تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820866166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصرف كنندگان فرآورده هاي لبني ضرر توليدكنندگان را جبران مي‌كنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: مصرف كنندگان فرآورده هاي لبني ضرر توليدكنندگان را جبران مي‌كنند؟
معصومه صالحي - قيمت شير و فرآورده هاي لبني طي يكسال گذشته و از آغاز اجراي هدفمندي يارانه ها به دلايل مختلف چندين بار افزايش يافته است؛ به گونه اي كه هفته گذشته نيز توليدكنندگان محصولات لبني خودسرانه اقدام به افزايش 10 درصدي قيمت ها كردند كه البته اين افزايش قيمت ها با مخالفت و برخورد سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان مواجه شد.سازمان حمايت در حالي با افزايش قيمت لبنيات مخالفت كرده و به توليدكنندگان محصولات لبني مهلت 10 روزه اي داده است تا قيمت ها را به قبل بازگردانند كه به گفته توليدكنندگان آنها قادر نيستند با قيمت‌هاي كنوني، فعاليت‌هاي خود را ادامه دهند؛ چراكه قيمت شير خام به عنوان مواد اوليه لبنيات، 50 درصد گران شده است. دامداران هم نتوانسته اند شيرخام را به قيمت 600 تومان عرضه كنند. در واقع به مصوبه كارگروه تنظيم بازار عمل نشده است.از سوي ديگر وزارت جهاد كشاورزي نيز آمارهاي غيرواقعي ارائه داده و كمبود شيرخام مورد نياز كارخانه‌ها همچنان به قوت خود باقي است. همين دلايل باعث شده است كه طي چند روز گذشته شركت‌هاي لبني سراسر كشور، محصولات خود را بين 8 تا 10درصد افزايش بدهند.
در همين راستا بايد به برخي از توليدكنندگان محصولات لبني كه خيلي زيركانه قيمت ها را افزايش نداده اند؛ اما با كوچك كردن بسته ها و يا كم كردن وزن محصولات خود؛ آنها را به همان قيمت هاي قبلي به مصرف كنندگان عرضه كرده اند نيز اشاره كرد.در حالي كه كشورمان به خودكفايي در توليد شير رسيده است و به گفته وزير جهاد كشاورزي توليد شيرخام به بيش از و نيم ميليون تن افزايش يافته و در واقع هيچ گونه كمبودي در اين خصوص وجود ندارد اما با توجه به افزايش قيمت محصولات لبني؛ همواره شاهد كاهش مصرف شير و ناتواني عده زيادي از مردم براي خريد اين ماده غذايي ضروري هستيم. به گونه اي كه مصرف شير در كشور بسيار پايين تر از استانداردهاي جهاني است..نرخ شير تاكنون چند مرحله افزايش داشته است. در مرحله اول به دنبال اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها حدود 10 درصد قيمت شير افزايش يافت كه اين افزايش قيمت به علت افزايش هزينه هاي حمل و نقل و نرخ انرژي بود.در مرحله دوم نرخ اين محصول با مصوبه كارگروه تنظيم بازار از 420 به 520 تومان افزايش يافت. اين افزايش قيمت منجر به آن شد كه صنايع لبني در فرآيند توليد خود وارد حاشيه زيان شوند كه به دنبال آن به صنايع لبني نيز مجوز افزايش 8 درصدي قيمت ها داده شد.
در حالي كه هنوز نرخ هاي جديد مصوب توسط كارخانجات صنايع لبني بر روي محصولات درج نشده بود كه دامداران نيز با يك اقدام مديريت شده عرضه شير را كاهش دادند. به دنبال اين امر با وجود مصوبه ستاد تنظيم بازار مبني بر فروش شير با نرخ 520 تومان، هيچ يك از توليدكنندگان اين محصول را با قيمت كمتر از 600 تومان به كارخانجات نمي‌فروختند.در مرحله سوم دامداران درخواست مجددي به ستاد تنظيم بازار ارائه دادند و چندي پيش مصوبه اي گرفتند كه براساس آن قيمت شير خام از 520 تومان به 600 تومان افزايش يافت.
در نتيجه قيمت لبنيات چندين بار و هر بار متفاوت با دفعات قبل افزايش پيدا كرد و ميزان اين افزايش قيمت به 28 درصد رسيد؛ شركت‌هاي لبني هفته گذشته نيز با وجود نداشتن مجوز تغيير قيمت، اقدام به بالا بردن نرخ و چاپ قيمت‌هاي جديد روي بسته‌بندي‌ها كردند.در اين ميان دامداران همچنان از فروش شير با قيمت 630 تومان گله مند هستند. در واقع تهيه علوفه با قيمت مناسب به يكي از دغدغه هاي آنها تبديل شده است.
به عقيده دامداران مديريت ضعيف، نبود بهره وري اقتصادي و حمايت كم دولت باعث شده است كه هزينه توليد شير در كشور بيش از ساير كشورها باشد.توليدكنندگان همچنين مي‌گويند از زماني كه واردات شير خشك متوقف و ممنوع شده، بازار دچار تلاطم شده است. در نتيجه براي جلوگيري از افزايش قيمت شير، بهتر است دولت اجازه واردات شير خشك را بدهد تا قيمت ها متعادل شود.در همين حال برخي از توليدكنندگان بر اين عقيده اند احتمال اينكه قيمت توليد شيرخام به 700 تومان برسد، دور از ذهن نيست كه اگر اين اتفاق بيفتد احتمالاً قيمت فرآورده هاي لبني نيز مجددا افزايش خواهد يافت.به عقيده آنان بهترين راه حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده اين است كه دولت يارانه توليد را پرداخت كند؛ چراكه بسياري از دامدارها در مرحله زياندهي هستند و اگر يارانه توليد به آنها اختصاص يابد، هزينه‌هاي توليدي آنها كاهش يافته و در نهايت به نفع مصرف‌كننده خواهد بود. به گفته آنها دامداري‌ها به دليل افزايش قيمت نهاده‌ها و هزينه‌هاي توليد ناراضي بوده و در شرايط بدي بسر مي‌برند.
در حالي كه به گفته مسوولان سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزايش قيمت محصولات لبني غيرقانوني است و آنها ملزم به كاهش قيمت محصولات هستند و با توجه به اينكه اين مهلت 10 روزه در حال پايان است؛ اما اين افزايش قيمت ها بر روي محصولات درج شده است و محصولات لبني به همان قيمت مندرج بر روي آنها به مردم به فروش مي‌رسد. ضمن آنكه هنوز معلوم نيست اگر اين افزايش قيمت ها به تصويب نرسد تكليف اين گراني ها و افزايش قيمت محصولات كه مصرف كنندگان متقبل شده اند چه مي‌شود؟
به هر حال پيش بيني مي‌شود در صورت ادامه شرايط كنوني يا با تعطيلي برخي كارخانجات صنايع لبني مواجه خواهيم شد و يا در صورت ادامه كار ممكن است كيفيت محصولات توليدي آنها كاهش يابد.حال اين سوال باقي است تا كي ضرر توليدكنندگان و عدم حمايت هاي دولت از آنان را مصرف‌كننده نهايي بايد جبران كنند؟
بايد منتظر ماند و ديد كه پس از گذشت اين زمان تعيين شده آيا قيمت محصولات لبني افزايش يافته به حالت قبل باز مي‌گردد و يا دوباره با چانه زني توليدكنندگان با مسولان سازمان حمايت؛ اين افزايش 10 درصدي اعمال شده و ادامه مي‌يابد؟

ارسال نظر

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن