تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه‌اي با بوي خوش


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خانه‌اي با بوي خوش
خبرگزاري فارس: اگر دنبال خوشبوكننده‌هاي كاملا طبيعي هستيد سري به آشپزخانه بزنيد! جوشانده دارچين، ميخك، زنجبيل با پوست ليمو و مركبات مي‌‌توانند يك خوشبوكننده طبيعي باشند. راحت‌تر از آن خيساندن يك تكه پنبه در محلول آب و وانيل است كه به يك منبع عالي خوشبوكننده تبديل مي‌شود


بوي خوش بخشي از زيبايي و دل‌انگيزي محيط خانه است. بوهاي بد مي‌توانند بيش از حد تصور آزاردهنده باشند و هيچ‌كس دوست ندارد بوي بدي به مشام خودش يا مهمانان برسد. بوها از نظر رواني تاثير شگرفي بر انسان ايجاد مي‌كنند. بوها مي‌توانند آرامش‌بخش، اغواكننده، محرك، نشاط‌آور، انرژي‌بخش، طراوت‌بخش يا در مقابل نفرت‌انگيز باشند.

ذهن انسان طي تكامل طبيعي، بوها را به نحوي هوشمندانه و كاربردي تقسيم‌بندي كرده است و از اين ديدگاه نقش بوها بر سلامت جسمي نيز تقويت مي‌شود. ذهن آدمي بوهاي سالم را خوب و خوشايند شناسايي مي‌كند و در مقابل بوهاي بد را نفرت‌انگيز جلوه مي‌دهد. يك نمونه بوي مواد غذايي فاسد است كه باكتري‌ها، قارچ‌ها و باكتري‌هاي مضر را با خود دارد و در دسته‌ بدها قرار مي‌گيرد!
بوي خوش در محيط خانه بدون زحمت به دست نمي‌آيد. براي بسياري همين كه بوي بدي به مشام نرسد كافي است و براي گروهي مقابله با بوهاي بد به يك دردسر دائمي تبديل شده است. با اين حال اگر خواهان بوي خوش در محيط خانه خود هستيد با رعايت برخي نكات بدون هيچ هزينه‌اي مي‌توانيد خود و مهمانان را به بوي خوش مهمان كنيد!

اين بو از كجاست؟!
اگر در خانه بوي بدي به مشام مي‌رسد بايد پيش از هر كاري منبع آن را از بين ببريد. مجراي آب ظرفشويي، چاهك حمام، سرويس‌هاي بهداشتي، ‌جا كفشي، محل انباشت رخت‌چرك‌ها، رختكن حمام، پاسيو و آشپزخانه مي‌توانند محل‌هايي براي پراكندن بوي بد در خانه باشند. ‌ن

ظافت و رفع مسدودي مجراهاي فاضلاب مي‌تواند بوي بد را برطرف كند. بايد براي رخت‌چرك‌ها سطل در بسته‌اي در نظر‌گرفته شود. بوي بد آشپزخانه ممكن است از فساد مواد غذايي يا سيب‌زميني، پياز، سير و... حاصل شده باشد.

بهتر است جاكفشي خانه از انواع كشويي يا كمدي در نظر گرفته شود تا بوي احتمالي كفش‌ها در محيط پراكنده نشود. بوي بد پاسيو ممكن است از فساد برگ‌ها و ساقه‌ گياهان ناشي شده باشد.

خاك گلدان‌ها بايد از مواد اضافي نظير برگ‌هاي فرو افتاده،‌ ته‌ مانده ميوه‌ها،‌ حشرات مرده و باقيمانده مواد غذايي عاري باشد. برخي گياهان آپارتماني در قسمت رويه خاك گلدان به محل توليد قارچ‌ها و كپك‌ها يا تخم‌ريزي انواع خاصي از حشرات تبديل مي‌شوند و تنها چاره كار، رسيدگي به آنها و تميز نگه داشتن لايه بالايي خاك گلدان‌هاست.

بوهاي بد ناشناخته و مرموز كه ناگهان سروكله‌شان پيدا شده اغلب حاصل فساد مواد غذايي يا ميوه‌ها هستند.
كدام ميوه‌ها و مواد غذايي؟ همان‌‌ها كه ناغافل از دست يا بشقاب شما يا مهمانانتان غلتيده‌اند و زير مبل، كمد، تخت يا بوفه جاخوش كرده‌اند. اتاق كودكان بايد در فواصل كوتاه بازرسي شود تا مواد غذايي در گوشه‌اي دور از نظرها فاسد نشوند و انواع باكتري‌ها را در هوا نپراكنند. اتاق سالمندان نيز چنين شرايطي دارد. بوي بد يخچال را هم مي‌توان از طريق قرار دادن مقداري جوش‌شيرين يا قهوه خشك در آن برطرف كرد.

بوگيرهاي فوري
با رفع منبع بوي بد، بوي ناخوشايند برطرف مي‌شود. با اين حال اگر به يك بوگير‌فوري نياز داريد براي مثال چاه دستشويي بالا زده و همان موقع مهمان‌ها در راهند يا بوي بد از رطوبت ديوارها ناشي شده است مي‌توانيد مقداري آب و سركه با آبليمو را در محيط خانه اسپري كنيد. هر چه ميزان آبليمو يا سركه بيشتر باشد اين مخلوط قدرت بوگيري بيشتري دارد. بوي بد ناشي از دود سيگار نيز با اين روش به سرعت ناپديد مي‌شود.

بالا بودن ميزان رطوبت محيط مي‌تواند با انتشار بوهاي ناخوشايند همراه باشد. همواره گوشه پنجره‌ها را باز نگه داريد تا هواي داخل خانه تهويه شود. تابش آفتاب از پنجره‌‌ها به محيط‌ خانه رطوبت اضافي را برطرف مي‌كند و علاوه بر آن نقش ميكروب‌كشي دارد.

مواد آروماتيك كه از طبخ غذا ناشي مي‌شود نيز مي‌توانند براي سلامت ‌مضر باشند و پس از ساعتي بوي ناخوشايندي در هواي خانه باقي بگذارند. هنگام آشپزي حتما از هود استفاده كنيد و تا حد امكان پنجره‌ها را باز بگذاريد.

هر‌چند روز يك بار در سطل زباله منزل مقداري سركه بريزيد تا بوي شيرابه زباله را به خود نگيرد.

اگر پاي يكي از اعضاي خانواده همواره بو مي‌دهد مشكل را به پاي او نسبت ندهيد. بوي بد پا اغلب به جنس كفش يا جوراب وابسته است. جوراب‌هاي نخي و كفش‌هاي چرمي اغلب بوي كمتري نسبت به جوراب‌هاي نايلوني و كفش‌هاي كتاني ايجاد مي‌كنند. با اين حال اگر پاها به مدت طولاني در كفش مانده باشند بهتر است بلافاصله پس از رسيدن به منزل شسته شوند. ديگر اين كه مي‌‌توان در كفش‌هايي كه بوي بد دارند مقداري جوش‌شيرين ريخت.

اسپري‌هاي خطرناك
از خوشبوكننده‌هاي صنعتي كه به صورت اسپري به فروش مي‌رسند براي خوشبو كردن محيط خانه به صورت دائمي استفاده نكنيد. اين اسپري‌ها اغلب حاوي مواد شيميايي فرار، نفتالين و فرمالد‌ئيد هستند. فرمالدئيدها مواد شيميايي خطرناكي هستند كه به صورت گسترده در صنايع چوب، رنگ و پلاستيك كاربرد دارند، ولي تحقيقات نشان مي‌دهد براي انسان سرطان‌زا هستند و البته بيماري‌هاي ريوي، قلبي و عروقي و انواع آلرژي‌ را تشديد مي‌كنند.

برخي عودهاي حرارتي مرغوب كه كاملا از مواد طبيعي ساخته شده‌اند براي خوشبو كردن خانه مناسب‌ترند. البته منظورمان عودهايي نيست كه سوزانده مي‌شوند و دود مي‌كنند. اگر دنبال خوشبوكننده‌هاي كاملا طبيعي هستيد سري به آشپزخانه بزنيد! جوشانده دارچين، ميخك، زنجبيل با پوست ليمو و مركبات مي‌‌توانند يك خوشبوكننده طبيعي باشند. راحت‌تر از آن خيساندن يك تكه پنبه در محلول آب و وانيل است كه به يك منبع عالي خوشبوكننده تبديل مي‌شود.‌ درباره اسپري‌هاي خوشبوكننده ناگفته نماند احتمال بروز آسم در كودكان و سالمندان را تا 35 درصد افزايش مي‌دهد.

كمك گرفتن از طبيعت
بنا به تحقيقات، تري كلرواتيلن، فرمالدئيدها و بنزن مهم‌ترين آلاينده هواي خانه‌ها هستند. در شهرهاي شلوغ، آلاينده‌هاي دست دوم نظير تركيبات حاوي سولفور دي‌اكسيد هم به اين آلاينده‌ها اضافه مي‌شوند.

بهترين راه مقابله با اين تركيبات خطرناك نيز نگهداري از گياهان آپارتماني است. گياهان، تصفيه‌كننده‌هاي طبيعي هوا هستند و علاوه بر آن رطوبت محيط را متعادل نگه مي‌دارند

محققان توصيه مي‌كنند در منازل آپارتماني به ازاي هر نفر حداقل 3 گياه آپارتماني سالم نگهداري شود. اگر در خانه باغچه، گلخانه يا بالكن داريد از كاشت و نگهداري انواع گياهان پهن‌برگ غافل نشويد. هرچه برگ گياهان بزرگ‌تر و بيشتر باشد قدرت تصفيه هواي آنها بالاتر مي‌رود.

منبع : جام جم آنلاين
انتهاي متن/

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن