واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گفته هاي راميار منوچهر زاده در باره نمايشگاه عكس يخ در گالري راه ابريشم گالري راه ابريشم يكي از عناصر ارتقاي عكاسي در ايران است
اين روزها نمايشگاه عكس با عنوان "يخ " در گالري راه ابريشم در حال برگزاري است. اين نمايشگاه كه به مناسبت دهمين سال تاسيس گالري راه ابريشم برپا شده، با حضور شش عكاس برجسته يحيي دهقان پور، راميار منوچهرزاده، مهران مهاجر، علي ناجيان، مهرداد نجم آبادي و حامد يغمائيان همراه است . راميارمنوچهر زاده متولد سال 1359 است و داراي مدرك كارشناسي ارشد عكاسي از دانشگاه هنر است .وي تا كنون در نمايشگاه مختلف گروهي در داخل و خارج ايران شركت داشته و نمايشگاه هاي انفرادي را در گالري هاي ماه مهر، نيكول، جاده ابريشم و... برپا كرده است. وي يكي از هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه است و در مورد ايده برپايي نمايشگاه عكس "يخ"، نقش گالري راه ابريشم در سطح كيفي هنر عكاسي و آثار ارايه شده در اين نمايشگاه، سخن گفت.
راميار منوچهرزاده كه سه اثر را به طور مشترك با علي ناجيان در نمايشگاه عكس "يخ" در گالري راه ابريشم ارايه داده است، در مورد اين آثار گفت: من و علي ناجيان سه سال است كه به صورت مشترك با هم كار مي كنيم و چندين پروژه را باهم پيش برديم. آثار حاضر در اين نمايشگاه سومين پروژه مشترك ما محسوب مي شود كه نوع اثر عكس همراه با صحنه پردازي است. ما بر روي عنوان و موضوع نمايشگاه متمركز شديم كه بايد يخ را به چه صورت در عكس بكار ببريم. آثار ما تمي سياسي-اجتماعي دارد و بر اساس وقايع و اتفاقات روزي است كه در جامعه شكل گرفته است در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه براي مفهوم يخ حتما لازم نيست خود يخ با چشم ديده شود، بلكه يخ مي تواند احساس دروني مخاطبان هنگام بازديد از نمايشگاه باشد. اين درست مانند اين است كه شما دوستي قديمي را بعد از سال ها دوري دوباره مي بينيد و مي گوييد، يخ كردم چون با ديدن آن دوست، شما به ياد گذشته مي افتيد و تغييراتي كه او در اين سالها كرده را مي بينيد و اين احساس از درون در شما شكل مي گيرد. آثار ما هم به اين شكل حس يخ زدگي را القا مي كند. ما براي انتخاب اين سه شات با افراد مختلف از جامعه شناس، سينماگر و عكاس صحبت كرديم سرانجام كا ر را به صورت اين سه عكس در نمايشگاه ارائه داديم تا گوياي خاطره اي مشترك بين افراد باشد.
او در مورد كنار هم قرار گرفتن اين سه نسل در اين نمايشگاه گفت: يحيي دهقان پور در فضاي آكادميك ايران نقش بسزايي دارد و مهرداد نجم آبادي و مهران مهاجر جزو اولين ورودي هاي عكاسي و شاگردان يحيي دهقان پور در دانشگاه تهران بوده اند. من و حامد يغماييان و علي ناجيان هم شاگردان مهران مهاجر و مهرداد نجمآبادي هستيم. از اين رو مي توان گفت در اين نمايشگاه سه نسل هنرمندان عكاس در كنار يكديگر قرار مي گيريم. ديدگاه همه ما به نوعي به هم نزديك است و در كنار كاربين ما رابطه دوستي نيز ايجاد شده است. ايده اوليه برپايي نمايشگاه از طرف من و علي ناجيان بود اما عنوان و موضوع آن كه يخ است از طرف يحيي دهقان پور مطرح شد. در اين نمايشگاه هر كس با تفكر خود به موضوع نگاه كرده است. او در ادامه اضافه كرد: آثاري كه در نمايشگاه ارائه داده ايم هر كدام به نوعي به عكاسي وابسته مي باشد اما تاكيدي بر اينكه فقط از عكس براي بيان موضوع استفاده كنيم، نداشته ايم و آزاد بوديم كه هركس به فراخور احتياجات، به هر شكل كه مي خواهد يخ را به تصوير بكشد. در تمام كارها از مدياي عكاسي استفاده شده اما هر هنرمندي به نوع دلخواه خود آن را عرضه كرده، بعضي آثار به شكل چيدمان و ايستاليشن هستند و بعضي ديگر صحنه سازي و نورپردازي شده و بازيگر و لوكيشن هاي مجزا دارد.راميارمنوچهر زاده ضمن ارزيابي آثار، ديگر هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه، گفت: در اين نمايشگاه هرهنرمند با توجه به علاقه و افكار خود به مفهوم يخ اشاره داشته براي مثال يحيي دهقان پور نگاهي به اجتماع و فضايي كه در آن زندگي مي كنيم، دارد و اتفاقاتي كه در كشور ما رخ داده را در قالب عكس ارائه داده است. او در بعضي از عكس ها خودش را به عنوان بخشي از اجتماع مي بيند و چهره خودش را به عنوان عكاس به گونه اي دفورمه شده، در كار آورده است. از ديگر شاخصه هاي عكس هاي او مي توان به دوربيني اشاره داشت كه در محيط يخ زده است. در كل ،او نگاهي جامع به اطراف خود و اجتماع داشته است. حامد يغماييان در اين نمايشگاه چند لت عكس به شكل چيدمان ارائه داده و بخشي از اجتماع و شهر مان را نشان داده است. علاوه بر اين آثار، او يخچالي را در فضاي نمايشگاهي قرار داده كه با عكس هايي به صورت قالب يخ پرشده است .اين قالب يخ ها از عكس هاي كودكاني مي باشند كه زير ستم و فشار خانواده و اجتماع بوده اند.وي اضافه كرد: از ديگر هنرمندان نمايشگاه "يخ" در گالري راه ابريشم "مهران مهاجر " است كه او در اين نمايشگاه دو مجموعه ارائه داده است، يكي از كارها سه لت كار عمودي است كه يخ هاي موجود در اثر، پرچم ايران را تداعي مي كنند و در پس زمينه اين يخ ها تصوير روزنامه ها و اتفاقات گنگي ديده مي شود و ديگري اثري هفت لت است كه در پشتش هم تكه هايي از روزنامه ها قرار دارد و از ويژگي آثار مهران مهاجر مي توان به مجهول بودن كارها و نوعي ايهام درآثار اشاره داشت كه به راحتي قابل فهم نيست و با توجه به المان هاي موجود مي توان آن را حدس زد. وي با بيان اينكه مهرداد نجمآبادي نيز با اثري 9 لته در اين نمايشگاه حاضر شده است گفت: اثر 9 لته مهرداد نجم آبادي از دور مانند پرچم است. او در هر 9 لت از يخ هاي رنگي استفاده كرده است. كارهاي وي به نوعي است كه بيننده مي تواند هر برداشتي كه مي خواهد از آن داشته باشد. او در ادامه در مورد نقش گالري راه ابريشم در عكاسي معاصر ايران گفت: از سال 62 كه فضاي عكاسي ايران به سمت آكادميك شدن پيش رفت دوره هاي مختلف عكاسي نيز در ايران شكل گرفت كه از جمله آنها مي توان به زمان انقلاب اشاره داشت كه عكاسي هم بر اساس فضاي آن دوران و شرايطي كه بر ايران حاكم بود، پيش مي رفت. بعد از آن، دوران جنگ بود وبيشتر عكاسي خبري رواج داشت، پس از اين رويدادها عكاسي خبري به سمت عكاسي مستند رفت و با تمام شدن تب مستند نگاري عكاسان به مرحله بعد كه عكاسي هنري بود گرايش يافتند. از اين دوره حدود 10 سال مي گذرد و گالري راه ابريشم نيز در همين دوره شكل مي گيرد و به صورت تخصصي كار عكس را دنبال مي كند. بدون شك گالري راه ابريشم يكي از عناصر ارتقاي عكاسي در ايران است براي آنكه نگاهي آكادميك به قضيه دارد با آنكه يك گالري بيشتر به فكر فروش آثار است اما راه ابريشم در بالا بردن سطح عكاسي معاصر ايران سهم بسزايي دارد و كتابي تحت عنوان "عكاسي معاصر ايران" را به مناسبت سالگرد دهمين سال فعاليت خود منتشر كرده است كه در آن به معرفي تعدادي از مطرح ترين عكاسان ايران پرداخته و عكاسي ايران را در اين 10 سال به نمايش گذاشته است. اين گالري با معرفي نسل هاي جديد و حمايت از عكاسان و حضور در همايش ها، نمايشگاه هاي مختلف و پاريس فوتو كه يكي از مهمترين آكشن هاي مطرح در مورد عكاسي در دنيا است بدون شك نقش بزرگي در عكاسي ايران دارد.
سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1155]