تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813159328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشيه سازي «ميراث فرهنگي» ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حاشيه سازي «ميراث فرهنگي» ادامه دارد
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علت استعفاي سجادي را پايان ماموريت و بازگشت به دانشگاه اعلام كرده است. زماني هم كه «حامد دهقانان» استعفا داد، اين سازمان دليل استعفا را ادامه تحصيل او اعلام كرد تا اين سوال پيش بيايد كه آيا احمدزاده هيچ اطلاعي از گذشته و وضعيت شغلي - تحصيلي مديران و معاوناني كه از فارس با خود به ساختمان زنجان آورده است، ندارد. درميان تخريب‌هاي هر روزه ميراث فرهنگي و ركود صنعت گردشگري چه كسي پاسخگوي اين همه هزينه است؟
روزنامه تهران امروز نوشت:

«سيدفرهاد سجادي» به‌عنوان يكي ديگر از معاونان «روح الله احمد زاده كرماني» رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري كشور هم استعفا داد تا به موازات خبر تخريب محوطه‌هاي باستاني، خبر استعفا وجابه‌جايي‌ها در سازمان ميراث فرهنگي هم در صدر اخبار ميراث فرهنگي كشور قرار بگيرد.

سجادي از جمله مديراني است كه احمدزاده از استانداري فارس با خود آورده است. عزل و نصب ‌ها كه در فرهنگ رسانه‌اي سازمان ميراث فرهنگي به عزل واستعفا تغيير يافته و همچنين تخريب هر روز سايت‌هاي تاريخي، تصويري غم‌انگيز را از وضعيت ميراث فرهنگي نشان مي‌دهند. اين تغييرات و تحولات كه تاكنون 19 مورد آن به‌نام احمدزاده ثبت شده ، هرماه در سازماني به‌وقوع مي‌پيوندد كه حوزه تحت مديريت آن مدام با تهديدهاي مختلف روبه‌رو است. ميراثي كه تنها دليلي است كه در ميان برنامه‌هاي فراموش شده، مي‌تواند توريست‌هاي خارجي علاقه‌مند به تاريخ كهن ايران را به كشور بياورد.

مرگ تدريجي يك رويا!

زماني كه بالاترين صندلي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور به «اسفنديار رحيم مشايي» مرد پرماجراي دولت نهم ودهم رسيد برنامه‌هاي حوزه ميراث فرهنگي به سايه رفت تا اعتبارهاي كلان صرف برگزاري همايش‌هايي شود كه هرگز نتيجه آن براي كسي معلوم نشد. در اين مدت بخش ميراث فرهنگي آنقدر به‌سايه رفته است كه حتي تغيير وتحولات در اين سازمان هم به بخش گردشگري و سرمايه‌گذاري آن محدود شده است. به‌نظر مي‌رسد كه درچارت سازماني هم بخش ميراث فرهنگي پاك شده است. همايش‌ها هم قرار بود فرصتي باشد كه درآن سرمايه‌گذاران مختلف را به سرمايه‌گذاري در مناطق گردشگري كشور تشويق كنند. همايش‌هاي پرهزينه‌اي كه توسط «محمد شريف ملك‌زاده» برگزار شد. همانطور كه امروز هيچ خبري از ملك‌‌زاده نيست؛ از آن همايش‌ها و آن همه سرمايه‌گذار كه از كشور‌هاي مختلف در همايش‌ها شركت مي‌جستند، هم خبري نيست! در نهايت هم معلوم نشد چه تعداد قرارداد بسته شد و سرنوشت آنها به كجا رسيد؟

اما سازمان ميراث فرهنگي هر زماني كه با واكنش مطبوعات و افكارعمومي‌مبني بر رها شدن بخش ميراث فرهنگي مواجه مي‌شد ، از اهميت توسعه صنعت گردشگري سخن به ميان مي‌آورد كه قرار است اقتصاد كشور را شكوفا كند. به نظر مي‌آيد كه حوزه گردشگري يك حوزه سهل‌الوصول براي مديراني است كه در چند سال اخير روي بلندترين صندلي سازمان ميراث فرهنگي تكيه كردند. آوردن 300 ميليون گردشگر چيني يكي از آرزوهاي حامد دهقانان بود. رويايي كه با امضاي استعفاي دهقانان رنگ حقيقت نگرفت تا فقط 25 درصد از گردشگران چيني سهم بازار گردشگري ايران شوند.

اين درحالي كه در سايه اين رفت و آمدهاي پرماجرا در سازمان ميراث فرهنگي آخرين داشته‌هايي كه مي‌تواند همين تعداد اندك توريست خارجي را هم در كشور نگه‌دارد از بين مي‌رود بدون اينكه هيچ نگراني‌اي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري ديده شود.

عزل ونصب يا عزل واستعفا!

احمد زاده روزي كه بر صندلي رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور تكيه زد شروع به عزل و نصب مديران و معاونيني كرد كه توسط «حميد بقايي» به سازمان آورده شده بودند. البته حميد بقايي خود ركورددار تغيير و تحولات مديران ومعاوناني بود كه زمان رحيم مشايي به سازمان آمده بودند. در دوران رياست حميد بقايي بسياري از مديران و كارشناسان تخصصي اين حوزه بيكار شدند.

احمدزاده كرماني اما با مديران و معاونان‌خود در استانداري فارس به تهران آمد. معاونان ومديراني كه در بخش معاونت صنايع دستي، معاونت گردشگري، امور روابط عمومي‌و رياست كاخ موزه‌هاي نياوران و سعدآباد به كار مشغول شدند. هرچند تغيير وتحول از كنار آنها هم به سلامت نگذشت. پنج ماه از رياست او نگذشته بود كه زمزمه بركناري لاريجاني رئيس سازمان ميراث فرهنگي شهر تهران بلند شد. موتور عزل و نصب آنقدر در دوره او گرم شد كه تنها هفت‌ماه بعد از آن 18 مدير ومعاون در سازمان ميراث فرهنگي بركنار شدند. نخستين حكمي كه احمدزاده يك‌ماه پس از ورود به اين سازمان امضا كرد از آن حامد دهقانان بود كه به‌عنوان مشاور عالي و سرپرست معاونت گردشگري اين سازمان منصوب شد و چند روز بعد او را با حفظ سمت به‌عنوان نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان و سرپرست كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران معرفي كرد. در همين ماه پس از دستگيري آزاده اردكاني، مدير پيشين موزه ملي ايران به دليل ارتباط با جريان انحرافي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي «داريوش اكبرزاده» مسئول بخش كتيبه‌هاي موزه ملي را به‌عنوان سرپرست موزه ملي معرفي كرد. همچنين «محمد پروين» به‌عنوان سرپرست دفتر امور بين‌الملل اين سازمان و اسفنديار حيدري‌پور با حفظ سمت در رياست سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان، به‌عنوان سرپرست معاونت صنايع‌دستي سازمان منصوب شد.

از سوي ديگر «علي اكبر كريمي»، مديركل حراست استانداري فارس كه تا به حال هيچ سابقه اي در حوزه ميراث فرهنگي نداشته به‌عنوان سرپرست جديد مجموعه‌هاي فرهنگي- تاريخي نياوران و سعدآباد انتخاب شد. البته دولت او مستعجل بود و كرسي رياست اين مجموعه به او وفا نكرد.مدتي بعد «آرش لشكري» به‌جاي او در كاخ سعدآباد نشست. تيرماه پايان ماجرا‌هاي احمد زاده و جابه‌جايي صندلي‌هاي ساختمان زنجان نبود. او در مردادماه «احمدزاده محسن طالع‌زاري» را به‌عنوان سرپرست اداره كل روابط‌عمومي، امور فرهنگي و اجتماعي و «علي‌اكبر كريمي» را به‌عنوان سرپرست مجموعه‌هاي فرهنگي و تاريخي نياوران و سعدآباد منصوب كرد تا معلوم شود كه صندلي رياست اين مجموعه قرارنيست به كسي وفا كند.

همچنين «سيد فرهاد سجادي» نيز سرپرست معاونت سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي شد. سجادي پيش از آن معاون برنامه‌ريزي استانداري فارس بود كه به‌همراه طالع زاري از استان فارس به تهران آمده است. احمدزاده تغيير وتحولات را كه كليد زد اعتراض نمايندگان مجلس بلند شد. از جمله «علي مطهري» خواستار رونمايي مدرك تحصيلي او شد تا بداند كه او چه مدركي دارد كه مديران يك حوزه تخصصي را چنين باشتاب جابه‌جا مي‌كند. سوالي كه البته خللي در تصميم آقاي رئيس براي جابه‌جايي و عزل و نصب‌ها به‌وجود نياورد! قصه جابه‌جايي‌هاي شهريورماه با انتخاب محمد جواد ادبي در سمت قائم‌مقام در امور بين‌الملل سازمان ميراث‌فرهنگي و «ذوالفقار زمان» در جايگاه مشاور و مديركل حوزه رياست سازمان ميراث‌فرهنگي ادامه يافت. پيش از آن ذوالفقار زمان سرپرستي معاونت سياسي امنيتي استانداري فارس را عهده‌دار بود.

اوايل آبان ماه نيز طي حكمي از سوي احمدزاده، «مرتضي شريفي» با مدرك كارشناسي ارشد عمران كه قبلا مديركل امور شهري و شوراهاي استانداري فارس و فرماندار كازرون و پاسارگاد بوده است به‌عنوان مدير كل دفتر امور مراكز خدمات گردشگري انتخاب شد. به‌همراه او در احكامي جداگانه نيز «لادن جعفري‌تهراني» كه سرپرستي دفتر توسعه گردشگري را برعهده داشته به‌عنوان مدير كل دفتر توسعه گردشگري ، بازاريابي و تبليغات معرفي شد و «محمد حسين فرمهيني فراهاني» را در جايگاه مديركل ميراث فرهنگي استان تهران نشاند. از سوي ديگر، سرپرستي قربان عباسي در اداره كل ميراث فرهنگي گلستان را به مديركلي اين استان تبديل كرد.

اما روز هشتم آذر ماه، حامد دهقانان از معاونت گردشگري استعفا داد. او بيشتر سمت‌ها را در سازمان ميراث فرهنگي به امضاي احمدزاده گرفت. برخي شنيده‌ها حاكي از آن است كه او دوره سربازي خود را در كنار احمدزاده در استانداري فارس مي‌گذرانده و همراه او به سازمان ميراث فرهنگي رفت اما از آنجا كه هنوز دوره سربازي خود را تمام نكرده بود، اجازه نداشت در سمت معاونت سازمان مديريت كند بنابراين «سيد فرهاد سجادي» با حفظ سمت در معاونت سرمايه گذاري، سرپرستي معاونت گردشگري را نيز برعهده گرفت تا تغيير وتحولات در حالي در سازمان ميراث فرهنگي ادامه بيابد كه احمدزاده اين روزها سخت مشغول جابه‌جا كردن مديراني است كه خود از شيراز به تهران آورده است.

اوايل آذر ماه معاون رئيس جمهور پس از چهارماه مدير روابط عمومي خود را تغيير داد. مديري كه از شيراز به‌همراه خود آورده بود. مسعود شريفي با حفظ سمت در رياست كاخ گلستان به‌عنوان سرپرست جديد اداره كل روابط عمومي به جاي او نشست.

احمدزاده پيش از آنكه امضاي اين حكم خشك شود «محمدرضا رشيد كردستاني» را روي صندلي سرپرستي معاونت صنايع دستي نشاند و جايگاه مديركلي توسعه منابع انساني و پشتيباني سازمان را به «نادر زينالي» واگذار كرد. همه كساني كه در مدت هشت‌ماه به‌وسيله احمدزاده جابه‌جا شدند با يك حكم يكسان روبه‌رو بودند:« «نظر به دانش، تعهد و تجربه جنابعالي، به موجب اين ابلاغ به‌عنوان ... منصوب مي‌شويد. توفيق روزافزون شما را در انجام وظايف محوله در راستاي تحقق اهداف سازمان از خداوند منان خواهانم.» عزل و نصب‌هاي فراوان با يك متن يكسان افكارعمومي‌را به اين نتيجه رسانده است كه شايد احمدزاده يك متن يكسان را آماده كرده تا در صورت لزوم اسامي‌دم‌دست را جابه جا كند وهمچنان در صدر اخبار ميراث فرهنگي نه به‌خاطر فعاليت‌هاي ميراث فرهنگي كه به‌خاطر جابه‌جايي مهره‌هاي خود قرار گيرد. جابه‌جايي‌ها در زمان احمد زاده يك تفاوت با جابه‌جايي‌ها درزمان بقايي و مشايي كه به جريان انحرافي معروف هستند دارد. در زمان احمد زاده خبري مبني برچگونگي رساندن خبر استعفا(عزل) يك مدير به او در دست نيست. اما بسياري از مديران كه در زمان بقايي جابه‌جا شدند يا هنوز از خواب پانشده بودند يا صبح در حالي كه از منزل خارج مي‌شدند خبر انتخاب جانشين آنها به گوششان مي‌رسيد.

احمد زاده در تازه ترين حركت خود با استعفاي «سيدفرهاد سجادي» معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌ها و سرپرست معاونت گردشگري سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري موافقت كرد. مديري كه از او و حامد دهقانان ديگر مدير مستعفي به عنوان ياران غار احمد‌زاده نام برده مي‌شود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري علت استعفاي سجادي را پايان ماموريت و بازگشت به دانشگاه اعلام كرده است. زماني هم كه «حامد دهقانان» استعفا داد، اين سازمان دليل استعفا را ادامه تحصيل او اعلام كرد تا اين سوال پيش بيايد آيا احمدزاده هيچ اطلاعي كه از گذشته و وضعيت شغلي - تحصيلي مديران و معاوناني كه از فارس با خود به ساختمان زنجان آورده است، ندارد. درميان تخريب‌هاي هر روزه ميراث فرهنگي و ركود صنعت گردشگري چه‌كسي پاسخگوي اين همه هزينه است؟

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن