تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820635817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره هنرمندان خودآموخته برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جشنواره هنرمندان خودآموخته برگزار مي‌شود
خبرگزاري فارس: جشنواره هنرمندان خودآموخته 24 ارديبهشت‌ماه در روستاي دريكنده بابل و همايش علمي آن 15 ارديبهشت‌ماه در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، نشست خبري جشنواره «هنرمندان خودآموخته» صبح امروز با حضور اعضاي شوراي سياست‌گذاري جشنواره؛ حميد سوري، ع. پاشايي، فريال سلحشور، علي بلبلي، بهنام كامراني در نگارخانه دي برگزار شد.
حميد سوري در آغاز اين نشست درباره اهداف برگزاري اين جشنواره گفت: برگزاري نخستين جشنواره هنرمندان خودآموخته به تصميم شوراي تصميم‌گيري خانه موزه مكرمه،پس از برگزاري دو بزرگداشت در سالروز درگذشت مكرمه قنبري هنرمند نقاش خودآموخته برمي‌گردد كه بعد از اين دو بزرگداشت، شورا به اين نتيجه رسيد كه به جاي برگزاري اين جشنواره در سالروز فوت مكرمه، آن را در سالروز تولد وي برگزار كند و همچنين موضوع برگزاري جشنواره را فراتر از مكرمه قنبري كنيم و به تمامي هنرمندان خودآموخته بپردازيم.
وي افزود: به اين ترتيب ما در اين جشنواره تنها به مكرمه قنبري نخواهيم پرداخت و حيطه جشنواره را به تمامي هنرمندان خودآموخته در تمامي شاخه‌هاي هنري از جمله بافندگي، نقاشي، مجسمه‌سازي، موسيقي و ...گسترش داديم.
سوري ادامه داد: در همين راستا فكر كرديم كه جشنواره‌اي ساليانه برگزار كنيم كه طي آن يافته‌هاي محققين و پژوهشگران شركت كننده در همايش اين جشنواره را در اختيار عموم بگذاريم و همچنين آرشيوي از اسناد شناسايي هنرمندان خودآموخته تهيه كنيم كه براي استفاده پژوهشگران در اختيار آن‌ها قرار بگيرد.
اين كاشناس هنري در ادامه به اهداف خانه موزه مكرمه اشاره كرد و گفت: همان طور كه اين هنرمندان خودآموخته در سطح عموم كار مي‌كنند خانه موزه مكرمه نيز در جهت عمومي كردن اين روش هنري گام برمي‌دارد.
وي افزود: فراخوان شركت در همايش اين جشنواره در سايت جشنواره به نشاني [email protected] موجود است و علاقه‌مندان تا 25 فروردين‌ماه مهلت دارند تا مقالات خود را براي شركت در اين جشنواره ارائه كنند. مقالات منتخب در همايشي كه 15 ارديبهشت‌ماه سال 1388 در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد، ارائه مي‌شود.
سوري از برگزاري جشنواره هنرمندان خودآموخته روز 24 ارديبهشت‌ماه در روستاي دريكنده بابل خبر داد كه همچون سال‌هاي قبل حضور همگان در اين جشنواره بدون هيچ شرط سني آزاد است و منتخبي از آثار خلق شده در اين كارگاه نقاشي نيز در نگارخانه دي به نمايش درخواهد آمد.
وي همچنين از نمايش فيلم، جلسات گفت و شنود و اجراي موسيقي در كنار اين كارگاه نقاشي و جشنواره هنرمندان خودآموخته خبر داد.
سوري در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: ما در اين جشنواره به دنبال هنرمندان ناشناخته هستيم و تأكيد و هدف ما بر اين گروه از هنرمندان است، اما راه براي هنرمندان خودآموخته‌اي كه شهرت جهاني و ملي دارند بسته نيست و اسناد اين هنرمندان را نيز در آرشيو نگهداري خواهيم كرد.
سوري درباره نحوه اطلاع‌رساني به اين هنرمندان خودآموخته براي شركت در جشنواره هم گفت: ما از طريق رسانه‌ها،خبرگزاري‌ها و سايت جشنواره، از تمامي كساني كه از اين هنرمندان مطلع هستند مي‌خواهيم تا آن‌ها را به ما معرفي كنند و اسناد و آثار اين هنرمندان را در اختيار ما قرار دهند.
وي افزود: دبيرخانه اين جشنواره و آرشيو اسناد اين هنرمندان تا زماني كه مكان مناسبتري را پيدا كنيم، فعلاً در نگارخانه دي قرار دارد.
سوري مهمترين هدف اين جشنواره را شناسايي هنرمندان خودآموخته و گام برداشتن درجهت عمومي كردن هنر عنوان كرد وگفت: مي‌خواهيم همه مردم بدانند كه حتي بدون مدرسه رفتن و آموزش ديدن هم مي‌توان كار هنري انجام داد و به اين ترتيب مردم خود را با هنر بيگانه تصور نكنند و آن را چيزي دست‌نيافتني ندانند.

علي بلبلي فرزند مكرمه قنبري نيز درباره امكان برپايي نمايشگاهي از آثار هنرمندان خودآموخته در دانشگاه كلمبيا گفت: سال گذشته با همكاري دوستانمان در دانشگاه كلمبيا، نمايشگاهي از آثار مكرمه قنبري را برگزار كرديم كه كتاب آثار اين نمايشگاه نيز به همت اين دانشگاه منتشر شد، تابستان سال آينده نيز با همكاري همين دوستان، كارگاه نقاشي و نمايشگاه آثار مكرمه قنبري را در دانشگاه كلمبيا خواهيم داشت اما براي برپايي نمايشگاهي از تمامي هنرمندان خودآموخته گرچه قول همكاري دادند و در جشنواره هنرمندان خودآموخته حضور خواهند يافت اما بستگي به انتخاب آن ها از آثار اين جشنواره دارد.
ع.پاشايي منتقد هنري نيز درباره احتمال كشف هنرمندان بزرگي از اين جشنواره گفت: اين پتانسيل وجود دارد كه هنرمندان بزرگي در خلال برگزاري جشنواره هنرمندان خودآموخته كشف شوند كه قطعاً تعداد آن‌ها بيش از دو نفر خواهد بود.
وي افزود: هدف ما شناسايي اين هنرمندان خودآموخته ايراني است اما در برنامه‌هاي آينده خود سعي داريم به صورت جهاني فعاليت كنيم و حتي هنرمندان خودآموخته ديگر كشورها را نيز به ايرانيان معرفي كنيم.
پاشايي درباره اين هنرمندان خودآموخته هم گفت: درهنر هنرمندان خودآموخته چيزي هست كه در هنر ساير هنرمندان ديده نمي‌شود، آن‌ها به صورت غيرآگاهانه فرهنگي را منتقل مي‌كنند و هر بخش از كار آن‌ها پنجره‌اي را به جهان ديگري پيش روي ما مي‌گشايد، درحالي كه هنرمندان رسمي به صورت كاملاً آگاهانه كار مي‌كنند.
بهنام كامراني هم گفت: هنرمندان خودآموخته بسياري در روستاها و شهرهاي كوچك و بزرگ ايران زندگي مي‌كنند كه هدف ما شناساندن اين هنرمندان به همگان است و اين موضوعي است كه بسياري از كشورهاي دنيا سالهاست به آن مي‌پردازند.
وي افزود: حضور اين هنرمندان در كنار ديگر هنرمندان رسمي كشور به چندصدايي بودن هنر كمك مي‌كند و باعث ارتباط ميان هنر مردمي و رسمي كشور مي‌شود.
فريال سلحشور مدير نگارخانه دي نيز با بيان اين كه برخي از هنرمندان ما سعي در نفي هنرمندان خودآموخته دارند، گفت: هيچ تعريف مشخص و دقيقي از هنر وجود ندارد و نمي‌توان هنر را مرزبندي كرد، بنابراين بايد بپذيريم كه كار هنرمندان خودآموخته نيز شكلي از هنر است كه بايد به آن توجه كرد و به آن‌ها احترام گذاشت.
وي همچنين گفت: همه هنرمندان خودآموخته و آموزش‌ديده در بحث خلاقيت با هم مشتركند و اگر هنرمندان آموزش‌ديده هم تنها به لحاظ تكنيكي قوي باشند و از خلاقيت بي‌بهره باشند تنها تكنيسين خوبي خواهند بود.
سلحشور افزود: در همايش جشنواره هنرمندان خودآموخته مي‌توان از ديد روانشناسانه نيز به هنر اين هنرمندان نگاه كرد، بنابراين از تمامي متخصصان و روانشناسان هم مي‌خواهيم كه در اين همايش با ارائه مقالات تخصصي خود شركت كنند و از نظرات هنرمندان مختلف درباره هنرمندان خودآموخته نيز در اين همايش استقبال مي‌كنيم.
فريال سلحشور با اشاره به زندگي هنري مكرمه قنبري گفت: قصد ما اين است كه ماجراي نقاشي كردن پنهاني مكرمه قنبري تكرار نشود و هنرمندان خودآموخته از سوي ديگران مورد سرزنش قرار نگيرند و اين آگاهي در سطح جامعه نسبت به هنر هنرمندان خودآموخته شكل بگيرد تا آن‌ها با اعتماد به نفس كارشان را دنبال كنند.
انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن