تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820780002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي تاريخچه عزاداري اهل‌سنت براي امام حسين(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: بررسي تاريخچه عزاداري اهل‌سنت براي امام حسين(ع)


خبرگزاري آريا- كتاب «تاريخچه عزاداري اهل‌سنت براي امام‌حسين(ع)» به قلم حجت‌الاسلام حسين تهراني از سوي انتشارات تهذيب منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مركز خبر حوزه، اين كتاب پژوهشي مستند پيرامون پيشينه سوگواري، واقعه عاشورا، تحريف عاشورا و مشروعيت عزاداري از ديدگاه اهل‌سنت است.
در اين كتاب آمده است: علاوه بر شيعيان، بسياري از پيروان ديگر مذاهب نيز براي حضرت سيد‌الشهداء(ع)، مجلس عزا به ‌پا مي‌كنند و در سوگ او عزاداري مي‌نمايند.
در اين بين، تنها گروه وهابي با نگاه انتقادي به اين مسأله نگريسته و مردم را از اقامه مجلس امام‌حسين(ع) نهي مي‌كنند.
غافل از اين‌كه سنت واقعي پيامبر اكرم‌(ص) در اين مورد بر خلاف آن چيزي‌است كه آن‌ها مدعي آن هستند.
اين كتاب ثابت مي‌كند كه اهل‌سنت، برعكس وهابيت به پيروي از پيامبر اكرم(ص)، اصحاب تابعين، اين سيره و روش را ادامه داده و در مناسبت‌هاي مختلف بويژه در ماه محرم، مجلس عزا بر ‌پا مي‌نمايند و در مصائب امام حسين(ع) اشك مي‌ريزند.
اين كتاب در 20 بخش تنظيم شده‌است. در بخش نخست كتاب، به آيات و رواياتي كه در فضيلت گريه وارد شده، اشاره شده است و همچنين مشروعيت عزاداري از ديدگاه اهل‌سنت را ثابت كرده‌است.
سپس مواردي از عزاي پيامبر اكرم(ص)، در سوگ اموات و شهداي راه حق به‌ويژه امام حسين(ع) را متذكر شده و به دنبال آن گزيده‌اي از عزاداري اهل‌سنت از زمان به شهادت رسيدن سيدالشهداء(ع) در كربلا را ارائه مي‌دهد.
نويسنده همچنين به ذكر نمونه‌هايي از مجالس و محافلي كه در طول تاريخ توسط اهل سنت در كشورها، شهرها و بلاد مختلف در رابطه با عزاداري بر امام حسين(ع) برگزار گرديده، پرداخته است و در خاتمه نيز، ديدگاه اهل سنت پيرامون شخصيت امام‌حسين(ع) و ماهيت يزيد را نقل نموده‌است.
«بروز حوادث شگفت‌انگيز بعداز واقعه عاشورا از ديدگاه اهل سنت» عنوان مطلبي است كه در بخش ديگري از كتاب ارائه گرديده و در آن به حكايات، وقايع و حوادث عجيب بعد از شهادت آن حضرت پرداخته است.
طبري مي‌نويسد: «پس از شهادت امام حسين(ع)، مدت دو ماه تا سه ماه اوضاع آسمان و اجرام آن نابسامان گرديد و از زمان طلوع آفتاب تا ساعاتي، افق آسمان رنگ خون به خود مي‌گرفت.»

(تاريخ طبري ج5 ص393)

ابن حجر مكي در كتاب صواعق‌المحرقة از ابن عُيبنه از مادربزرگش چنين روايت كرده‌است: «آسمان، بر اثر كشته شدن و شهادت امام حسين(ع) به شدت سرخ رنگ شد، به گونه‌اي كه ديوارها از شدت سرخي و تابش نور آن، مانند جامه‌هاي زرد رنگ شده بودند و بر اثر آن، اوضاع ستاره‌ها و كواكب به هم خورده‌بود.

(الصواعق المحرقة ابن حجر مكي ص116)

«اقسام‌ گريه»، «گريه از ديدگاه قرآن»، «عزاداري از ديدگاه قرآن»، «عزاداري از ديدگاه روايات اهل سنت»، «عزاداري از ديدگاه فقهاي اهل سنت»، «عزاداري در سوگ بزرگان اهل سنت»، «عزاداري در سيره پيامبر اكرم(ص)»، «عزاداري در سيره صحابه»، «عزاداري پيامبر اكرم‌(ص) بر امام حسين‌(ع)»، «عزاداري اصحاب بر امام حسين(ع)»، «عزاداري اهل سنت بر امام حسين(ع)»، «پيشينه سوگواري اهل سنت بر امام حسين(ع)»، «چه كساني با مجالس عزاداري امام حسين(ع) به مبارزه برخاستند؟»، «عاشورا از ديدگاه اهل سنت»، «تحريف واقعه عاشورا»، «امام حسين(ع) از ديدگاه اهل سنت»، «يزيد از ديدگاه اهل سنت» از ديگر بخش‌هاي كتاب مي‌باشد.
كتاب «تاريخچه عزاداري اهل سنت بر امام حسين(ع)» به قلم حجت الاسلام حسين تهراني، با شمارگان سه هزار نسخه در 474 صفحه و با قيمت پنج‌هزار و پانصد تومان در قطع گالينگو از سوي انتشارات تهذيب منتشر شده است.
علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهيه كتاب به دفتر انتشارات واقع در قم، خيابان حضرتي، مجتمع تجاري ساحل، پلاك 22، مراجعه كنند و يا با تلفن 7718211 با پيش شماره 0251 تماس بگيرند.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن