تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816533055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو تحليل‌گر پيشين سيا خطاب به اوباما: يك تحريك در تنگه هرمز اوضاع را از كنترل خارج مي‌كند برآورد جامعه اطلاعاتي آمريكا را از برنامه هسته‌يي ايران اعلام كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دو تحليل‌گر پيشين سيا خطاب به اوباما: يك تحريك در تنگه هرمز اوضاع را از كنترل خارج مي‌كند برآورد جامعه اطلاعاتي آمريكا را از برنامه هسته‌يي ايران اعلام كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

دو تن از تحليلگران پيشين سيا در مقاله‌اي ضمن اشاره به اينكه‌ تلاش‌هاي آمريكا براي يافتن شواهد درباره برنامه فعال تسليحات هسته‌يي در ايران بي‌نتيجه بوده است، از رييس‌جمهور آمريكا خواستند با انتشار تازه‌ترين برآورد اطلاعات ملي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران حقيقت را درباره نتايج آن به مردم آمريكا بگويد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ري مك گاورن و اليزابت مور، دو تحليلگر پيشين آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در مقاله‌اي كه در مجله خبري تحقيقي آنلاين "كانسرتيوم نيوز" منتشر شد از باراك اوباما ـ رييس‌جمهور آمريكا ـ خواستند تبليغاتي را كه به جنگ با ايران دامن مي‌زند، متوقف كند.

آنان با تاكيد بر اينكه اوضاع در خليج فارس بسيار متزلزل است، خطاب به اوباما افزودند: استفاده مكرر شما از عبارت پيش پا افتاده "همه گزينه‌ها روي ميز قرار دارد" باعث مي‌شود اين سوال را مطرح كنيم كه آيا شما و مشاورا‌نتان تاثير‌هاي از كنترل خارج شدن خصومت‌ها با ايران را متوجه هستيد يا خير؟

اين دو تحليل‌گر ادامه دادند: شما اين قدرت را داريد كه به اين ديوانگي خاتمه دهيد و ما به شما توصيه‌هايي را ارائه مي‌كنيم در مورد اينكه چگونه احتمال يك جنگ را كه به نفع هيچ‌كس جز تجار تسليحاتي نيست، كاهش دهيد. اگر مشاوران شما توصيه كرده‌اند كه خصومت با ايران به نفع اسراييل تمام مي‌شود، سخت در اشتباهند. ما معتقديم جنگ با ايران در بلند مدت به نابودي اسراييل منجر مي‌شود و پيامدهايي فاجعه‌آميز براي اقتصاد جهان خواهد داشت كه بايد از آن آگاه باشيد.

اين دو تحليلگر پيشين سيا افزودند كه "ادعاهاي تند اما اشتباه درباره نزديك شدن ايران به توليد سلاح هسته‌يي" اين تهديد را مطرح مي‌كند كه به درگيري‌هاي نظامي براي تغيير رژيم همان‌طور كه در عراق رخ داد، منجر ‌شود.

آنان ضمن انتقاد از مشاوران رييس‌جمهور تاكيد كردند: شما رييس‌جمهور هستيد و لايق مشاوراني بهتر. افرادي بايد در نزديكي‌ شما باشند كه از جهان خارج اطلاع بيشتري دارند.

مك گاورن و مور به مصاحبه اخير ژنرال مارتين دمپسي ـ رييس ستاد مشترك آمريكا با روزنامه واشنگتن‌پست اشاره كردند كه در آن گفته است او و ارتش تحت امرش ماهيت مناقشه‌اي را كه در عراق درگير آن بودند به طور كامل درك نكرده‌اند.

اين دو كارشناس آمريكايي با بيان اينكه اين مصاحبه ميزان هوش دمپسي در موضوعات استراتژيكي را كه چند دهه است با آنها سر و كار دارد، نشان داد، تاكيد كردند: گفتن اين مطلب كافي است تا بگوييم پرسش‌هايي جدي درباره اينكه اين ژنرال مسايل ايران را چقدر مي‌فهمد، وجود دارد.

دمپسي همچنين، هفته گذشته در مصاحبه‌اي گفت كه "گزينه‌هايي كه ما آن‌ها را بررسي مي‌كنيم در حال رسيدن به مرحله‌اي است كه در صورت لزوم قابل اجرا خواهد بود" و افزود كه "بزرگ‌ترين نگراني من اين است كه آن‌ها درباره اراده ما محاسبه‌اي اشتباه انجام دهند."

مولن اصرار داشت كه جنگ پيشگيرانه با ايران به هيچ‌وجه ارزش رويارويي با پيامدهاي وحشتناك آن را ندارد و نهايت تلاشش را براي جلوگيري از چنين مساله‌اي انجام داد. مولن از جمله مقامات عالي‌رتبه‌اي بود كه جورج بوش و ديك چني را واداشت در نوامبر 2007 گزارش "برآورد اطلاعات ملي" را منتشر كنند كه در آن با اطمينان تاكيد مي‌شد تهران در پاييز 2003 برنامه تسليحات هسته‌يي را رها كرده است.

جورج بوش در كتاب خاطرات خود نوشته است كه چقدر از اينكه اين مساله "دست من را براي اقدام نظامي بست" ناراحت شده بود. بوش در اين كتاب نوشته است: پس از گزارش NIE من چطور مي‌توانستم توسل به اقدام نظامي براي نابودي تاسيسات هسته‌يي كشوري داشته باشم كه جامعه اطلاعاتي گفته است هيچ‌گونه برنامه فعال تسليحات هسته‌يي ندارد؟

در ادامه اين مقاله به تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي در سال 2008 براي مطرح كردن اتهاماتي عليه ايران و توسل به اقدام نظامي عليه اين كشور و در پي آن سفر مولن به اراضي اشغالي و هشدار به آن‌ها مبني بر آن‌كه حتي فكر چنين اقدامي به سرشان نزند، اشاره شده است.

مولن تا زماني كه رييس ستاد مشترك بود از پيامدهاي ناگوار اقدام نظامي عليه ايران ابراز نگراني مي‌كرد. مولن در فوريه سال جاري هم در سفري به تل آويو به محض ورود تاكيد كرد كه حمله به ايران "درد سري بسيار بسيار بزرگ براي همه ما خواهد بود."

مولن همچنين هشدار داده بود كه ايران مي‌تواند تنگه هرمز را ببندد و در عين حال گفته بود كه آمريكا مي‌تواند آن را بازگشايي كند (اگرچه او بهتر از هر كس ديگري مي‌دانست كه چنين كاري ساده نخواهد بود). خطر بسته شدن تنگه هرمز تا زمان بازنشستگي، مولن را نگران مي‌كرد و او 10 روز قبل از كنار رفتن از سمتش از اينكه آمريكا و ايران هيچ‌گونه ارتباط رسمي با يكديگر ندارند، ابراز نگراني عميق كرده و گفته بود حتي در تاريك‌ترين روزهاي جنگ سرد هم ما با اتحاد جماهير شوروي ارتباطاتي داشتيم. اين در حالي است كه ما با ايران حرف نمي‌زنيم. پس يكديگر را درك نمي‌كنيم. اگر اتفاقي رخ دهد، ما مطمئن هستيم آن را درك نمي‌كنيم و محاسبه‌هاي اشتباهي رخ خواهد داد.

اين دو كارشناس افزودند كه يك حادثه يا تحريك مي‌تواند به خارج شدن اوضاع از كنترل در تنگه هرمز منجر شود.

در ادامه اين مقاله ضمن انتقاد از حكم اخير قاضي آمريكايي كه بر اساس شهادت دو فراري ايراني به اين نتيجه رسيده است كه ايران در حملات 11 سپتامبر دسته داشته، آمده است: تعجبي ندارد كه بنيامين نتانياهو ـ نخست وزير اسراييل ـ كه سياه‌نمايي درباره ايران در كليه بخش‌هاي سياسي آمريكا را مشاهده مي‌كند به اين نتيجه برسد كه كارت‌هاي برنده را در دست دارد و از حمايت قوي كنگره، بخش عمده رسانه‌هاي آمريكايي حامي اسراييل و نيز دادگاه‌هاي ما برخوردار است.

دو تحليلگر سابق سيا افزودند: رويكرد نتانياهو در قبال واشنگتن هرگز به اندازه زماني روشن نشد كه در يك نوار ويوئويي كه 9 سال قبل ضبط شده و در تلويزيون اسراييل نمايش داده شده است به نمايش گذاشته شد. در اين فيلم نتانياهو توضيح مي‌دهد كه چطور بيل كلينتون ـ رييس‌جمهور پيشين آمريكا ـ را فريب داده است تا درست زماني كه او براي از بين بردن توافق‌هاي اوسلو تلاش مي‌كرده كلينتون باور كند كه به اجراي اين توافق‌ها كمك مي‌كند. اين ويدئو رويكرد اهانت‌آميز در قبال آمريكايي انعطاف‌پذير را نشان مي‌دهد كه به راحتي تحت نفوذ اسراييل قرار دارد.

اين دو كارشناس آمريكايي تاكيد كردند كه "هدف نهايي" رژيم صهيونيستي "تغيير رژيم" ايران است.

مك گاورن و مور سپس به ارائه توصيه‌هايي مي‌پردازند و با اين فرض كه اوباما در برابر تل آويو و هر طرف ديگري كه بخواهد آمريكا را به درگيري با ايران وارد كند، مقاومت مي‌كند، اضافه كردند: در اسرع وقت نسخه طبقه‌بندي نشده قضاوت‌هاي تازه‌ترين برآورد اطلاعات ملي درباره برنامه هسته‌يي ايران را با هرگونه به‌روزرساني كه ضروري است، منتشر كنيد. مي‌دانيد كه تلاش‌هاي فراوان آمريكا براي يافتن شواهد درباره برنامه فعال تسليحات هسته‌يي در ايران بي‌نتيجه بوده است. حقيقت را به مردم آمريكا درباره نتايج برآورد جامعه اطلاعاتي ما بگوييد. بوش با بي‌اعتنايي عمدي به برآورد اطلاعات ملي درباره تسليحات كشتار جمعي در عراق به جنگي تهاجمي در اين كشور وارد شد. با يك ارزيابي صادقانه درباره ايران خود را مستحكم كنيد و در برابر انتقاد‌هاي اجتناب‌ناپذير اسراييلي‌ها و نمايندگان با نفوذ آن‌ها ايستادگي كنيد.

در ادامه اين مقاله، كارشناسان پيشين سيا توصيه مي‌كنند كه به پيشنهاد مايكل مولن براي گفت‌و‌گوي نيروي نظامي دو كشور كه "به تفاهم بهتر" ميان ايران و آمريكا منجر مي‌شود، عمل كند و مي‌افزايند: شايد اكنون بهترين زمان براي آن باشد كه نيروي دريايي دو كشور بتوانند با يكديگر تماس برقرار كنند.

توصيه بعدي آنان به اوباما انتخاب مشاوراني است كه از جهان واقعي اطلاعات بيشتري داشته باشند و اطمينان حاصل كند كه آن‌ها فقط به آمريكا پايبند هستند و از آن تبعيت مي‌كنند.

اين دو تحليلگر پيشين سيا هم‌چنين توصيه مي‌كنند كه اوباما "بيانيه‌اي رسمي مبني بر اينكه دولت از اقدام نظامي اسراييل عليه ايران حمايت نمي‌كند و در آن تصريح كند كه آمريكا مسئول دفاع از حريم هوايي عراق نيست"، صادر كند.

توصيه آخر اين دو كارشناس به اوباما اين است كه عقب بنشيند و "به سال نويي با دورنمايي منطقي از تنش كمتر در منطقه خليج فارس" چشم بدوزد.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن