دارم معتقدم كه همه اينها اتفاقي بوده است.

رييس كانون ملي منتقدان تئاتر ايران با اشاره به تغييراتي كه در دكور نمايش «كشتار خاموش» به دليل تغيير سالن اجرايي آن ايجاد شده است، افزود:‌ به دليل تغيير دكور اجراي ما يك روز به تاخير افتاد و بيش از آن تاخير نداشتيم. مثل بعضي از كارگردانان نيستم كه بگويم جلوي كارمان را گرفته‌اند.

او در پاسخ به پرسش ديگر درباره اجراهاي سخت و پيچيده‌اش عنوان كرد: هرچند امروزه كارگرداني دستمالي شده است اما به هر حال كارگرداني، فن ،‌تكنيك‌ و كشف و شهود دارد. مطلقا عمد ندارم چيزي را پيچيده بگويم چون تئاتر با مخاطبان و افراد گوناگون سر و كار دارد و بايد بتواند با تمام آنها ارتباط برقرار كند اما نمي‌توانم اثر را در كارگرداني ساده انگارانه اجرا كنم كه مخاطب بفهمد زيرا مخاطب ما ساده انگار نيست.

نصرالله قادري اضافه كرد:اگر اثر نتواند مفاهيمش را به مخاطب منتقل كند قطعا خود اثر مشكل دارد و نه مخاطب. اما در مورد من حكمي داده شده كه شكل مودبانه‌اش اين است كه نصرالله قادري ذهن پيچيده‌اي دارد و شكل غير مودبانه‌اش است اين است كه ذهن آشفته‌اي دارد!

اين استاد دانشگاه در ادامه صحبتش درباره نوع تبليغات نمايش‌هايي كه در شرايط حاضر به صحنه مي‌روند توضيح داد: گويا گروه قسم خورده‌اي وجود دارد كه قسم مي‌خورند برخي از كارها را به هر قيمتي زمين بزنند. در مورد نمايش من حرف‌هاي بيهوده‌اي زده شده است كه تماشاگر وسط اجرا سالن را ترك مي‌كند درحالي كه ما تا ديشب چنين چيزي نديده‌ايم.

قادري در عين حال متذكر شد:‌ اتفاقا فضاي بيروني تئاتر شهر مي‌تواند به تئاتر كمك كند. چون مردم جمع مي‌شوند كه ببينند اينجا چه خبر است اما به هر حال مساله اقتصادي وجود دارد يك خانواده چهار نفره براي تماشاي اين نمايش بايد حدود سي هزار تومان پول بليت بپردازند. مگر اينكه بليت مجاني يا شام و ساندويچ بدهيم كه تماشاگر بيايد و تئاتر را ببيند كه اهل اين كارها نيستم.

نويسنده نمايش‌نامه«بسيار نزديك، هر اندازه دور» در عين حال استقبال تماشاگران را راضي كننده توصيف كرد و گفت: هرچند شرايط ديگري مانند فصل امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس در كنار وضعيت اقتصادي دست به دست هم مي‌دهند تا سالن تماشاگر مورد نظر كارگردان را نداشته باشد اما اين طور نيست كه تماشاگر از كار ما استقبال نكند. ضمن اينكه بحران‌هاي ديگري را مانند ماهواره‌ها داريم كه البته اين بحران حل شدني است اما مشكل اصلي معيشت مردم است.

قادري گفت:هر شب آمار تماشاگران همه سالن‌ها را شخصا مي‌بينم. به نسبت سالن‌هاي ديگر سالن‌ ما تماشاگر كمي نداشت اما تماشاگر مطلوب ما نيست.

كارگردان نمايش«كوچه عاشقي» كه پس از چهار سال نمايش «كشتار خاموش» را به صحنه آورده است، درباره دوري چهارساله‌اش از كارگرداني تئاتر تصريح كرد: اين دوري خودخواسته نبوده است هربار كاري را مي‌دادم، رد مي‌شد. هرچند در سايت تئاتر شهر اعلام شد هر وقت مي‌خواهم در هر زماني و هر سالني هر متني را اجرا كنم اما به طور اتفاقي هر كاري كه دادم رد شد.

وي در عين حال يادآور شد:به طور اتفاقي سالن تمريني كه در اداره تئاتر به ما دادند دو روز در هفته بود و به طور اتفاقي حالا كه پس از چهار سال نمايشم را اجرا مي‌كنم بنر و پوسترهايش محو شده‌اند.

اين هنرمند تئاتر با تاكيد بر اينكه به دنبال حاشيه‌سازي نيست افزود:‌ خوب بلدم چگونه حاشيه‌سازي كنم اما دنبال اين كار نيستم. شوراي ارزشيابي و نظارت در مقطعي به اتفاق آرا، نمايش «كشتار خاموش» را رد كردند. به دلايلي كه نه در متن وجود دارد نه در اجرا.

قادري ادامه داد: به طور خيلي اتفاقي برگزاري نشست خبري ما تا اكنون سه بار عقب افتاده است. اين اتفاقات تقصير هيچ كس نيست بلكه تقصير فردي به نام نصرالله قادري است كه مورد توجه همه آدم‌ها است.

كارگردان نمايش‌«قصه شهر فرنگ شهر ما» يادآور شد: پيش از اين متن، متن ديگري را دادم كه شوراي عالي فرهنگي گفتند كه متن مثبتي است اما اگر اجرا شود تئاتر ايران تعطيل مي‌شود و چون نمي‌خواستم تعطيل كننده تئاتر ايران باشم آن را كنار گذاشتم.

نصرالله قادري درباره نمايشنامه‌ي «كشتارخاموش» خاطرنشان كرد:وقتي اين متن را ارائه كردم از اسم متن، خط قرمز كشيدند تا آنچه از كتاب مقدس آورده شده بود. در حاليكه قبلا در شوراي عالي به آن ايرادي گرفته نشده بود. بنابراين كار ما را شوراي ارزشيابي و نظارت نديدند بلكه تعدادي از مديران ديدند و دريافتند مشكلي براي اجرا ندارد.

وي در پاسخ به پرسش ديگر درباره شرايط نامطلوب اجراي نمايش‌اش گفت: به طور اتفاقي از تمام مسئولان تشكر مي‌كنم كه اجازه دادند كار كنم. اصلا دل پري ندارم چون به سني رسيده‌ام كه مي‌توانم صبوري كنم.

قادري در پاسخ به پرسش ديگر درباره مغشوش و آشفته بودن نمايش «كشتار خاموش» متذكر شد: به طور اتفاقي برنامه تلويزيوني شبكه چهار خيلي براي من مفيد بود چون آدم‌هايي كه مرا نمي‌شناختند حالا مي‌دانند كه در دنيا چه خبر است و در جلسه نقد و بررسي نمايش ما كه توسط كانون ملي منتقدان برگزار شد، منتقدي كشف كرد كه من اغتشاش ذهني دارم و همانجا تماشاگران به طور اتفاقي به او ثابت كردند اگر كسي اغتشاش ذهني داشته باشد نمي‌تواند نمايش پست مدرن اجرا كند.

نمايش «كشتار خاموش» نوشته و كار نصرالله قادري هر شب ساعت ۱۸ در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي‌رود.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن