واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جديدترين مقالات ديني و قرآني را در سايت «حوزهنت» بخوانيد
گروه فضاي مجازي: سايت «حوزهنت» در جديدترين بهروز رساني خود، مقالات جديدي را با محتواي ديني و قرآني روي خروجي خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، قرآن مجيد كتابي جهاني است، قرآن مجيد كتابي كامل است، رسالةالمسيح، معصوم بودن انبيا در تمام عمر، سير تاريخي مسيحيت و پيدايش انشعابات و مذاهب مختلف مسيحي، تلمود چيست؟ از عناوين اصلي اين مقالات جديد است.
در بخشهايي از «قرآن مجيد كتابي جهاني است» آمده است: «قرآن مجيد در مطالب خود اختصاص به امتي خاص، مانند امت عرب يا طايفهاي از طوايف مانند مسلمانان ندارد، بلكه با طوايف خارج از اسلام سخن ميگويد، چنانكه به مسلمانان ميگويد، بدليل خطابات بسياري كه به عنوان كفار و مشركان و اهل كتاب و يهود و بنياسرائيل و نصاري دارد و با هر طايفهاي از اين طوايف به احتجاج پرداخته آنان را بسوي معارف حقه خود دعوت ميكند.»
«همچنين قرآن مجيد با هر يك از اين طوايف به احتجاج و دعوت ميپردازد و هرگز خطاب خود را مقيد به عرب بودن آنان نميكند، چنانكه در مورد اهل كتاب يعني يهود و نصاري و مجوس نيز كه از اهل كتاب محسوب ميشوند، ميفرمايد: بگو اي اهل كتاب، بياييد بسوي كلمهاي كه در ميان ما و شما به طور مساوي پذيرفته شود و آن اين است كه جز خداي متعال كسي را نپرستيم و انبازي براي وي قرار ندهيم و برخي از ما برخي ديگر از خدايان خود اتخاذ نكنند، چنانكه ميبينيم هرگز نفرموده: اي اهل كتابي كه از نژاد عرب هستيد.»
در قسمتهايي از «تلمود» ميخوانيم: «كلمه تلمود به معناي آموزش از فعل ثلاثي عبري «لمد» (يعني ياد داد) ميآيد و با واژه تلميذ و مشتقات آن كه در زبان عربي رباعي هستند ارتباط دارد. تلمود به كتابي بسيار بزرگ كه احاديث و احكام يهود را در بر دارد اطلاق ميشود.»
«زماني كه يهوديان به بابل تبعيد شدند، گروهي به نام سوفريم(يعني كاتبان) ميان آنان پديد آمد. كاتبان كساني بودند كه به كتابت تورات و مضامين مذهبي اهتمام داشتند. مهمترين سوفر عزرا(عزير) بود كه در قرن پنجم قبل از ميلاد ميزيست و شايد پس از موسي(ع) بزرگترين شخصيت يهود باشد. عزرا تصميم گرفت شريعت موسي(ع) را بارور كند و از عبارات كتاب عهد عتيق نيازهاي جامعه يهود را بر آورد. اقدام وي سرآغاز سنت شفاهي يهود بود.»
در مقاله «تلمود چيست؟» ميخوانيم: «تلمود خلاصهاي از شريعت شفاهي است كه طي قرنها تلاش عالمان فلسطين و بابل به بار نشسته است. مجموعهاي از قوانين، اسطورهها، فلسفه و آميزهاي از منطق يگانه و عملگرايي ناب، تاريخ، دانش، حكايات و فكاهي، جنگي از مطالب ضد و نقيض اما دارايچارچوبي منظم و منطقي است. تلمود تجسم مفهوم بلند ميصوا تلمود توراه، يعني تكليفشرعي يادگيري و مطالعه تورات، دانشاندوزي و خردورزي است. تلمود در بيشتر موضوعات يعني هلاخاها، آيات تورات، احاديث و سنت عالمان نگاهي عيني و واقعي دارد.»
«از آن جايي كه تلمود اثري متجانس و يكدست نيست و نويسنده واحدي آن را ننوشته است، مباحث و موضوعات پراكنده و متنوعي در آن طرح شدهاند كه بيانگر طيف وسيعي از علايق است. تلمود نتيجه و حاصل تقرير انديشهها و بيانات تعداد زيادي از عالمان در يك دوره طولاني است، گفتهها و نظراتي كه ملهم از زندگي و واقعيات آن است.»
در ادامه آمده است: «اطلاعات ما درباره خاستگاهها و رشد اوليه شريعت شفاهي بسيار اندك است، اما از كنايات و اشارات متنوع و متعدد كتاب مقدس ميتوانيم دريابيم كه چرا شريعت شفاهي براي تفسير و تكميل شريعت مكتوب رشد كرد. اصولاً هر قانون مدون و هر نوشتهاي بايد با يك سنت شفاهي همراه باشد؛ وظيفه اين سنت شفاهي انتقال معاني لغات، شرح و تفسير واژگان و اصطلاحات و توضيح و تبيين رسوم عامه و واقعيات حاكم بر جامعه زمان نزول است. بنابراين، بايسته بود كه اين سنت شفاهي در كنار تورات مكتوب باشد و حفظ شود.»
سايت «حوزهنت» را اينجا ببينيد!
چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2502]