تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821178751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/احداث پارك داود بر ويرانه‌هاي 88 خانه در فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/احداث پارك "داود" بر ويرانه‌هاي 88 خانه در فلسطين
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: احداث پارك "داود" بر ويرانه‌هاي 88 خانه در فلسطين و انتقاد وزير اوقاف از تخريب خانه‌ها و كوچاندن شهروندان قدس، تمركز بر اقتصاد اسلامي به عنوان عامل توسعه كشورهاي اسلامي و توانايي آنها براي مقابله با بحرانهاي اقتصادي از مهمترين اخبار جهان اسلام طي هفته گذشته بوده‌اند.

وزير اوقاف و امور ديني فلسطين نسبت به تخريب خانه‌هاي شهروندان فلسطين در نزديكي مسجدالاقصي و كوچاندن شهروندان فلسطيني از خانه‌هاي خود هشدار داد و آن را مورد انتقاد قرار داد.

وزير اوقاف فلسطين از تخريب خانه‌ها و كوچاندن شهروندان انتقاد كرد

طالب ابوشعر وزير اوقاف و امور ديني فلسطين با اشاره به اجراي اسكان يهوديان از سوي صهيونيستها در قدس و ادامه حفاريهاي رژيم اشغالگر اسرائيل گفت: صهيونيستها بزرگترين تخريبها و ساخت و سازهاي خود را در قدس آغاز كرده اند و با صدور بيانيه‌اي اقدام صهيونيستها در كوچاندن 1 هزار و 500 شهروند فلسطين و تخريب خانه‌هاي آنها بدون مجوز را محكوم كرد.

طالب ابوشعر تلاش اشغالگران را براي خالي كردن 88 خانه براي تخريب در منطقه بستان در نزديكي مسجدلااقصي مورد انتقاد قرار داد و گفت كه صهيونيستها تصميم دارند با كوچاندن شهروندان و تخريب خانه‌ها "پارك داوود" بسازند. سياست يهودي‌سازي قدس و خالي شدن آن از ساكنان اصلي نتايج وخيمي در پي خواهد داشت كه مسئوليت آن به عهده اشغالگران است.

پارك "داود" بر ويرانه‌هاي 88 خانه در فلسطين احداث مي‌شود!

اجراي بزرگترين و وسيعترين پروژه و طرح رژيم صهيونيستها به منظور جذب گردشگر و اسكان يهوديان با تخريب خانه‌ها و آوارگي شهروندان فلسطيني همراه است. گزارشهاي منتشر شده از مركز حقوق اجتماعي و اقتصادي در مركز قدس حاكي از آن است كه منطقه سلوان در نزديكي مسجدالاقصي دستخوش بزرگترين اقدام و پروژه صهيونيستها براي يهودي سازي اين منطقه، شهرك سازي و اسكان آنها شده است.

به تازگي اعلام شده 88 خانه در منطقه بستان بدون مجوز تخريب شده اند تا به زودي طرح صهيونيستها آغاز شود. رژيم اشغالگر اسرائيل قصد دارد پس از تخريب منازل بستان، اين منطقه را به منظور جذب گردشگر به پاركي بزرگ تبديل و نام "داود" را بر آن بگذارد. در ادامه قصد بر اين است تا منطقه سلوان به منطقه "داود"، پارك آن پارك "داود" نامگذاري شود و رستوراني نيز راه اندازي شود كه نام "داود" بر آن گذاشته شود.

اين طرح جزء بزرگترين و وسيع ترين پروژه هاي صهيونيستها است كه از سال 1967 آغاز شده، در همين راستا باغهاي ملي بسياري در قدس ساخته شده اند. اما بر اساس آمارهاي موجود اينك 132 خانوده يهودي در اين منطقه ساكن شده اند كه صهيونيستها تلاش مي كنند ساخت و سازها را در آن افزايش داده و زمينه هاي جذب يهوديان از ساير كشورها را فراهم كنند.

شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي فلسطين و رئيس مؤسسه الاقصي با اشاره به اينكه سياست پاكسازي منطقه و تكميل اسكان يهوديان در اطراف مسجدالاقصي همچنان ادامه دارد، از مسلمانان خواست تلاش كنند مسجدالاقصي نجات يابد.

عبدالحليم يكي از ساكنان منطقه سلوان مي گويد به جاي اينكه از خشونت و درگيري استفاده شود بايد قانوني مسئله را حل كرد، اين در حالي است كه در ادامه سخنان خود مي گويد فشارهاي بين المللي هم هيچ نتيجه‌اي براي مقابله با طرحها و پروژه هاي صهيونيستها به همراه ندارد.

طي پروژه هاي بعدي قرار است قبرستان باب الرحمه تصاحب شده و مانع از دفن اموات مسلمانان در آن مي شوند.
گزارشهاي اين مركز از شبكه هاي زيرگذر پيچيده كه اسرائيليها به آن اقدام كرده اند، اشاره و اعلام كرد كه سعي آنها بر اين است در ده متري زير ديوارهاي مسجدالاقصي زير گذري بسازند كه بخش شمالي را به بخش جنوبي آن متصل و مرتبط كند تا يهوديان بهتر بتوانند در آن رفت و آمد و در آخر هيكل موهوم را در آن به نمايش بگذارند.

كميته دفاع از قدس نسبت به فروپاشي مسجدالاقصي هشدار داد

كميته اسلامي مسيحي دفاع از قدس و مقدسات فلسطين نسبت به فروپاشي قريب‌الوقوع مسجدالاقصي در ادامه حفاريهاي رژيم اشغالگر اسرائيل زير مسجدالاقصي هشدار داد.

دكتر حسن خاطر دبيركل كميته اسلامي مسيحي دفاع از قدس و مقدسات در نشست خبري 11 اسفندماه با بيان اينكه ساكنان منطقه بستان در دايره خطرناكي قرار دارند، افزود: به دنبال پروژه جديد رژيم اشغالگر اسرائيل بخش زيادي از اين منطقه تخريب شده و ساكنان آن آواره مي‌شوند و در ادامه آن را به پاركي تبديل مي‌كنند تا ضمن يهودي‌سازي زمينه‌هاي فروپاشي مسجدالاقصي را نيز فراهم كنند.

شيخ تيسير تميمي قاضي القضات فلسطين در نشست خبري 11 اسفندماه با اشاره به اينكه شهر قدس و مسجدالاقصي به بدترين نوع ممكن در حال تغيير است و دستخوش تعرضات سازمان يافته از سوي رژيم اشغالگر اسرائيل شده، تصريح كرد: اين اقدامات با زيرپا گذاشتن اسناد، توافقنامه‌ها و قراردادهاي بين‌المللي همراه است. به طوري كه تعرض به مقدسات ديني و در رأس آن مسجدالاقصي بسيار خطرناك است تا جايي كه زيربناي مسجدالاقصي به دنبال حفاريها در معرض فروپاشي و تخريب قرار دارد.

وي در ادامه عكسهايي از آپارتمانها و ساختمانهاي بزرگ و خانه هاي فلسطين در قدس نشان داد و از ملتهاي عرب و اسلام خواستار ياري قدس، مقدسات اسلام و مسيحيان و ياري ملت فلسطين شد.

آمادگي كشورهاي اسلامي براي برگزاري مراسم پايتخت فرهنگي قدس

قدس در حالي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب انتخاب شده است كه اميد چنداني به برگزاري مراسم در اين شهر وجود ندارد، از اين رو كشورهاي اسلامي در نظر دارند با برگزاري مراسمي بر مقدسات اسلامي موجود در قدس تأكيد كنند.

با توجه به اينكه قدس شهر مقدس مسلمانان و مكان قبله اول آنان است، اين شهر از سوي وزيران فرهنگي عرب به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 انتخاب شده است، اما با وجود فشارها، سيطره و ممانعت رژيم اشالگر اسرائيل احتمال مي‌رود كه امكان برگزاري مراسم قدس وجود نداشته باشد.

از اين رو كشورهاي اسلامي تصميم به برگزاري مراسم ويژه اين سال گرفته اند. به طوري كه مراسم "قدس؛ پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009" با حضور رئيس اتحاديه نويسندگان الجزاير، وزير ارتباطات و وزير فرهنگ اين كشور چهارم اسفندماه برگزار شد و مقامات رسمي اين كشور به منظور تعميق روابط دو كشور و تبيين جايگاه اسلامي قدس سخنراني كردند.

مؤسسات فرهنگي الجزاير نيز برگزاري 90 فعاليت هنري، فرهنگي، چاپ 100 عنوان كتاب، برگزاري نمايشگاه، همايش، نشست و سخنراني درباره قدس جهت اطلاع رساني و بيداري نسبت به موقعيت قدس و مقدسات مسلمانان، چگونگي نگهداري و نگهباني از آنها را جزء برنامه هاي پيش رو براي قدس خواندند.

پيش از اين يمن از برگزاري مراسمي ويژه اين مناسبت خبر داده بود و اعلام كرد كه ضمن برگزاري همايشها و نشستهاي متعدد، كتابخانه، دستنوشته ها و مؤسسات فرهنگي موجود در قدس را ساماندهي و حمايت كرده و كمكهاي مادي و معنوي ارائه مي‌كند.

اردن نيز اعلام كرد با وزارت فرهنگ فلسطين همكاري مي‌كند تا بر ارزشهاي ديني، تاريخي و تمدني اين شهر تأكيد شود. بنابراين قرار است چند مراسم به اين مناسبت در اردن برگزار شود كه مي توان به همايش قدس در چشمهاي مسلمانان و غيرمسلمانان همچنين برنامه هاي سخنراني، نشست، نمايشگاه، مسابقه، نشريه، جشنواره و بزرگداشت شخصيتهاي فعال در معرفي قدس اشاره كرد.

موضوعاتي چون تاريخ، آباداني، اقتصاد، فرهنگ، ادبيات، دين و قانون در قدس، خطراتي كه آن را تهديد مي كند و آينده قدس از ديگر محورهاي اين همايشها هستند.

شوراي اداره اتحاديه نويسندگان مصر بر برگزاري جشنهايي به مناسبت قدس پايتخت رهنگي جهان عرب در سال 2009 تأكيد كرد. اين اتحاديه تصميم گرفت در راستاي حمايت از قدس شعار قدس را بر هر يك از نشريات عربي كه در سال 2009 منتشر مي شود، منعكس كند.

كشورهاي غيراسلامي مراسم پايتخت فرهنگي قدس را برگزار مي‌كنند

با توجه به سيطره و فشارهاي رژيم اشغالگر اسرائيل بر مردم فلسطين، احتمال برگزاري مراسم قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 كم است، حال آنكه بسياري از كشورهاي غيراسلامي اين مراسم را جشن مي‌گيرند.

دكتر احمد مجدلاني سفير دولت فلسطين در روماني با اوكتفيان شتيريانو معاون وزير فرهنگ روماني ديدار كرد و راههاي همكاري و حمايت از فعاليتهاي سفارت فلسطين در روماني را به منظور برگزاري مراسم قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 مورد بررسي قرار داد.

اين در حالي است كه گروهي از هنرمندان فلسطيني نيز راهي بخارست پايتخت روماني مي‌شوند و تعدادي از گروههاي هنري روماني راهي قدس مي‌شوند تا برنامه‌هاي مشترك و متنوعي را با هدف اطلاع رساني درباره ويژگيهاي فرهنگي و تمدني قدس ارائه كنند.

برنامه‌هاي فرهنگي قدس در روماني قراراست كه 30 مارس ( اوايل فروردين) آغاز شود. در چارچوب همكاريهاي ميان سفارت دولت فلسطين و وزارت فرهنگ روماني در سال 2009 مراسم قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب همراه با نمايشگاه توليدات سنتي فلسطين، نمايشگاه عكس و تعدادي ديگر از مراسم فرهنگي و هنري برگزار مي‌شود. كشور روماني در جنوب شرقي اروپا واقع شده و پايتخت آن بخارست است.

آثار اسلامي قدس در عربستان بررسي شدند

با توجه به انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009، "آثار اسلامي قدس" 13 اسفندماه در عربستان بررسي شدند. پس از انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 بيشتر كشورهاي اسلامي و غيراسلامي تلاش مي كنند تا شرايطي را براي معرفي بهتر اين شهر تاريخي و اسلامي فراهم كنند.

عربستان نيز نشستي با عنوان "آثار اسلامي قدس" برگزار كرد كه طي آن سعي در معرفي قدس، ويژگيها، تغيير و تحولات تاريخي آن دارد. در اين نشست آثار اسلامي موجود در قدس با ويژگيهاي آن معرفي شدند و عوامل تخريب آنها و راهكارهاي بازسازي و مرمت آنها نيز مورد بررسي قرار گرفتند.

نشست سالانه انجمن انديشه اسلامي برگزار مي‌شود

نشست سالانه انجمن انديشه اسلامي با عنوان "قدس در باطن" 13 و 14 اسفندماه در اردن برگزار مي‌شود. طي برگزاري نشست سالانه انجمن انديشه اسلامي با عنوان "قدس در باطن" محورهايي چون: قدس در باطن، قدس در تاريخ، قدس در قوانين بين المللي، قدس در انديشه و فرهنگ مورد برسي قرار مي‌گيرند.

نشستي كه انجمن انديشه اسلامي تنظيم كرده، در پي انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 است كه طي آن تاريخ و حقوق اسلامي در شهر مقدس مورد بررسي قرار مي‌گيرد و راهكارهاي مبارزه با يهودي‌سازي قدس و تغيير واقعيتهاي آن و اسكان مسلمانان و توافقنامه‌هاي بين المللي در حمايت از قدس مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

انجمن انديشه اسلامي نهادي انديشه‌اي و غير دولتي است كه در سال 1981 در پي برگزاري يازدهمين اجلاس سران عرب در امان پايتخت اردن تأسيس شد. اين انجمن اهدافي چون تشريك مساعي در توسعه انديشه اسلامي در جهان معاصر، اشاعه ارزشهاي بيداري و اطلاع رساني و اهتمام به آن، ارتباط ميان اصالت و سنت با مسائل معاصر، بررسي روابط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در جهان اسلام و تثبيت همكاري و گفتگو را دنبال مي‌كند.

برنامه‌هاي قيروان پايتخت فرهنگي جهان اسلام تشريح شدند

در پي انتخاب قيروان(در تونس) به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009، برنامه‌ها و مراسم خاص اين سال جهت تبيين و تقدير از نقش قيروان در توسعه فرهنگ و تمدن اسلام همزمان با ميلاد پيامبر (ص) آغاز مي‌شود. بيش از 70 مراسم فرهنگي، ديني و علمي در قالب همايش، نشست، اجلاس و نمايشگاههاي بين المللي در قيروان برگزار مي شود.

جايگاه قيروان به عنوان مركز تحكيم و تثبيت گفتگو ميان تمدنها و فرهنگها طي همايش "گفتگوي تمدنها و تنوعات فرهنگي" در ماه ژوئن با مشاركت انديشمدان و كارشناسان مختلف تبيين خواهد شد. به منظور اشاعه ارزشهاي معنوي و هنرهاي اسلامي جشنواره بين المللي "سرودهاي صوفي" با مشاركت گروههاي تخصصي اين هنر از كشورهاي اسلامي و عربي برگزار مي شود.

"موانع پيشرفت جهان اسلام" عنوان همايشي است كه از 5 تا 7 اكتبر برگزار مي شود، همچنين همايش "نقش تربيت در تحكيم و ادغام ارزشهاي گفتگو در اسلام" 12 تا 14 اكتبر برگزار خواهد شد.

تبيين جايگاه قيروان به عنوان رابط گفتگوي تمدنها و فرهنگها، نمايشگاه "قيروان در تاريخ اسلام" و نمايشگاه "مهمترين دستاوردهاي تاريخي قيروان" از ديگر برنامه هاي پايتخت فرهنگي جهان اسلام هستند. انتشار كتابهاي فرهنگي، دايرة المعارف، نشريات مختلف به منظور بيان سهم انديشمندان مسلمان قيروان در توسعه فرهنگ اسلامي از ديگر برنامه ها خواهند بود.

مسلمانان بي‌نياز از طرحهاي فكري - اجتماعي ديگران نيستند

محمد اركون انديشمند الجزايري گفت: مسلمانان در طول تاريخ نسبت به ديگران در علوم مختلف پيشتاز بوده‌اند و طرحهاي كامل و جامعي داشتند اما با وجود برنامه‌هاي جامع نيازمند بررسي طرحهاي ديگران نيز هستند.

محمد اركون انديشمند معروف الجزايري درباره روشنفكري در كشورهاي اسلامي و اروپايي اظهار داشت: عقب‌نشيني قدرت مسلمانان از زمان فهم ارزشها و دستاوردهاي جنبشهاي معاصر آنها در اروپا شروع شد و بيشتر فرانسويها اين مسئله را مي‌دانستند و اين نقطه مهمي بود. زيرا خطابه‌هاي قومي سياسي كه ايدئولوژي ناميده مي‌شود مبارزه عليه استعمار را ايجاد كرد. نسلهايي در دهه‌هاي 60، 70 و 80 قرن گذشته به خاطر شرايط خاص به فرهنگ غرب نزديك شدند، اما در شرايط حاضر ارتباط با تاريخ و فرهنگهاي غربي بهتر شده است.

وي تصريح كرد: با وجود كثرت دانشجو و دانشگاه، كمبود استاد در حوزه تاريخ اسلام و روشنفكري وجود دارد و اين مسئله نيازمند فهم آن چيزي است كه از دست داده‌ايم و اين مؤلفه اينك در تاريخ اروپا وجود دارد.

محمد اركون با اشاره به اينكه مسلمان در طول تاريخ قدرت خود را در آموزش نسلها از دست داده‌اند يادآور شد: مسلمانان در طول تاريخ نسبت به ديگران در علوم مختلف پيشتاز بوده‌اند و طرحهاي كامل و جامعي داشتند اما با وجود برنامه‌هاي جامع نيازمند بررسي طرحهاي ديگران نيز هستند.

كشورهاي اسلامي توانايي مقابله با بحرانهاي اقتصادي را دارند

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در همايش "اقتصاد اسلامي" اندونزي با اشاره به اينكه بحرانهاي اقتصادي جهان بر كشورهاي اسلامي تأثير مي‌گذارند، از توانايي و فرصتي كه كشورهاي اسلامي براي مقابله با بحرانهاي اقتصادي دارند، خبر داد.

اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در پنجمين همايش "اقتصاد اسلامي"، اين همايش را فرصتي براي طرح افكار و پروژه‌هاي مورد نياز اجرايي در حوزه اقتصادي خواند تا وضعيت اجتماعي، اقتصادي و سياسي مسلمانان در همه دنيا ارتقاء و بهبود يابد.

وي با اشاره به برنامه ده ساله سازمان كنفرانس اسلامي كه اولويت آن مسائل اقتصادي قرار دارد، تصريح كرد: 3 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي به همراه 34 كشور جهان بيش از ديگران از شرايط بحراني اقتصادي جهان متضرر شده‌اند و اينها نيازمند كمكهاي غذايي از سوي كشورهاي ديگر هستند. با توجه به اين شرايط كشورهاي اسلامي بايد توليدات خود را در بخش كشاورزي با استفاده از شيوه‌هاي مبتكرانه و خلاقانه افزايش دهند.

احسان اوغلو از دولتها و كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي خواست تا براي تحقق تكامل اقتصادي تلاش كنند و در ادامه اظهار داشت: سازمان گروهي را براي اجراي طرحهاي كوچك و متوسط در چارچوب اتاقهاي تجارت و صنعت اسلامي تشكيل داده است و طي آن براي رشد اقتصادي تلاش مي‌كند تا توليدات اقتصادي كشورهاي عضو سازمان بر اساس طرحهاي پيشنهادي افزايش يابند.

تمركز بر اقتصاد اسلامي عامل توسعه كشورهاي اسلامي است

شركت‌كنندگان در پنجمين همايش "اقتصاد اسلامي" در اندونزي همكاري بخشهاي خصوصي و دولتي و همكاري ميان كشورهاي اسلامي و غير اسلامي را با تمركز بر اقتصاد اسلامي ضروري خواندند تا از بحرانهاي كنوني رها شوند.

موسي هيتام رئيس مجمع بين المللي اقتصاد اسلامي در همايش اقتصاد اسلامي كه در اندونزي برگزار شد، با اشاره به اينكه اين همايش راهكارهايي براي مبارزه با بحرانهاي مالي جهان ارائه مي كند، اظهار داشت: اين همايش فرصتي براي حمايتهاي تجاري از كشورهاي اسلامي و تثبيت نقش آنها بر ساحت بين المللي اقتصادي است كه همكاري كشورهاي اسلامي را مي طلبد.

هيتام با بيان اينكه در چهارمين همايش اقتصاد اسلامي در كويت تشكيل تأسيس صندوق زندگي مناسب در كشورهاي اسلامي را پيشنهاد داده، افزود: اين صندوق با هدف فراهم كردن نيازهاي غذايي اساسي نيازمندان به صورت سريع و تشريك مساعي در برنامه هاي افزايش توليدات محصولات كشاورزي و همكاري با كشورهاي ديگر را مورد توجه قرار گرفت.

فيصل مسيليم رئيس گروه اقتصاد اسلامي كويت در اندونزي با اشاره به اينكه اين همايش زماني برگزار مي شود كه بحرانهاي بي سابقه اي در جهان به وجود آمده است، افزود: اين همايش فرصتهاي از دست رفته و ديدگاههاي متعدد و مهم اقتصادي را بررسي و سعي در نزديك كردن و از بين بردن شكافهاي بين المللي ميان آنها دارد. به طوريكه بخشهاي خصوصي و دولتي را به منظور ايجاد استراتژي مناسب براي بهبود اقتصاد كشورهاي اسلامي نزديك مي كند و همكاريهاي اقتصادي در كشورهاي اسلامي را توسعه مي دهد.

تبيين جايگاه وقف آينده خوبي براي جهان اسلام رقم مي‌ز‌ند

شركت‌كنندگان در همايش "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" در كويت با اشاره به اينكه وقف به عنوان بخشي از هويت امت اسلام است كه نيازمند ساماندهي و حمايت است، گفتند: وقف نقش مهمي در پيشرفت امتهاي اسلامي داشته و تبيين جايگاه آن مي‌تواند آينده خوبي را براي جهان اسلام رقم زند.

حسين حريتي وزيردادگستري و وزير اوقاف و امور اسلامي كويت در پنجمين همايش "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" با اشاره به اينكه وقف به عنوان بخشي از هويت امت اسلام درآمده است كه با ويژگيهاي تمدن اسلام در ارتباط است، اظهار داشت: فرهنگ وقف با آرمانهاي جوانان ممزوج شده، از اين رو نيازمند ساماندهي و حمايتهاي جدي است.

شيخ رشيد قباني مفتي لبنان با اشاره به اينكه اشاعه فرهنگ وقف امري ضروري است، تصريح كرد: وقف در تاريخ اسلامي و در شريعت اسلامي زمينه‌ساز خير و بركت و صدقات بسياري شده است به طوري كه در زندگي مسلمانان نقش اساسي در پيشرفت امتها آنها داشته است.

مفتي لبنان در اين همايش به پيشرفت جوامع اسلامي و تحكيم نقش آنها در ساخت جامعه اي اسلامي اشاره كرد و گفت: تبيين نقش وقف مي‌تواند آينده خوبي را براي جهان اسلام رقم زند.

همايش "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" به منظور اشاعه فرهنگ وقف ميان اقشار مختلف جامعه به‌ويژه جوانان 4 و 5 اسفند به منظور اشاعه فرهنگ وقف ميان همه افراد جامعه به ويژه جوانان در كويت برگزار شد تا ضمن حمايت از جوانان، جايگاه وقف در ميان آنها را بررسي كند.

مفتي مصر خواستار تأسيس اتحاديه بين‌المللي براي اقليتهاي مسلمان جهان شد

علي جمعه خواستار تأسيس اتحاديه بين‌المللي اقليتهاي مسلمان شد تا ضمن ارائه راهكارهايي براي رفع مشكلاتي كه دارند، هويت اسلامي آنها حفظ شود.

دكتر علي جمعه مفتي مصر در ديدار با سفير تايلند در قاهره خواستار تأسيس اتحاديه بين المللي اقليتهاي مسلمان شد تا نمايندگان اقليتهاي مسلمان در همه كشورهاي جهان عضو آن شوند.

مفتي مصر با تأكيد بر اينكه اين اتحاديه به اقليتهاي مسلمان كشورهاي غيراسلامي كمك مي كند به هويت اسلامي خود دست يابند، تصريح كرد: اين اتحاديه راهكارهايي شرعي براي مشكلاتي كه با آن مواجه هستند، ارائه كرده و با افكار افراطي به منظور ارائه چهره واقعي اسلام مبارزه مي كنند.

علي جمعه هدف از ارائه اين پيشنهاد را حلقه وصل و ارتباط و تقريب ميان اقليتهاي مسلمان با مؤسسات اسلامي، شرعي و آموزشي در كشورهاي اسلامي عنوان كرد. با توجه به آمار مسلمانان در خارج از كشورهاي اسلامي، آنها نياز به تلاش و همبستگي با مسلمانان دارند، از اين رو اين اتحاديه به ايجاد روابط سامان يافته ميان مسلمانان جهان مي انجامد.

سالروز ولادت پيامبر اسلام فرصتي براي يادآوري سيره نبوي است

رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان با اشاره به اينكه ولادت حضرت محمد (ص) از نعمتهاي بزرگ خداوندي است، گفت: اين ايام فرصتي براي يادآوري شخصيت، رسالت و سيره نبوي است.

يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان با نزديك شدن به زمان ولادت حضرت محمد (ص) اظهار داشت: خداوند در اين روز نعمت بزرگي را به مسلمانان ارزاني داشته و مطلوب است كه شاكر خالق هستي باشيم. برخي برگزاري مراسم اين ايام را خرافات و بدعت در دين مي پندارند حال آنكه اينگونه نيست، بايد مراسم اين روز برگزار شود تا رسالت جاودانه پيامبر اسلام يادآوري و براي مردم جهان تبيين شود.

وي با بيان اينكه اين ايام نه تنها فرصتي براي يادآوري شخصيت، رسالت و سيره نبوي است و يادآوري اين ايام براي مسلمانان نيك و مهم است، گفت: اين زمان، فرصتي براي حفظ وحدت و انسجام مسلمانان جهان نيز خواهد بود. مسلمانان جهان مشتركات بسياري دارند كه يكي از آنها پيامبر واحد است، ميلاد حضرت محمد اتفاق بزرگي در تاريخ اسلام است و همه مسمانان جهان بايد اين روز را جشن بگيرند . روزي كه خاتم رسولان حجت را بر مردم تمام كرد.

همايش "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" برگزار مي‌شود

همايش "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" به منظور بهره‌گيري از تكنولوژي معاصر در تسهيل آموزش قرآن كريم اواسط اكتبر ( اواخر مهرماه سال آينده) در عربستان برگزار مي‌شود. همايش "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" با هدف بيان اهميت تكنولوژي در تسهيل آموزش قرآن كريم، ارائه نقش جوامع در اين زمينه، بيان احكام فقهي قرآن، استفاده از تكنولوژي معاصر، مطالعات و تحقيقات هدفمند براي دستيابي به رسالت قرآني برگزار مي‌شود.

نياز به خدمت رساني قرآني با استفاده از تكنيكهاي معاصر، بهره‌گيري از خدمات قرآن كريم و پايگاههاي اينترنتي خاص و عام براي خدمت‌رساني به قرآن، بررسي و مطالعه موانعي كه اطلاع رساني تكنيكي قرآني با آن رو به رو است، برنامه‌هاي آموزش قرآن كريم در استفاده از وسايل معاصر، اعجاز علمي قرآن كريم از موضوعات مورد بررسي در اين همايش هستند.

اين همايش با مشاركت انديشمندان مسلمان و نخبگان قرآن كريم قرار است 13 تا 19 اكتبر (اواخر مهرماه سال آينده) در عربستان برگزار شود. اين همايش پنجمين همايش از سلسله همايشهايي است كه عربستان برگزار كرده است. چهار همايش قبل با عناويني چون "قرآن كريم و علوم قرآني"، "ترجمه معاني قرآني كريم؛ پروژه هاي آينده"، "سنت و سيره نبوي"، "قرآن كريم در مطالعات شرق شناسي" برگزار شده است.

همايش "اقتصاد اسلامي" برگزار شد

پنجمين همايش "اقتصاد اسلامي" به منظور ارائه راهكارهايي جهت مبارزه با بحرانهاي اقتصادي جهان به ويژه در كشورهاي اسلامي 2 و 3 مارس (12 و 13 اسفندماه) در اندونزي برگزار شد. با توجه به بحرانهاي كنوني جهان به ويژه در كشورهاي اسلامي، همايش مذكور فرصتي براي وحدت تلاشهاي كشورها در مبارزه با بحرانهاي اقتصادي است. اين همايش تلاشي راي مبارزه با ركود اقتصادي جهان است تا مشكلات اقتصادي پيش روي جهان اسلام نيز رفع شود.

اين همايش كه در جاكارتا برگزار شد، مسائل اقتصادي كشورهاي اسلامي را مورد توجه قرار داده و راهكارهايي جهت مبارزه با بحرانهاي كنوني اقتصادي ارائه كردند. در همايش فوق، كشورهاي اسلامي به منظور تبيين ويژگيهاي اقتصاد اسلامي و رفع بحران در خاورميانه مشاركت كردند تا چگونگي پيشرفت اقتصادي از منظر اسلام را بررسي كنند.

همايش "تقريب مذاهب اسلامي" برگزار مي‌شود

همايش "تقريب مذاهب اسلامي" به منظور ايجاد وحدت ميان امت اسلام به دور از تعصبات ديني 11 مارس (21 اسفند) در مصر برگزار مي‌شود. مجمع مطالعات اسلامي الازهر سيزدهمين همايش تقريب "مذاهب اسلامي" را به منظور بررسي تعصبات ديني و اختلافات عقيده اي ميان امت اسلام در قاهره برگزار مي كند.

شركت كنندگان در اين همايش ضمن بررسي نقش درگيريهاي گروهي در ضعيف شدن امت اسلام، راهكارهاي مبارزه با آن را نيز ارائه مي كنند. شركت كنندگان تلاش مي كنند طي اين همايش زمينه هاي وحدت امت اسلام و مسلمانان را نيز فراهم كنند.

دوازدهمين همايش "تقريب مذاهب اسلامي" در سال 2002 برگزار شد و طي آن واقعيتهاي معاصر، اختلافات عقيده اي ميان مذاهب اسلامي و برررسي ريشه هاي تاريخي آن به ويژه ميان سنيها و شيعيان بررسي شد. شركت كنندگان در آن همايش به وحدت امت اسلام و جلوگيري از تعصبات مذهبي و اختلافات گروهي ميان مسلمانان تأكيد كردند.

نشست "مرجعيت اسلام" برگزار مي‌شود

نشست "مرجعيت اسلام" به منظور بررسي موضوع مرجعيت در دولتهاي اسلامي و غير اسلامي يكشنبه 8 مارس ( 18 اسفندماه) در سوريه برگزار مي‌شود. نشست "مرجعيت اسلام" از سوي مركز فرهنگي و اتحاديه نويسندگان عرب حلب در سوريه برگزار مي‌شود. موانع و چالشهاي پيش روي توسعه اسلام، انعكاس مفاهيم اسلامي و دفاع از آن، مقابله با انتساب ترور و خشونت به آن در اين همايش بررسي خواهند شد. روابط ميان دولتها، بررسي دولت ديني و مقايسه آن با دولت اسلامي نيز در اين نشست بررسي مي‌شوند.

بررسي قوانين و نقاط مشترك ميان مسلمانان و مسيحيان، روابط اعتقادي و روابط تاريخي آنها از ديگر موضوعات مورد بررسي در اين نشست هستند. در اين نشست يك روزه كه هفته آينده يكشنبه 18 اسنفندماه برگزار مي‌شود، استادان دانشگاههاي سوريه و برخي از كشورهاي اسلامي سخنراني مي‌كنند.

مجموعه نشستهاي ديني در يمن برگزار مي‌شوند

مجموعه نشسهاي ديني با هدف تمركز بر آيات قرآن و استفاده از آنها در زندگي علمي و عملي، از 13 اسفندماه در يمن آغاز مي‌شوند. اين مجموعه نشستها با هدف آگاهي دهي و اطلاع رساني نسبت به موازين قرآني و تعاليم اسلامي برگزار و تلاش مي شود تا طي آنها به رشد و پيشرفت معنوي شركت كنندگان كمك شود.

يكي از اين نشستها با عنوان "تأمل در قرآن در زندگي علمي و عملي" با هدف تزكيه نفس و توجه به قرآن و آيات الهي برگزار مي شود. با توجه به اينكه قرآن منبع غني از تعاليم متعدد است و راه و روش زندگي را به انسان مي آموزد، اين نشستها چگونه زيستن در سايه تعليمات قرآني را آموزش مي دهند. مجموعه نشسهاي ديني يمن در صنعا و حضرموت از 13 اسفندماه آغاز مي شود.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن