تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816902423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگنده هايي كه زود تسليم مي شوند؛ كلاه 60ميلياردي آمريكا بر سر عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: جنگنده هايي كه زود تسليم مي شوند؛ كلاه 60ميلياردي آمريكا بر سر عربستان
عجيب ترين و در عين حال پرسودترين معامله فروش تسليحات نظامي ايالات متحده آمريكا، پس از كشمكشي يك ساله نهايي شد؛ معامله اي 60 ميليارد دلاري كه دولت هاي مستقل در قرن 21 ميلادي، كمتر تن به امضاي آن مي‌دهند.
دولت "باراك اوباما" هشتم ديماه - 29 دسامبر - اعلام كرد كه قرارداد 60 ميليارد دلاري را با دولت عربستان سعودي نهايي كرده است و اجراي آن سالانه سه ميليارد و 500 ميليون دلار به اقتصاد بيمار آمريكا تزريق خواهد كرد و از همه مهمتر 50 هزار فرصت شغلي براي آمريكايي ها ايجاد مي‌كند. طبق اين قرارداد 10 ساله، دولت آمريكا متعهد شده كه 84 فروند جت جنگنده اف 15 و همچنين بالگردهاي آپاچي، بلك هاك و ليتل برد و مجموعه اي از موشكها و بمب ها و سيستم هاي هشدار دهنده را به رياض بدهد. 50 درصد مبلغ اين قرارداد كه در حقيقت از آن مي‌توان به عنوان هديه 60 ميليارد دلاري دولت عربستان به كاخ سفيد نام برد، بابت هزينه خريد جنگنده هاي اف 15 است. كارشناسان نظامي كه جزييات بيشتري از اين قرارداد را مطالعه كرده اند، اعتراف دارند كه دلالان اين معامله، پول هنگفتي به جيب زده اند.
جنگنده هاي اف 15 دستكم چهار سال است كه از ناوگان هوايي ايالات متحده آمريكا كنار گذاشته شده اند چرا كه مقام هاي ارتش اين كشور پس از يك رشته سقوط هاي پي درپي اين جنگنده ها، گفتند كه مايل نيستند بيش از اين جان خلبانانشان را به خطر بياندازند. برخي از اين جنگنده ها هنگام پرواز به ناگاه دو تكه مي‌شدند و سقوط مي‌كردند به گونه اي كه دستكم در دو مورد ارتش آمريكا ناچار شد همه اين جنگنده ها را براي رفع نقص فني فرا بخواند اما درباره علت آن به نتيجه اي نرسيد. آمريكا در قالب يك قرارداد شيرين اكنون گفته قرار است اين جنگنده ها را طي يك دوره 10 ساله در اختيار متحد نفت خيزش در خاورميانه قرار دهد. نكته جالبتر اينجاست كه دولت آمريكا تحت فشار لابي اسرائيل متعهد شده بخش عمده اي از تجهيزات همين جنگنده هاي عملا از رده خارج شده را به دولت عربستان ندهد.
اين جنگنده ها در نهايت قرار است در كلكسيون هواپيماهاي نظامي گران قيمت عربستان از جمله تورنادو، تايفون و اف 16 قرار گيرند كه همچنان بدون كمك خلبانان خارجي، قادر به پرواز نيستند.
دولت آمريكا در بعد خارجي، اميد دارد با فروش اين جنگنده ها، با كنار زدن و تحقير رقباي سنتي همانند روسيه، از يك سو خود را يك فروشنده مطمئن نزد خريداران نشان دهد و از سوي ديگر مسابقه تسليحاتي در خاورميانه را تشديد كند و از اين مسير جان تازه اي به اقتصاد در آستانه ورشكستگي خود ببخشد. تبليغ گسترده تقريبا يكساله روي "تسليم روسيه در برابر فشار واشنگتن و تل آويو و انصراف از فروش سامانه ضد موشكي اس 300 به ايران" با هدف تحقير و كوچك كردن مسكو و ارائه تصويري از روسيه به عنوان شريكي غيرقابل اعتماد و همزمان نهايي كردن قرارداد حدود 2 ميليارد دلاري فروش سامانه ضد موشك پيشرفته به امارات متحده آن هم بلافاصله پس از اعلام خبر قرارداد 60 ميليارد دلاري، در همين راستا قابل ارزيابي است. اما در بعد داخلي، دولت آمريكا با اين فروش در حقيقت راه را براي ارسال جنگنده هاي فوق پيشرفته اف 35 به اسرائيل هموار كرد. به عبارتي لابي هاي اسرائيل با پيش انداختن بحث فروش هواپيماهاي اف 15 به عربستان تلاش داشتند فروش اف 35 به اين رژيم را ممكن سازند. طبق قوانين آمريكا، دولت اين كشور حق ندارد جنگنده هايي را كه هنوز حتي به طور كامل در اختيار ارتش آن كشور قرار نگرفته، است در اختيار ديگري قرار دهد. اكنون دولت اوباما موافقت كرده كه 20 فروند از اين جنگنده ها را در اختيار اسرائيل قرار دهد و در قرارداد نيز ذكر شده كه آن رژيم مي‌تواند تا 75 فروند ديگر از اين جنگنده ها را درخواست كند. مهمتر اينكه هزينه اين جنگنده ها نيز در قالب كمكهاي سالانه 6 ميليارد دلاري نظامي واشنگتن به تل آويو تامين مي‌شود. بي ترديد صرف هزينه 60 ميليارد دلاري براي بهبود وضع اقتصادي جمعيت فقير به ويژه در بخش نفت خيز شرق عربستان و رفع بيكاري گسترده در آن كشور ثروتمند، مي‌توانست حاشيه امنيتي بيشتري را براي حاكمان آل سعود ايجاد كند. تهديد واقعي امنيتي در منطقه در وهله نخست، تفرقه افكني و فزون خواهي هاي دولت آمريكا و در مرحله بعدي شكاف عميق طبقاتي و فقر فراگير بخش عمده اي از مردم به رغم درآمدهاي كلان نفتي است و غلبه بر اين دو، تنها با تقسيم عادلانه ثروت و قدرت، مشاركت منطقه اي و نه خريدهاي تسليحاتي امكان پذير است.

ارسال نظر

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن