تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813530842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كرمانشاه ديار سنگ و آب آماده پذيرايي از مهمانان نوروزي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كرمانشاه ديار سنگ و آب آماده پذيرايي از مهمانان نوروزي است
كرمانشاه- استان تاريخي كرمانشاه ديار سنگ و آب در آستانه نوروز 88 آماده پذيرايي از مهمانان نوروزي است.


بي شك مي توان كرمانشاه را يكي از اولين زيستگاههاي بشري به شمار آورد و به جرات موزه سير تاريخ تمدن بشري ناميد، چرا كه در اين منطقه، اسكان بشر از زمان پارينه سنگي تاكنون ادامه دارد.
شواهد و آثار بسياري گوياي اين مطلب است كه اولين و قديمي ترين آنها غار شكارچيان مربوط به دوره پارينه سنگي است.
اين ناحيه همچنين يكي از اولين مناطقي بوده كه در آن انسانها از غارنشيني به سوي يكجانشيني روي آورده و موجب پيدايش اولين روستا از جمله گنج دره ،گاكيه و تپه سراب در هفت هزار سال پيش از ميلاد شده است.
اين روند پيشرفت و سير تمدن همچنان در اين منطقه ادامه دارد به طوريكه در هزاره چهارم قبل از ميلاد كرمانشاه يكي از مراكز مهم تجاري و بازرگاني محسوب مي شده است.
وجود آثار تاريخي بسياري همچون كتيبه هاي بابلي و آشوري نقش برجسته هاي اين دوران (كه اولين نقش برجسته هاي خاورميانه به حساب مي آيد) بيانگر اهميت اين ناحيه در آن دوران مي باشد.
در دوره هاي مادي و هخامنشي، سلوكي و اشكاني نيز كرمانشاه يكي از مراكز مهم به شمار مي رفته و برخي نواحي آن همچون بيستون، دينور و گودين از اهميت فراواني برخوردار بوده است.
در دوره ساساني كرمانشاه عصر طلايي خود را طي كرد و از رونق بيشتري برخوردار شد.
به واسطه نزديكي اين ناحيه با پايتخت آن دوران (تيسفون) شاهان ساساني در تابستانها اوقات خود را در كاخها و قصرهاي ييلاقي خود كه غالبا در اطراف طاق بستان بنا شده بودند، سپري مي كردند.
در دوره هاي مختلف اسلامي نيز كرمانشاه مورد توجه خاصي بود و روند رشد و شكوفايي خودرا همچنان حفظ كرد و آثارباشكوهي برجا گذاشت كه مسجد "عبدالله بن عمر" از اولين مساجد صدر اسلام يادگاري از آن دوره است.
اكنون نيز استان كرمانشاه يكي از استانهاي بسيار پر اهميت در غرب كشور است.
اين منطقه از لحاظ استراتژيكي و موقعيت جغرافيايي چه در زمان حال و چه در زمانهاي گذشته داراي اهميت بسزايي بوده كه موجب ايجاد تمدنهاي عظيم ، كهن و باشكوه با شاهراه هاي ارتباطي قوي و بسيار پر اهميت در اين نواحي شده است.
اين ناحيه در سده نوزده ميلادي به دروازه آسيا شهرت مي يابد.
اكنون نيز بزرگراه كربلا كه ستون اصلي راههاي استان كرمانشاه را تشكيل مي دهد، عمده- ترين محور ارتباطي در استان مي باشد كه نقش عمده اي در حمل و نقل و ارتباط اين منطقه از كشور دارد.
استان كرمانشاه با مركزيت شهرستان كرمانشاه داراي 14 شهرستان به نامهاي كرمانشاه ، اسلام آباد غرب ، صحنه ، هرسين ، كنگاور ، سنقر ، قصر شيرين ، گيلانغرب ، سر پل ذهاب ، جوانرود ، روانسر ، پاوه ، ثلاث باباجاني و دالاهو مي باشد.
آب و هواي معتدل كوهستاني، تابستانهاي ملايم، زمستانهاي سرد با قلل برفگير به طور كلي دو منطقه گرمسير و سردسير را در استان كرمانشاه به وجود آورده است.
استان كرمانشاه منطقه اي كوهستاني است كه ارتفاعات آن توسط رشته كوههاي زاگرس امتداد پيدا كرده است.
از مهمترين كوههاي اين استان دالاهو ، پراو ، بيستون ، سفيد كوه ، قلاجه ، شاهو ، بازي دراز ، دالاخاني آق داغ و آتشگاه را مي توان نام برد كه از لحاظ ويژگيهاي طبيعي و تاريخي منحصر به فرد هستند.
از رودخانه ها و سرابهاي متعدد اين استان مي توان به رودهاي گاماسياب ، قره سو ، راز آور ، دينور ، راوند ، گاوه رود ، سيروان ، الوند و زمكان اشاره كرد.
همچنين مي توان سرابهاي پرآبي همچون طاق بستان ، نيلوفر ، روانسر ، خضر الياس ، خضر زنده و ريجاب را نام برد كه هر كدام بخشي از اين استان را سيراب كرده و طبيعتي با صفا و بكر و خيال انگيز را به وجود آورده اند.
دشتهاي اين استان نيز مانند ماهيدشت ، اسلام آباد ، كرند ، دينور ، ذهاب ، هرسين ، سنجابي و بسياري ديگر كه مناطق وسيعي از استان را در بر مي گيرد.
وجود كوهها ، جنگلها ، مراتع ، سرابها و تالابها در استان كرمانشاه مناطق مناسبي را جهت رشد و پرورش گونه هاي مختلف گياهي و جانوري به وجود آورده و مي توان كرمانشاه را يكي از مناطق پر اهميت از لحاظ زيست محيطي دانست كه اين مناطق حافظ گونه هاي متنوع گياهي و جانوري است.
در استان كرمانشاه تاكنون بيش از سه هزار اثر تاريخي شناسايي شده است كه از اين تعداد بكهزار و 850 اثر در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و مجموعه تاريخي بيستون نيز به عنوان هشتمين اثر جهاني كشور از جمله آثار تاريخي استان كرمانشاه است كه در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است.
مجموعه جهاني بيستون هشمتين اثر جهاني كشور در 25 كيلومتري شرق در مسير كرمانشاه – تهران و در جوار كوه بيستون قرار دارد، كوهي كه هميشه يادآور دليريها و افسانه هاست.
كوه بيستون از زمانهاي بسيار دور نيز داراي اهميت و تقدس فراواني بوده و به همين دليل است كه تقريبا در هر دوره اي از تاريخ مي توان اثري در پهنه آن ديد.
اين آثار از دوره جمع آوري غذا آغاز و به دوره صفويه ختم مي شود و بي شك مي توان بيستون را گنجينه تاريخ بشري ناميد.
علاوه بر آثار تاريخي كهن و موقعيت مكاني و چشم اندازهاي طبيعي، اين كوه از لحاظ ورزشي نيز داراي جايگاه و مقام خاصي است چرا كه ديواره اين كوه يكي از هفت ديواره معتبر جهان براي صخره نوردي است و ورزشكاران بسياري از نقاط مختلف جهان براي صعود از اين ديواره را به اين ديار مي كشاند.
برخي از آثار ارزشمند اين مجموعه نقش و كتيبه داريوش هخامنشي، مجسمه هركول، كتيبه و نقش گودرز ، فرهاد تراش ، بناي اشكاني ، سرستونهاي دوره ساساني ، ديوار ساساني ، نقش بلاش اشكاني ، بناي ساساني ، كاروانسراي ايلخاني ، تپه نادري ، پل خسرو ، كاروانسراي شاه عباسي ، وقفنامه شيخ علي خان زنگنه ، كتيبه هاي اسلامي ، غار شكارچي ، صفه مادي ، و پل صفوي مي باشد.
كتيبه داريوش بزرگترين و پر اهميت ترين و معتبر ترين كتيبه اي است كه تاكنون در جهان شناسايي شده است.
در شمال شهر كرمانشاه و در مكاني بسيار خوش آب و هوا كه چشم اندازي از چشمه اي پر آب و در ختاني انبوه دارد مجموعه تاريخي طاق بستان ديده مي شود.
طاق بستان از حجاري هايي در دل كوه تشكيل مي شود ، طبيعت اطراف آن نيز بيشه زاري مناسب براي شكار سلاطين محسوب مي شده است ولي شكوه و شهرت اين مجموعه بيشتر به خاطر شاهكارهاي حجاري دوره ساساني است كه در دل كوه ايجاد شده و از چند بخش تشكيل شده است.
صحنه حلقه ستاني اردشير دوم در حضور ايزد مهر (ميترا) و موبد موبدان است كه پيكره دشمن يا به تعبيري اهريمن زير پاي آنها قرار دارد.
طاق كوچك در زمان شاپور سوم حجاري شده و داخل آن دو پيكره ديده مي شود كه متعلق به شاپور دوم وسوم مي باشد.
طاق بزرگ كه به لحاظ زيبايي و ظرافت بي نظير است، اوج هنر حجاري را در آن زمان نشان مي دهد.
سر در طاق مزين به كنگره هايي است كه از معماري هخامنشي الهام گرفته شده و همچنين تصوير دو فرشته، درخت زندگي و هلال ماه ديده مي شود.
در داخل طاق و در طبقه بالايي تصوير تاج گذاري خسرو پرويز حجاري گرديده و در پايين اين صحنه خسرو پرويز سوار بر اسب معروفش شبديز ديده مي شود.
در ديواره هاي جانبي طاق هم دو شكارگاه مختلف به صورت بسيار ماهرانه اي حجاري شده است كه به شكارگاههاي گوزن و گراز معروفند.
در طاق بستان علاوه بر شاهكار حجاري مي توان مجسمه ها ، ستونها و سرستونهاي بسيار زيبا كه از قصرهاي با شكوه بر جاي مانده و همينطور از كوزه هاي سفالين ديدن كرد.
بناي معروف به معبد آناهيتا در مركز شهر كنگاور بر سر راه همدان به كرمانشاه واقع شده است.
اين بنا كه مربوط به دوران پيش از اسلام است بر روي تپه طبيعي با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمينهاي اطراف ساخته شده است.
نقشه بناي معبد آناهيتا، چهار ضلعي و به ابعاد 244در 209 متر مي باشد كه هر ضلع آن به شكل صفه اي به قطر 18 متر است.
اين صفه با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده كه نماي بيروني آنها به وسيله سنگهاي بزرگ تراشيده شده اي به صورت خشكه چين پوشش داده شده و گاهي براي اتصال برخي از بلوكها از بستهاي آهني و سربي استفاده كرده اند.
در قسمت جنوبي بنا، پلكان دو طرفه اي به درازاي 154 متر وجود دارد كه هر دو تا پنج پله در يك بلوك سنگي ايجاد شده است.
در بخش شمال شرقي بنا نيز دو رديف موازي سنگهاي تراشيده به كار رفته كه بر وجود ورودي به عرض 2 متر در اين بخش بنا دلالت دارد.
تكيه معاون الملك يكي از بناهاي به جا مانده از دوره قاجاريه در كرمانشاه است كه كاشي هاي منحصر به فردش چشمان هر بيننده را خيره مي كند.
اين بنا در بافت قديم شهر ، در محله آبشوران قديم و در خيابان شهيد حـداد عادل واقع شـده است كه در سال ‎ 1320هجري قمري توسط حسين خان معين الرعايا (پدر معيني كرمانشاهي، شاعر معاصر) بناشده است.
امتياز قابل ملاحظه و استثنايي اين بنا در كاشي كاري آن است.
به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي كرمانشاه كاشي‌هاي برجسته و نيمه برجسته با نقوش بسيار زيبا و رنگ‌هاي صددرصد طبيعي كه در اين بنا به كار رفته در جهان بي‌همتاست.
تصاويري كه بر روي كاشي‌ها حك شده شامل صحنه‌هايي از غزوات حضرت محمد(ص)، نبردهاي علي(ع)، حوادث كربلا، تصاوير سلاطين باستاني ايران ازجمله پادشاهان هخامنشي و تصاويري از تخت جمشيد است كه در نوع خود بي نظير است.
اين بنا از سه قسمت تشكيل شده است : قسمت اول را حسينيه ، قسمت دوم را زينبيه و قسمت سوم را عباسيه مي‌نامند.
مجموعه بنا در حدود شش متر از سطح خيابان پايين تر است به طوري كه براي ورود به حسينيه بايد از 17 پله بزرگ عبور كرد. در جنب پله هاي ورودي، سقاخانه كوچكي وجود دارد كه به وسيله كاشي هايي با نقوش حضرت ابوالفضل (ع) تزيين شده است.
استان كرمانشاه از ديرباز در زندگي اقتصادي و اجتماعي ساكنان غرب كشور نقش اساسي داشته است و همين امر نياز مبرم كرمانشاه به يك بازار پر رونق و بزرگ را نشان مي دهد كه اين مهم درزمان قاجاريه و همزمان با رشد و توسعه شهر كرمانشاه اتفاق افتاد.
بازار كرمانشاه نيز همچون ديگر بازارهاي مهم ايران شامل بازارها و راسته هاي مختلفي است كه هر يك از آنها به شغل و كار مشخصي ارتباط دارد.
اين بازار سنتي كه در زمان خود با دو هزار و 500 متر طول، بزرگترين بازار خاورميانه بوده است داراي 15 راسته بازار از جمله راسته بازار طلافروشان، مسگرها، بزازخانه ، سراجهاست كه در هر يك از آنها علاوه بر ديدن بازار كه درزمره آثار برجسته معماري به حساب مي آيد، عمارتهاي بديع و جاوداني را مي توان ديد كه هر يك شاهكار معماري محسوب مي شوند.
استان كرمانشاه داراي هزاران جاذبه طبيعي است كه از آن ميان مي توان به سراب نيلوفر ، غار قوري قلعه و منطقه ديدني ريجاب اشاره كرد.
گشتي در استان كرمانشاه با طبيعت متنوع، جنگلهاي انبوه، چشمه هاي جوشان، رودهاي فراوان، كوههاي مرتفع و باشكوه، دشتهاي وسيع سرسبز با گلهاي معطر ، غارهاي شگفت ، تلاش گونه هاي وحش براي زيستن، سرابهاي پر آب و دره هاي عميق كه آدمي را تا ژرفاي بي پايان انديشه مي برد و اوج لذت را به جان مي آورد، خستگي را از تن بيرون مي كند.
سراب نيلوفر در 21 كيلومتري شهر كرمانشاه قرار گرفته و گلهاي نيلوفر سطح آن را به صورت بسيار زيبايي پوشانده است.
گل نيلوفر به دليل تقدسي كه در باورهاي ايرانيان باستان داشته جايگاه ويژه اي در اديان ، نقوش و معماري ايران باستان كسب كرده است.
اين سراب شبيه به يك استخر بسيار زيبا و وسيع است و براي انواع ورزشهاي آبي از جمله شنا و قايق سواري مناسب است.
سراب نيلوفر با زيباييهاي چشم نواز خود اوج آرامش را به جان مي بخشد.
آب اين سراب آنچنان زلال است كه ساقه گلهاي نيلوفر از زير آن نمايان است و با وزش نسيم و حركت آب اين گلها به رقص در مي آيند.
غار قوري قلعه بزرگترين و شگفت انگيز ترين غار آبي آسيا يكي از زيباترين غارهاي جهان با 65ميليون سال قدمت مي باشد.
اين غار در 87 كيلومتري كرمانشاه و درمسير كرمانشاه – پاوه قرار دارد.
فضاي روحاني و مقدس اين غار زانوي هر بيننده را به لرزش مي آورد.
اين غار داراي تالارها و مسيرهاي بسيار زيبا و منحصر به فرد است كه از آن جمله مي توان تالار مريم، تالار كوهان شتر، مسير برزخ، تالار بلور و تالار عروس را نام برد.
همچنين درطول مسير قنديلهايي را به اشكال مختلف نامگذاري كرده اند.
غارنوردان عمق اين غار را سه هزار و 140 متر اعلام كرده اند.
علاوه بر اهميت اكوتوريستي اين منطقه آثاري نيز در اين غار كشف شده كه اين آثار شامل تعدادي ظروف و سكه هاي حكاكي شده است.
غار قوري قلعه به عنوان يكي از هفت اثر طبيعي ايران به ثبت رسيده است.
استان كرمانشاه به دليل كوهستاني بودن و ريزش باران فراوان سرچشمه رودهاي پر آب و متعددي است كه از آن جمله مي توان ريجاب را نام برد.
منطقه شگرف و ناب ريجاب در جنوب غربي استان كرمانشاه يكي از صدها جاذبه طبيعي استان، منطقه فوق العاده زيبايي است كه بوسيله كوههاي سر به فلك كشيده دالاهو با قله هاي برف گير و دامنه هاي پوشيده شده از جنگل احاطه شده است.
رودخانه پر آبي كه از ميان درختان انبوه و تنومند اين منطقه مي گذرد و پستي و بلندي مسير ، طبيعتي آنچنان شگفت و با صفا را به وجود مي آورد كه هر بيننده را متحير و او را وادار مي كند دمي در اين طبيعت زيبا بياسايد و از زيباييهاي خلقت لذت ببرد.
براساس آمار اعلام شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه سال گذشته استان تاريخي كرمانشاه پذيراي بيش از دو ميليون و 90 هزار نفر مهمان نوروزي از داخل و خارج از كشور بود كه خاطرات زيباي سفر به استان را در ذهن خود حك كردند.
اكنون استان كرمانشاه در آستانه نوروز پيش رو در تكاپوي آماده شدن براي پذيرايي از مهمانان اين ديار است.
به گفته معاون گردشگري استان كرمانشاه، پيش بيني مي شود نوروز پيش رو استان كرمانشاه پذيراي دو ميليون و 500 هزار گردشگر نوروزي باشد.
منوچهر پشنگ در خصوص اقدامات انجام شده براي پذيرايي و ارايه خدمات بهتر به مهمانان نورزي استان گفت: استان كرمانشاه امكان اسكان 60 تا 70 هزار مهمان نوروزي را دارد.
وي افزود: علاوه بر شش هزار تخت اقامتي كه در استان در قالب 16 هتل، يك هتل آپارتمان ، 20 مهمانپذير و 13 زاير سرا براي مهمانان نوروزي مهيا شده، شش خوابگاه دانشجويي با ظرفيت 800 تخت و يكهزار كلاس درس با امكاناتي همچون فرش، يخچال و تلويزيون براي مهمانان تجهيز شده است.
وي گفت: همچنين 13 منزل استيجاري، 60 تخته چادر و اماكن خانه معلم و امكاناتي از سوي ديگر نهادها از جمله هلال احمر براي اسكان مهمانان نوروزي فراهم شده است.
پشنگ افزود: 45 برنامه فرهنگي در ايام نوروز از سوي ميراث فرهنگي برگزار مي شود.
وي اظهارداشت: 13 موزه در ايام نوروز فعال است و علاوه بر عرضه صنايع دستي در مجموعه هاي تاريخي طاق بستان، سراب نيلوفر و غار قوري قلعه 17 بازارچه فروش صنايع دستي در استان برپا مي شود.
وي گفت : 18 پايگاه اطلاع رساني ميراث فرهنگي و 40 پايگاه نيز از سوي ديگر ارگانها در ايام نوروز به مهمانان نوروزي خدمات ارايه مي دهد.
وي، چاپ و توزيع 300 هزار دفترك در ميان مهمانان نوروزي را از ديگر برنامه ها برشمرد.
وي گفت: با هماهنگي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي 30 جايگاه سوخت و 655 مركز پخت نان براي ارايه خدمات به مسافران در سطح استان فعال است.
وي گفت: كمپ تخصصي هلال احمر در ورودي كرمانشاه به صورت شبانه روزي امداد پزشكي به مهمانان نوروزي ارايه مي دهد و همچنين امداد هوايي و جاده اي هلال احمر در ايام نوروز حضور فعال دارد.
7452/567/587

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن