تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814957188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طول خطوط ريلي كشور تا پايان برنامه پنجم به بيش از 15 هزار كيلومتر مي رسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: طول خطوط ريلي كشور تا پايان برنامه پنجم به بيش از 15 هزار كيلومتر مي رسد
شيراز- قائم مقام مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي گفت: طول خطوط ريلي كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه به بيش از 15 هزار كيلومتر افزايش خواهد يافت.


به گزارش خبرنگار ايرنا، مهندس طالب زارع دوشنبه در مراسم توديع و معارفه مديركل راه آهن استان فارس در شيراز افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، سالانه احداث يك هزار كيلومتر خطوط ريلي يعني پنج هزار كيلومتر در طول برنامه براي دولت هدف گذاري شده كه در حال حاضر حدود هفت هزار و 200 كيلومتر در كشور دست اجرا داريم كه تكميل تنها پنج هزار كيلومتر از اين خطوط مي تواند هدف برنامه را محقق كند.

وي ادامه داد:درسال گذشته قبل از برنامه حدود 610 كيلومتر خطوط ريلي جديد به ظرفيت خطوط قبلي افزوده شد و انتظار مي رود تا پايان برنامه پنجم طول خطوط ريلي از 10 هزار كيلومتر فعلي به بيش از 15 هزار كيلومتر افزايش يابد و حدود 50 درصد افزايش خطوط ريلي كشور در انتهاي برنامه پنجم نسبت به ابتداي برنامه داشته باشيم.

او اضافه كرد: به نظر مي رسد با توجه به هدف گذاري سنواتي كه انجام شده تا پايان دولت دهم حداقل دو هزار كيلومتر به سرجمع خطوط ريلي كشور افزوده شود.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت توسعه خطوط ريلي كشور اضافه كرد: با توجه به اينكه هم در قانون برنامه پنجم تكليف شده كه بحث قيمت حامل هاي انرژي و به ويژه سوخت مصرفي گازوئيل به قيمت فوب خليج فارس برسد و از طرفي با توجه به اينكه سرانه مصرف سوخت در شبكه ريلي در جابجايي بار يك ششم و در بخش مسافر يك دوم بخش جاده اي است و همچنين مزيت هاي بخش ريلي الزاما بايد به سمت توسعه خطوط ريلي حركت كنيم.

زارع ميزان جابه جايي بار در شبكه ريلي كشور را به طور متوسط حدود 33 ميليون تن يعني 9 درصد جابجايي بار از طريق شبكه حمل و نقل عمومي كشور دانست و افزود: در بخش مسافر هم حدود 29 ميليون مسافر به وسيله شبكه ريلي در كشور جابه جا مي شوند كه اين تعداد 11 درصد كل جابه جايي مسافر كشور را شامل مي شود.

قائم مقام مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي در خصوص وضعيت راه آهن و خطوط ريلي استان فارس گفت: اتصال اين استان به شبكه ريلي كشور از طريق راه آهن شيراز - اصفهان به طول 506 كيلومتر كه حدود پنج درصد كل شبكه ريلي اصلي كشور را شامل مي شود انجام شده و اين استان از لحاظ جايگاهي و ظرفيت در بين 16 منطقه راه آهني كشور در رتبه نهم قرار گرفته كه امكان توسعه در اين زمينه نيز وجود دارد.

او اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اينكه شبكه ريلي فارس در ابتداي بهره برداري قرار دارد در بخش مسافري تنها بخشي از ظرفيت مورد استفاده قرار مي گيرد كه انتظار مي رود با اتصال كامل شبكه به قطب هاي صنعتي و معدني ظرفيت باري آن نيز به كار گرفته شود و به نظر مي رسد فاز دوم پروژه راه آهن شيراز كه اتصال اين شهر به عسلويه، بوشهر، خليج فارس و آبهاي آزاد است مي تواند نقش و جايگاه ويژه اي هم در بحث جابه جايي بار و هم مسافر در شبكه ريلي كشور ايفا كند.

او گفت: هم اينك ظرفيت و تعداد رام قطاري كه براي فارس تعريف شده حدود شش قطار در مسير رفت و برگشت است كه دو قطار مسير تهران و شيراز را طي مي كند و يك قطار هم از مبدا شيراز تا مشهد فعال است.

وي ضمن بيان اين مطلب كه بخش مسافري ما توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري و راهبري مي شود اضافه كرد: در بحث راه آهن حداقل ضريب اشغال براي اينكه به نقطه سر به سر درآمد هزينه برسيم در بخش مسافري 70 درصد است و براي بخش خصوصي بايد حداقل 80 درصد ضريب اشغال مسافر داشته باشيم تا بخش خصوصي راغب به سرمايه گذاري در اين زمينه شود.ك/2

678 /675

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30745677

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن