تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816719836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاك آئين با مهر مطرح كرد:مشكل ناامني افغانستان دخالت خارجي است/ تحولات افغانستان در سال2011


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاك آئين با مهر مطرح كرد:مشكل ناامني افغانستان دخالت خارجي است/ تحولات افغانستان در سال2011
مشكل ناامني افغانستان دخالت خارجي است/ تحولات افغانستان در سال2011
رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بيان اينكه الان مشكل ناامني در افغانستان مشكل دخالت خارجي است گفت: امروز آمريكائيها بهانه اي براي ادامه حضور در افغانستان ندارند،اما از انتقال كامل مسئوليت هاي امنيتي به افغانستان نيز پرهيز مي كنند.

محسن پاك آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت امورخارجه در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با تحولات افغانستان در سال 2011 گفت: در سال 2011 نقض حقوق بشر در افغانستان توسط نيروهاي ناتو ادامه يافت. در اين سال تعدادي از افراد وابسته به گروه هاي ضد جنگ درآمريكا كه همگي از كاركنان عالي رتبه سياسي، حقوقي و نظامي بودند، سفري به افغانستان داشتند. اين گروه با انتشار نتايج تحقيقات خود نوشتند كه به دليل جنگ افروزي هاي ناتو، 56 درصد مردم افغانستان، بيمار هستند، 50 درصد آنها به آب سالم دسترسي ندارند، 42درصد زيرخطر فقر به سر مي برند و تنها در سال 2010، دو هزار و سيصد نفرخودكشي كرده اند.

وي افزود: در واقع ارمغان حضور ناتو و نيروهاي ايساف به فرماندهي آمريكا در افغانستان چيزي جز ويراني و كشتار نبود و اخبار مربوط به بازداشت و شكنجه ي افراد غير نظامي و آزارو اذيت مردم توسط سربازان نات و بمب باران مناطق مسائلي است كه حقوق اوليه و طبيعي انساني را به شدت نقض مي كند. اغلب نهادهاي بين المللي همانند سازمان ديده بان حقوق بشر عليرغم وابستگي به غرب، تعداد زياد تلفات غيرنظاميان افغان را تائيد كرده و خواستار حفاظت از جان غيرنظاميان در عمليات نظامي شده اند. آنان از وضعيت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگراني كرده و ناتو را به عدم رعايت موازين بين المللي و بخصوص بد رفتاري و شكنجه زندانيان متهم كرده اند.

ادامه نگراني هاي امنيتي

پاك آئين اظهار داشت: در سال 2011 نگراني‌هاي كشورهاي منطقه درخصوص قرارداد امنيتي افغانستان و ايالات متحده آمريكا نه تنها باقي ماند بلكه عمليات جاسوسي آمريكا توسط هواپيماي بدون سرنشيني كه از افغانستان برخاسته بود و دستگيري جاسوس ديگري كه در پايگاه نظامي بگرام آموزش ديده بود، اين نگراني ها را مضاعف كرد. آمريكايي‌ها كه در افغانستان پايگاه، تجهيزات، اموال و نيرو دارند، به دنبال امضاي موافقتنامه امنيتي با افغانستان براي قانونمندكردن پايگاههاي نظامي خود بودند كه البته به دليل اختلاف نظر با دولت كرزاي و مخالفت افكار عمومي هنوز موفق نشده اند.

وي اضافه كرد: با امضا شدن اين پيمان تمام دارايي‌ها، اموال و املاكي كه در اختيار آمريكايي‌ها قرار گرفته پس از سال 2014 نيز در اختيارشان خواهد بود و همچنين دسترسي به فضاي افغانستان نيز براي آنان ايجاد مي‌شود و آنها مجوز هرگونه تردد هوايي را در اين كشور خواهند داشت. از سوي ديگر تمام كاركنان، چه نظامي و چه غيرنظامي حتي آشپزها نيز چنانچه مرتكب جرمي شوند بايد طبق قوانين آمريكا محاكمه بشوند و نه طبق قانون افغانستان، در عين حال عمليات شبانه نيروهاي آمريكائي بدون هماهنگي با دولت قانوني افغانستان هم ادامه خواهد يافت.

ترور بن لادن و عدم انتقال مسئوليت هاي امنيتي به افغان ها

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه گفت: حوادث سال 2011 نشان داد كه در بحث انتقال مسووليت‌هاي امنيتي به افغان‌ها نيز موفقيت‌هاي زيادي حاصل نشد . در واقع اراده‌اي در ناتو و آمريكا براي انجام تعهدات‌شان در خصوص آموزش نيروهاي افغان وجود نداشت. آنها هنوز نيروهاي افغان را آموزش نداده‌ يا در حد خيلي كم اين كار را كرده‌اند. الان مشكل ناامني در افغانستان مشكل دخالت خارجي است.آمريكا كه به بهانه مبارزه با تروريسم به اين كشور آمده بود، موفق شد در سال 2011 بن‌لادن را ترور كند. با اين اتفاق در واقع ريشه اصلي تروريسم كه بن‌لادن بود از بين رفت و آنچه به دنبال آن بودند محقق شد و امروز آمريكائيها بهانه اي براي ادامه حضور در افغانستان ندارند،اما از انتقال كامل مسئوليت هاي امنيتي به افغانستان نيز پرهيز مي كنند.

ترديد در آشتي ملي بعد از ترور برهان الدين رباني

وي تصريح كرد: ترور برهان الدين رباني رئيس شوراي عالي صلح افغانستان يكي از حوادث تلخ سال 2011 بود. برهان الدين رباني شخصيت محبوب در افغانستان بود و ترور وي با ترورهاي چند ماه گذشته از جمله ترور ژنرال داود داود، احمد كرزي، برادر حامد كرزي رئيس جمهوري افغانستان و ترور چند نفر ديگر از فرماندهان پيشين مجاهدين بي ارتباط نيست. اين ترورها نشان مي دهد كه جرياني هدف دار كمر به حذف شخصيت هايي بسته است كه روزگاري با عنوان مجاهدين با بيگانگان و اشغالگران افغانستان جنگيده بودند.

پاك آئين تاكيد كرد: به اعتقاد ما مقصر اصلي در اين جريان آمريكاست كه مسئوليت رسمي حفظ امنيت در كابل را بر عهده دارد. حفظ امنيت در كابل هنوز به نيروهاي بومي افغاني واگذار نشده و رسما آمريكايي ها مسئول حفظ امنيت پايتخت هستند، بدون شك نيروهاي حفاظت محل سكونت برهان الدين رباني در كابل كه مسئوليت آنها برعهده آمريكايي هاست در اين حادثه تروريستي دست داشته اند و يا در بهترين حالت نسبت به انجام وظيفه خود قصور كرده اند. مظنون بودن آمريكايي ها در ترور رباني زماني جدي تر مي شود كه بدانيم اين شخصيت يكي از مخالفان جدي انعقاد پيمان امنيتي ميان افغانستان و آمريكا بود. رباني داراي شخصيت چند وجهي بود. وي مرد جنگ و مجاهد و همچنين طرفدار صلح بود و به همين دليل طرفدار گفتگو با گروه هاي مختلف افغاني و از جمله طالبان بود. چون او رابطه نزديكي با كرزي رئيس جمهور افغانستان داشت و مورد وثوق او بود به عنوان رئيس شوراي صلح اين كشور برگزيده شد.

وي بيان داشت: با توجه به اينكه روند مذاكرات با طالبان داشت به جاي خوبي مي رسيد مي توان نتيجه گرفت كساني كه خواستار صلح دائمي در افغانستان نيستند و مي خواهند حضورشان را در اين كشور دائمي كنند، قطعا از اين ترور خرسند هستند و چه بسا از زمره عوامل اين ترور بوده اند. استقرار صلح و آشتي در افغانستان جز از طريق تداوم گفت‌وگوهاي گروه‌هاي افغاني با يكديگر ممكن نمي‌باشد و عليرغم شهادت استاد رباني، فعاليت شوراي عالي صلح افغانستان كه مورد حمايت رييس‌جمهور اين كشور نيز هست بايد ادامه يافته و نقش خود را در تحقق صلح فراگير ايفا كند. اگر قوميت ها و مذاهب و گرايشات مختلف سياسي موجود در افغانستان با يكديگر هماهنگ شده و به منافع ملي بيانديشند، قطعا بستر لازم را براي ايجاد يك افغانستان امن و يكپارچه فراهم خواهند كرد. همسايگان افغانستان مي بايست در اين عرصه به نحو فعال و مسئولانه ايفاي نقش نمايند.

اختلافات پاكستان و افغانستان

اين ديپلمات وزارت خارجه گفت: ترور رباني باعث شد اختلافاتي كه بين پاكستان و افغانستان وجود دارد، تشديد شود كه متاسفانه كشورهاي غربي هم سعي كردند اين اختلافات را دامن بزنند. صاحبنظران معتقدند هر چه ارتباطات افغانستان و پاكستان نزديك شود احتمال استقرار صلح و ثبات در افغانستان و در منطقه بيشتر مي‌شود. سياست جمهوري اسلامي ايران بر آن است كه تلاش كند اختلافات افغانستان و پاكستان كمتر شود و ارتباط اين دو نزديك‌تر شود. براي همين يك نشست سه‌جانبه‌اي با حضور سران 3 كشور ايران، افغانستان و پاكستان برگزار شد كه در نزديك‌كردن ديدگاه‌هاي افغانستان و پاكستان تاثير داشت و در نظر است نشست بعدي در اسلام‌آباد انجام شود. در هر حال تدابيري بايد انجام ‌شود كه روابط كابل و اسلام آباد نزديك شود كه اين امر تاثير بسيار مهمي در امنيت منطقه دارد.

جرگه مشورتي

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه اظهار كرد: در سال 2011 برگزاري جرگه مشورتي يكي از تحولات داخلي افغانستان بود. يكي از اهداف اين نهاد سنتي، يافتن راهكار براي مذاكره با طالبان بود كه به دليل عدم استقبال طالبان، لويه جرگه در اين زمينه دستاوردي نداشت. در همين جلسه لويه جرگه، موضوع امضاي پيمان استراتژيك با آمريكا هم مطرح شد كه اكثر اعضا با امضاي اين پيمان، موافقت مشروط داشتند. يعني اعلام كردند كه براي امضاي پيمان، آمريكا بايد شرط‌هايي را بپذيرد. از جمله اين كه نيروهاي خود را از افغانستان خارج كند و زنداني‌ها را در اختيار دولت افغانستان قرار دهد، آمريكا همچنين بايد مديريت اماكن نظامي را به افغان‌ها واگذار كند ، از پايگاههاي خود كشورهاي همسايه را تهديد نكند و بايد‌هاي متعدد ديگر.

وي خاطر نشان كرد: بعيد است آمريكا به اين شرط‌ها تن در دهد و اگر اين شرط‌ها را نپذيرد در امضاي پيمان امنيتي با افغانستان مشكل خواهد داشت. در عين حال لويه جرگه يك نهاد مشورتي است و يك مرجع قانونگذاري نيست و اين پيمان امنيتي آمريكا بايد در مجلس افغانستان هم تصويب شود. تا حالا آمريكايي‌ها زيركانه مفاد اين پيمان را بيرون نداده‌اند و حتي در لويه جرگه هم چيزي دست افراد عضو لويه جرگه ندادند تا آن را تصويب كنند. لذا عليرغم تبليغات داخلي افغانستان، نتيجه جلسه لويه جرگه، پاسخ مثبت به تقاضاي آمريكا نبود و در اجرا مي‌بينيم هر چقدر جلوتر برويم اختلافات آمريكا و افغانستان بر سر اجراي اين مساله بيشتر خود را نشان مي‌دهد.

نشست استانبول

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه افزود: در سال 2011 نشست منطقه اي استانبول ويژه افغانستان با هدف تقويت همكاري هاي كشورهاي منطقه براي بسترسازي جهت ايجاد صلح و امنيت در اين كشور و همچنين افزايش مشاركت در پيشرفت اقتصادي و فرهنگي افغانستان با حضور 17 كشور برگزار و با صدور يك بيانيه 23 ماده‌اي به كار خود خاتمه داد. علت و انگيزه توجه كشورهاي منطقه به برگزاري اين نشست، شكست و ناكامي كشورهاي خارج از منطقه و به طور مشخص اعضاي ناتو در برقراري امنيت در افغانستان در طول ده سال حضور در اين كشور بود. به عبارتي نشست استانبول، حركت آغازين مشاركت اين كشورها بخصوص همسايگان افغانستان در آينده امنيتي اين كشور بود.

پاك آئين گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين نشست در دو بخش يعني تنظيم سند و همچنين حضور در اجلاس فعاليت داشت. در ارتباط با تنظيم سند، با توجه به تلاش پنهان كشورهاي غربي از طريق برخي از عوامل خود براي گنجاندن يك نقش نظارتي در سند، تلاش ايران بر اين بود كه آمريكا و غرب هيچ نقش و دخالتي در ابتكارات منطقه اي نداشته باشند. در واقع هيچ دليلي وجود نداشت كه اعضاي ناكام ناتو كه عامل اصلي مصائب افغانستان هستند، در ابتكارات منطقه اي نيز مشاركت نمايند.

وي افزود: در اين ارتباط نظرمستدل ايران با حمايت اكثر كشورهاي حاضر پذيرفته شد و نمايندگان غرب كه قبلا از آنان به عنوان ناظر بر فعاليت هاي منطقه اي ياد مي شد، از روند اين ابتكارات حذف شدند. گنجانده شدن ديگر نظرات ايران در سند نهائي اجلاس استانبول نيز حكايت از نقش كليدي و تاثير گذار اين كشور داشت.

كنفرانس بن دو

پاك آئين تصريح كرد: بعد از اجلاس استانبول، در 14 آذر،كنفرانس بن دو تشكيل شد. جمهوري اسلامي ايران هم در اين كنفرانس شركت داشت و به دليل حضور نداشتن پاكستان، حضور ايران برجسته‌تر شده بود. ايران در دو حوزه يعني تهيه سند و حضور در اجلاس اصلي فعال بود. يكي از برنامه‌هايي كه كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در دسامبر سال جاري مطرح كرده بود، طرح جاده ابريشم جديد بود و بر همين اساس آمريكا تلاش مي‌كرد راه‌هاي ديگري را براي تجارت به غير از راه‌هاي ايران معرفي كند و به اين ترتيب محوريت ايران را كمرنگ كند.

وي يادآور شد: اين موضوع با مخالفت جمهوري اسلامي مواجه شد و آنها در اين زمينه موفق نشدند و اين طرح از دستور كار كنفرانس حذف شد.در سند نهايي هم از ايران به دليل اعطاي پناهندگي به افغان‌ها قدرداني شد.

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه در پايان گفت: در اين كنفرانس كشورهاي جهان قول دادند كه در آينده اقتصادي افغانستان مشاركت كنند، اما هيچ برنامه اي براي ايجاد و دوام امنيت در افغانستان ارائه نشد و بعيد است در صورت تداوم ناامني، كشورهاي جهان ريسك سرمايه گذاري در افغانستان را بپذيرند. به نظر نمي‌رسد كه اجلاس بن يك دستاورد خيلي مشخصي داشته و بيشتر به نظر مي‌رسد كه جشني براي بزرگداشت 10 سالگي اجلاس بن اول و انجام صحبت‌هاي كلي و تشريفاتي كه بين دولت‌ها، بود چون در اجراي اين قول‌ها ترديد وجود دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن