تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816355107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرمول جديد اجاره مسكن در پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فرمول جديد اجاره مسكن در پايتخت
پيش‌تر مسوولان وزارت مسكن بنا داشتند فرمول «يك‌ ميليون تومان رهن برابر است با 30 هزار تومان اجاره‌ ماهانه» را به فرمول «يك ميليون رهن معادل 20 هزار تومان اجاره» تبديل كنند تا از اين طريق، رقم اجاره‌ ماهانه را كاهش دهند كه اين طرح دولت در مرحله مطالعاتي، متوقف شد.
در بخشي از بازار اجاره تهران كه موجران چندملكي آن را در اختيار دارند، فرمول جديدي براي اجاره‌بها، رايج شده كه با توجه به مشوق‌هاي پيش‌بيني شده در آن براي مستاجرها، استقبال اوليه پرداخت‌كنندگان را به همراه داشته است.

در يكي دو سال اخير صاحبان آپارتمان‌هاي اجاره‌اي به خاطر عدم‌صرفه سپرده‌گذاري بانكي ناشي از كاهش نرخ سود، دريافت «اجاره‌ماهانه» را جايگزين «رهن يا همان پول‌پيش» كرده بودند، اما حالا فرمول سومي وارد بازار شده كه در قالب آن، مالك مبلغ اجاره‌ماهانه يك‌سال را در 2 قسط 6 ماهه دريافت مي‌كند و به ازاي آن، معادل اجاره 5/1 تا 2 ماه را تخفيف درنظر مي‌گيرد.

اين فرمول كه از روي ايده مالكان داراي بيش‌از 5 واحدمسكوني اجاره‌اي -با هدف خنثي‌‌سازي سود‌ ناچيز بانك‌ها- طراحي شده، اغلب براي آپارتمان‌هاي متراژ بزرگ –بالاي 150 مترمربع- لحاظ مي‌شود.

آن‌طور كه مشاوران‌ املاك مي‌گويند، موجران چند واحدي درآمد حاصل از «دريافت اجاره 6 ماه به صورت يكجا» را براي خريد آپارتمان‌هاي جديدتر و عرضه آنها به بازار اجاره هزينه مي‌كنند و گروهي ديگر كه همزمان با اجاره‌داري در ساخت‌وساز نيز مشغول بكارند از محل اين درآمد، تامين مالي ساخت را انجام مي‌دهند.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» پيش‌تر مسوولان وزارت مسكن بنا داشتند فرمول «يك‌ ميليون تومان رهن برابر است با 30 هزار تومان اجاره‌ ماهانه» را به فرمول «يك ميليون رهن معادل 20 هزار تومان اجاره» تبديل كنند تا از اين طريق، رقم اجاره‌ ماهانه را كاهش دهند كه اين طرح دولت در مرحله مطالعاتي، متوقف شد.

اين در حالي است كه فرمول تازه «دريافت اجاره يك‌سال در 2 قسط» هم‌اكنون توسط فعالان بازار اجاره و بعد از توافق موجر و مستاجر به وجود آمده است.

در همين حال اظهارات عده‌اي از دلالان بازار اجاره مسكن به «دنياي اقتصاد» درباره وضعيت فعلي بازار اجاره آن دسته از واحدهايي كه فقط با شرايط دريافت يكجاي اجاره ماهانه به مستاجران واگذار مي‌شوند، به اين شرح است:

رفتار موجران سرمايه‌گذار

يكي از فعالان بازار مسكن در منطقه يك در اين باره گفت: معمولا مالكاني كه صاحب بيش از 5 واحد مسكوني در يك منطقه يا يك مجتمع هستند، ترجيح مي‌دهند واحدهاي خود را با اجاره 6 ماهه بدون مبلغ وديعه به متقاضيان تحويل دهند؛ چرا كه آنها روي نرخ اجاره ماهانه دريافتي برنامه ريزي كرده‌اند و اگر بخواهند حتي وديعه اندكي در نظر بگيرند مي‌دانند كه از ميزان اجاره بهاي ماهانه كاسته خواهد شد به همين علت آنها از تعيين وديعه خودداري مي‌كنند.

صدرا در ادامه، درباره دليل شرايط پرداخت اجاره بهاي اين دسته از واحدهاي مسكوني گفت: عده‌اي از موجران به سودهاي بانكي قانع نيستند زيرا ميزان درصد سود بانكي را ناچيز مي‌دانند به همين خاطر آنها ترجيح مي‌دهند كه اجاره ماهانه‌اي كه براي واحدهاي خود اعلام مي‌كنند به ميزان دلخواه شان سودمند باشد تا بتوانند با دريافت نرخ‌هاي اجاره چند ميليوني، در بازار مسكن يا ديگر بازارهاي اقتصادي سرمايه‌گذاري كنند. وي همچنين تاكيد كرد: در اين نوع اجاره‌نشيني، مستاجر بايد اجاره بهاي 6 ماه ابتدايي را در حين تنظيم قرارداد و مبلغ اجاره 6 ماه دوم را در يك فقره چك به مالك تحويل دهد.

پرداخت به نفع مستاجران

پرداخت اجاره با فرمول جديد بيشتر به سود مستاجران است تا رهن كامل. يكي از دلالان فعال در بازار اجاره مسكن در غرب تهران دراين باره خاطر نشان كرد: براي مثال اگر اجاره يك واحد مسكوني به طور ماهانه 2 ميليون تومان پيشنهاد شود جمع اجاره بهاي سالانه اين واحد 24 ميليون تومان خواهد شد، اما اگر همان واحد قرار باشد با شرايط رهن كامل، به بازار عرضه شود به طور يقين نرخ پيشنهادي رهن دو برابر اجاره خواهد بود پس كاملا مشخص است پرداخت اجاره ماهانه بيشتر به نفع مستاجر است تا پرداخت رهن كامل، اما به دليل اينكه اكثر متقاضيان نقدينگي چند ميليون توماني در ماه ندارند كه در بازار اجاره مسكن خرج كنند رو به بازار رهن كامل يا رهن و اجاره مي‌آورند به همين خاطر در اكثر مناطق غرب تهران حجم واحدهاي مسكوني كه با شرايط اجاره ماهانه يا فرمول جديد به بازار عرضه مي‌شوند بسيار اندك است.

وي در عين حال درباره محله‌هايي در غرب تهران كه مي‌توان فايل‌هاي اجاره به شرط پرداخت يكجاي اجاره ماهانه را يافت، تاكيد كرد: متقاضي اجاره اين دسته از واحدهاي مسكوني در غرب تهران مي‌توانند در شهرك غرب يا سعادت آباد به دنبال چنين واحدهايي باشند.

تخفيف، شرط فرمول جديد

در يكي ديگر از محله‌هاي شمال تهران يعني زعفرانيه بنگاهداري درباره تخفيف واحدهاي اجاره‌اي كه مالكان از مستاجران فقط ماهانه اجاره دريافت مي‌كنند، گفت: اگر مستاجر بخواهد اجاره 12 ماه را در همان ابتداي قرارداد اجاره پرداخت كند يا اين موضوع را خود مالك پيشنهاد كند، نرخ اجاره تعيين شده از تخفيف چشمگيري بهره‌مند خواهد شد.

تيموري با افزودن اين مطلب اظهار كرد: اگر مستاجر اجاره بهاي يك سال را در ابتدا پرداخت كند 5/2 تا 5 درصد تخفيف مي‌گيرد يا اينكه مستاجر از پرداخت اجاره يك ماه و نيم معاف مي‌شود.

وي در ادامه در رابطه با اين دسته از واحدها تصريح كرد: معمولا برخي از واحدهاي مسكوني كه مالك براي اجاره آنها وديعه در نظر نمي‌گيرد و فقط خواستار دريافت اجاره ماهانه از مستاجر است، به صورت مبله شده در اختيار مستاجران قرار مي‌گيرند و البته بسياري از اين موجران ترجيح مي‌دهند واحدهاي خود را به مستاجران خارجي اجاره دهند.

دريافت اجاره بهاي 6 ماه اول حين عقد قرارداد

مشاور املاكي در منطقه اقدسيه درباره نحوه پرداخت اجاره بهاي واحدهايي كه بدون وديعه و براساس فرمول جديد به بازار اجاره عرضه مي‌شوند، تاكيد كرد: اگر يك واحد مسكوني با شرايط پرداخت 6 ماهه اجاره بدون مبلغ وديعه اعلام شود، مستاجر بايد آگاه باشد كه بايد نرخ اجاره 6 ماه اول را هنگام عقد قرارداد پرداخت كند. براي مثال، اگر اجاره ماهانه يك واحد مسكوني در شمال تهران حدود 4 ميليون تومان باشد مستاجر بايد 24 ميليون تومان را ابتدا پرداخت كند و 24 ميليون تومان مابقي را كه معمولا در اواسط يا اواخر 6 ماه دوم پرداخت مي‌شود را پرداخت كند.

اين بنگاهدار درباره درآمدي كه موجران از اين نوع اجاره داري كسب مي‌كنند، اذعان كرد: معمولا مالكاني كه بيش از چند واحد مسكوني دارند، نحوه پرداخت اجاره بهاي واحدهاي استيجاري خود را اين چنين تعيين مي‌كنند و آنها با مبلغ دريافتي از كل واحدها ممكن است تعدادي واحد مسكوني پيش خريد كنند كه بعد از اتمام كار، دوباره واحدها را به بازار اجاره با همين نحوه دريافت اجاره معرفي كنند.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 525]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن