تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816386815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا عضو پارلمان انگليس:ايران يك قدرت اسراتژيك است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا عضو پارلمان انگليس:ايران يك قدرت اسراتژيك است
لندن - "بن والاس" از نمايندگان ارشد حزب محافظه كار انگليس در مجلس عوام اين كشور و رييس كميته روابط پارلماني ايران و انگليس طي اظهاراتي سياست غرب در برابر ايران و نحوه نزديك شدن به كشورمان را بررسي كرد و گفت:ايران يك قدرت اسراتژيك است.


به گزارش ايرنا، والاس كه در يك جلسه ويژه پارلماني و با محوريت بررسي روابط ايران با غرب و خصوصا انگليس سخن مي گفت در سخنان خود همچنين سياست هاي گذشته غرب در برابر كشورمان را مورد انتقاد قرار داد.
رييس كميته پارلماني ايران و انگليس با تاكيد بر اهميت ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي و جهاني و با اشاره به فرهنگ و تاريخ غني كشورمان، گفت: ما بايد سياست خود را در برابر ايران بررسي كرده و نقاط ضعف و شكست آن را شناسايي كنيم.
والاس گفت: ما علاوه بر اعتماد سازي در رابطه با ايران بايد بدانيم از آن كشور چه مي خواهيم و آيا سياست درستي را براي رسيدن به اين هدف دنبال مي كنيم يا خير؟.
وي افزود: من طي دو سال گذشته رياست كميته پارلماني روابط ايران و انگليس را بر عهده داشته ام و طي اين دو سال عقايد بسياري از سياستمداران، ديپلمات ها و متخصصان موافق، مخالف و بي طرف را درباره ايران شنيده ام.
وي گفت:ما همچنين ماه گذشته با هياتي از نمايندگان مجلس ايران در لندن ملاقات كرديم و من سفرهايي نيز به ايران داشته ام و در آينده نزديك باز هم به آن كشور سفر خواهم كرد.
اين نماينده مجلس عوام انگليس ادامه داد: به اعتقاد من ايران يك قدرت استراتژيك است كه از فرهنگ غني تاريخي برخوردار است و به همين دليل ما نمي توانيم به آن بي اعتنايي كرده و يا در تلاشهاي خود براي بهبود روابط با آن اهمال كنيم.
والاس گفت: نظام نوين جهاني نه تنها به عضويت ايران احتياج دارد بلكه ايران بايد به عنوان يك بازيگر و نه تنها يك عضو ساده در اين نظام حضور داشته باشد.
وي افزود: ما بايد رابطه خود را با اعتراف به اين حقيقت آغاز كنيم كه نقش انگليس در ايران طي يكصد سال گذشته تاثير منفي بر مردم آن كشور گذاشته است و ما اشتباهاتي در برخورد با ايران داشته ايم.
رييس كميته پارلماني ايران و انگليس ادامه داد: حمايت ما از "صدام حسين" در جنگ وحشتناك و هشت ساله ميان ايران و عراق اشتباه بود درحالي كه محاكمه صدام حسين به دليل جنايات وي بر ضد عراقي ها و منظور نكردن جنايات وي بر ضد ايرانيان خصوصا استفاده وي از تسليحات شيميايي بر ضد شهروندان و نيروهاي ايراني در روند دادگاه نيز اشتباه بزرگتري بود.
والاس گفت: تراژدي سياست غرب در برابر ايران اين است كه غرب هنوز ايران را آن چنان كه بايد نمي بيند و ما همچنين تلاشي نكرده ايم ذهنيت خود از ايرانيان را براي آنان توضيح دهيم.
وي افزود: بسياري از كشورهاي غربي پس از حادثه گروگانگيري كارمندان سفارت آمريكا در ايران به دشمني با آن كشور پرداختند و با تثبيت انقلاب اسلامي و گسترش خصومت غرب ادامه دادن به دشمني ها به حربه اي براي حفظ منافع بسياري از گروهها در ايران و غرب تبديل شد.
اين نماينده انگليسي ادامه داد: غرب به دليل از دست دادن پليس منطقه اي خود در خاورميانه به دنبال انتقام بود تا حدي كه از انقلاب به عنوان بهانه اي براي توجيه سياست هاي خود استفاده كرد اما اين سياست ها خاورميانه را به محل با ثبات تري تبديل نكرد.
والاس گفت: من همچنان كه خواستار ايجاد يك انگليس بهتر و ثروتمندتر هستم از ايجاد يك ايران بهتر و ثروتمندتر نيز حمايت كرده و به همين دليل تلاش مي كنم تا با عبور از گذشته بر آينده متمركز شوم.
وي افزود: من در ارتباط خود با ايرانيان متوجه شده ام كه بي اعتمادي بزرگترين چالش موجود ميان ايران و غرب است و ايرانيان نيز دلايل موجهي براي بي اعتمادي خود نسبت به ما دارند.
اين نماينده مجلس عوام ادامه داد: همه مي دانند كه ايران در شكست دادن نيروهاي طالبان در افغانستان با ما همكاري كرد اما ما در مسووليت خود براي مبارزه با قاچاق هروئين كه عموما به ايران منتقل مي شود شكست خورده ايم و گمان مي كنيد زماني كه ما اعلام مي كنيم قصد مذاكره با فرماندهان طالبان كه همگي قاچاقچيان مواد مخدر هستند داريم سياستمداران ايراني چه احساسي پيدا مي كنند؟
والاس گفت: در مساله هسته اي نيز ايران در سال 2004 برنامه غني سازي اورانيوم خود را به اميد تعامل با غرب و ايالات متحده تعليق كرد اما متاسفانه اين تلاش با بي تفاوتي مواجه شد و ايران مي تواند هم اكنون اين سوال را مطرح كند كه چرا بايد بار ديگر به تكرار چنين تعليقي بپردازد؟
وي افزود: ما معمولا تنها به شعار دادن پرداخته و از رسيدگي به موضوعات و تلاش براي حل آنها غافل مي مانيم درحالي كه بايد هم اكنون آغاز دوباره اي با ايران داشته باشيم.
والاس در ادامه با تاكيد بر لزوم اعتماد سازي انگليس در برخورد با ايران گفت: ما بايد اين اعتماد سازي را با پذيرش اين حقيقت آغاز كنيم كه دولت ايران يك قدرت قانوني است زيرا حتي آنان كه با انقلاب اسلامي و يا رييس جمهوري كنوني مخالف هستند نيز تاييد مي كنند كه سياست هاي دولت كنوني ايران از حمايت عمومي برخوردار است.
وي افزود: ما نبايد براي تغيير رژيم در ايران تلاش كنيم و يا قصد تضعيف دولت آن كشور را داشته باشيم بلكه برعكس بايد آماده تضمين كردن امنيت آنها بوده و حقوق ايران را قبول كنيم درحالي كه همچنين بايد از حقوق مردم ايران براي برخورداري از آزاديهاي نژادي، مذهبي و جنسيتي نيز حمايت كنيم زيرا حقوق ايراني مي تواند با قوانين حقوق بشر منطبق باشد.
رييس كميته پارلماني ايران و انگليس ادامه داد: ما همچنين بايد برخي مسائل موجود را حل كنيم زيرا برخي افراد و گروهها در داخل انگليس براي حذف نام گروه تروريستي موسوم به"مجاهدين خلق" از ليست سازمان هاي تروريستي اعمال فشار كرده و مي كنند درحالي كه مجاهدين خلق از سالهاي دهه 1970 در فعاليت هاي تروريستي هم در داخل و هم در خارج از ايران مشاركت داشته است.
والاس گفت: اين گروه هم در داخل و هم خارج از عراق به عنوان اسكادران ترور صدام حسين عمل كرده و حملات مداومي را برضد دولت ايران انجام داده است درحالي كه بايد توجه داشت وزارت خارجه آمريكا نيز در ژانويه سال جاري بار ديگر اين گروه را يك گروه تروريستي خارجي توصيف كرد.
وي افزود: من مي دانم دولت انگليس از موضع وزارت خارجه امريكا درباره اين گروه حمايت مي كند و به همين دليل از دولت مي خواهم از تمامي راهكارهاي موجود براي حفظ نام اين گروه در ليست سازمان هاي تروريستي استفاده كند.
اين نماينده مجلس عوام ادامه داد: ما بايد اين حقيقت را بپذيريم كه هر نظري هم درباره رژيم ايران داشته باشيم سازمان مجاهدين خلق سازمان خطرناكي در ايران محسوب مي شود، اين سازمان در يكي از بمب گذاري هاي خود رهبر ايران را هدف قرار داد كه باعث مجروح شدن يكي از دستان وي شد و همچنين دومين رييس جمهوري ايران پس از انقلاب را نيز به قتل رساند.
والاس گفت: شما تنها تصور كنيد اگر ارتش جمهوريخواه ايرلند موفق مي شد در بمب گذاري برايتون نيمي از كابينه دولت وقت انگليس را به قتل برساند ما اعضاي محافظه كار مجلس چه احساسي درباره آن مي داشتيم. ما بايد قبول كنيم كه گروههاي تروريستي در ايران وجود دارند كه نه تنها كمكي به حل مسائل نمي كنند بلكه از پيشرفت اهداف ما نيز جلوگيري مي كنند.
وي افزود: دومين مساله مورد اهميت اين است كه ما بدانيم طرف ما در ايران چه فرد و يا چه گروهي است زيرا نظام سياسي ايران مشابه نظام ما نبوده و هيچ حزب و يا رهبر حزبي در آن وجود ندارد بلكه سياست هاي ايران عموما توسط شخصيت ها و يا گروههاي مختلف هدايت مي شود.
والاس ادامه داد: برخي افراد تلاش مي كنند در اطراف رييس جمهوري كنوني ايران جمع شوند و برخي از تحليلگران مسائل ايران نيز در انتظار به قدرت رسيدن يك رييس جمهوري جديد و شايد ميانه رو تر هستند.
اين نماينده پارلمان انگليس افزود: با اين وجود ما بايد توجه داشته باشيم كه برنامه هسته اي ايران هم تحت رياست جمهوري اصلاح طلبان و هم محافظه كاران پيشروي كرده است و بر اساس قانون اساسي قدرت اصلي همواره در اختيار رهبر عالي آن كشور قرار دارد.
والاس گفت: پيام من به دولت جديد "باراك اوباما" در آمريكا اين است كه دولت وي بايد مستقيما به عالي ترين قدرت ايران مراجعه كند، ما بايد به طور مستقيم با رهبر عالي ايران صحبت كرده و از وي بخواهيم مستقيما با آمريكا وارد تعامل شود زيرا اين تنها راه رسيدن به يك راه حل جامع است.
وي افزود: اگر مردم تمامي تبليغات انجام شده برضد ايران را باور كنند احتمالا گمان خواهند كرد سفر به هر نقطه اي از آن كشور بسيار خطرناك خواهد بود درحالي كه اين واقعيت ندارد زيرا ايرانيان افرادي بسيار خونگرم و مهربان هستند.
اين نماينده پارلمان انگليس ادامه داد: ما بايد ميان شعارها و واقعيات تفاوت قائل شويم زيرا واقعيت اين است كه ما در ايران از امنيت بيشتري برخوردار هستيم تا در عربستان سعودي و به همين دليل افراد نبايد تحت تاثير برخي شعارها قرار بگيرند.
والاس گفت: شايد بهترين نشانه درباره موضع كنوني ايران در اظهارات رهبر عالي آن كشور نهفته باشد كه سال گذشته طي سخناني در يزد درباره احتمال تعامل ايران با آمريكا در آينده گفت "با اين وجود ما هيچ گاه اعلام نكرده ايم كه قطع رابطه با آمريكا ابدي خواهد بود، مسلما اگر روزي رابطه با آمريكا به نفع ملت ايران باشد من اولين فردي خواهم بود كه آن را تاييد خواهم كرد".
وي افزود:رهبر ايران نيز مانند بسياري ديگر از رهبران اسلامي، اسراييل را به رسميت نمي شناسد.
والاس در ادامه گفت:ما نيز براي بررسي سياست هاي ايران بايد به سخنان رهبر عالي آن كشور نگاه كنيم چراكه قانون اساسي ايران نشان مي دهد قدرت واقعي در اختيار چه كسي است.
وي ادامه داد: رهبر عالي ايران تنها فردي است كه مي تواند به پيشرفت روند مذاكرات كمك كند .
والاس گفت: در مساله هسته اي همچنين بايد توجه داشت كه قدرتهاي هسته اي غربي بمب هاي هسته اي خود را در سالهاي دهه 1950 و بر اثر نگراني هاي ناشي از بي ثباتي توليد كردند، در اين ميان خصوصا فرانسوي ها احساس مي كردند توليد بمب هسته اي براي يافتن جايگاه مورد نظر آنها در صحنه جهاني و برخورداري از ثبات در اروپاي كاملا بي ثبات آن زمان ضروري است.
وي افزود: شايد همين نگراني ها باعث شده است برخي از همسايگان ايران به دنبال دسترسي به تسليحات هسته اي باشند زيرا بسياري از افراد و گروهها اعتقاد دارند دستيابي به تسليحات هسته اي به آنها ثبات بخشيده و جايگاه مناسبي در صحنه جهاني براي آنها به ارمغان خواهد آورد.
اين نماينده مجلس عوام ادامه داد: اگر همسايگان من نيز افغانستان و پاكستان بودند مسلما من نيز شديدا احساس بي ثباتي مي كردم همانطور كه همه ما احساس بي ثباتي مي كرديم.
والاس گفت: پيامي كه من علاقه دارم براي ايرانيان ارسال كنم اين است كه دوران امپرياليسم به پايان رسيده و آمريكا و انگليس قصد استفاده از ايرانيان و يا ارسال تروريست و جاسوس به كشور آنان را ندارند بلكه ما مي خواهيم ايران دوست ما باشد و اين ناشي از تلاش ما براي ايجاد ثبات در خاورميانه است.
وي افزود: من عموما اين سوال را از خود مي پرسم كه چرا ما در غرب تا اين اندازه به عربستان سعودي كه كشوري وهابي است نزديك هستيم درحالي كه يهوديان، مسيحيان و بسياري ديگر از گروهها در عربستان از حقوق بسيار كمتري برخوردار هستند تا در ايران، و من همچنين اطمينان ندارم عربستان سعودي اسراييل را به رسميت بشناسد.
مط/
اروپام**222**345

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن