تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809821420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي/جزئيات تغييرات آموزش‌هاي هنرستاني در نظام جديد آموزشي اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اختصاصي/جزئيات تغييرات آموزش‌هاي هنرستاني در نظام جديد آموزشي اعلام شد
خبرگزاري فارس: مديركل آموزش متوسطه فني‌ و حرفه‌اي و كاردانش آموزش و پرورش از 3 ساله شدن دوره آموزشي هنرستان‌ها از سال 95 خبر داد و گفت: با تغيير نظام آموزش و پرورش، دانش‌آموزان هنرستاني امكان تجربه روش‌هاي جديدي را براي ورود به دانشگاه خواهند داشت.


محمد شريف‌زاده، مديركل آموزش متوسطه فني‌ و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به برخي تغييرات ساختاري و محتوايي آموزش‌هاي هنرستاني پس از تغيير نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: براي عملياتي كردن «سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش» لازم است «برنامه درسي ملي» نيز نهايي شود چرا كه اين برنامه مشخص مي‌كند كه هر كدام از دوره‌ها و پايه‌هاي تحصيلي بايد چه برنامه درسي و محتواي آموزشي و به چه ميزان داشته باشند.

وي افزود:‌ پس از تصويب نهايي برنامه درسي ملي كه هم‌اكنون در شوراي عالي آموزش و پرورش تحت بررسي است، وارد مباحث و برنامه‌هاي مربوط به شاخه‌هاي تحصيلي خواهيم شد و اين برنامه‌ها نيز ساعات آموزش سالانه را در هر دوره تحصيلي مشخص و تعيين مي‌كند؛ به عنوان مثال، براي 34 هفته و هفته‌اي 40 ساعت آموزش، ساعات مشخصي را براي دروس تخصصي و دروس عمومي معيّن مي‌كند.

* 3 ساله شدن دوره آموزشي هنرستان‌ها از سال 95

* احتمال كاهش رشته‌هاي هنرستاني در سال آينده بر اساس "آمايش سرزمين"

شريف‌زاده تصريح كرد: در رابطه با هنرستان‌ها، آنچه كه تاكنون مشخص شده اين است كه دوره‌ آموزشي هنرستان‌ها از دو سال به سه سال افزايش مي‌يابد؛ اين در حالي است كه هم‌اكنون رشته‌هاي هنرستاني (به استثناي 9 رشته هنري) «پيش‌دانشگاهي» ندارند، اما از سال تحصيلي 96 - 95 هنرستان‌ها نيز سه ساله مي‌شوند كه فرصت خوبي است تا با آرامش و وقت كافي و كيفيت بهتري آموزش‌هاي فني و مهارتي به دانش‌آموزان ارائه شود.

مديركل دفتر آموزش متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش افزود: با در نظر گرفتن شروع تغييرات نظام آموزش و پرورش از سال آينده، از سال تحصيلي 96 - 95 كه در آن سال به جاي دوم متوسطه فعلي، پايه اول متوسطه نظام جديد ايجاد خواهد شد، هنرستان‌ها سه ساله مي‌شود.

وي در رابطه با تغيير احتمالي عناوين ديپلم‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش در ساختار جديد آموزش و پرورش نيز گفت: در اين رابطه چون برنامه درسي رشته‌هاي هنرستاني مد نظر قرار دارد، احتمالاً‌ تعداد رشته‌ها قابل تغيير نخواهد بود؛ چرا كه براساس برنامه پنجم توسعه و سياست‌هاي كلي اشتغال كه اخيراً‌ از سوي مقام معظم رهبري به دولت ابلاغ شده، آموزش و پرورش مكلف است كه بر اساس نياز بازار كار دانش‌آموزان را به سمت رشته‌هاي مختلف از جمله رشته‌هاي جديد هدايت كند.

شريف‌زاده خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر با ساماندهي صورت گرفته در شاخه فني‌ و حرفه‌اي 43 رشته تحصيلي و شاخه كاردانش 243 رشته تحصيلي فعال داريم كه البته ممكن است در سال تحصيلي آينده برخي از اين رشته‌ها به تناسب نيازهاي بازار كار و «آمايش سرزمين» كم شود.

وي در رابطه با تأمين نيروي انساني متخصص در جريان كم و زياد شدن رشته‌هاي هنرستاني تأكيد كرد: در هنرستان‌ها رشته‌هايي داريم كه «هم گروه» هستند و هر كدام از آنها شامل چندين «مهارت» متنوع مي‌شود و نيروي انساني نيز آموزش‌هاي دانشگاهي را در سطح «گروه» گذرانده است؛ همچنين بخشي از آموزش‌ها نيز در شاخه كاردانش از طريق دستگاه‌هاي خارج از آموزش و پرورش انجام مي‌شود و نيروي انساني لازم نيز در همان دستگاه وجود دارد.

* "فني و حرفه‌اي و كاردانش" همچنان جدا باقي مي‌ماند

شريف‌زاده در ادامه در رابطه با چرايي تقسيم‌بندي رشته‌هاي هنرستاني به دو شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش و اينكه در آينده نيز همين تقسيم‌بندي باقي مي‌ماند يا خير، اظهار داشت:‌ اهداف آموزش و پرورش در شاخه فني و حرفه‌اي با كاردانش متفاوت است؛ بر اين اساس، در «فني و حرفه‌اي» آموزش‌ها مشتمل بر چند مهارت است كه با «عمق كمتر و گستره‌ بيشتر» ارائه مي‌شود، اما در «كاردانش» آموزش ناظر به يك مهارت مشخص است كه با «عمق بيشتر و گستره كمتر» ارائه مي‌شود.

مديركل آموزش متوسطه فني‌ و حرفه‌اي و كاردانش تصريح كرد:‌ در رابطه با اينكه در آينده نيز آموزش‌هاي هنرستاني به همين شيوه باقي مي‌ماند يا خير، بايد منتظر باشيم تا در برنامه‌هاي كلان آموزش و پرورش تكليف اين مسئله روشن شود اما فعلاً‌ به همين شيوه باقي مي‌ماند.

* طرح مجدد ايجاد ششمين گروه آزمايشي در كنكور سراسري ، براي هنرستاني‌ها

وي همچنين درباره شيوه كنكور دانش‌آموزان هنرستاني براي ورود به دانشگاه در نظام جديد آموزش و پرورش عنوان كرد: تاكنون با توجه به اينكه دانش‌آموزان هنرستاني «پيش‌دانشگاهي» نداشته‌اند، در ورود به آموزش عالي بايد در مسير مشخص و محدود آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي قرار مي‌گرفتند و دوره كارداني را مي‌گذراندند، اما با توجه به اينكه در نظام جديد آموزش و پرورش تمام دانش‌آموزان اعم از هنرستاني و نظري بدون گذراندن پيش‌دانشگاهي و با 12 سال درس خواندن فارغ‌التحصيل مي‌شوند، فرد ديپلمه هنرستاني علاوه بر امكان ورود به دانشكده‌‌هاي فني و حرفه‌اي وزارت علوم (آموزشكده‌هاي سابق آموزش و پرورش)، امكان تجربه روش‌هاي جديد را نيز خواهد داشت.

شريف‌زاده اضافه كرد: در اين رابطه آموزش و پرورش به دنبال اين است كه از وزارت علوم درخواست ايجاد يك گروه آزمايشي جديد با عنوان فني و حرفه‌اي را علاوه بر گروه‌هاي آموزشي پنجگانه فعلي در آزمون سراسري مطرح كند كه تاكنون به دليل مشكل پيش‌دانشگاهي امكان اجراي چنين روشي نبوده است اما با تغييرات نظام آموزش و پرورش به نظر مي‌رسد امكان اجراي اين روش بهتر فراهم شود.
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن