تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817215560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

40 مسجد مدرن در تهران ساخته مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 40 مسجد مدرن در تهران ساخته مي‌شود
دين- مهدي كشوريان:
نقش مساجد در شكل‌گيري انقلاب اسلامي را هيچ‌كس نمي‌تواند منكر شود.

سال 1357 مساجد در نقاط مختلف ايران به پايگاه‌هاي مردمي تبديل شده بودند كه برابر رژيم طاغوت مبارزه مي‌كردند بعد از انقلاب نيز محل سازماندهي و تربيت نيروهاي بسيجي بود كه هميشه در مواقع حساس در صحنه حضور داشتند و دارند. اما امروز شرايط كمي تفاوت يافته است.

در حالي كه ايران در شرايطي به سر مي‌برد كه بيش از مبارزه به تعليم و تربيت نياز دارد، لزوم حضور مساجد در اين زمينه بيشتر نمايان است. امروز نقش مهم مساجد در امر تربيت نسل جوان و محوريت فعاليت​هاي فرهنگي و اجتماعي بيش از پيش حس مي‌شود.

شعار مسجد محوري و محله​گرايي و ترويج تفكر مسجدي در تمام فعاليت‌هاي اجرايي امروز در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد. حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي رئيس مركز فعاليت​هاي ديني شهرداري و مشاور شهردار تهران در اين رابطه به همشهري جمعه چنين مي​گويد:

* ضرورت تاسيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران چيست و اهداف كلي راه‌اندازي اين مركز چه بوده است؟

گرچه متدينين در ميان كاركنان و رده‌هاي مسئوليتي بالاي شهرداري بسيار هستند و موضوعات ديني دغدغه همة ‌آنهاست، اما نهادي كه مستقلاً متولي امور ديني در شهرداري باشد وجود نداشت و بسياري از مسائل و مشكلات خاص ديني در حاشيه موضوعات ديگر و از منظر فرهنگي، اجتماعي و شهرسازي ديده مي‌شد كه اين شايد ظلمي در حق امور ديني بود، لذا شهردار تهران دستور تأسيس اين مركز را در پايان سال 1385 صادر كردند.

هداف اين مركز ايجاد پل ارتباطي بين اقشار مختلف مردم و متوليان امور ديني با شهرداري، رسيدگي به مراكز ديني اعم از مساجد، حوزه‌هاي علميه، تكايا و هيأت‌هاي مذهبي و ... است.

تمامي اين موارد با محوريت مسجد به عنوان پايگاه حضور الهي مردم مدنظر خواهد بود.اگر بخواهيم اين اهداف را احصا كنيم بسيار است،به عنوان نمونه مي توان به صيانت از مساجد و مراكز ديني و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، رسيدن به چشم انداز والاي «تهران اسلامي ام القراي جهان اسلام و پيشتاز در خدمات همه جانبه به شهروندان»، رسيدن به هويت اسلامي ايراني براي پايتخت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران برابر منويات مقام معظم رهبري،بهره‌گيري از نظرات حكيمانه روحانيان معزز و ائمه جماعات بعنوان طلايه‌داران فرهنگ اسلامي و نقطه تماس امين نظام در محله‌ها و دردآشنايان شهروندان عزيز، اشاعه علوم قرآني و معارف اسلامي در جامعه و نيز احيا و تقويت انديشه‌هاي اسلامي در جامعه و اعتلاي فرهنگ غني اسلامي به عنوان اهداف مهم اين مركز اشاره كرد.

* مسئوليت شهرداري تهران در رسيدگي به مساجد و هيأت‌ها و مراكز ديني چيست؟

متوليان امور فرهنگي و ديني تهران بيش از 25 نهاد، مؤسسه و وزارتخانه هستند كه شهرداري تهران عضو اين خانواده فرهنگي است و نمي‌توان ادعا كرد كه شهرداري تهران تنها مسئول رسيدگي به همه اوضاع فرهنگي و ديني شهر تهران است، اما با توجه به حضور شهرداري در محلات و در صورت افزايش امكانات و اعتبارات فرهنگي و بهره‌گيري از نخبگان، مي‌توان اميدوار بود كه شهرداري بيش از پيش در آينده نقش بسزائي در امور ديني و فرهنگي شهرمان داشته باشد.

مديريت شهري يكي از وظايف مهم خود مي‌داند كه سعي در ايجاد زمينه هماهنگي بين برنامه‌هاي متوليان فرهنگي و ديني شهر تهران داشته باشد.

* جايگاه مسجد از منظر مديريت شهري و تأثير‌گذاري مساجد بر جريان‌هاي اجتماعي چگونه است؟

از منظر مديريت شهري، مساجد بدون شك تجلي‌گاه وحدانيت و رستگاري مردم هستند و مسجد، جايي است كه صاحب آن خداست و بندگان او در اين مكان گرد هم مي‌آيند.مسجد محل تعامل و همكاري مردم براي ادارة زندگي در همة ابعاد آن است و محل اخوت ايماني است و بايد اين نقش را به درستي در مساجد ايفا كنيم.

مساجد حتي مركز تصميم‌گيري و تأثيرگذاري بر حركت‌ها و جريان‌هاي اجتماعي و سياسي جامعه هستند. مسجد سنگر اصلي ابعاد اجتماعي، فرهنگي، دفاعي و معنوي مردم است و ما كاملاَ در انقلاب، اين كانون جوشان را با همه وجود احساس كرديم. زيرا انقلاب از مساجد آغاز شد.

* نقش مسجد را در مسائل اجتماعي و فرهنگي چگونه مي‌يابيد؟

مسجد كانون جوشاني است كه در شادي‌ها، غم‌ها، مسائل فردي و اجتماعي، مادي و معنوي در خدمت مردم است. مسجد از گذشتة دور تا امروز مركز حل اختلافات، دعاوي و ادعاهاي مردم بوده است.

همچنين مي‌توان شوراهاي حل اختلاف را در مساجد ايجاد كرد و مساجد به دليل چندوجهي بودنشان، ضرورت و نياز جامعة امروز و گذشته هستند. آنها كانون فرهنگي هر محل و مكاني هستند و محل وارستگي انسان‌ها از هركسي با هر مسئوليت، جايگاه و منزلتي كه باشند، محسوب مي‌شوند.

* موقعيت و نقش مساجد در امر محله‌محوري را چگونه ارزيابي مي‌نماييد؟

نمي‌خواهم بگويم مسجد بايد پايگاه حكومتي باشد. معتقدم بايد نهاد مردمي باشد و بايد مسجد بيشتر مورد توجه قرار گيرد و اين وظيفه ماست. با همة مشكلات موجود در شهرداري‌ها و بر‌اساس تجربيات گذشتة‌ تاريخ، فرهنگ اسلامي، علم و نظريات، امروز بدون شك براي ادارة شهرها و كلان‌شهرها نيازمند آن هستيم كه محله‌محوري‌ها را اساس كار قرار دهيم و در نظام اسلامي بايد مساجد كانون محلات باشند كه البته شهرداري در اين راستا اقدامات خوبي نيز انجام داده است.

مهم آن است كه مجموعه‌اي مثل شهرداري، خود را مكلف به توجه به امور فرهنگي‌شهر بداند و همچنين خود را مكلف بداند كه شوراياري‌ها، مجموعة مساجد را به هم نزديك كنند. ما سعي مي‌كنيم تا نگاه مسجدي و تفكر مسجدي را در همة حركت‌هاي خدماتي، عمراني و فرهنگي در اولويت قرار دهيم و اين‌گونه حركت كنيم.

* در زمينه ساخت مساجد شهرداري فعاليتي دارد؟

امروز نقشي كه علما در مساجد ايفا مي‌كنند، نقشي استثنايي است. اين قابليت‌ها بايد در همة ابعاد شكل بگيرد كه در اين زمينه هم اقدامات خوبي توسط شهرداري صورت گرفته است. از جمله اينكه در شوراي عالي شهرداري، توجه به مساجد و ساخت و ساز آن در تهران پيش‌بيني شده است.

همچنين مد نظر قرار گرفته است كه معماري ايراني و اسلامي در مساجد مورد استفاده قرار گيرد و به طور كلي شرايطي كه زيبندة مسجد است، رعايت شود. همچنين مصوبات در شوراي شهر، گام‌هاي جدي و اساسي در راستاي اهميت مسجد بشمار مي‌آيند، البته ما هم نيازمند آن هستيم كه تشكيلاتي‌تر حركت كنيم. اميدوارم بتوانيم نقش مسجد را نهادينه كنيم، سيستم شهرداري بايد به گونه‌اي باشد كه توجه به مسجد در برنامه‌هاي اصلي قرار گيرد؛ همان‌طور كه امروز اتفاق افتاده است و مساجد رديف و جايگاه خود را پيدا كرده‌اند.

شهرداري تهران در سال 86 بيش از 8 ميليارد تومان به تعمير و تجهيز مساجد اختصاص داد كه شامل آسفالت، ايزوگام، تجهيز سيستم صوتي، تعمير سرويس بهداشتي، رايانه و كتابخانه بود.

در حال حاضر حدود 40 مسجد در سطح شهر تهران، توسط شهرداري در حال ساخت است كه بيشتر در شمال شهر قرار دارد چون در مناطق شمال شهر با كمبود مسجد مواجه هستيم و براي تجهيز و تعمير مساجد در سال 87، 17 ميليارد تومان اعتبار داده شده است.
اگر جمعيت تهران را 8 ميليون نفر در نظر بگيريم و با توجه به زيربناي تمام مساجد تهران، در حال حاضر سرانه مسجد براي شهروندان تهراني، 15 سانتي متر است.

همشهري جمعه

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2714]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن